PORADNIK: Gitara akustyczna - Jaką wybrać?

PORADNIK: Gitara akustyczna - Jaką wybrać?

1 września 2019, 10:00
autor: Przemysław Rajewski

Od kilkunastu miesięcy na rynku gitar akustycznych można zauważyć trend wśród producentów  instrumentów, którzy raczą gitarowa brać modelami wykonanymi z litego drewna w niespotykanych dotąd rewirach cenowych. Przyjrzyjmy się więc, co ciekawego ma do zaoferowania rynek gitar akustycznych w Polsce, w przedziale cenowym od 2.000 do 3.000 zł.

Tytuł artykułu może sugerować jakieś dywagacje natury politycznej, od których rzecz jasna się wzbraniamy, natomiast sama treść  wynika właśnie ze zjawiska  konkurencji, które doprowadziło producentów gitar akustycznych do olbrzymiego ukłonu w stronę nas, konsumentów. Jeszcze kilka lat temu ilość  marek dostępnych na rynku była  mocno ograniczona, a sam wybór między poszczególnymi segmentami modeli również nie zachwycał. Wyróżnić można było grupę gitar skierowanych do początkujących muzyków ( tzw. entry level), potem długo, długo nic a następnie już drogie modele, których adresatem był muzyk z pokaźnym stażem lub (i) pokaźnym portfelem. Rzadko kiedy można było znaleźć sensowny instrument ze średniej półki cenowej.

Całe szczęście status quo nie został w tym przypadku zachowany, na rynku pojawiło się wiele nowych marek, które zmusiły stałych bywalców do podniesienia poprzeczki. Jak już zostało to wspomniane w tytule, naszym zainteresowaniem cieszyć się będą instrumenty znajdujące się w przedziale cenowym między 2000 a 3000 zł oraz wykonane z litego drewna. Tak, zakup nowego instrumentu, wykonanego w całości z litego drewna poniżej 4-5 tys. zł do niedawna wydawał się czystą abstrakcją, dziś całe szczęście zaczyna być standardem.

 

[img:1]

Fender Paramount. Od lewej: PM-1 Dreadnought All Mahogany LH NAT, PM-1 Standard Dreadnought NE All Mahogany RW NT, PM-2 Parlour All-Mahogany, PM-3 Deluxe Triple 0 All Mahogany

 

Na pierwszy ogień weźmy serię Paramount firmy Fender. W ramach wyżej wymienionej linii gitar (interesują nas głównie modele PM-1,PM-2 oraz PM-3) , znajdziemy szeroki wachlarz instrumentów, różniących się typem pudła rezonansowego ( dreadnought, parlor, triple-o). Do budowy instrumentów w interesującym nam przedziale cenowym użyto głównie drewna mahoniowego ( litego rzecz jasna) a modele charakteryzują się niezwykle atrakcyjną prostotą oraz przywiązaniem do klasycznej, gitarowej  estetyki. Warto nadmienić, że szeroki wachlarz modeli tej serii rozciąga się łagodnie przez narzucone przez nas widełki cenowe.

 

[img:2]

Cort Gold-O6 NAT i Gold D6 NAT

 

Kolejnym zawodnikiem, stającym w ringu po tytuł mistrza kategorii cena/jakość jest firma Cort i ich najnowsze dziecko, seria Gold. Niedawno mieliśmy okazję testować instrument tej serii(  test ) , który ujawnił zalety „złotych” modeli tej firmy. Świetne wykonanie, doskonale dobrane materiały, kompleksowa regulacja, zastosowanie najnowszych nowinek technicznych  oraz futerał wliczony w cenę instrumentu to tylko kilka z wielu zalet tych gitar. Zaznaczam, że cena należy do dolnego pułapu naszych widełek . Modele, które nas interesują, to Gold-O6 NAT oraz Gold D6 NAT, oba oparte o lity świerk Sitka (płyta wierzchnia) oraz mahoń (bok i tył) różnią się typem korpusu ( odpowiednio orchestra oraz dreadnought).

 

[img:3]

Tanglewood TW15NS

 

Również firma Tanglewood posiada swojego reprezentanta w naszym „litym turnieju”. Rodzynkiem w ich ofercie jest model TW15NS. Pod tym skrótem znajdziemy klasyczną konstrukcję typu dreadnought, w której lity, świerkowy top uzupełniają również lite, mahoniowe boczki oraz tył. Wszystko wykonane wedle wszelkich prawideł sztuki - jest to wspólny mianownik  naszych dotychczasowych „zawodników”, gdzie prostota wykonania oraz dobór wysokiej jakości materiałów ma pierwszeństwo nad bogatym zdobieniem instrumentu.

 

[img:4]

Ibanez AVD10 BVS i AVD60 NT

 

Pokaźny katalog gitar firmy Ibanez też skrywa instrumenty, spełniające postawione przez nas wymogi. Modele AVD10 BVS  oraz AVD60 NT to przedstawiciele linii Artwood Vintage . W przypadku obu modeli zastosowano litą płytę wierzchnią, wykonaną ze świerku oraz boczki i tył wykonane z litego mahoniu. Dodatkowym atutem wyżej wymienionej serii, jest zastosowanie technologii Thermo Aged, pozwalającej uzyskać efekt rozegranego latami użytkowania instrumentu.

 

[img:5]

Epiphone DR500MCE i EF500RCCE

 

W asortymencie firmy Epiphone  na uwagę zasługują z kolei modele DR500MCE NA oraz EF500RCCE NS. W przypadku wymienionych wyżej instrumentów, mówimy o gitarach elektroakustycznych, wyposażonych w markową elektronikę oraz rzecz jasna lite drewno. DR500MCE NA jest połączeniem litego świerku oraz mahoniu (konstrukcja typu dreadgnought) podczas gdy EF500RCCE (cena minimalnie przekracza nasze widełki) oparty został na cedrowej płycie wierzchniej oraz palisandrowym spodzie i bokach, co wyróżnia ten instrument na tle konkurencji.

 

[img:6]

Yamaha LL16M ARE NT i LS16M ARE NT

 

Kolejnym uznanym producentem, startującym w naszej „kategorii wagowej” jest firma Yamaha. Modele LL16M ARE NT oraz LS16M ARE NT mieszczą się w górnej granicy budżetu (a nawet przekraczają go minimalnie), wykonane zostały natomiast z litego świerku Engelmann (płyta wierzchnia) oraz mahoniu (spód oraz boki). Wartością dodaną w wymienionych wyżej instrumentach, jest zastosowanie technologii A.R.E w procesie obróbki drewna. Ten wyjątkowo dokładny proces kontrolowania temperatury, wilgotności oraz ciśnienia podczas powstawania instrumentów, pozwala wydobyć wszystkie walory brzmieniowe, oferowane przez drewno.

 

[img:7]

Dowina Sauvignon GA-S

 

Wielbicieli gitar typu Grand Auditorium z pewnością ucieszy oferta firmy Dowina, a konkretnie model Sauvignon GA-S. Lite drewno? Proszę bardzo - sprawdzona kombinacja świerkowego topu oraz mahoniowych boczków oraz spodu ( lity mahoń Sapele) a wszystko to w cenie mieszczącej się pośrodku naszego wyznaczonego budżetu.

 

[img:8]

Levinson LG-24

 

Bardzo ciekawą ofertę litych gitar akustycznych posiada w swojej ofercie firma Levinson. Weźmy pod lupę choćby model LG-24. Gitara ta  zbudowana została z wykorzystaniem litej, świerkowej płyty wierzchniej, oraz spodu i boków wykonanych z litego mahoniu Sapele. Całość prezentuje się niezwykle zgrabnie i estetycznie i idealnie wpasowuje się w konwencję omawianych w niniejszym artykule gitar.

 

Reasumując…

Przykłady przytoczone przeze mnie to jedynie wierzchołek góry lodowej, co z perspektywy konsumenta cieszy. Praktycznie większość producentów gitar ma w swojej ofercie (albo opracowuje w pocie czoła) instrument przystępny cenowo, oferujący wysoki standard wykonania oraz profesjonalne brzmienie. Tak naprawdę, w nadchodzących latach możemy spodziewać się rozkwitu tego segmentu rynku instrumentów akustycznych, gdyż potencjalni nabywcy to naprawdę szerokie grono muzyków. Od młodych adeptów sztuki gitarowej, którzy po pierwszych miesiącach/latach nauki chcą nabyć lepszej klasy instrument, przez muzyków „elektrycznych” chcących spróbować akustycznego grania ( a zarazem nie męczyć się z gitarą  wykonaną z korka) po profesjonalistów, którym niejednokrotnie żal jest tłuc się w trasie z ukochanym, wartym kilkanaście tysięcy złotych instrumentem. Przedstawione wyżej propozycje zadowolą każdą z wymienionych wyżej „grup zawodowych” i pozwalają ze spokojem patrzeć na przyszłość gitar akustycznych.

 

Model

Rodzaj korpusu

Płyta wierzchnia

Boki

Tył

Podstrunnica

Cena

Fender PM1

Dreadnought

Lity mahoń

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2199,00 zł

Fender PM2

Parlour

Lity mahoń

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2455,00

Fender PM3

Triple-0

Lity mahoń

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2353,00

Cort Gold O-6

Orchestra

Lity świerk

Lity mahoń

Lity mahoń

Heban

2085,00

Cort Gold D-6

Dreadnought

Lity świerk

Lity mahoń

Lity mahoń

Heban

2084,00

Tannglewood TW15NS

Dreadnought

Lity świerk

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2219,00

Ibanez AVD10 BVS

Dreadnought

Lity świerk

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2570,00

Ibanez AVD60 NT

Dreadnought

Lity świerk

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

3428,00

Epiphone DR500 MCE

Dreadnought

Lity świerk Sitka

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

2299,01

Epiphone EF500 RCCE

Orchestra

Lity cedr

Lity palisander

Lity palisander

Palisander

3199,00

Yamaha LL16 ARE NT

Jumbo

Lity świerk Engelmann

Lity mahoń

Lity mahoń

Palisander

3215,00

Yamaha LS16 ARE NT

Jumbo

Lity świerk Engelmann

Lity mahoń

Lity mahoń

Heban

3219,00

Dowina Savignon GA-S

Grand Auditorium

Lity świerk

Lity mahoń Sapeli

Lit mahoń Sapeli

Heban

2499,00

Levinson LG-24

Concert

Lity świerk

Lity mahoń Sapeli

Lity mahoń Sapeli

Palisander wschodnioindyjski

2319,00

.

Pozostałe poradniki
Co się liczy w 2024? Zestawienie procesorów gitarowych Używasz modelera i zastanawiasz się, czy twój sprzęt dalej „daje radę”? A może chcesz zrobić pierwszy krok w stronę świata cyfry i nie wiesz od czego warto zacząć? Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem procesorów gitarowych, które...
Free VST! Darmowe wtyczki dla gitarzystów W niniejszym poradniku postaramy się zagłębić w świat darmowych wtyczek – bo darmowy już dawno przestał oznaczać byle jaki. Postarajmy się zadać sobie pytanie, jakie pluginy potrzebne są gitarzyście i co oferują.
Jak ugryźć cyfrę? Stosowanie procesorów na żywo Z całą pewnością procesory gitarowe zrewolucjonizowały sposób w jaki patrzymy na nagrywanie gitary. Nie da się również zaprzeczyć, że te małe cyfrowe skrzynki są coraz mocniej obecne na scenach, zarówno tych dużych, średnich jak i...
PORADNIK: Nagłośnienie gitary od podstaw. Co na początek? Zaczynasz przygodę z gitarą elektryczna? A może już grasz, ale „na sucho”, a wiesz, że trzeba w jakiś sposób instrument ten nagłośnić? Spróbuję Wam przybliżyć kilka podstawowych sposobów, które możecie użyć w domu lub w warunkach próby,...
Po co komu lutnik we współczesnym świecie? Lutnik – magiczne słowo od wieków rozpalające wyobraźnię muzyków na całym świecie. Ale jak ta profesja odnajduje się w XXI wieku ? Czy w  dobie tutoriali na YouTubie i setek firm oferujących każdy możliwy instrument profesja ta  ma...
Jaki wzmacniacz do gitary akustycznej? (porady eksperta) W tym odcinku doradzamy na co zwrócić uwagę przy wyborze wzmacniacza do gitary akustycznej. Ba! Czy w ogóle nam jest on potrzebny? O poradę zwróciliśmy się do naszego wieloletniego eksperta w dziedzinie gitar. Zapraszamy