Co robi DJ od strony technicznej?

Co robi DJ od strony technicznej?

12 października 2012, 15:51
autor: Adam Cyzman

[img:1] Zanim zaczniemy opisywanie sprzętu, należy odpowiedzieć sobie na pytanie czym właściwie DJ się zajmuje?

Zadaniem DJ'a jest dobór muzyki oraz jej miksowanie, w zależności od imprezy i okazji mniej lub bardziej płynne. Miksowanie to po prostu łączenie ze sobą utworów w taki sposób żeby nie było między nimi przerw, dzięki czemu słuchacze nie są wybijani z klimatu czy z rytmu. Miksowanie to odbywa się NA ŻYWO przy użyciu sprzętu, ale z gotowych UTWORÓW. DJ nie PRODUKUJE muzyki na żywo. GRAMOFONY, ODTWARZACZE oraz sprzęt DJ'ski tutaj omawiany NIE służy do tworzenia i produkcji muzyki. Oczywiście bycie DJ'em i producentem muzycznym idzie ze sobą często w parze, ale są to DWA różne zajęcia, wykonywane na zupełnie innym sprzęcie. DJ może być, ale nie musi być PRODUCENTEM, podobnie jak PRODUCENT może, ale nie musi być DJ'em.

Do samego „puszczania” muzyki bez przerw nie potrzeba żadnego wyrafinowanego sprzętu - wystarczy komputer. Jeżeli komuś to wystarczy i nie ma większych DJ'skich ambicji to właściwie może odpuścić sobie czytanie dalszej części poradnika. Kupowanie sprzętu za kilka – kilkanaście tysięcy do „puszczania” muzyki, w sytuacji gdy WINAMP z ustawioną playlistą zrobi to samo mija się z celem. A osób z drogim sprzętem DJ'skim i brakiem umiejętności jest niestety sporo.

[img:2]
 

W tym poradniku skupiam się na opisie profesjonalnego sprzętu dla DJ'ów tych chcących miksować na wysokim profesjonalnym poziomie.

W celu stworzenia jak najlepszych miksów DJ powinien przede wszystkim posiadać umiejętność ustawiania ich prędkości przy pomocy dedykowanego sprzętu. Prędkość każdego utworu wyrażana jest w jednostce BPM (z ang. Beats Per Minute) – uderzeń/bitów na minutę. Klasycznie prędkość utworów dobiera się tylko i wyłącznie na SŁUCH. Mimo że współczesne urządzenia wyświetlają wartości BPM, to umiejętność „wyłapywania” różnić w prędkości jest minimalnym WYMAGANIEM dla KAŻDEGO DJ'a klubowego.

Jeżeli jej opanowanie przez dłuższy czas sprawia trudność, polecam odpuszczenie sobie tego hobby. Oczywiście dedykowane programy komputerowe do DJ'ki dość dobrze potrafią zamaskować brak słuchu i wyczucia rytmu u DJ'a. Niemniej liczniki i systemy automatycznej synchronizacji tempa nadal nie są i nie będą doskonałe, więc prędzej czy później takie braki wychodzą – co można usłyszeć w wielu setach komputerowych DJ'ów amatorów.

Kolejnym elementem niezbędnym do stworzenia dobrego miksu jest wiedza o budowie utworu. Każdy utwór elektroniczny składa się z FRAZ, między którymi wchodzą lub znikają kolejne motywy muzyczne. W muzyce klubowej FRAZA trwa zwykle 64 bity. Całe „frazowanie” polega na tym, aby DJ w momencie w którym w jednym z numerów kończy się FRAZA, zagrał FRAZE następnego utworu. Dzięki temu motywy w obydwu utworach podczas miksu zmieniać się będą w tym samym momencie co spotęguje wrażenie płynności muzyki.

Ustawienie punktu, od którego zaczniemy dany utwór (punkt CUE) jest kolejną kluczową umiejętnością DJ'a. Zwykle utwór zaczynamy po prostu od pierwszego bitu, czasem numery mają swoiste krótkie „intra”, które będą nam tylko przeszkadzały w zgrywaniu, więc musimy je pominąć do tego bitu.

Podsumowując, TRZY kluczowe umiejętności
dla każdego DJ'a klubowego to:

  • Ustawienie punktu startowego CUE
  • BITOWANIE (ustawienie tego samego tempa)
  • FRAZOWANIE (trafienie FRAZA we FRAZE jednego utworu z drugim)

Osobną specyficzną kategorią DJ'ów są DJ'e turntablistyczni. Sztuka turntablistyczna w dużej mierze polega na używaniu GRAMOFONÓW oraz MIKSERÓW jako instrumentów muzycznych i tworzeniu za ich pomocą np. SKRECZY. SKRECZE to nie tylko szuranie po płycie VINYLOWEJ (współcześnie również na odtwarzaczach CD), ale również klikanie (otwieranie i zamykanie) w CROSSFADEREM na MIKSERZE. Aby osiągnąć zadowalający poziom w sztuce turntablizmu trzeba poświęcić setki godzin, zupełnie jak w nauce na klasycznym instrumencie.

 

Frazy część I

 

Frazy część II

 

Frazy część III

Pozostałe poradniki
Jakie sekrety skrywa: BEJF RECORDS? Sekrety studia jest cyklem video nie tylko dla realizatorów dźwięku, właścicieli studiów, ale przede wszystkim dla muzyków, artystów i producentów. W materiale pytamy o najczęstsze wyzwania pracy w studiu, także porady
Poradnik: Wybieramy nagłośnienie dla zespołu muzycznego, DJ Nagłośnienie dla zespołu weselnego czy estradowe należy do najczęstszych pytań jakie kierowane są do redakcji. Postanowiliśmy pomóc Wam i zaproponować rozwiązania kolumn, które sprawdzą się na koncercie, weselu, evencie
PORADNIK: Wybieramy monitory do studia nagrań - Cz.II W zakresie monitorów studyjnych mamy obecnie wyjątkowo szeroki wybór. Zanim jednak zaczniemy przyglądać się konkretnym modelom, warto sprecyzować, czego naprawdę oczekujemy?  Nie ulega wątpliwości, że powinniśmy wybrać monitory aktywne,... PORADNIK: Wybieramy mikser audio dla zespołu Mikser audio, konsoleta, stół – to najpopularniejsze branżowe określenia na jeden z kluczowych elementów systemu nagłośnieniowego praktycznie każdego zespołu, imprezy – od niewielkiej prezentacji, po koncerty i festiwale PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w wiedzę o odbiciach, modach pomieszczenia i wiemy,... FELIETON: Jak żyć z muzyki? Żyjemy w świecie nastawionym na "mieć". Jesteśmy oceniani według stanu posiadania, nasz status rzadko określany jest wiedzą, poziomem kultury czy inteligencją, a najczęściej poprzez to co widać, czyli majątkiem...