Poradniki

Montaż audio dla początkujących

[img:5]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC4wMTEyMTgwMCAxNDAwNjU5MTA3.jpgAspekt montażu można rozpatrywać w wielu kontekstach. Generalnie jednak ma on pomóc realizatorowi nagrań w przygotowaniu optymalnej realizacji dzieła.

 

Warsztat montażysty określa:

 
  • Sposoby wyboru materiałów do montażu,
  • Sposoby dokonywania tzw. nakładek, z zastosowaniem zakładek, w celu uzyskania tej samej Przestrzeni akustycznej, dopasowywanie zakładek do tempa utworu oraz akustyki pomieszczenia.

 

Ponadto nowoczesne technologie programistyczne pozwalają sięgnąć dużo głębiej w korekcję pojedynczych dźwięków za pomocą takich aplikacji, jak np.:

 

  • Celemony Melodyne
  • Roland R-Mix
  • Sony Layers

 

[img:1]

Sony Layers

 

Nieodzownym elementem montażu muzyki jest aspekt artystyczny. Należy do niego podejść z punktu widzenia muzyków i kompozytorów. Elementy, na które w tym zakresie należy zwrócić szczególną uwagę to:

 

  • Kopiowanie poprawnych fraz w miejsce zawierających błędy. Należy szczególnie zwrócić uwagę na indywidualne detale, których kopie nie posiadają.
  • Wpływ artykulacji na barwę dzieła. Niemożliwa jest symulacja gry forte za pomocą dźwięków nagranych piano i na odwrót, ze względu na inny parametr Velocity.

 

Słowem "montaż" określamy czynności zestawienia, składania całości z poszczególnych elementów. Tak więc nagranie zrealizowane w kilku wersjach możemy podzielić na fragmenty i wybierając z nich najlepsze odcinki zmontować je w jedną całość.

 

Montaż może być konieczny z kilku powodów:

 
  • Błędów muzycznych wykonania
  • Błędów technicznych nagrania
  • Błędów technicznych zapisu

 

Tak, jak pojęcie błędu muzycznego jest pojęciem względnym, tak pojęcie błędów technicznych nagrania i zapisu można już zdefiniować nieco precyzyjniej za pomocą parametrów technicznych - choć nie do końca.

Trudno powiedzieć o błędach muzycznych, gdyż nieprecyzyjna interpretacja wysokości dźwięku przez wykonawcę to naturalny element gry. Nie każdy muzyk z zespołu zagra dokładnie taki dźwięk, jaki występuje w zapisie kompozytora. Nie każdy z muzyków w grupie zagra dźwięk idealnie intonacyjnie oraz synchronicznie w czasie.

Jeśli poprawna będzie intonacja, nieprecyzyjny może być czas artykulacji dźwięku i na odwrót. Do tego dochodzą elementy dynamiki i wiele innych aspektów, które mogą być oceniane subiektywnie.

Te "nie idealne" elementy wykonania jednak w pewnych granicach wpływają na to, że muzyka jest "żywa", czyli słychać w niej czynnik ludzki. Całkowicie odmiennie brzmi kompozycja wykonana przez zespół muzyków, niż ta sama kompozycja odegrana przez instrument za pomocą komunikatów MIDI.

Dlatego to co dla jednej osoby może stanowić niedopuszczalny błąd dla innej jest dopuszczalnym elementem interpretacji wykonania. Często pożądanym elementem, gdyż wpływającym nie tylko na poczucie wykonania dzieła przez "żywych" muzyków, ale również wpływającym na takie elementy, jak selektywność i postrzeganie dźwięków, współbrzmień.

Trzeba pamiętać, że z wielu powodów montaż może być znacznie mniej akceptowalny, niż poprawne wykonanie w całości. Walory estetyczne, które przemawiają za unikaniem montaży:

 

  • Zmontowany dźwięk może być wykonany z inną dynamiką, niż w ujęciu, z którym nowy fragment zostaje "sklejony", a aspekt ten może mieć wpływ na wiele elementów,
  • Występować mogą zmiany artykulacji, różniące fragmenty,
  • Różnić się może pulsacja, czy tempo w kolejnych wersjach,
  • Barwa i brzmienie instrumentów mogą nie wynikać z gry w naturalny sposób we fragmencie przed wklejaną poprawką, a także na końcu miejsca montażu,
  • Barwa i brzmienie przestrzeni pogłosowej, w której wykonywany jest utwór mogą się różnić zależnie od dynamiki gry i wpływać na nienaturalne wrażenie łączenia montowanych fragmentów,
  • Zmontowany dźwięk może być zinterpretowany w sposób nie wynikający naturalnie z wcześniejszych części, co może mieć miejsce szczególnie w takich przypadkach, w których zespół nie wykona fragmentu utworu poprzedzającego miejsce montażu, a zacznie nagrania bezpośrednio od punktu montażu. W takim przypadku można odnieść wrażenie, że przejście montażowe jest nienaturalne, człowiek nie jest w stanie tak wykonać fragmentu łączącego te miejsca. Oceniamy to, jako nienaturalne.

 

Aspekty techniczne, które przemawiają za unikaniem montaży:

 
  • Wpływ pogłosu na brak możliwości poprawnego montażu. Zjawisko to powiązane jest z problemami wykonawczymi oraz pauzami pomiędzy fragmentami, pomiędzy którymi montaż ma być wykonany. Zbyt krótkie cięcia z płynnymi przejściami dźwięków nie są korzystne dla montażu. Szczególnie przydatne mogą być fragmenty z dłuższymi przerwami, albo rozpoczynające się lub kończące na długich zanikających, czy też narastających dźwiękach. Najlepsze fragmenty do montażu to tzw. "magnetyczne" cisze, w których ewentualny, bardzo niski poziom szumu tła, na którym wystąpi łączenie, można zamaskować poprzez zastosowanie efektu przenikania (ang. Crossfade),
  • Brak dopasowania dynamiki montowanych fragmentów, trudności w trybie Crossfade,
  • Przestrzeń pogłosowa sali koncertowej może również doskonale maskować błędy wykonawcze.

 

Crossfade

Jeśli jednak zdecydujemy się na montaż szczególnie przydatna okaże się opcja przenikania pomiędzy montowanymi regionami, zwana Crossfade. Do dyspozycji mamy kilka typów tej opcji.

 

  • Equal Gain Crossfade: jest to przenikanie liniowe, jak widać na poniższej ilustracji pierwszy plik jest ściszany z taką samą siłą przez cały czas trwania obszaru wyciszania, zaś drugi region jest w ten sam sposób zgłaśniany.

 

[img:2]

Equal Gain Crossfade

 

  • Equal Power Crossfade: regiony są tak wyciszane i zgłaśniane, by nie było odczuwalne przenikanie pomiędzy nimi, w postaci zaniku głośności w środku punktu edycji. Ten typ przenikania zwany jest także logarytmicznym.

 

[img:3]

Equal Power Crossfade

 

  • S-Curved Crossfade: krzywa przenikania ma kształt litery "S".

 

[img:4]

S-Curved Crossfade

 

autor poradnika:

Krzysztof Maszota Akademia Realizacji Dźwięku www.ard.edu.pl
Ocena poradnika:
liczba głosów: 1
Spis treści
Komentarze

Czytaj także inne poradniki autora

PORADNIK: Techniki mikrofonowe - Analiza nagrań (I) 18 stycznia 2016

W tej części poddam analizie oraz zaprezentuję dokumentację dźwiękową i fotograficzną pierwszego z dwóch nagrań, czyli dużego orkiestrowego składu na przykładzie koncertu Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu...

PORADNIK: Przestrzeń w nagraniu - pogłos i procesory czasowe 6 listopada 2015

Procesory czasowe, w szczególności Pogłos (ang. Reverb) stosujemy w celu stworzenia wrażenia, że dźwięk umieszczony został w konkretnej przestrzeni akustycznej, np. w kościele, w sali koncertowej, w ciasnej miejskiej...

PORADNIK: Budowanie obrazu fonograficznego 17 września 2015

Realizator dźwięku musi przekazać właściwości wykonawcze oraz otoczenia sali koncertowej w taki sposób, aby słuchacz mógł zachwycać się dziełem w stopniu porównywalnym do widza na sali koncertowej. Proces ten jest...

PORADNIK: Czynniki wpływające na sposób rejestracji utworów (II) 17 sierpnia 2015

W drugiej części poradnika omówię elementy, na które współczesny realizator dźwięku może wpływać lub je kształtować.

reklama

Ostatnio dodane

PORADNIK: Odsłuch przy wysokim SPL - fakty PORADNIK: Odsłuch przy wysokim SPL - fakty

W życiu codziennym regularnie jesteśmy narażeni na dźwięki przekraczające poziom 110 dB SPL. Nie stanowią one zagrożenia dla zdrowia, jeśli średni poziom ciśnienia akustycznego w ciągu...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III

Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.II

W pierwszym odcinku cyklu zajęliśmy się odpowiedzią na pytania o charakter naszego studia i idącą za tym konfiguracją komputera, interfejsu audio i oprogramowania. Skoro mamy już wejścia...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak napisać rider techniczny? PORADNIK: Jak napisać rider techniczny?

Dobrze grający muzyk, który chce założyć profesjonalny zespół, niekoniecznie musi umieć napisać czy odczytać rider. Jednak taka umiejętność oszczędza stresu w dniu koncertu, oraz...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.I

Temat budowy własnego domowego studia od lat nie schodzi z czołówek gazet całego świata. Przynajmniej w naszej branży. Pomimo że napisano na ten temat miliony słów, pytających wciąż jest...

czytaj dalej
50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1 50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych „co wiedzą”...

czytaj dalej
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz