PORADNIK: Komputer do produkcji muzycznej w domu

PORADNIK: Komputer do produkcji muzycznej w domu

16 października 2019, 09:00
autor: Piotr Kardas

Sercem każdego studia domowego muzycznego jest komputer. W zależności od tego, jak chcemy skonfigurować swój system pracy, komputer będzie nam wyznaczał granice jego możliwości. Technologia jest tak rozwinięta, że w zasadzie większość produkowanych aktualnie komputerów jest w stanie zaspokoić podstawowe potrzeby wydajnościowe studia domowego.

Różnice stają się odczuwalne, jeśli zaczynasz tworzyć coraz bardziej rozbudowane kompozycje. Wtedy od jakości komputera zależy szybkość i stabilność pracy. Należy zwrócić uwagę na kilka ważnych spraw, dzięki którym zapewnisz sobie odpowiedni komfort przy produkowaniu muzyki.

 

[img:1]

 

OS X czy Windows?

Wybór systemu operacyjnego determinuje wybór komputera i pozostałego oprogramowania. Dwa najpopularniejsze systemy operacyjne to OS X i Windows. Pierwszy z nich stosowany jest wyłącznie w komputerach produkowanych przez firmę Apple, takich jak iMac, Mac Mini, MacBook Pro czy Mac Pro. Drugie rozwiązanie, Windows, to obecnie najpopularniejszy system operacyjny na świecie, kompatybilny ze wszystkimi innymi komputerami PC czy laptopami. Decyzja sprowadza się więc do wyboru między komputerem Apple z systemem OS X a innym komputerem z Windowsem.

Pomijając kwestię designu, który jest sprawą gustu, do zalet komputerów Apple z systemem OS X należy wyższa stabilność pracy w codziennym użytkowaniu oraz mniejsza awaryjność dzięki ustalonej przez producenta konfiguracji podzespołów komputera. Podstawową wadą jest wysoka cena i kwestia dostępności oprogramowania. W przypadku Windowsa problemów z dostępnością oprogramowania nie będzie, z wyjątkiem takiego, które jest przeznaczone tylko dla komputerów Apple, jak np. programy GarageBand czy Logic Pro. Z pewnością dużym plusem komputera z Windowsem będzie sporo niższa cena przy porównywalnej do komputerów Apple konfiguracji podzespołów.

Zatem jabłko czy okienko? Nie twórzmy antagonizmów. Przy wyborze warto kierować się swoimi preferencjami, gdyż zarówno wysokiej klasy komputer Apple, jak i dobrze skonfigurowany komputer z Windowsem będzie równie wydajny i użyteczny w naszym studiu domowym. Przejdźmy do szczegółów samego komputera.

 

[img:2]

 

Komputer stacjonarny czy laptop?

Przy wyborze komputera do studia domowego należy pamiętać, że nie będziemy go używać tylko do pracy z audio, ale także do innych celów. Zakres naszych potrzeb determinuje zarówno wybór między OS X a Windowsem, jak i między komputerem stacjonarnym a przenośnym. W przypadku bardziej rozbudowanej pracy komputer stacjonarny jest w stanie zapewnić nam większą wydajność i więcej możliwości niż laptop, jednocześnie będąc tańszym rozwiązaniem. Po pierwsze, mamy możliwość zamontowania dodatkowych twardych dysków, które pozwalają nam na przechowywanie większej ilości danych. Po drugie, do takiego komputera możemy podłączyć dużo więcej urządzeń zewnętrznych. Po trzecie, dość łatwo możemy go rozbudować, zmienić konfigurację, np. dodając kartę rozszerzeń PCIe.

Dzięki tym zaletom komputery stacjonarne najczęściej są wykorzystywane w największych studiach nagrań, gdzie liczba używanego sprzętu jest znacznie większa niż w przypadku studia domowego. Oczywistym minusem jest dużo mniejsza mobilność komputera stacjonarnego. Z kolei komputery przenośne ze względu na mobilność będą dobrym wyborem dla tych, którzy używają ich nie tylko w domu i niekoniecznie tylko do produkcji muzycznej. Jednak laptopy, mimo że są coraz wydajniejsze, oferują nam mniej mocy obliczeniowej niż komputery stacjonarne. W przypadku wyboru komputera przenośnego rzadko mamy możliwość jego rozbudowy w przyszłości. Ponadto możliwości podłączenia urządzeń peryferyjnych są mniejsze. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze komputera?

 

[img:3]

 

Procesor

Od jego szybkości zależy efektywność i prędkość przetwarzania danych. Generalnie im szybszy procesor, tym lepiej. W przypadku produkowania muzyki ma to ogromne znaczenie, gdyż ten parametr wpływa na przetwarzanie audio oraz pracę różnych aplikacji w czasie rzeczywistym. Przy wyborze procesora poza prędkością jego zegara należy zwrócić uwagę na liczbę rdzeni oraz wątków, jakie obsługuje. Przykładowo procesory czterordzeniowe (8-wątkowe) o taktowaniu 2,8 GHz będą szybsze niż czterordzeniowe (4-wątkowe) o taktowaniu 3 GHz. Te z kolei będą szybsze niż dwurdzeniowe (2-wątkowe) o taktowaniu 3,2 GHz.

Moc procesora pełni bardzo ważną funkcję w przypadku używania procesorów efektów oraz wirtualnych instrumentów. Nieco mniejsze znaczenie ma podczas nagrywania wielośladowego. Minimalny zalecany procesor powinien być dwurdzeniowy, o prędkości taktowania powyżej 2,0 GHz. W przypadku bardziej rozbudowanych projektów muzycznych będzie wymagany wielordzeniowy procesor o wyższej prędkości zegara.

 

[img:4]

 

Pamięć RAM

Zasada przy wybieraniu pamięci RAM jest taka sama jak w przypadku procesora – im więcej, tym lepiej. Wielkość pamięci RAM ma największe znaczenie w przypadku sesji wielośladowych. Minimalna zalecana pojemność to 4 GB, zaś optymalna to 8 GB i więcej. Warto zwrócić uwagę, z jaką częstotliwością pracuje kontroler RAM. Im wyższa wartość, tym lepiej. Pamięci o tej samej pojemności i częstotliwości warto również porównywać pod kątem czasów i opóźnień oraz dostępności (CAS Latency). Im niższa wartość tych parametrów, tym szybciej i wydajniej pracuje nasza pamięć operacyjna na komputerze.

 

[img:5]

Dysk twardy

Przy wyborze twardego dysku należy zwrócić uwagę na jego pojemność, czas dostępu do danych, prędkość zapisu i odczytu oraz czas MTBF. Najpopularniejsze rozwiązanie to dysk talerzowy HDD, najczęściej o prędkości (podanej w obrotach na minutę) 7200 RPM. Polecam jednak zainwestować w najszybsze obecnie dostępne na rynku dyski SSD, które mają minimalny czas dostępu do danych, a ich prędkość zapisu i odczytu przewyższa parametry dysków HDD. Ponadto dyski SSD nie mają części ruchomych, co znacznie zmniejsza awaryjność. Ich minusem jest wyższa cena przy mniejszej pojemności. Kompromisem może być zainstalowanie systemu operacyjnego wraz z najważniejszymi aplikacjami (w tym muzycznymi) na dysku SSD o mniejszej pojemności, zaś na dysku zewnętrznym przechowywanie większej ilości danych (w tym projektów muzycznych, które można tam archiwizować).

Istnieją również tzw. dyski hybrydowe, których podstawę konstrukcji stanowi standardowy dysk twardy, ale posiadają moduł pamięci flash (SSD). Dzięki systemowi zarządzania mamy skrócony czas dostępu do danych, z których korzystamy najczęściej. Są to dyski trochę tańsze niż SSD i równie pojemne co HDD. Dyski warto porównać również pod kątem czasu MTBF, czyli szacowanego przez producenta średniego czasu bezawaryjnej pracy. Nie należy traktować tej wartości jako pewnik, jednak warto sprawdzić, które z urządzeń mają przewidywaną dłuższą żywotność.

 

[img:7]

 

Karta graficzna

Wydawać się może, że przy robieniu muzyki karta graficzna nie ma wielkiego znaczenia, jednak współczesne programy DAW to kombajny wyposażone również w rozbudowaną grafikę. Dzięki wysoce wydajnej karcie graficznej zapewniamy sobie płynność pracy obrazu w naszej cyfrowej stacji roboczej. W przypadku rozwiązań stacjonarnych zwróć uwagę na szerokość szyny pamięci (im wyższa wartość, tym lepiej), częstotliwość pracy układu oraz ilość i szybkość zainstalowanej pamięci wideo.

 

[img:6]

 

Porty USB, Thunderbolt, FireWire

Poszczególne złącza umożliwiają nam połączenie karty dźwiękowej z naszym komputerem. Bez względu na to, jaki typ interfejsu audio wybierzesz, warto zadbać, aby twój komputer miał dodatkowe porty na inne używane przez ciebie urządzenia, np. myszkę, pendrive’a, drukarkę czy dysk zewnętrzny. Nie zaleca się podłączania interfejsów audio poprzez różnego rodzaju huby lub przejściówki. Wyjątkiem jest jedynie adapter z portu Thunderbolt na FireWire.

 

Fragment pochodzi z książki „Homerecording dla każdego” autorstwa Piotra Kardasa

 

[img:8]

 

Czytaj także

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.