Triggerowanie perkusji w Studio One 3

Triggerowanie perkusji w Studio One 3

27 października 2015, 10:31
autor: Mikołaj Pawlak

[img:4]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC4xOTI2NTUwMCAxNDMzMjQyMjUw.jpgTechnika triggerowania instrumentów perkusyjnych staje się coraz popularniejsza wśród realizatorów dźwięku na całym świecie. Umożliwia ona uzyskanie profesjonalnego brzmienia bez potrzeby inwestowania w bardzo drogie mikrofony, przedwzmacniacze czy nawet same instrumenty.

W tym poradniku postaram się przybliżyć realizację tej metody z wykorzystaniem oprogramowania PreSonus Studio One 3.

 

Trochę teorii…

Trigger, jako określenie urządzenia, jest to moduł, który zamienia impuls uderzenia w instrument perkusyjny na krótkie sygnały audio. Po podłączeniu do interfejsu ten zamienia dane impulsy na brzmienie (sampel) prawdziwego instrumentu. W szczególnym stopniu ułatwia to pracę koncertujących muzyków, często tych grających ostrzejsze gatunki muzyki, kiedy to uzyskanie dobrego brzmienia "stopy" - także tej podwójnej przy wykorzystaniu mikrofonów i tradycyjnego miksu - wymaga dużego doświadczenia realizatora.

Dziś technika triggerowania rozwinęła się do tego stopnia, że zaawansowane procesory potrafią nawet dostosować dźwięk do intensywności i dynamiki gry perkusisty. Jednakże do wykonania procesu triggerowania nie potrzebne są urządzenia o tej samej nazwie. Dzięki możliwości skorzystania z oprogramowania typu DAW jest możliwość nałożenia sampli na dowolną ścieżkę nagraną mikrofonem - jednak wtedy trzeba pamiętać o odpowiednim bramkowaniu naszych sygnałów i oddzieleniu / dosłownie odizolowaniu docelowego sygnału od innych przydźwięków, które mogłyby wywołać nieoczekiwane wzbudzenie sampli.

 

Sygnał wychodzący z urządzenia typu trigger:

 

[img:1]

Wizualizacja sygnału

 

Więc jak się to robi?

Jak wcześniej wspomniałem dziś posłużymy się oprogramowaniem firmy PreSonus - Studio One 3. Załóżmy więc, że mamy nagrane pięć ścieżek:

 

  • Stopę (KICK) - nagrany przy użyciu profesjonalnego modułu trigger
  • Werbel (SNARE) - nagrany mikrofonem
  • Stereo overhead
  • Tom 1
  • Tom 2

 

Z tego wszystkiego technikę triggerowania wykorzystamy tylko na stopie oraz werblu, gdyż to właśnie one są najczęściej poddawane temu procesowi, a rzadziej występuje on na tom’ach.

Oprogramowanie Studio One 3 już od pierwszych wersji wyposażone jest w bramkę (GATE). No dobrze... ale co ma bramka do triggerowania? A to, że PreSonus wyposażył ją w funkcję Trigger, która powoduje wysłanie wybranego sygnału MIDI podczas, gdy bramka się otwiera.

 

[img:2]

Studio One 3 - Gate

 

Aby ją włączyć, należy zaznaczyć przycisk Active i wybrać nutkę MIDI (note), która odpowiada danemu samplowi w instrumencie, którego aktualnie używamy (w moim przypadku jest to EZDrummer 2). Pamiętajmy, aby dodać odpowiednią ilość wirtualnych instrumentów, gdyż jedna bramka może współpracować tylko z jednym samplem. Następnie dostosowujemy parametry takie jak Threshold, Attack, Release oraz Hold tak, aby uzyskać jak najbardziej "wyizolowane", "sterylne" brzmienie. Działanie to jest łatwiejsze na sygnale z modułu trigger, gdyż jest on już docelowo bardzo sterylny, aczkolwiek na nagraniu mikrofonem po nieco dłuższej chwili powinniśmy bez problemu uzyskać podobny efekt. Po wykonaniu tych czynności należy zorientować się jaki sygnał MIDI odpowiada uderzeniu w dany instrument (będzie on wysyłany do wtyczki instrumentu).

Dla przykładu - dla mnie stopa ma oznaczenie C1, a werbel D1. Należy o tym pamiętać, gdyż producenci wirtualnych instrumentów często posiadają zróżnicowany routing sygnałów wejściowych. Opcjonalnie korygujemy wartość parametru "Velo" (Velocity) w bramce, aby określić siłę uderzenia (jeżeli takie działanie obsługuje wtyczka VST z samplami). Ostatnim krokiem jest zmiana wejścia (sterownika MIDI, nie audio!) w wirtualnym instrumencie na oznaczenie bramki i włączenie nasłuchiwania. Pamiętajmy także, aby wyciszyć fadery triggerowanych ścieżek - w końcu ich brzmienie nie jest nam już potrzebne.

 

[img:3]

 

Poniżej krótki przykład brzmienia całego zestawu po zastąpieniu stopy i werbla samplami z wtyczki EZDrummer 2:

 

 

Krok - po - kroku

  1. Nagrywamy / importujemy ścieżki perkusyjne do programu typu DAW (Digital Audio Workstation),

  2. Na wybranych ścieżkach (przeznaczonych do triggerowania) insertujemy wtyczkę GATE,

  3. Dodajemy wybrany instrument/y zawierający sample (ilość zależy od samplowanych elementów perkusji),

  4. Orientujemy się jaki sygnał MIDI odpowiada wybranemu dźwiękowi,

  5. Ustawiamy parametry bramki (filtrowanie, włączamy trigger, wybieramy wybrany sygnał),

  6. Wybieramy wejście sterownika MIDI jako naszą bramkę,

  7. Włączamy nasłuchiwanie kanału,

  8. Wyciszamy ścieżki z sygnałami triggerowanymi,

  9. Gotowe!

 

Na koniec

Jak widać, w kilku prostych krokach możemy diametralnie zmienić brzmienie instrumentów perkusyjnych na naszych nagraniach, aby brzmiały one zaskakująco przyzwoicie i... światowo! W czasach, gdy technologia rozwinęła się do tego stopnia, że można prawie perfekcyjnie symulować dźwięk perkusji... dlaczego by tego nie wykorzystać?

Sposób ten może okazać się bardzo pomocny dla początkujących lub osób, które nie posiadają profesjonalnych mikrofonów do nagrań perkusji, bo przecież trigger możemy zrobić samodzielnie w domu za kilka złotych, a mikrofon już chyba nie... choć kto wie? Wszystko się może zdarzyć :) Ale o tym w osobnym poradniku. Tymczasem dziękuję za dzielne dobrnięcie do końca i mam nadzieję, że powyższy poradnik przyda się kilku osobom, które chciały pogłębić swoją wiedzę na ten temat bądź też nie wiedziały o takim sposobie realizacji nagrań.

 
Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.