PORADNIK: Syntezator czy keyboard?
Nie raz w życiu spotkałem się z sytuacją, w której potencjalni klawiszowcy (lub po prostu klawiszowcy), pytając o keyboard mieli na myśli syntezator lub workstation i odwrotnie. „Panie, a to to ma rytmy?” albo „Czy ten syntezator ukręci fajne barwy?” (mowa np. o KORGu PA800).
Może się czepiam, ale zauważyłem pracując parę lat w jednym z krakowskich salonów muzycznych, że zdecydowana większość potencjalnych nabywców instrumentów klawiszowych nie rozróżnia pojęcia keyboard i syntezator. Co gorsza, nie wiedzą, czym tak naprawdę różnią się te dwie odrębne kategorie instrumentów klawiszowych…
Moim zadaniem jest teraz ogólnie przybliżyć charakterystykę obu grup, a w następnych poradnikach zajmę się już „szczegółami”.
Co to jest syntezator? Syntezator to nic innego, jak instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku – (tekst z Wikipedii;)). Ogólnie rzecz biorąc, są to instrumenty, których źródłem dźwięku jest elektronika!!! W keyboardach sytuacja ma się zresztą podobnie. Co zatem było pierwsze? Oczywiście, że syntezator! Pierwsze próby stworzenia instrumentu, którego dźwięk byłby generowany elektronicznie, miały miejsce już u schyłku lat ’40 minionego wieku. Ale o tym szerzej w innym poradniku. Trzeba wskazać, iż syntezatory to instrumenty, których głównych zadaniem jest kreowanie dźwięku, jego tworzenie, edycja, obróbka…. Dosłownie wszystko, co można zrobić z dźwiękiem zapisanym w pamięci instrumentu.
Przykładowy wygląd syntezatora:
MOOG Prodigy
Keyboard jest z kolei tworem znacznie świeższym, którego powstanie nieco wymusił rynek, w którym głównym towarem miały stać się „jednoosobowe orkiestry”. Keyboardy nie posiadają takich możliwości edycyjnych, jeśli chodzi o dźwięki. Ich głównym zadaniem jest aranżowanie poszczególnych utworów za pomocą gotowych stylów rytmicznych. Także jeżeli ktoś chce kreować brzemienia, to keyboard będzie mu zbędny, natomiast jeśli ktoś chce w jednym instrumencie mieć całą orkiestrę w lepszym lub gorszym wydaniu (zależy oczywiście od ceny keyboardu), to z pewnością wybierze keyboard. Jest jeszcze jedna grupa instrumentów, czyli tzw. stacje robocze (workstations). Ta grupa posiada cechy zarówno syntezatora jak i keyboardu, choć zdecydowanie bliżej jej do syntezatorów. O instrumentach typu workstation mowa będzie w innym poradniku.
Przykładowy wygląd keyboardu:
Yamaha Tyros 4
Przykłady kultowych syntezatorów:
Moog Prodigy
Yamaha AN1X
Waldorf Q
KORG RADIAS
Przykłady kultowych keyboardów:
Roland G-1000
Roland G-70
Yamaha Tyros 4
Korg PA3X