Sprawdź jak stworzyć poprawny odsłuch w studio

Sprawdź jak stworzyć poprawny odsłuch w studio

9 września 2014, 13:00
autor: Krzysztof Maszota

[img:1]

W studio nagrań istotą jest dokonanie rejestracji, edycja, miks i mastering nagrań, by uzyskać “produkt” finalny. Na scenie z kolei istotne jest nagłośnienie koncertu tak, by w sposób poprawny technicznie nagłośnić daną przestrzeń, dostarczając przy tym wielu pozytywnych emocji zgromadzonym słuchaczom. Jednak zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku kluczowe jest zapewnienie artystom dobrego, a przynajmniej poprawnego odsłuchu.

W tym materiale przedstawię konfigurację "prostego" odsłuchu w studio. Określenie "prosty" specjalnie ująłem w cudzysłów, gdyż - jak sami zobaczycie - jego konfiguracja może wydawać się bardzo skomplikowana. Dlatego warto przygotować tor odsłuchowy we własnym studio tak, by pracowało nam się wygodnie i zarazem efektywnie. Zainteresowane innymi ciekawymi rozwiązaniami osoby odsyłam do takich urządzeń, jak np.:

 

 

Zerknijmy na rysunek, który prezentuje konfigurację odsłuchu i toru komunikacyjnego zrealizowaną za pomocą programu DAW, interfejsu audio, urządzenia Mackie Big Knob, wzmacniacza słuchawkowego Behringer Powerplay Pro-XL i kilku innych komponentów odpowiadających za połączenie sygnałowe pomiędzy nimi.
 
[lupa:1]

 

Przykład z ilustracji obrazuje nagranie w studio zespołu składającego się z perkusisty, basisty i klawiszowca, ale to tylko hipotetyczne założenie. Prezentowane rozwiązanie możemy zastosować dla dowolnego składu, zmienić mogą się tylko ilości wykorzystywanych wyjść słuchawkowych we wzmacniaczu lub konieczność zastosowania dodatkowych wzmacniaczy słuchawkowych dla większej ilości torów.

Ze względu na to, że w danym przypadku muzycy grali jednocześnie w dość małym pomieszczeniu na odsłuch słuchawkowy kierowane były wyłącznie sygnały basu i klawisza, gdyż perkusja była doskonale słyszana z otoczenia. Na odsłuch dla muzyków przeznaczono szynę wewnętrzną programu DAW, opisaną w tym przypadku jako BUS 2. Wyjście tej szyny wysłane było na port Adat interfejsu audio, który połączony jest z przetwornikiem A/D/A Adat. Należy pamiętać, aby wysyłkę AUX na szynę odsłuchową BUS 2 ustawić w trybie Pre-Fader, w celu uniezależnienia poziomu wysyłanego sygnału od ruchu tłumików kanałowych.

 

Talkback

Na tą samą szynę BUS 2 wysyłamy sygnał z mikrofonu talkback urządzenia Big Knob. Rozwiązanie jest banalne - wystarczy przewód z wyjścia, na którym może się pojawić sygnał mikrofonu komunikacyjnego urządzenia Big Knob lub dowolnego tego typu kontrolera (np. Presonus Monitor Station) wpiąć w dostępne wejście interfejsu audio.

Następnie tworzymy w programie DAW kanał, na którym wybieramy to wejście i aktywujemy na nim jego odsłuch (Input Monitoring). Po czym wysyłamy ten kanał na BUS 2. Wyjście tego kanału ustawiamy na "No Input" lub wyciszamy tłumik (pamiętamy, że wysyłka musi być ustawiona w trybie Pre-Fader), tak abyśmy nie słyszeli własnego głosu w odsłuchu w studio, co mogłoby skutkować  sprzężeniem elektroakustycznym. Teraz wciśnięcie przycisku Talkback w Big Knob spowoduje wysłanie naszego głosu na szynę BUS 2.

 

Metronom

Perkusista chciałby w odsłuchu metronom, którego nie chcą słyszeć inni muzycy lub chcą słyszeć go w innych proporcjach, niż perkusista. Zatem wysyłamy metronom na szynę BUS 2 dla wszystkich. Dodatkowo tor metronomu wysyłamy na niezależne wyjście interfejsu audio, które łączymy z wejściem AUX wzmacniacza słuchawkowego perkusisty.

Zastosowany w tym przypadku wzmacniacz słuchawkowy Behringera może na wszystkich torach transmitować sygnał z wejście głównego, ale ponadto każdy z czterech wzmacniaczy słuchawkowych posiada niezależne wejścia AUX, na które możemy wysłać niezależne sygnały audio. Sygnały te można zmiksować w dowolnych proporcjach z wejściem głównym wzmacniacza słuchawkowego. Tę możliwość wykorzystujemy do ustawienia perkusiście idealnych proporcji w odsłuchu metronomu i kolegów z zespołu oraz mikrofonu komunikacyjnego.

 

Komunikacja z realizatorem dźwięku

W celu sprawnej komunikacji ze studia do reżyserki warto zastosować dodatkowy mikrofon, który będzie sterowany automatycznie. Mikrofony perkusji mogą być zbyt słabo wysterowane, by skutecznie przenieść głos perkusisty, czy innych członków zespołu. Natomiast bas i klawisz w tym przypadku rejestrowane były poprzez DiBoxy.

Ustawiamy zatem mikrofon np. wszech-kierunkowy po środku pomieszczenia lub w pobliżu osoby, z którą się najczęściej komunikujemy podczas nagrań. W tym przypadku były to mikrofony M/S ustawione w pewnej odległości od perkusji.

W programie DAW tworzymy kanał, na którym aktywujemy monitorowanie wejścia, na które wchodzi sygnał z w/w mikrofonu. Aktywujemy na tym kanale kompresor, a w jego wejściu Side Chain wybieramy np. szynę BUS 1.

Tworzymy dodatkowy kanał w DAW, na którym generujemy lub importujemy i zapętlamy krótki region z generatora sygnałów z dowolnym tonem lub szumem. Bezwzględnie w tym torze dezaktywujemy wyjście na monitory odsłuchowe, ale wysyłamy ten kanał na zastosowany w torze bocznym kompresora BUS 1.

Teraz podczas odtwarzania, czy też nagrywania sygnał z generatora będzie wyciszał mikrofon komunikacyjny, dzięki czemu nie będziemy słyszeć “hałasu” z pomieszczenia nagraniowego. Natomiast po zatrzymaniu nagrania, czy też odtwarzania uzyskamy czytelny, wyraźny dźwięk umożliwiający komunikację z muzykami.

To by było na tyle - tylko tyle i aż tyle. Omówioną konfigurację można na wiele sposobów modyfikować, można też zastosować prostsze rozwiązania monitorowe. Można też ułatwić sobie życie w tego typu odsłuchu, poprzez stworzenie szablonu sesji DAW (Template) i zachowanie stałych połączeń toru komunikacji dwukierunkowej. W takim przypadku korzystanie z tego odsłuchu z sesji na sesję będzie banalne i bardzo sprawne.

Pozdrawiam i do usłyszenia niebawem na łamach Infomusic.pl.

 

Autor: Krzysztof Maszota
Akademia Realizacji Dźwięku

 

[img:5]  

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.