PORADNIK: Syntezator czy keyboard?

PORADNIK: Syntezator czy keyboard?

29 marca 2016, 14:51
autor: Michał Szulecki

[img:1]

[img:4:R]Nie raz w życiu spotkałem się z sytuacją, w której potencjalni klawiszowcy (lub po prostu klawiszowcy), pytając o keyboard mieli na myśli syntezator lub workstation i odwrotnie. „Panie, a to to ma rytmy?” albo „Czy ten syntezator ukręci fajne barwy?” (mowa np. o KORGu PA800).

Może się czepiam, ale zauważyłem pracując parę lat w jednym z krakowskich salonów muzycznych, że zdecydowana większość potencjalnych nabywców instrumentów klawiszowych nie rozróżnia pojęcia keyboard i syntezator. Co gorsza, nie wiedzą, czym tak naprawdę różnią się te dwie odrębne kategorie instrumentów klawiszowych…

Moim zadaniem jest teraz ogólnie przybliżyć charakterystykę obu grup, a w następnych poradnikach zajmę się już „szczegółami”.

Co to jest syntezator? Syntezator to nic innego, jak instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku – (tekst z Wikipedii;)). Ogólnie rzecz biorąc, są to instrumenty, których źródłem dźwięku jest elektronika!!! W keyboardach sytuacja ma się zresztą podobnie. Co zatem było pierwsze? Oczywiście, że syntezator! Pierwsze próby stworzenia instrumentu, którego dźwięk byłby generowany elektronicznie, miały miejsce już u schyłku lat ’40 minionego wieku. Ale o tym szerzej w innym poradniku. Trzeba wskazać, iż syntezatory to instrumenty, których głównych zadaniem jest kreowanie dźwięku, jego tworzenie, edycja, obróbka…. Dosłownie wszystko, co można zrobić z dźwiękiem zapisanym w pamięci instrumentu.

Przykładowy wygląd syntezatora: 

MOOG Prodigy 

[img:2] 

Keyboard jest z kolei tworem znacznie świeższym, którego powstanie nieco wymusił rynek, w którym głównym towarem miały stać się „jednoosobowe orkiestry”. Keyboardy nie posiadają takich możliwości edycyjnych, jeśli chodzi o dźwięki. Ich głównym zadaniem jest aranżowanie poszczególnych utworów za pomocą gotowych stylów rytmicznych. Także jeżeli ktoś chce kreować brzemienia, to keyboard będzie mu zbędny, natomiast jeśli ktoś chce w jednym instrumencie mieć całą orkiestrę w lepszym lub gorszym wydaniu (zależy oczywiście od ceny keyboardu), to z pewnością wybierze keyboard. Jest jeszcze jedna grupa instrumentów, czyli tzw. stacje robocze (workstations). Ta grupa posiada cechy zarówno syntezatora jak i keyboardu, choć zdecydowanie bliżej jej do syntezatorów. O instrumentach typu workstation mowa będzie w innym poradniku.

Przykładowy wygląd  keyboardu: 

Yamaha Tyros 4 

[img:3] 

 

 

Przykłady kultowych syntezatorów:

 

Moog Prodigy

 

 

Yamaha AN1X

 

 

Waldorf Q

 

KORG RADIAS

 

 

Przykłady kultowych keyboardów:

 

Roland G-1000 

 

Roland G-70

 

Yamaha Tyros 4

 

Korg PA3X

 

Pozostałe poradniki PORADNIK: Przegląd darmowych wtyczek do DAW Każdy z producentów oraz realizatorów dźwięku dysponuje serią swoich ulubionych narzędzi, które zwiększają możliwości jego cyfrowej stacji roboczej. Standardowo, środowiska DAW wyposażone są we wtyczki efektów. Te narzędzia pozwalają... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w wiedzę o odbiciach, modach pomieszczenia i wiemy,... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II W pierwszym odcinku cyklu zajęliśmy się odpowiedzią na pytania o charakter naszego studia i idącą za tym konfiguracją komputera, interfejsu audio i oprogramowania. Skoro mamy już wejścia i wyjścia, podłączmy do nich nasze uszy. A skoro... PORADNIK: Jak napisać rider techniczny? Dobrze grający muzyk, który chce założyć profesjonalny zespół, niekoniecznie musi umieć napisać czy odczytać rider. Jednak taka umiejętność oszczędza stresu w dniu koncertu, oraz umożliwia prowadzenie racjonalnych... PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I Temat budowy własnego domowego studia od lat nie schodzi z czołówek gazet całego świata. Przynajmniej w naszej branży. Pomimo że napisano na ten temat miliony słów, pytających wciąż jest wielu. PORADNIK: Reverb w produkcji muzycznej Reverb, podobnie jak delay, jest jednym z najważniejszych efektów stosowanych w produkcji muzycznej. W zasadzie trudno znaleźć miks, w którym go nie ma. Geneza reverbu jest taka sama jak delaya. Na początku była...