Mikser estradowy: jaki wybrać i na co zwracać uwagę? - cz. II

Mikser estradowy: jaki wybrać i na co zwracać uwagę? - cz. II

18 czerwca 2013, 11:45
autor: Maciej Żulczyk

[img:1]

[img:2:R] Cyfra czy analog? Nie zamierzam brać głosu w toczącej się od lat debacie. Wszystko zależy od punktu widzenia oraz od przyzwyczajeń i preferencji.

Nie podlega jednak dyskusji, że jeżeli umiesz obsłużyć jeden większy model konsoli analogowej, umiesz obsłużyć je wszystkie. Występują różnice w zaprojektowaniu i detale operacji danego miksera, ale główna zasada i rozmieszczenie kontrolek jest takie same.

Z cyfrą natomiast sprawa ma się inaczej - każdej konsoli cyfrowej trzeba w zasadzie uczyć się od nowa. Większe miksery cyfrowe to potężne, skomplikowane urządzenia, a każdy producent projektuje je po swojemu.

 

[img:13]

Menu na skróty:

Próba / mała impreza / karaoke
Średni koncert w knajpie
Koncert w klubie
Teatr / hala koncertowa
Duży koncert / trasa

 

Czytaj także: Mikser estradowy: jaki wybrać i na co zwracać uwagę? - cz. I

 

 

 

Cyfra czy analog?

Konsola analogowa sama w sobie jest prostsza w obsłudze, ale wymaga wielu dodatkowych urządzeń, jak procesory sygnału czy efektów, aby w pełni sprostać poważnemu przedsięwzięciu i uzyskać potężne, czyste brzmienie. To oznacza dużo więcej racków, skrzyń okablowania, dystrybutorów zasilania oraz czasu poświęconego na podłączenie i przetestowanie systemu.

 

[img:14]

 

Konsole cyfrowe są dużo mniejsze, lżejsze i łatwiejsze w transporcie; oferują bramki szumów, kompresory, korektory graficzne, automatyzację, zapisywanie ustawień i przełączanie z jednego na drugie w mgnieniu oka - wszystko wbudowane w sam mikser, i dostępne w paru kliknięciach. To jednak znowuż wymaga dokładnej znajomości danego modelu i dla użytkownika nawet z pewnym doświadczeniem za pasem, może stanowić nie lada wyzwanie, szczególnie w stresujących sytuacjach.

Niektórzy preferują klasyczny układ panelu konsoli analogowej, i racka z jednostkami z boku oraz możliwość regulacji dowolnego z parametrów na wyciągnięcie ręki. W dobrej konsoli cyfrowej możliwości zapisu ustawień i późniejszego ich przywoływania są praktycznie nieograniczone. Oznacza to, że każdy występ (np. w przypadku trasy lub cyklicznych imprez) można "przećwiczyć", dokonać wszelkich ustawień brzmienia, zmiany poziomów głośności, aktywacji efektów, zmian sendów i tak dalej, a następnie zapisać je, by następnym razem jedynie przywołać je paroma kliknięciami, bez konieczności ustawiania wszystkiego od nowa.

 

[img:3]

 

Pojedyncze części danego występu mogą zmieniać się i wymagać innych konfiguracji - jeżeli wszystko zostanie wypróbowane i ustawione wcześniej, w trakcie samego występu wystarczy jedynie przełączać zapisane sceny, a główną uwagę skupić na samym występie i dokonywaniu korekt, aby uzyskać najlepsze możliwe brzmienie. Jest to nieocenione w przypadku dużych tras koncertowych, kiedy każdy występ przebiega w zasadzie tak samo i jest z góry zaplanowany. Z drugiej strony jednak, taka konsola ze wszystkimi zapisanymi ustawieniami może nie sprawdzić się najlepiej w sytuacjach nie do końca przewidywalnych - dokonywanie nagłych, krytycznych zmian jest łatwiejsze w konsoli analogowej, gdzie każda kontrolka odpowiada jednej funkcji.  

Wiele mówi się o wyższości analogowego brzmienia - w niektórych sytuacjach nie podlega ona dyskusji. Jednak w przypadku dźwięku estradowego, współczesne (większe) konsole cyfrowe mają na tyle dobre przedwzmacniacze i konwertery, że różnica jest praktycznie niezauważalna. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo ani analog nie jest bezwarunkowo "lepszy" od cyfry, ani na odwrót. Wszystko zależy od konkretnych sytuacji, a przede wszystkim osobistych preferencji, stylu pracy i doświadczenia. Jedyne co moim zdaniem jest naprawdę istotne, to popróbować kilku opcji i na własnej skórze przekonać się, z czym pracuje Ci się najlepiej.

 

 

Mikser na konkretne sytuacje:

Konsola to bądź co bądź narzędzie pracy, a jak wiadomo, to od okoliczności zależy jakiego narzędzia będziemy potrzebować. Poniżej opisy różnych sytuacji, w których potrzebny będzie mikser oraz kilka sugestii co do odpowiedniego modelu.

 

  • Próba / mała impreza / karaoke

Na takie okazje nie potrzeba nic wielkiego. Kilka kanałów na odtwarzacz (stereo), parę wejść na mikrofony, wyjście stereo, może jedno-dwa wyjścia Aux i wyjście na słuchawki to maksimum, czego będziemy potrzebować. Takim mikserem można obsłużyć też niewielki koncert, gdzie nie nagłaśniasz wszystkich instrumentów, a np. tylko stopę od perkusji, klawisze i wokal. Klasycznym wyborem są tutaj miksery pokroju Mackie 1402 VLZ3.

 
[img:4]

Mackie 1402 VLZ3

Łącznie czternaście kanałów, trzypasmowa korekta, dwa wyjścia Aux (send + return), sześć niezłych przedwzmacniaczy mikrofonowych XDR2, złącza Insert.

[img:5]

Phonic AM 442D

Kolejny dobry sprzęt w swojej klasie. Osiem kanałów, cztery przedwzmacniacze mikrofonowe. Trzypasmowa korekta z półparametrycznym środkiem (atut!) dla kanałów mono, czteropasmowa z ustalonymi częstotliwościami dla stereo. Wyjścia Aux: 2 x send / return. Dodatkowo: grupa stereo oraz wbudowany procesor efektów cyfrowych!

 
[img:12] do góry

 

  • Średni koncert w knajpie

Mam tu na myśli lokal mieszczący jakieś 50-100 osób z niewielką sceną i kapelami zazwyczaj w konwencjonalnym, rockowym składzie bębnów, gitar, klawiszów, wokali i dodatków w postaci ewentualnego samplera, laptopa, itd. Tutaj przyda Ci się coś z optymalnie szesnastoma kanałami mono, dwoma-trzema wyjściami Aux (na np. dwa miksy sceniczne i jednostkę efektów). Przydadzą się Inserty, atutem byłby wbudowany moduł efektów. Pierwsze co przychodzi mi do głowy, to recenzowany jakiś czas temu przeze mnie mikser Allen & Heath 22FX. Natomiast bez efektów, ale z nieco mocniejszymi parametrami, dobrym trafem mogą być tu Allen & Heath MixWizard3 czy Yamaha MG206C

 
[img:6]

Yamaha MG206C

Bardzo przyzwoita zabawka jak na ten kaliber. 20 wejść, w tym 16 mikrofonowych (niezłe preampy). Małe, przenośne, solidne urządzenie, które można położyć na blacie lub zamontować w racku. Korekta z ruchomym środkiem dla 12 kanałów mono; high pass filter; 4 (!) wyjścia Aux oraz 2 x Aux return; przełączniki pre / post fade dla Aux 3 i 4; złącze USB; złącza Insert; 2 grupy stereo (!) oraz wbudowane kompresory na ośmiu pierwszych kanałach mono. Ostatnia funkcja to znak rozpoznawczy mikserów Yamahy z tej kategorii. Kompresory są bardzo uproszczone, i mają jedną kontrolkę kontrolującą próg i makeup gain, jednak do wspomnianych rodzajów koncertów / imprez są jak znalazł.

[img:7]

Allen & Heath MixWizard3 16:2

Kolejny kompaktowy, bardzo wydajny mikser. Jego atuty to wyjątkowo przejrzysty, ergonomiczny panel, małe wymiary, szesnaście wejść mikrofonowych, czteropasmowa korekta z ruchomymi pasmami Hi-Mid i Low-Mid, złącza Insert, wbudowany moduł 16 efektów z programem kontrolującym podłączanym przez MIDI, suwak dla wyjścia Mono, 6 wyjść Aux oraz wyjścia Direct Out na każdym kanale.

 
[img:12] do góry

 

  • Koncert w klubie

Scena zdolna pomieścić kilkunastoosobowy zespół i hala dla około 200-500 osób. Wiem, że może wydawać się dziwne, że odnoszę pojemność hali do rodzaju konsoli, ale jednak występuje proporcjonalny stosunek pomiędzy wielkością pomieszczenia, a zapotrzebowaniami dźwiękowymi. Tak czy inaczej, w takim klubie trzeba już być przygotowanym na sporą różnorodność, osobne miksy sceniczne i konieczność obsługi zróżnicowanych źródeł dźwięku na scenie. Moim zdaniem minimum to 24 wejścia mikrofonowe, co najmniej 6 wyjść Aux i obecność grup. Z analogowych propozycji znowu mogę odesłać do opisywanych przeze mnie konsol Allen & Heath GL2400, lub jej większego brata GL3800  czy Soundcraft GB-8. Natomiast mogę polecić również kilka cyfrowych modeli:

 
[img:8]

Presonus Studiolive 24.4.2

Wielofunkcyjna cyfrowa konsola przeznaczona zarówno do studia, jak i do pracy z dźwiękiem na żywo. Jak na cyfrę przystało, masa dostępnych funkcji, konsola jest jednak przejrzysta i intuicyjna w obsłudze z wieloma kontrolkami dedykowanymi tylko jednej funkcji. 24 wejścia mikrofonowe, 10 miksów Aux, cztery podgrupy, wbudowane efekty oraz bramki, kompresja i czteropasmowa parametryczna korekta na każdym kanale, 31-pasmowa korekta graficzna, limiter, ekspander, itp. Wysoki headroom na przedwzmacniaczach. Interfejs Firewire kompatybilny z wieloma programami, dający wiele możliwości rejestracji na żywo. Klasa.

[img:9]

Soundcraft Si Compact 24

Cyfrowa konsola Soundcrafta z serii Si Compact, będących mniejszym rodzeństwem konsol Si+. Jest to wariant bardzo ergonomiczny, jednak posiadający 24 wejścia mikrofonowe, 14 bus’ów grup i 18 Aux, 4 wyjścia matrycy, wyjścia Direct Out, 4 moduły cyfrowych efektów oraz kontrolę dynamiki i korekty na każdym kanale. Dużym atutem tego sprzętu jest ilość kanałów i możliwości routingu pomimo tak małych rozmiarów. Również godna zauważenia jest intuicyjna obsługa i panel zaprojektowany z myślą o sympatykach analogu, z jednofunkcyjnymi, dedykowanymi kontrolkami i oddzielnymi sekcjami poszczególnych procesorów sygnału. Ta konsola to dobry punkt wejścia dla tych rozpoczynających przygodę z konsolami cyfrowymi. Tych bardziej zaawansowanych, poszukujących czegoś większego, odsyłam do konsol serii Si+.

 
[img:12] do góry

 

  • Teatr / hala koncertowa

W tym przypadku mamy do czynienia z dużym, stacjonarnym systemem, tak więc ograniczone rozmiary i łatwość w transporcie nie są tu tak istotne. Tutaj kluczowa jest duża ilość kanałów i możliwości routingu, wyjścia matrycy i cała paleta funkcji.

 
[img:10]

Midas Verona

Konsole Midasa od zawsze cenione są za najwyższej jakości brzmienie zawdzięczane świetnym preampom i korekcie. Verona to ceniona, analogowa konsola tego producenta. Czteropasmowa korekta, 8 wyjść Aux, 8 podgrup, 8 grup VCA, grupy Mute, matryca 12 x 4, oraz do 48 kanałów mono.

[img:11]

Yamaha PM5D

Potężna cyfrowa konsola Yamahy; jest to model obecny na rynku już od dłuższego czasu, jednak nadal szanowany i szeroko stosowany. Nie ma możliwości, żeby ilość dostępnych funkcji, opcji routingu, programowania i zapisywania ustawień opisać w małym akapicie w tym tekście. Pozostaje mi tylko odesłać do strony producenta. Sprzęt dla zaawansowanych użytkowników.

 
[img:12] do góry

 

  • Duży koncert / trasa

Obsługa FOH i monitorów: zapotrzebowania podobne jak powyżej. W tych aplikacjach liczy się najlepsza dostępna jakość brzemienia, wielofunkcyjność, możliwie największe ilości wyjść Aux, podgrup, itd. Na riderach podczas dużych tras koncertowych znanych wykonawców często znajdują się wymagania potężnych, klasycznych konsol analogowych czy nowoczesnych cyfrowych gigantów.

W przypadku analogu, za standard w przemyśle uznane są takie konsole jak klasyczny Soundcraft MH4 mogący obsługiwać zarówno monitory jak i główny miks dla publiczności. W przypadku konsol cyfrowych, współczesny standard to nowoczesne stoły Soundcraft Vi6 lub Midas Pro9 czy XL8, będące zintegrowanymi "centrami dowodzenia" całego systemu dźwiękowego z niedorównaną paletą funkcji, których opis to temat na osobny tekst.

 

Podsumowanie:

W tym i tak już nie najkrótszym tekście w zasadzie ledwo poruszyłem to szerokie zagadnienie, jakim jest stół mikserski. Mam jednak nadzieję, że dla średnio zaawansowanych użytkowników znajdzie się tutaj parę przydatnych wskazówek, które ułatwią im wybór narzędzia pracy najbardziej im odpowiadającego.

Jeszcze raz przypomnę, że chyba najważniejsze jest dobrze zastanowić się, czego najbardziej potrzebujesz. Nie warto wydawać dużych pieniędzy na paletę funkcji, których nie będziesz używać. Z drugiej strony jednak, warto być przygotowanym na niespodzianki i propozycję obsługi przedsięwzięcia większego niż dotychczas. Technologia audio ciągle się rozwija, a w tej branży trzeba ciągle trzymać rękę na pulsie.

 

Czytaj także:

 

- Mikser estradowy: Jaki wybrać i na co zwrócić uwagę? - cz. I

 

[img:12] do góry
Pozostałe poradniki PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.III Żeby zakończyć nasz krótki cykl o fazie i charakterystyce fazowej musimy wrócić do początku naszych rozważań i odpowiedzieć sobie wreszcie na zadane w pierwszej części pytanie, co właściwie pokazuje charakterystyka fazowa i czy jest to w... PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.II W pierwszej części naszych rozważań o fazie i charakterystyce fazowej wspomniałem o tym, że zsumowanie dwóch identycznych sygnałów – najlepiej szerokopasmowych – ale przesuniętych w czasie względem siebie o stałą wartość skutkuje różnym... PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.I Przeglądając specyfikacje urządzeń elektroakustycznych, takich jak zestawy głośnikowe, mikrofony, wzmacniacze czy też i konsolety, napotykamy szereg parametrów mających w obiektywny sposób określić czy dane urządzenie jest wysokiej,...
PORADNIK: Miksowanie popowych wokali podczas koncertów live Jeśli chodzi o miksowanie muzyki live - niezależnie od tego, czy pracujesz sam w lokalnym klubie, czy z zespołem profesjonalistów przy dużej produkcji koncertowej - istotne jest, aby mieć plan gry, który pomoże Ci przygotować, zbudować i...
Urządzamy małe studio / stanowisko do video montażu Temat własnego studia nagrań tli się w wielu głowach aktywnych muzyków, a także jest często niespełnionym marzeniem wielu „ex” muzyków, którzy wybrali inną ścieżkę kariery. I tak jak grzyby po deszczu w ostatniej dekadzie mamy wysyp... Shure radzi: Jak wyczyścić i zdezynfekować mikrofon? Specjaliści z firmy Shure otrzymują w ostatnim czasie wiele pytań dotyczących tego, jakie są najlepsze sposoby oczyszczenia i zdezynfekowania oferowanych przez Shure produktów. Na samym początku prezentowania zaleceń skoncentrujmy się na...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz