PORADNIK: Jak wykorzystać w pełni możliwości systemów bezprzewodowych?

PORADNIK: Jak wykorzystać w pełni możliwości systemów bezprzewodowych?

20 czerwca 2016, 10:00
autor: Audio-Technica Blog

Sygnał bezprzewodowy nigdy nie jest całkowicie "pewny", ale jednak mikrofony bezprzewodowe są często wybierane ze względu na komfort i wygodę użytkowania. Dla inżyniera dźwięku korzystającego z systemów bezprzewodowych istotne jest przewidzenie różnych konfiguracji wykorzystania urządzeń.

Planowanie dotyczy już samego wyboru, którego systemu użyć, ale także konfiguracji systemu w celu uzyskania najlepszej jego wydajności. W tym artykule zwrócimy uwagę na kilka czynników, które pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości systemu bezprzewodowego.

 

[img:1]

 

Odpowiednie częstotliwości

Użycie odpowiednich częstotliwości jest kluczowe, aby osiągnąć poprawną transmisję sygnałów. Nadajnik i odbiornik mogą znajdować się koło siebie, ale jeśli częstotliwości nie będą odpowiednio skonfigurowane, system nie ma szansy dobrze działać. Wybranie dostępnej częstotliwości zależy od miejsca, w którym się znajdujemy. Każdy z systemów bezprzewodowych posiada własne sposoby na "parowanie" urządzeń. 

Dodatkowo, jeśli chcemy stosować kilka transmisji jednocześnie, musimy również zadbać o dopasowanie częstotliwości między sobą. Wiele systemów bezprzewodowych  ma wbudowaną w odbiornik funkcję automatycznego skanowania, pozwalającą na identyfikację częstotliwości, które będą dobrze działać w danej konfiguracji. Coraz częściej systemy bezprzewodowe same skanują częstotliwości, a w przypadku zagrożenia niepożądanymi interferencjami same automatycznie i bezgłośnie przestrają częstotliwość w odbiorniku i nadajniku.

 

[img:3]

 

W zależności od częstotliwości, która jest stosowana, zasada położenia nadajnika i odbiornika w linii wzroku jest bardzo ważna. Wielu ludzi ustawia antenę tak, by pomiędzy urządzeniami nie było żadnych przeszkód czy ścian właśnie po to, żeby uzyskać lepsze połączenie bezprzewodowe.

 

Razem czy osobno?

Popularne systemy bezprzewodowe takie jak np. Audio-Technica seria 2000, 3000 i 4000 pozwalają odłączyć antenę od odbiornika i - przez odpowiedni kabel RF - przenieść bliżej transmitera. Jest to często dobry pomysł gdy odbiorniki są zamontowane w rack’u i niemożliwe jest położenie odbiornika i nadajnika w linii wzroku. Montowanie anten niezależnie od odbiornika jest też dobrym pomysłem, gdy połączenie może zakłócić tłum - wystarczy umieścić wtedy antenę na wysokości.

 

[img:2]

Rozdzielenie nadajników i odbiorników jest też często polecane aby zwiększyć wydajność połączenia bezprzewodowego. Nadajniki produkują energię, więc gdy nadajnik znajduje się blisko jakiegokolwiek odbiornika, może wystąpić problem. Poziom szumu tła może się zwiększyć. Sąsiadujący, niepracujący zakres częstotliwości może przejąć skoncentrowaną energię z nadajnika i przeszkodzić sygnałowi dotrzeć do odbiornika. Jest to prawdą kiedy tradycyjny odbiornik jest położony bardzo blisko nadajnika, ale jeszcze większe zagrożenie stanowi położony blisko nadajnik radia o wysokiej mocy lub kiedy odbiornik 2.4 GHz leży blisko nadajnika Wi-Fi.

Dodatkowe rady dotyczą używania odpowiednich baterii, umiejscawiania nadajnika wysoko (aby uzyskać najlepsze połączenie bez przeszkód), utrzymywanie sprzętu w dobrym stanie. Dwa dodatkowa narzędzia, które mogą pomóc sygnałom bezprzewodowym to bramka redukcji szumów tła - SQUELCH i kontrola poziomu mocy sygnału z nadajnika. Te narzędzia, jeśli są używane poprawnie, mogą być pomocne, jednak używane niepoprawnie mogą powodować inne niechciane efekty.

 

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.