Poradniki

Sprawdź jak stworzyć poprawny odsłuch w studio

[img:1]

W studio nagrań istotą jest dokonanie rejestracji, edycja, miks i mastering nagrań, by uzyskać “produkt” finalny. Na scenie z kolei istotne jest nagłośnienie koncertu tak, by w sposób poprawny technicznie nagłośnić daną przestrzeń, dostarczając przy tym wielu pozytywnych emocji zgromadzonym słuchaczom. Jednak zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku kluczowe jest zapewnienie artystom dobrego, a przynajmniej poprawnego odsłuchu.

W tym materiale przedstawię konfigurację "prostego" odsłuchu w studio. Określenie "prosty" specjalnie ująłem w cudzysłów, gdyż - jak sami zobaczycie - jego konfiguracja może wydawać się bardzo skomplikowana. Dlatego warto przygotować tor odsłuchowy we własnym studio tak, by pracowało nam się wygodnie i zarazem efektywnie. Zainteresowane innymi ciekawymi rozwiązaniami osoby odsyłam do takich urządzeń, jak np.:

 

 

Zerknijmy na rysunek, który prezentuje konfigurację odsłuchu i toru komunikacyjnego zrealizowaną za pomocą programu DAW, interfejsu audio, urządzenia Mackie Big Knob, wzmacniacza słuchawkowego Behringer Powerplay Pro-XL i kilku innych komponentów odpowiadających za połączenie sygnałowe pomiędzy nimi.
 
[lupa:1]

 

Przykład z ilustracji obrazuje nagranie w studio zespołu składającego się z perkusisty, basisty i klawiszowca, ale to tylko hipotetyczne założenie. Prezentowane rozwiązanie możemy zastosować dla dowolnego składu, zmienić mogą się tylko ilości wykorzystywanych wyjść słuchawkowych we wzmacniaczu lub konieczność zastosowania dodatkowych wzmacniaczy słuchawkowych dla większej ilości torów.

Ze względu na to, że w danym przypadku muzycy grali jednocześnie w dość małym pomieszczeniu na odsłuch słuchawkowy kierowane były wyłącznie sygnały basu i klawisza, gdyż perkusja była doskonale słyszana z otoczenia. Na odsłuch dla muzyków przeznaczono szynę wewnętrzną programu DAW, opisaną w tym przypadku jako BUS 2. Wyjście tej szyny wysłane było na port Adat interfejsu audio, który połączony jest z przetwornikiem A/D/A Adat. Należy pamiętać, aby wysyłkę AUX na szynę odsłuchową BUS 2 ustawić w trybie Pre-Fader, w celu uniezależnienia poziomu wysyłanego sygnału od ruchu tłumików kanałowych.

 

Talkback

Na tą samą szynę BUS 2 wysyłamy sygnał z mikrofonu talkback urządzenia Big Knob. Rozwiązanie jest banalne - wystarczy przewód z wyjścia, na którym może się pojawić sygnał mikrofonu komunikacyjnego urządzenia Big Knob lub dowolnego tego typu kontrolera (np. Presonus Monitor Station) wpiąć w dostępne wejście interfejsu audio.

Następnie tworzymy w programie DAW kanał, na którym wybieramy to wejście i aktywujemy na nim jego odsłuch (Input Monitoring). Po czym wysyłamy ten kanał na BUS 2. Wyjście tego kanału ustawiamy na "No Input" lub wyciszamy tłumik (pamiętamy, że wysyłka musi być ustawiona w trybie Pre-Fader), tak abyśmy nie słyszeli własnego głosu w odsłuchu w studio, co mogłoby skutkować  sprzężeniem elektroakustycznym. Teraz wciśnięcie przycisku Talkback w Big Knob spowoduje wysłanie naszego głosu na szynę BUS 2.

 

Metronom

Perkusista chciałby w odsłuchu metronom, którego nie chcą słyszeć inni muzycy lub chcą słyszeć go w innych proporcjach, niż perkusista. Zatem wysyłamy metronom na szynę BUS 2 dla wszystkich. Dodatkowo tor metronomu wysyłamy na niezależne wyjście interfejsu audio, które łączymy z wejściem AUX wzmacniacza słuchawkowego perkusisty.

Zastosowany w tym przypadku wzmacniacz słuchawkowy Behringera może na wszystkich torach transmitować sygnał z wejście głównego, ale ponadto każdy z czterech wzmacniaczy słuchawkowych posiada niezależne wejścia AUX, na które możemy wysłać niezależne sygnały audio. Sygnały te można zmiksować w dowolnych proporcjach z wejściem głównym wzmacniacza słuchawkowego. Tę możliwość wykorzystujemy do ustawienia perkusiście idealnych proporcji w odsłuchu metronomu i kolegów z zespołu oraz mikrofonu komunikacyjnego.

 

Komunikacja z realizatorem dźwięku

W celu sprawnej komunikacji ze studia do reżyserki warto zastosować dodatkowy mikrofon, który będzie sterowany automatycznie. Mikrofony perkusji mogą być zbyt słabo wysterowane, by skutecznie przenieść głos perkusisty, czy innych członków zespołu. Natomiast bas i klawisz w tym przypadku rejestrowane były poprzez DiBoxy.

Ustawiamy zatem mikrofon np. wszech-kierunkowy po środku pomieszczenia lub w pobliżu osoby, z którą się najczęściej komunikujemy podczas nagrań. W tym przypadku były to mikrofony M/S ustawione w pewnej odległości od perkusji.

W programie DAW tworzymy kanał, na którym aktywujemy monitorowanie wejścia, na które wchodzi sygnał z w/w mikrofonu. Aktywujemy na tym kanale kompresor, a w jego wejściu Side Chain wybieramy np. szynę BUS 1.

Tworzymy dodatkowy kanał w DAW, na którym generujemy lub importujemy i zapętlamy krótki region z generatora sygnałów z dowolnym tonem lub szumem. Bezwzględnie w tym torze dezaktywujemy wyjście na monitory odsłuchowe, ale wysyłamy ten kanał na zastosowany w torze bocznym kompresora BUS 1.

Teraz podczas odtwarzania, czy też nagrywania sygnał z generatora będzie wyciszał mikrofon komunikacyjny, dzięki czemu nie będziemy słyszeć “hałasu” z pomieszczenia nagraniowego. Natomiast po zatrzymaniu nagrania, czy też odtwarzania uzyskamy czytelny, wyraźny dźwięk umożliwiający komunikację z muzykami.

To by było na tyle - tylko tyle i aż tyle. Omówioną konfigurację można na wiele sposobów modyfikować, można też zastosować prostsze rozwiązania monitorowe. Można też ułatwić sobie życie w tego typu odsłuchu, poprzez stworzenie szablonu sesji DAW (Template) i zachowanie stałych połączeń toru komunikacji dwukierunkowej. W takim przypadku korzystanie z tego odsłuchu z sesji na sesję będzie banalne i bardzo sprawne.

Pozdrawiam i do usłyszenia niebawem na łamach Infomusic.pl.

 

Autor: Krzysztof Maszota
Akademia Realizacji Dźwięku

 

[img:5]  

autor poradnika:

Krzysztof Maszota Akademia Realizacji Dźwięku www.ard.edu.pl
Ocena poradnika:
liczba głosów: 3
Spis treści
Komentarze

Czytaj także inne poradniki autora

PORADNIK: Techniki mikrofonowe - Analiza nagrań (I) 18 stycznia 2016

W tej części poddam analizie oraz zaprezentuję dokumentację dźwiękową i fotograficzną pierwszego z dwóch nagrań, czyli dużego orkiestrowego składu na przykładzie koncertu Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu...

PORADNIK: Przestrzeń w nagraniu - pogłos i procesory czasowe 6 listopada 2015

Procesory czasowe, w szczególności Pogłos (ang. Reverb) stosujemy w celu stworzenia wrażenia, że dźwięk umieszczony został w konkretnej przestrzeni akustycznej, np. w kościele, w sali koncertowej, w ciasnej miejskiej...

PORADNIK: Budowanie obrazu fonograficznego 17 września 2015

Realizator dźwięku musi przekazać właściwości wykonawcze oraz otoczenia sali koncertowej w taki sposób, aby słuchacz mógł zachwycać się dziełem w stopniu porównywalnym do widza na sali koncertowej. Proces ten jest...

PORADNIK: Czynniki wpływające na sposób rejestracji utworów (II) 17 sierpnia 2015

W drugiej części poradnika omówię elementy, na które współczesny realizator dźwięku może wpływać lub je kształtować.

reklama

Ostatnio dodane

PORADNIK: Odsłuch przy wysokim SPL - fakty PORADNIK: Odsłuch przy wysokim SPL - fakty

W życiu codziennym regularnie jesteśmy narażeni na dźwięki przekraczające poziom 110 dB SPL. Nie stanowią one zagrożenia dla zdrowia, jeśli średni poziom ciśnienia akustycznego w ciągu...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III

Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II

W pierwszym odcinku cyklu zajęliśmy się odpowiedzią na pytania o charakter naszego studia i idącą za tym konfiguracją komputera, interfejsu audio i oprogramowania. Skoro mamy już wejścia...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak napisać rider techniczny? PORADNIK: Jak napisać rider techniczny?

Dobrze grający muzyk, który chce założyć profesjonalny zespół, niekoniecznie musi umieć napisać czy odczytać rider. Jednak taka umiejętność oszczędza stresu w dniu koncertu, oraz...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I

Temat budowy własnego domowego studia od lat nie schodzi z czołówek gazet całego świata. Przynajmniej w naszej branży. Pomimo że napisano na ten temat miliony słów, pytających wciąż jest...

czytaj dalej
50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1 50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych „co wiedzą”...

czytaj dalej
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz