Miksowanie utworów - czyli szersze i pełniej brzmiące miksy. (Porady eksperta)

Miksowanie utworów - czyli szersze i pełniej brzmiące miksy. (Porady eksperta)

5 października 2021, 12:00
autor: Tomasz Wróblewski

Przestrzeń w muzyce, którą słyszymy z głośników stereo lub słuchawek jest pozorna. Odnosimy wrażenie, że obraz dźwiękowy znajduje się przed nami, podczas gdy w rzeczywistości nie ma tam żadnego fizycznego źródła dźwięku! Nasz słuch jest jednak skonstruowany tak, że jeśli do obu uszu dotrze ten sam sygnał o takim samym poziomie, częstotliwości podstawowej i składzie harmonicznym, to odbierzemy go jako znajdujący się dokładnie przed nami. W rzeczywistym świecie taka sytuacja idealnej symetrii zdarza się wyjątkowo rzadko, dlatego jej emulacja za pomocą głośników lub słuchawek jest tak sugestywna.

A jeśli sygnały docierające z obu głośników/przetworników słuchawek są podobne, ale nie identyczne? Wtedy nasz słuch interpretuje je jako obraz przestrzenny – czym większe różnice, tym szersza przestrzeń pozorna. Efekt tożsamości i zróżnicowania dźwięków dobiegających z obu kanałów stereo jest szeroko wykorzystywany do kształtowania obrazu przestrzennego we współczesnych miksach, a najlepiej kontrolować go za pomocą procesorów pracujących w trybie Mid-Side.

 

 

W swojej korzennej postaci są to dwa sygnały, przy czym Mid odtwarzany w kanale lewym i prawym w obu wypadkach jest taki sam. Dlatego będzie przez słuchaczy interpretowany jako znajdujący się dokładnie przed nimi. Z kolei Side, to są wszystkie te sygnały, które... nie są sygnałem Mid, czyli identycznym dla obu kanałów. Niekiedy nazywa się go różnicowym i nazwa ta dokładnie określa jego proweniencję. Co ciekawe, on też jest odtwarzany jednocześnie w kanale lewym i prawym, ale w jednym z nich ma odwróconą biegunowość. Darujmy sobie szczegółowe opisy, jak to oddziaływanie sygnału wspólnego i różnicowego pozwala nam wykreować przestrzeń w nagraniu. Dość powiedzieć, że ingerując w samą składową Side możemy dokonać z naszym miksem fantastycznych rzeczy.

Jest mnóstwo wtyczek, w których „pod maską” można znaleźć obróbkę w trybie Mid-Side, ale my to zrobimy samodzielnie, mając pełną kontrolę nad całym procesem. Przetwarzania tą metodą najlepiej dokonać na finalnym miksie, ale przed kompresją, korekcją i ogranicznikiem (limiterem). Naszym celem będzie uwypuklenie przestrzeni, nasycenie jej oraz skorygowanie problemów z wyrazistością miksu poprzez kontrolę niskich tonów w składowej Side.

 

[img:1]

 

Najbardziej efektywną pozycją wyjściową do zastosowania obróbki w trybie Mid-Side jest miks z wykorzystaniem stemów, czyli wstępnie zmiksowanych, głównych elementów aranżacji – bębnów, basu, partii harmonicznej, efektów itd. Mamy tu tego typu aranżację wykreowaną w programie Ableton Live.

 

[img:2]

 

Zaznaczamy wszystkie ślady, a ich wyjścia definiujemy jako Sends Only. Następnie tworzymy dwie ścieżki powrotne (Return Track), z których jedną nazywamy Mid, a drugą Side. Poziom wysyłek ze wszystkich kanałów na oba tory wysyłkowe ustawiamy na -6 dB. Teraz sygnały ze wszystkich ścieżek trafiają na sumę za pośrednictwem torów wysyłkowych.

 

[img:3]

 

Na obu powrotach, Mid i Side, umieszczamy bezpłatną wtyczkę Voxengo MSED, która pozwala na manipulację sygnałem w domenie przestrzennej. Na powrocie Mid aktywujemy funkcję Side Mute, a na powrocie Side – analogicznie – Mid Mute. Włączając w tryb solo powroty Mid i Side możemy usłyszeć oba elementy miksu po rozbiciu na tryb Mid-Side.

 

[img:4]


Skupimy się teraz na składowej różnicowej, czyli Side. Na torze powrotnym Side włączamy wtyczkę EQ Eight, która pozwoli nam ukształtować charakter brzmieniowy elementów przestrzennych. Filtrem górnoprzepustowym usuniemy częstotliwości poniżej 120 Hz, aby wyeliminować sygnały różnicowe dla niskich tonów.

 

[img:5]


Wyraźnie słyszymy, że bas stał się znacząco bardziej punktualny i wyrazisty. Idźmy więc dalej. Dodamy ciepła brzmieniowego poprzez szerokie podkreślenie 500 Hz i półkowe wyeksponowanie najwyższych częstotliwości. Włączając tor Side w tryb solo możemy też wyeliminować ewentualne problemy z częstotliwościami rezonansowymi.

 

[img:6]

 

Aby wprowadzone zmiany miały bardziej wyrazisty charakter, za korektorem EQ Eight włączymy kompresor. Wyłączamy Makeup, ustawiamy współczynnik kompresji na 4:1, atak taki, aby nie zgubić transjentów, czyli co najmniej 5 ms i krótki czas powrotu. Obniżamy próg kompresji i uważnie słuchamy, obserwując wskaźnik tłumienia. Zmniejszenie poziomu kompensujemy regulatorem Out.

 

[img:7]

 

Teraz już możemy posłuchać w całości, jaką różnicę wprowadziło, nomen omen, zastosowanie obróbki sygnału różnicowego. Podczas odsłuchu włączamy i wyłączamy korektor i kompresor aktywowane na torze Side. Jest czyściej, głębiej i cieplej, a bas jest zdecydowanie bardziej zwarty sonicznie. Aby to lepiej usłyszeć, włączymy na sumie limiter, zwiększając jego wzmocnienie aż do pojawienia się tłumienia rzędu 1 dB.

 

[img:8]

 

A teraz odrobina dźwiękowej magii. Przed korektorem w torze Side włączymy wtyczkę nasycenia – Saturator. Jego tryb pracy i wielkość wnoszonych harmonicznych musimy już ustawić samodzielnie. Jeśli chcecie wiedzieć, to właśnie ten zabieg jest głównym elementem wtyczek typu Soundgoodizer i innych.

 

Czytaj także

 

Pozostałe poradniki PORADNIK: Wybieramy monitory do studia cz. I Kontrola dźwięku na etapie nagrywania i miksowania to jeden z najpoważniejszych problemów w pracy studyjnej. Obiektywne słuchanie jest niezwykle złożonym procesem dotyczącym naszego zmysłu słuchu, akustyki pomieszczenia, w którym...
Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak...
Słuchawki czy monitory studyjne? Posłuchaj eksperta. Czy można efektywnie pracować w słuchawkach, a monitorów używać tylko kontrolnie albo wcale? Tematyka adaptacji akustycznej wzbudza u niektórych przerażenie - posłuchaj ekspetra. .
Jaki interfejs audio kupić? (porady eksperta) Interfejs audio USB to podstawowe narzędzie dla osoby, która marzy o swoim prywatnym studiu nagrań. Interfejsy audio pozwalają zarejestrować dźwięk z profesjonalną jakością, jednak należy na co należy zwrócić uwagę?
Fear of FIR- filtry cyfrowe - Cz.2 Znamy już ogólne zasady działania filtru FIR, wiemy jakie są jego zalety oraz wady. Czas przejść do praktycznych informacji, jak i gdzie można go zastosować. Aplikacjami, w których filtry FIR mogą się „wykazać” są crossovery.... Fear of FIR, czyli filtry cyfrowe - Cz.1 Filtry FIR, czyli filtry cyfrowe o skończonej odpowiedzi impulsowej, często są przez producentów/dystrybutorów przedstawiane jako panaceum na wszelkie bolączki związane z filtracją dźwięku. Czy faktycznie jest tak, że za ich pomocą można...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz