PORADNIK: Jak poprawnie ustawić poziomy systemu dźwiękowego?

PORADNIK: Jak poprawnie ustawić poziomy systemu dźwiękowego?

21 sierpnia 2016, 12:00
autor: Adam Bywalec

[img:4]

Często podczas rozmów, zwłaszcza z ust muzyków, którzy dźwiękiem zajmują się bardziej od strony muzycznej, a nie technicznej, pada pytanie, jak w prosty sposób ustawić system dźwiękowy złożony z subwooferów i satelit "żeby było dobrze".

Jeden z lepszych i jednocześnie szybszych sposobów przedstawię w niniejszym poradniku.

 

[img:1]

 Ustawienie miksera

 

  • Uruchom cały system, ścisz satelity i subwoofer.
  • Puść w mikserze sygnał w pełnym paśmie. Może to być szum różowy lub muzyka z pełnym instrumentarium. Musi w niej występować pełny bas z sopranem.
  • Ustaw suwaki miksera tak, by wskazania poziomu miksera na jego wyjściu sięgały wskazań maksymalnych, czyli do CLIP. Oczywiście ostatnia dioda ma mrugać, a nie ciągle świecić.

 

[img:2]

Ustawienie subwoofera

 

  • Przy puszczonym sygnale w pierwszej kolejności trzeba wysterować subwoofer. Przekręcaj gałkę głośności zwiększając poziom sygnału, jednocześnie patrząc na wskazania diod. W momencie gdy dioda LIMITER zaczyna mrugać (mniej więcej z częstotliwością diody clip na mikserze), poziom ten będzie ustawiony optymalnie.
  • W przypadku większej ilości subwooferów wszystkie należy ustawić na tym samym poziomie głośności.
  • Teraz można przyciszyć nieco sygnał na mikserze lub najlepiej kontynuować ustawienie na pełnej głośności.

 

[img:3]

Ustawienie satelit

 

Teraz kolej na satelity. Ze względu na to, że różne satelity i różne subwoofery mają różną skuteczność (czyli głośność), czynność tę należy wykonać na słuch, oczywiście patrząc również na wskazania kontrolki wzmacniacza.

  • Zwiększaj poziom głośności satelit tak, by dźwięk całego systemu był zrównoważony. Generalnie największa część energii akustycznej w muzyce generowana jest przez subwoofer, dlatego satelity raczej nie będą clipować wcześniej niż subwoofer.
  • W systemie stereofonicznym obie satelity powinny być ustawione na takim samym poziomie głośności. W przypadku dysproporcji panoramy (np. ze względu na salę, w której grasz) jest to moment, gdzie można to skorygować przyciszając lub pogłaśniając jedną ze stron. Cały czas słuchając, by nie zrobić dysproporcji względem basu i satelitami.

 

Takie ustawienie systemu daje najwięcej korzyści:

 
  • Poprzez poprawne wysterowanie miksera dużym sygnałem i małym wzmocnieniem w kolumnach system będzie generował najmniej szumów, jednocześnie umożliwiając grę na pełnej mocy.
  • Będziesz mieć na mikserze kontrolę clipów na wzmacniaczach. Dochodząc na wskazaniach sumy miksera do Clip masz świadomość, że właśnie wtedy załączają się limitery w kolumnach. Nie trzeba już tego cały czas kontrolować przy kolumnach. Tym samym ograniczysz ryzyko uszkodzenia głośników.
  • W sytuacjach awaryjnych, tzn. uszkodzenie/przecięcie kabla, wyłączenia któregoś urządzenia poprzez mniejsze wzmocnienie kolumn, ogranicza się strzały w głośnikach, które mogą pojawić się właśnie w takich sytuacjach.

 

Życzymy udanych imprez!

Pozostałe poradniki Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta