Technika a brzmienie - warsztaty perkusyjne Cz. I

Technika a brzmienie - warsztaty perkusyjne Cz. I

26 marca 2021, 11:13
autor: Paweł Ostrowski

Od tego chcę zacząć. Technikę uderzania w instrument (czy używając mniej brutalnego określenia: “sposób wydobycia dźwięku”) warto doskonalić przez całe życie, pracując nad motoryką. Niby żadna w tym filozofia, po prostu uderzamy tak, aby trafić, a jednak...

Zacznijmy od najbardziej znaczących parametrów technicznych, których rozwój poprawi brzmienie, jeśli potrafisz świadomie je kontrolować i rozwijać.

 

1. Sposób trzymania pałek

Luźny, ale pewny uchwyt pałki ma duże znaczenie - tak by nie spinać mięśni i nie blokować mechaniki ruchu, a jednocześnie trzymać pałkę na tyle stabilnie, by nie wypadła podczas gry. Sposobów trzymania pałek jest wiele. Warto skupić się na komforcie chwytu oraz na odpowiedniej kontroli pałki. Polecam (trzymając pałki w sposób klasyczny), kontrolować je głównie dwoma ostatnimi palcami (czwartym i piątym), zachowując swobodę ruchu w obrębie dłoni, a tym samym odpowiednią jej mobilność. Pozycja wyjściowa do uchwytu może przedstawiać się następująco:

 

[img:1]

Zamykając dłoń (palce) w naturalny sposób, uzyskujemy najbardziej naturalny uchwyt pałki.

 

Podstawowe umiejętności trzymania pałek i ich kontroli przekładają się na późniejszy komfort gry na werblu i całym zestawie (a ten z kolej wpływa mocno na brzmienie). Właściwa kontrola pałek i komfortowa postawa przy werblu i zestawie.

 

[img:2]

Właściwa kontrola pałek i komfortowa postawa przy werblu i zestawie.

 

2. Sposób uderzania

Sprawny perkusista posiada nie tylko umiejętność trzymania tempa, umiejętności techniczne pozwalające mu zdobyć odpowiednią prędkość i umiejętności dopasowania tempa swojej gry do określonej wartości BPM (beats per minute), ale potrafi też świadomie operować dynamiką i brzmieniem, różnicując te parametry. A teraz konkretnie…

Docelowo starajmy się trafiać w sam środek bębna (werbel, tomy), bo jest to miejsce, które wydobywa z instrumentu najbardziej szlachetne brzmienie - “środek tarczy” to nasz cel, do którego powinniśmy zawsze celować. Im bliżej krawędzi bębna (obręczy), tym brzmienie spłaszcza się, skraca, a ilość przydźwięków (wysokich alikwotów) wzrasta. To samo tyczy się uderzania w stopę - ustawiając młotek pedału stopy w samym środku bębna, uzyskamy najbardziej basowy, pełny dźwięk.

Oczywiście możemy też świadomie różnicować brzmienie instrumentów - grając bliżej obręczy niż środka uzyskujemy inne brzmienie, co możemy wykorzystać, gdy chcemy aby np. werbel zabrzmiał w różny sposób.

 

3. Dynamika

Szerokość dynamiczna to podstawa naszej skuteczności. Gdy potrafimy płynnie poruszać się w każdym poziomie głośności, wówczas jesteśmy w stanie swobodnie odnaleźć się w niemal każdej muzyce, a nasza technika jest bardziej uniwersalna.

 

Jak zwiększać swój zakres dynamiczny?

  • Ćwiczymy w skrajnych poziomach głośności (rudymenty na werblu, zestawie, groove, przejścia) - w ustalonym tempie (metronom!) gramy to samo jak najciszej i jak nagłośniej (np. naprzemiennie PLPL lub dwójkami PPLL) - zacznij od tego typu najprostszych ćwiczeń.
  • Ćwiczymy płynną zmianę głośności (crescendo, decrescendo) - grając proste ćwiczenia (metronom!) zwiększamy głośność i zmniejszamy (np. naprzemiennie szesnastkami PLPL przez jeden takt zwiększamy głośność, a przez kolejny zmniejszamy) - wychodzimy od bardzo cichego poziomu dynamiki (początek taktu pierwszego i koniec drugiego, dochodząc do bardzo głośnego (koniec pierwszego i początek drugiego taktu). Zmiana głośności powinna być płynna!

 

Z czasem możemy wydłużać ilość taktów, aby wzrost głośności był bardziej rozciągnięty. Pamiętajmy też, że dynamika zależy od motoryki uderzenia, czyli sposobu wykorzystania poszczególnych grup mięśni zaangażowanych w grę. Używajmy swojego “ciała” w sposób świadomy, tzn. chcąc uzyskać niewielką głośność, uderzamy z niewielkiej odległości (podnosimy pałkę na 2-3 cm powyżej naciągu). Na tak krótkim dystansie pałkę wprawiają w ruch głównie palce, nadgarstek jest prawie nieruchomy. Natomiast by uzyskać dużą głośność, podnosimy pałki wyżej, co zapewni nam dużo większą siłę uderzenia - wówczas mocno angażujemy nadgarstki, ale także przedramiona, dzięki czemu jeszcze bardziej zwiększymy siłę ataku.

 

4. Zbędne tłumienie

Zwracajmy uwagę na to, aby nie tłumić instrumentów po uderzeniu, poprzez pozostawienie pałki na naciągu - zaraz po uderzeniu pałka opada wprawdzie siłą bezwładności, jednak pozostawiamy ją minimalnie nad membraną / talerzem (zwracajmy uwagę zwłaszcza na werblu, aby pałka nie zostawała na membranie po uderzeniu).

 

5. Wzmacnianie siły uderzenia - rimshot

Rimshot, czyli uderzenie jednocześnie w naciąg i obręcz werbla (rzadziej tomów) tą samą pałką. Ten rodzaj uderzania wzmacnia siłę wydobywanego dźwięku, zwiększając nie tylko jego głośność, ale i pasmo brzmieniowe (dzięki uderzaniu w obręcz drugim końcem pałki, dźwięk staje się bardziej donośny, bardziej “utwardzony”). Trafiając główką pałki w środek werbla, uderzamy dodatkowo jej częścią środkową w obręcz, starając się (j.w.) nie pozostawiać pałki przyklejonej do werbla tuż po uderzeniu.

Rimshot możemy “skrócić” lub “wydłużyć”, tzn. uderzając pałką bliżej krawędzi werbla (+obręcz), dźwięk rimshota będzie wyższy (jak to mówimy “skróci się”). Możemy dzięki temu uzyskać inne brzmienie tego samego werbla. Z drugiej strony, odsuwając pałkę w przeciwną stronę (uderzamy za środkiem, wydłużając ramię pałki pomiędzy jej główką, a miejscem, w którym uderza drugą stroną w obręcz) - otrzymamy jeszcze bardziej donośnie, mocniejsze brzmienie rimshota (“wydłużymy” go).

 

To co jesteśmy w stanie ulepszyć i zmieniać na korzyść brzmienia:

 

 

Pozostałe poradniki Czy Miotełek Perkusyjnych używa się tylko w jazzie? Miotełki Perkusyjne od zawsze kojarzone były przede wszystkim z muzyką jazzową. W obecnych czasach z racji ewolucji muzyki oraz szeroko pojętej techniki perkusyjnej - pogląd ten już nie obowiązuje. Ilość modeli miotełek perkusyjnych... Czy warto kupować tanią perkusję? (porady eksperta) Wszystko co tanie, zazwyczaj jest gorsze. Niezbyt drogi instrument jest w wielu przypadkach jedynym wyborem. Jednak czy warto kupić taki sprzęt zamiast dołożyć trochę więcej do lepszego instrumentu?   1. Nowe gotowe zestawy perkusyjne... Obowiązkowa lista rzeczy dla perkusisty Rozpoczęcie nauki gry na perkusji wiąże się, nie tylko z przeznaczeniem pewnej ilości czasu, ale również środków finansowych. Przygotowaliśmy listę rzeczy, które przydadzą się każdemu początkującemu muzykowi.     1. Pałki perkusyjne... PORADNIK: Pad perkusyjny - jak wybrać najlepszy? Pierwszym etapem przy rozpoczęciu nauki gry na perkusji jest zakup pałek oraz pada perkusyjnego. Początkujący perkusiści bardzo często nie wiedzą co będzie dla nich najlepszym rozwiązaniem. Poniższy poradnik rozwieje wszelkie wątpliwości...
PORADNIK: Czy trzeba kupować drogie statywy perkusyjne? Stwierdzenie "droższe = lepsze" bardzo często ma odzwierciedlenie w wielu dziedzinach życia. W kontekście statywów perkusyjnych nie do końca tanie musi być złe, co postaramy udowodnić za chwilę. Sprawdźcie koniecznie co będzie najlepszym...
PORADNIK: Jaka perkusja elektroniczna na początek? Perkusja elektroniczna jest często jednym możliwym rozwiązaniem, ze względu na warunki mieszkaniowe. Rynek oferuje naprawdę dużo modeli, co może przysporzyć o ból głowy niedoświadczonych kupujących. Postaramy się w poniższym artykule...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz