PORADNIK: Światło na scenie - Magia kolorów

13 czerwca 2013, 14:26
autor: Piotr Bartosiuk

Sezon wakacyjny już niedługo. Jeśli tylko pozwala pogoda, większość imprez odbywa się pod chmurką. Dobry koncert to nie tylko dobra muzyka płynąca ze sceny. Zadbanie o odpowiednie oświetlenie estrady jest sprawą równie ważną. 

Jeśli lato, to wypoczynek i rozrywka, a jeśli rozrywka to także imprezy plenerowe. Przez cały lipiec i sierpień w Polsce odbywają się różnego rodzaju koncerty muzyczne. Specjaliści od oświetlenia scenicznego dwoją się i troją, by spotęgować wrażenia dźwiękowe, przyozdabiając je w odpowiednie barwy. Bo dźwięk i scenografia to nie wszystko. Dzisiaj koncert ma być wielkim show, który zapadnie w pamięć. Wraz z rozwojem technologii oświetleniowej zmieniają się także trendy w tej dziedzinie, ale nie zmienia się jedno: światło ma cieszyć wzrok.

Dobranie odpowiedniego oświetlenia na scenę na zewnątrz to oczywiście kwestia tego, jaka impreza ma się na niej odbyć. Inne motywy i źródła światła wykorzystane zostaną w trakcie koncertu grupy heavy metalowej, a inne podczas koncertu jazzowego czy występu gwiazdy disco. Nie mniej ważna jest liczba widowni. Jeśli chodzi o sezon letni, mowa tutaj przede wszystkim o przynajmniej kilku tysiącach osób, a więc chodzi o duże koncerty. 

 

1. Mocowanie 

Zanim jednak oświetleniowcy przystąpią do instalowania urządzeń świetlnych, muszą mieć je na czym zamocować. Na dużych, profesjonalnych scenach wykorzystuje się przede wszystkim konstrukcje aluminiowe czterorurowe - wygodne, lekkie, odporne na warunki atmosferyczne, łatwe w montażu jak i w demontażu. Oczywiście oprócz funkcji mocowania oświetlenia stanowią one przede wszystkim szkielet sceny. 

 

2. Urządzenia inteligentne 

Zaliczymy do nich m.in. takie odbiorniki jak stroboskopy, ruchome głowice, lasery. To automatyczne urządzenia, dzięki którym można stworzyć profesjonalny pokaz. Zarządza nimi osoba sterująca (realizator światła). Z konsoli wysyłany jest sygnał do wszystkich podłączonych urządzeń. Przesyłane szeregowo dane w postaci protokołu DMX  opisują czterdzieści razy na sekundę np. kolor, intensywność barwy, aktualne położenie głowicy reflektora czy sposób strobowania.

 

Stroboskop Showtec Titan Strobe 1500W DMX 

 

[img:2]

Niektóre cechy:

 
  • Możliwość przyciemniania 
  • Częstotliwość 1 - 15Hz
  • Ściemniacz
  • 2 kanały DMX
  • Możliwość pracy bez DMX
  • Normatywna siła błysku
  • Specjalnie ukształtowany reflektor w celu najlepszego efektu

 

 

 

Volkslaser MegaLase RGB 600  

 

[img:3]

 

Niektóre cechy:

 
  • Moc lasera RGB: 80 - 100mW zielony, czerwony 350mW, granatowy 150mW
  • Sterowanie: auto, audio (za pomocą wbudowanego mikrofonu), DMX, slave
  • 80 zaprogramowanych gotowych układów promieni
  • 16 zaprogramowanych wzorów graficznych
  • 16 zaprogramowanych cyfr i liter
  • 16 zaprogramowanych słów
  • 46 zaprogramowanych krótkich pokazów laserowych
  • 17 kanałów DMX dla wszystkich mozliwych wariantów sterowania i trybów pracy
  • Połączenie ILDA: D-sub 25 pin ILDA standard
  • Połączenie DMX: 3 pin XLR
  • Zasilanie: 100 - 250VAC/35W
  • Wymiary: 505 x 327 x 90 mm
  • Waga: 8 kg

 

3. Urządzenia konwencjonalne 

Zaliczamy do nich takie odbiorniki jak reflektory typu PAR, naświetlacze, projektory PC i profilowe, blindery, ACLe, projektory z soczewką Fresnela. 

 

Sunstrip Active DMX

Sunstrip Active jest następcą popularnego już Sunstrip I i II. Jednakże, Sunstrip jest w pełni aktywnym urządzeniem z wbudowanym dimmerem. Urządzenie może pracować w trybie stand-alone i posiada wbudowane 16 programów. Dla łatwego montażu Sunstrip Active wyposażony jest w uchwyty ścienno - podłogowe z regulowaną pozycją montażu.

 

[img:4]

Niektóre cechy:

 
  • 16 wbudowanych programów 
  • Zasilanie - powercon in/out 
  • Zasilanie: 240V/50 Hz 
  • Pobór mocy: 750W 
  • Control Mode: DMX (do wyboru: 1, 2, 5 lub 10 kanałów) 
  • Bezpiecznik: F6, 3A 
  • Lampa: 10x Showtec 240V/75W GU10 (82382) 
  • Wymiary: 1000 x 130 x 77 mm 
  • Waga: 5.32 kg

 

 

 

Reflektor EUROLITE ML-64 GKV  

 

[img:5]

 

Niektóre cechy:

 
  • Reflektor z 4 wymiennymi soczewkami (VNSP - NSP - MFL i WFL)
  • Moc świetlna jak konwencjonalnych parów 64 przy znacznie mniejszym poborze prądu
  • Wysokiej jakości obudowa aluminiowa odlewana ciśnieniowo
  • z ramkami do filtrów barwnych
  • opcjonalnie skrzydełka ograniczające
  • silne światło dzięki żarówce GKV 240/600W 

 

4. Urządzenia LED 

Zaliczamy do nich takie urządzenia jak reflektory i tuby LED. Światło elektroluminescencyjne zrewolucjonizowało scenę. Zaletami tego typu żarówek jest ich mała awaryjność, niski pobór prądu (oszczędność do kilkudziesięciu procent), mała waga, mała wartość napięcia zasilającego, duża trwałość i wartość luminacji.

 

ADJ Flat Par TRI7

 

[img:6]

 

Niektóre cechy:

 
  • Jasno świecący cienki PAR wyposażony w 7 x 3W diody TRI LED (3-w-1 RGB)
  • Idealny na estrady, tam gdzie niska emisja ciepła jest musem
  • Bardzo smukła obudowa
  • Możliwa bezprzewodowa kontrola aż do odległości 4,5m (Model: ADJ LED RC - sprzedaż jako wyposażenie dodatkowe)
  • 7 trybów kanału DMX:  1, 2, 3, 4, 5, 6 oraz 7 kanałowy tryb
  • 6 trybów pracy: manualna zmiana kolorów; automatyczna zmiana kolorów; tryb zanikania kolorów; tryb auto; sound active; DMX-512 
  • Łagodne mieszanie kolorów (wolna lub szybka zmiana kolorów)
  • Technologia TRI LED nie wyświetla cieni RGB
  • 32 kolory macro
  • Efekt stroboskopu
  • Elektroniczny dimming: 0 - 100% 
  • Kąt świecenia: 40 stopni 
  • Przyłącze: 3-pin XLR (Wejście/Wyjście)
  • 4przyciki obok wyświetlacza do zmiany ustawień
  • Podwójny system pałągu pozwala na swobodne ustawienie produktu na parkiecie oraz powieszenie na kratownicy aluminiowej
  • Wejście/Wyjście IEC AC do podłączeń szeregowych
  • Zabezpieczający hat na tylnim panelu urządzenia
  • W zestawie ramka na opcjonalne filtry
  • Może pracować całą noc, bez potrzeby chłodzenia
  • Długa żywotność diod LED, szacowana na 50 000 godzin
  • Maksymalny pobór mocy: 25W
  • Napięcie: AC 90V-240V 50/60Hz
  • Wymiary (dł. x szer. x wys.): 272 x 230 x 105 mm
  • Waga: 2.8 kg

 

5. Konsolety sterujące i regulatory napięcia

Urządzenia, dzięki którym „maszyna świetlna” może działać. 

 

MA Lighting grandMA micro

 

[img:7]

 

Niektóre cechy:

 
  • Wewnętrzny, wysokiej rozdzielczości, kolorowy ekran dotykowy  TFT 
  • Wbudowany dysk twardy 
  • Wbudowany dysk flash, dzięki czemu urządzenie jest niezależne od jakiegokolwiek zewnętrznego PC 
  • 1024 kontrolowane parametry (HTP lub LTP) z 8 lub 16 bitową rozdzielczością 
  • W zasadzie nieograniczona ilość presetów, efektów, cue list i pamięci 
  • Napęd dyskietek 3.5"
  • Enkodery do ustawiania wyświetlania 
  • 5 głównych enkoderów do wprowadzania danych 
  • 10 suwaków 
  • Opcjonalnie TrackBall i mysz 
  • Ciągły dostęp do pojedynczych urządzeń oraz grup 
  • Biblioteka urządzeń (aktualizacje prze Internet) 
  • Swobodne przechodzenie między ruchami względem sceny, a sterowaniem DMX w połączeniu z 3D
  • Zabezpieczenie przed interfejsami radiowymi 
  • Wejścia: MIDI, Dźwięk, Zdalne Go, DMX 512, Analogowe, SMPTE / Wyjścia: MIDI, 2XDMX 512, Ethernet, drukarka.

 

 

Pozostałe poradniki FELIETON: Koniec żaru! Czyli o co tak naprawdę chodzi Jeżdżąc po różnego rodzaju eventach, współpracując z wieloma firmami z naszej branży eventowej często między wierszami zaczynały się rozmowy o śmierci światła żarowego w estradzie w oparciu o zakazy unijne w produkowaniu na Europę...
PORADNIK: Czym jest DMX? Inteligentne systemy oświetleniowe mogą sterować intensywnością światła, zmieniać kolor, wyświetlać wzory świetlne, kierować strumień światła w dowolnym kierunku, a nawet odbierać muzykę i wyświetlać swój własny...
PORADNIK: Scena - Najważniejsza część teatru | Cz. 3 Scena to najważniejsza część teatru, pozornie niezbyt ciekawa architektonicznie, bo to przecież pudło przeznaczone na różne urządzenia technologiczne i instalacje. Ale właśnie od tego, jak to pudło zostanie... PORADNIK: Scena - Najważniejsza część teatru | Cz. 2 Podejmując decyzję o wielkości sceny powinniśmy się kierować następującymi wytycznymi: po ustaleniu szerokości okna scenicznego i jego wysokości określamy najpierw szerokość pudła scenicznego. Powinna wynosić minimum... PORADNIK: Scena - Najważniejsza część teatru | Cz. 1 Scena to najważniejsza część teatru, pozornie niezbyt ciekawa architektonicznie, bo to przecież pudło przeznaczone na różne urządzenia technologiczne i instalacje. Ale właśnie od tego, jak to pudło zostanie...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz