Poradnik 100V - Część I: Technika 100V

Poradnik 100V - Część I: Technika 100V

25 października 2012, 11:13
autor: Fabian Ukleja
[img:1]
 

System 100V jest systemem dystrybucji dźwięku, który w przeciwieństwie do domowych lub estradowych systemów nagłośnieniowych umożliwia podłączenie dużej ilości głośników (nawet kilkudziesięciu) na jednej linii głośnikowej.
 

W praktyce wygląda to tak, że do wzmacniacza 100V można podłączyć tyle głośników 100V ile wynosi suma mocy wszystkich głośników. Na przykład wzmacniacz 100W umożliwia podłączenie 10 głośników o mocy 10W lub 20 głośników o mocy 5W lub 40 głośników o mocy 2.5W.

System 100V to idealne rozwiązanie dla systemów audio odtwarzających muzykę w tle w obiektach typu restauracja, hotel, galeria handlowa, szpital, szkoła, kościół, hipermarkety, itp. Systemy przywoławcze w obiektach najczęściej wykonywane są w technice 100V ze względu na łatwe rozpraszanie systemu (długość linii głośnikowych nawet do 1km).

Niewątpliwą zaletą systemów PA jest praca w trybie mono - w każdej linii głośnikowej pojawia się ten sam sygnał zapewniając emisję takiej samej informacji z każdego głośnika. W obiektach gdzie słuchacze często zmieniają swoje położenie, system stereo nie jest możliwy do zrealizowania. Stosowanie zatem systemów domowych w połączeniu z głośnikami samochodowymi w restauracjach, pubach, zajazdach i innych obiektach gastronomicznych nie jest ani tanie, ani wygodne, ani optymalne, a wynika tylko z nieznajomości tematu.

 

Najważniejsze cechy systemu Public Address to:

  • Wywołania ze stałym poziomem 
  • Obecność priorytetów 
  • Gongi 
  • Automatyczne sterowanie strefami 
  • Ukryta regulacja 
  • AVC 
  • Mono

 

Technika 100V wymaga wykorzystania odpowiednio do tego przystosowanych urządzeń. Zarówno wzmacniacz jak i głośniki muszą być wyposażone w transformatory. Korzystając z odczepów na transformatorze wzmacniacza, użytkownik ma wpływ na pobór mocy przez głośniki, a tym samym wpływa na ciśnienie przez niego wytwarzane (zgodnie z zasadą: podwojenie mocy odpowiada wzmocnieniu o 3dB). Korzystając z odczepów transformatora głośnika (moc głośnika jest determinowana przez transformator - nie ma możliwości uszkodzenia głośnika zbyt dużą mocą wzmacniacza) użytkownik dopasowuje indywidualnie moc do wielkości pomieszczenia.

 

Kiedy zmieniać odczepy transformatora w głośniku, a kiedy na wzmacniaczu?
Wyjaśnię to na przykładzie:

System nagłośnieniowy w biurowcu z trzystoma pokojami (z jednym głośnikiem 6W w każdym z nich) potrzebuje wzmacniaczy o łącznej sumie mocy: 1800W (na przykład: 8 sztuk wzmacniaczy 240W). Jeżeli ciśnienie generowane przez głośnik przy mocy 6W jest zbyt duże to należy (jedno z dwóch):

  • Ustawić odczep transformatora w głośniku na 3W co zredukuje ilość wzmacniaczy 240W o połowę.

  • Zmienić odczep na transformatorze wzmacniacza ze 100V na 70V co spowoduje, że głośnik będzie pobierał 3W mocy. Ilość wzmacniaczy 240W zostanie zredukowana również o połowę.

 

Efektem słyszalnym w jednym i drugim przypadku będzie obniżenie maksymalnego ciśnienia generowanego przez głośnik o 3dB. Jeżeli maksymalne ciśnienie jest zbyt duże, ale dotyczy tylko wybranych pomieszczeń, należy dokonywać ustawień bezpośrednio na odczepach głośnika.

 

[img:2]

Zdjęcie przedstawia głośnik sufitowy 100/70V.
Odczep na transformatorze ustawiony jest na 6W dla 100V i 3W dla 70V.



Linia 100V - Podstawowe zasady:

  • Wysokie napięcie, mały prąd - mniejsze straty sygnału 
  • Wysokiej jakości kabel - nie wymagany 
  • Możliwość użycia bardzo długich kabli 
  • Równoległe łączenie głośników
  • Prosta zasada obliczania obciążalności linii

 


Przy zaawansowaniu technologicznym aktualnie oferowanych komponentów do systemów 100V, jakość dźwięku emitowanego w systemach PA zależy już tylko od doboru odpowiednich głośników oraz wzmacniaczy, które potrafią przenosić szeroki zakres częstotliwości oraz zapewnić odpowiednia dynamikę.

Systemy Public Address z reguły są instalacjami stałymi, umożliwiającymi użytkownikowi wkomponowanie wszystkich jego elementów w wystrój pomieszczeń w obiekcie przez różne sposobami montażu oraz możliwość malowania głośników na dowolne kolory.

 

Przykłady montażu głośników:
 
[img:3]
Pozostałe poradniki
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta PORADNIK: Wszystko o nagłośnieniu estradowym W tym poradniku wyjaśniamy czym jest nagłośnienie estradowe, omawiamy typy kolumn (aktywne i pasywne) i ich zastosowanie, wyjaśniamy czym jest subwoofer, końcówka mocy oraz głośnik typu frontfill, outfill. Poznaj opinię PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe - Cz.III Poradnik przedstawia ranking najbardziej znanych i lubianych preampów (przedwzmacniaczy studyjnych), wśród znanych i polecanych są Manley, Neumann, Focusrite, Heritage Audio, Chandler, Universal audio, Golden Age i inne
Dobry vs zły system nagłośnienia? Tom Back Rozmowa z producentem nagłośnienia o tym czy są produkowane jeszcze złe systemy nagłośnieniowe? Od czego zależy dobre i złe nagłośnienie? Ciekawa opinia eksperta w tej dziedzinie Toma Backa z Alcons Audio
PORADNIK: Przedwzmacniacze mikrofonowe do 1.000 zł - Cz.II Budżetowe przedwzmacniacze stylizowane na sprzęt profesjonalny. W niektórych można dostrzec pewne podobieństwo do przedwzmacniaczy znajdujących się w interfejsach audio