Gramofon

Gramofon

19 października 2012, 00:00
autor: Adam Cyzman

[img:1]

Gramofon jest najstarszym urządzeniem służącym DJ'om do grania muzyki. Wypierany po 2000 roku przez playery CD, przeżywa obecnie drugą młodość jako element systemów DVS (o których w dalszej części).

To co odróżnia gramofony DJ'skie od zwykłych użytkowych, to potencjometr PITCH (do zmiany Tempa) oraz mocny silnik. Mocny silnik umożliwia nam niemal natychmiastowe odpalanie muzyki granej z winyla. Na rynku wciąż dostępne są gramofony z napędem paskowym, prezentowane jako DJ'skie – jednak one nigdy nie były dobrym wyborem do DJ'ingu, właśnie ze względu na bardzo słaby start. Do DJ'ingu przeznaczone są gramofony o napędzie bezpośrednim.

Z płyt winylowych grają w tej chwili już w większości tylko pasjonaci. Muzyka na winylach nadal jest dostępna w sprzedaży i wciąż wychodzi na tym nośniku sporo klubowych nowości, jednak koszty płyt są dość duże, a tachanie ciężkich caseów z płytami jest niewygodne.

[img:4]

Legenda wśród gramofonów DJ'skich - Technics 1210

Niemniej każdemu adeptowi tej sztuki polecam rozpoczynanie nauki właśnie od gramofonów i płyt winylowych (od biedy DVS). Jeżeli można nazwać DJ'ing SZTUKĄ to właśnie TYLKO w przypadku grania na gramofonach, które wymagają najwięcej, ale też sprawiają najwięcej satysfakcji. Granie na gramofonach wymaga najlepszego słuchu i wyczucia rytmu, gdyż niemal nic nie pomaga nam w dobraniu tempa. Wymaga też specyficznych umiejętności manualnych do wyczucia płyty, momentu puszczenia; delikatnych ruchów na płycie lub talerzu gramofonu w celu przyśpieszenia lub spowolnienia utworu. W przypadku kontrolerów czy w mniejszym stopniu playerów NIEMAL każdy może być DJ'em, który „dobrze” (pod względem technicznym) gra, za to na gramofonach bez umiejętności, słuchu i wcześniejszej pracy dużo nie zdziałamy.

[img:5]

Na gramofonie nie mamy udogodnień znanych z CD – wyświetlacz nie pokazuje nam wychylenia PITCHA, nie pokazuje czasu trwania numeru (to musimy już wydedukować z samej płyty) i nie mamy dostępnego punktu CUE. Za każdym razem sami musimy przełożyć igłę na początek numeru, „wysłuchać” pierwszy BIT i odpalić. Jeżeli nie trafimy odpowiednio, kilkanaście sekund zajmie nam kolejne ustawienie numeru – gdzie w przypadku playerów przycisk CUE powróci nam do początku numeru w ułamku sekundy.

 

[img:2]

Rodzaje systemów

Do działania gramofonu oprócz samego urządzenia potrzebujemy dodatkowo SYSTEMU, który montujemy na ramieniu – SYSTEM przenosi dźwięk z płyty do MIKSERA. SYSTEMY dzielimy na krótkie i długie. Krótkie montujemy w „koszyczku”, który to następnie przykręcamy do ramienia. Długie systemy montujemy bezpośrednio w ramieniu. Systemy i Igły różnią się jakością dźwięku, trwałością, ale przede wszystkim zastosowaniem – część jest typowo klubowych, inne przeznaczone są bardziej do scratchu. Bardzo ważna w DJ'skim graniu jest także SLIPMATA – najczęściej filcowa cienka podkładka, którą kładziemy bezpośrednio na talerz. Umożliwia ona uzyskanie odpowiedniego tarcia między płytą winylową a talerzem.

[img:3]

Pozostałe poradniki
Jakie sekrety skrywa: BEJF RECORDS? Sekrety studia jest cyklem video nie tylko dla realizatorów dźwięku, właścicieli studiów, ale przede wszystkim dla muzyków, artystów i producentów. W materiale pytamy o najczęstsze wyzwania pracy w studiu, także porady
Poradnik: Wybieramy nagłośnienie dla zespołu muzycznego, DJ Nagłośnienie dla zespołu weselnego czy estradowe należy do najczęstszych pytań jakie kierowane są do redakcji. Postanowiliśmy pomóc Wam i zaproponować rozwiązania kolumn, które sprawdzą się na koncercie, weselu, evencie
PORADNIK: Wybieramy monitory do studia nagrań - Cz.II W zakresie monitorów studyjnych mamy obecnie wyjątkowo szeroki wybór. Zanim jednak zaczniemy przyglądać się konkretnym modelom, warto sprecyzować, czego naprawdę oczekujemy?  Nie ulega wątpliwości, że powinniśmy wybrać monitory aktywne,... PORADNIK: Wybieramy mikser audio dla zespołu Mikser audio, konsoleta, stół – to najpopularniejsze branżowe określenia na jeden z kluczowych elementów systemu nagłośnieniowego praktycznie każdego zespołu, imprezy – od niewielkiej prezentacji, po koncerty i festiwale PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w wiedzę o odbiciach, modach pomieszczenia i wiemy,... FELIETON: Jak żyć z muzyki? Żyjemy w świecie nastawionym na "mieć". Jesteśmy oceniani według stanu posiadania, nasz status rzadko określany jest wiedzą, poziomem kultury czy inteligencją, a najczęściej poprzez to co widać, czyli majątkiem...