Adaptacja akustyczna studia nagrań

Adaptacja akustyczna studia nagrań

12 lutego 2013, 16:16

Crystalic Studio, jedna z ostatnich realizacji firmy Acousticity, składa się z reżyserni, pomieszczenia studyjnego oraz kabiny do nagrywania wokalu.

Dość nietypowym wyzwaniem było stworzenie takiego pomieszczenia studyjnego, które łączyłoby funkcję sali nagraniowej oraz kina domowego.

  

 

Rozpoznanie i izolacja akustyczna

 

Studio nagraniowe Crystalic Studio powstało w wyniku fascynacji muzycznych właściciela. Projekt miał na celu zaspokojenie tej pasji oraz połączenie jej z działalnością komercyjną - ta realizowana jest głównie we współpracy z wytwórnią nagraniową "Crystalic Records", do której studio należy.

 

[img:2]
Reżysernia - za frontową ścianą pokrytą tkaniną, znajduje się ponad metr przestrzeni silnie pochłaniającej w szerokim zakresie częstotliwości

 

Podstawą do projektu Acousticity był właśnie budowany piętrowy budynek. Dzięki temu mieliśmy możliwość ingerencji w projekt już na etapie rysowania planów budynku. Dlatego, niespodziewanie dla architekta, całe pierwsze piętro urosło o kilkadziesiąt centymetrów, a aranżacja wewnętrzna i konstrukcja ścian uległa zmianom. Jeszcze zanim powstał budynek zaplanowaliśmy okna, drzwi, wentylację, elektrykę i tym podobne elementy, co pozwoliło uniknąć wielu problemów na późniejszych etapach prac, jak na przykład nieodpowiednie kaloryfery czy "grające" oświetlenie, zakupione bez konsultacji z nami.

 

[img:3]

 

Po wybudowaniu stanu surowego zamkniętego, jego inwentaryzacji i wprowadzeniu pewnych poprawek, wzięliśmy się do pracy projektowej. Pierwszym elementem była koncepcja izolacyjności akustycznej całości, w której główną rolę odgrywała ściana oddzielająca studio od reżyserni. Aby uzyskać dużą izolacyjność zrezygnowaliśmy z okna na rzecz komunikacji poprzez kamery wideo. Ustawiliśmy dwie ściany wypełnione piaskiem w celu zwiększenia ich masy, a jedna z nich została dodatkowo postawiona na specjalnej warstwie wibroizolacyjnej separującej ją od podłoża.

 

[img:7]
Reżysernia - konstrukcja "pudełko w pudełku".

 

Całości dopełniły specjalne drzwi wielowarstwowe stworzone na zamówienie. Ich innowacyjnością jest system zamykania przeniesiony prosto z rozwiązań okiennych zapewniający równomierny docisk do uszczelek. Inną ciekawostką są okna o podwyższonej izolacyjności akustycznej. Jedno z nich, wewnętrzne, zostało mocno pochylone, co poprawiło rozłożenie rezonansów między oknami, pomogło w walce z flutter echo, uporządkowało trochę środkowe częstotliwości i doskonale wpisało się w całą koncepcję aranżacji wnętrza studia.

Po rozwiązaniu kwestii izolacji przyszedł czas na kolejny etap. Do zaprojektowania były trzy pomieszczenia - reżysernia, studio nagraniowe oraz kabina wokalna (umiejscowiona dwie kondygnacje niżej).

 

 

 

Projekt - Koncepcja




Projekt studia miał nawiązywać do całego kompleksu mieszczącego się na terenie posesji – począwszy od ustrojów akustycznych (również tych produkowanych przez Acousticity), aż do mebli studyjnych wykonywanych na zamówienie  


Ze względu na swoją funkcję pomieszczenie reżyserskie musi charakteryzować się bardzo dużym pochłanianiem dźwięku.  Około  90% powierzchni pomieszczenia to specjalnie zaprojektowane elementy pochłaniające ukryte za „ściankami” z materiału. Te elementy to podwieszane płyty zaadaptowane odpowiednimi rodzajami wełny mineralnej, których zadaniem jest absorbcja dźwięków w szerokim zakresie. Jedynymi płaszczyznami odbijającymi są podłoga i ściana tylna, która równocześnie spełnia rolę rozpraszającą. Krótko mówiąc – pełne ręce roboty.

Podczas pracy nad projektem studia mogliśmy popisać się twórczym myśleniem, więc zaprojektowaliśmy stopniowany sufit oraz ściany boczne pochylone pod różnymi kątami. Do tego doszły pewne niuanse, takie jak wspomniane wcześniej okna, również mocowane pod kątem oraz dodatkowe ścianki i konstrukcje. Takie konstrukcje o „niestandardowych” kształtach pozytywnie wpływają na rozproszenie dźwięku w pomieszczeniu, porządkując środkowe i wysokie częstotliwości. W pokojach odsłuchowych, w odróżnieniu od np. reżyserni, jest to ważniejsze niż pochłanianie, a dzięki jasnemu podziałowi stref w pomieszczeniu można łatwo znaleźć przestrzeń silnie rozpraszającą lub silnie pochłaniającą, co przydaje się przy nagrywaniu. Dodatkowo przestrzeń silnie rozpraszająca zlokalizowana jest wokół słuchacza, co odgrywa ważną rolę podczas słuchania muzyki czy oglądania filmów.

Projekt studia miał nawiązywać do całego kompleksu mieszczącego się na terenie posesji - począwszy od ustrojów akustycznych (również tych produkowanych przez Acousticity), aż do mebli studyjnych wykonywanych na zamówienie.

 

[img:4]
Studio - w tym miejscu ważne było utrzymanie odpowiedniej stylistyki.

 

Ze względu na swoją funkcję pomieszczenie reżyserskie musi charakteryzować się bardzo dużym pochłanianiem dźwięku. Około 90% powierzchni pomieszczenia to specjalnie zaprojektowane elementy pochłaniające ukryte za "ściankami" z materiału. Te elementy to podwieszane płyty zaadaptowane odpowiednimi rodzajami wełny mineralnej, których zadaniem jest absorpcja dźwięków w szerokim zakresie. Jedynymi płaszczyznami odbijającymi są podłoga i ściana tylna, która równocześnie spełnia rolę rozpraszającą. Krótko mówiąc - pełne ręce roboty.

 

[img:5]

 

Podczas pracy nad projektem studia mogliśmy popisać się twórczym myśleniem, więc zaprojektowaliśmy stopniowany sufit oraz ściany boczne pochylone pod różnymi kątami. Do tego doszły pewne niuanse, takie jak wspomniane wcześniej okna, również mocowane pod kątem oraz dodatkowe ścianki i konstrukcje. Takie konstrukcje o "niestandardowych" kształtach pozytywnie wpływają na rozproszenie dźwięku w pomieszczeniu, porządkując środkowe i wysokie częstotliwości.

 

[img:9]
Studio - już po adaptacji. Na przedniej ścianie widoczne są jeszcze kable sygnałowe czekające na odpowiedni wzmacniacz i wieżę audio.

 

W pokojach odsłuchowych, w odróżnieniu od na przykład reżyserni, jest to ważniejsze niż pochłanianie, a dzięki jasnemu podziałowi stref w pomieszczeniu można łatwo znaleźć przestrzeń silnie rozpraszającą lub silnie pochłaniającą, co przydaje się przy nagrywaniu. Dodatkowo przestrzeń silnie rozpraszająca zlokalizowana jest wokół słuchacza, co odgrywa ważną rolę podczas słuchania muzyki czy oglądania filmów.

 

[img:12]

 

W celu kontroli niskich częstotliwości, nasz projekt zakładał użycie ustrojów rezonansowych z membranami gumowymi, takich jak Acousticity BassKiller oraz rezonansowych szczelinowych. Całość została wymodelowana akustycznie w programie, który pozwolił nam zaplanować konstrukcje pułapek oraz ich współrzędne. Owe pułapki następnie zostały dostrojone tak, aby najskuteczniej pochłaniać częstotliwości, które sprawiają największy problem. To właśnie ich prawidłowe rozmieszczenie oraz dostrojenie pozwala zapanować nad charakterystyką niskich częstotliwości.

 

[img:6]
Studio - etap budowy ścianek skośnych z zamontowanymi dyfuzorami.

 

Znajdująca się dwa piętra niżej kabina wokalna została z kolei wykonana w połowie w tej samej technologii co reżysernia - za pomocą wiszących płyt pochłaniających. Dodatkowo wykorzystaliśmy ustroje Cinema Round Premium oraz Flexi Pol, a na podłodze położyliśmy dywan z grubym włosiem, który zwiększa efekt pochłaniania. To tutaj nagrywane są wszelkie instrumenty, które wymagają jak najmniejszej odpowiedzi pomieszczenia (na przykład gitary).

 

[img:8]
Studio - konstrukcja ściany frontowej. Po prawej widoczne płyty podwieszane finalnie zakryte materiałem transparentnym akustycznie.

 

Komunikacja z tym pomieszczeniem również realizowana jest za pomocą kamer i telewizorów. Istniały obawy o komfort porozumiewania się w ten sposób, mniej naturalny niż przez standardowe okno, jednak pierwsze testy ich nie potwierdziły, a korzyści dla izolacyjności i akustyki wewnątrz są niewspółmiernie większe. Dodatkowo łączny koszt telewizora i kamery jest niższy niż cena dużego akustycznie wzmocnionego okna - to kolejna korzyść.

 

 

 

System nagraniowy

 

W studiu wykorzystany został system nagraniowy oparty na Avidowskim Pro Toolsie HD Native. Jednostką centralną jest tu bardzo wydajny, 16-rdzeniowy Mac Pro, dzięki któremu można tworzyć bardziej rozbudowane sesje, z większą liczbą plug-inów zapiętych na śladach audio.

Do przetwarzania sygnału użyliśmy dwóch przetworników Avida z serii I/O. Pierwszy z nich, I/O 16x16 Analog, skonfigurowany został tak, aby obsługiwać sygnał liniowy wchodzący i wychodzący ze stołu. Drugi natomiast, I/O 8x8x8 połączony został z efektami takimi jak: kompresor Monster polskiej firmy Looptrotter, limitery MX30 firmy Drawmer czy pogłosy.

 

[img:11]
Kabina wokalna - Ostateczna adaptacja panelami firmy Vicoustic.

 

Na etapie projektowania i dobierania podzespołów systemu nagraniowego rozważaliśmy użycie jednego z dwóch stołów mikserskich: analogowo-cyfrowego Matrixa SSL-a oraz w pełni analogowej, lampowej konsoli VTC brytyjskiej firmy TL Audio. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na VTC w wersji 16-kanałowej. Wszystkie mikrofony ze studia oraz kabiny wokalnej wchodzą w wejścia preampowe tego stołu.

Aby maksymalnie ułatwić poruszanie się oraz tworzenie niestandardowych połączeń w torze audio wykorzystaliśmy system pół-znormalizowanych krosownic Neutrik - łącznie 96 wejść i wyjść symetrycznych. Razem z przetwornikami oraz efektami są one umieszczone w dwóch wentylowanych oraz odizolowanych akustycznie drewnianych rackach. Dzięki takiemu rozwiązaniu ograniczony został poziom szumu w reżyserni, a ryzyko przegrzania któregokolwiek z urządzeń zminimalizowane.

 

[img:10]
Kabina wokalna - etap budowy i montażu pochłaniających paneli wiszących.
 
 

System odsłuchowy składa się z pasywnego zestawu monitorów PMC z serii IB 1S. Jednostką wzmacniającą sygnał jest wzmacniacz kanadyjskiej firmy Bryston 4B SSP2. Odsłuchy umieszczone zostały w specjalnych trójwarstwowych obudowach w celu uniknięcia przesunięć fazowych mających negatywny wpływ na odbierany przez ucho realizatora sygnał audio. Rozmieszczone są w przestrzeni pomieszczenia w taki sposób, by wraz z miejscem w którym siedzi realizator, tworzyły trójkąt równoboczny. Niezwykle ważne jest również ich ustawienie w płaszczyźnie pionowej, aby głośniki wysokotonowe (te najbardziej kierunkowe) były w jednej linii z uchem realizatora.

Wszystkie urządzenia znajdujące się w torze audio zasilane są poprzez system UPS, dzięki czemu, nawet w przypadku awarii zasilania bądź problemu z dostawą energii elektrycznej, studio ma (przy maksymalnym obciążeniu) około 6 minut na dokończenie i zapisanie sesji. W praktyce czas ten jest wydłużony do około 12 minut z uwagi na duży zapas mocy baterii do wielkości obciążenia odbiornikami.

 

Opracowanie: Acousticity Dream Team
http://www.acousticity.pl

Pozostałe poradniki
Co się liczy w 2024? Zestawienie procesorów gitarowych Używasz modelera i zastanawiasz się, czy twój sprzęt dalej „daje radę”? A może chcesz zrobić pierwszy krok w stronę świata cyfry i nie wiesz od czego warto zacząć? Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem procesorów gitarowych, które...
Free VST! Darmowe wtyczki dla gitarzystów W niniejszym poradniku postaramy się zagłębić w świat darmowych wtyczek – bo darmowy już dawno przestał oznaczać byle jaki. Postarajmy się zadać sobie pytanie, jakie pluginy potrzebne są gitarzyście i co oferują.
Jak ugryźć cyfrę? Stosowanie procesorów na żywo Z całą pewnością procesory gitarowe zrewolucjonizowały sposób w jaki patrzymy na nagrywanie gitary. Nie da się również zaprzeczyć, że te małe cyfrowe skrzynki są coraz mocniej obecne na scenach, zarówno tych dużych, średnich jak i...
PORADNIK: Nagłośnienie gitary od podstaw. Co na początek? Zaczynasz przygodę z gitarą elektryczna? A może już grasz, ale „na sucho”, a wiesz, że trzeba w jakiś sposób instrument ten nagłośnić? Spróbuję Wam przybliżyć kilka podstawowych sposobów, które możecie użyć w domu lub w warunkach próby,...
Po co komu lutnik we współczesnym świecie? Lutnik – magiczne słowo od wieków rozpalające wyobraźnię muzyków na całym świecie. Ale jak ta profesja odnajduje się w XXI wieku ? Czy w  dobie tutoriali na YouTubie i setek firm oferujących każdy możliwy instrument profesja ta  ma...
Jaki wzmacniacz do gitary akustycznej? (porady eksperta) W tym odcinku doradzamy na co zwrócić uwagę przy wyborze wzmacniacza do gitary akustycznej. Ba! Czy w ogóle nam jest on potrzebny? O poradę zwróciliśmy się do naszego wieloletniego eksperta w dziedzinie gitar. Zapraszamy