Przewodnik po interfejsach audio

Przewodnik po interfejsach audio

23 maja 2013, 08:00

[img:1]

Tematem tego poradnika są interfejsy audio – pomosty pomiędzy muzykiem, a komputerem. Systemy oparte o komputery w zasadzie stały się normą, jeśli chodzi o nagrywanie muzyki w mniejszych studiach, a interfejs audio jest tym sprzętem, który umożliwia komunikację z komputerem w zakresie transportu muzyki zarówno do, jak i z niego. Interfejs audio to urządzenie, które przetwarza analogowy sygnał z mikrofonu, wyjścia preampu lub miksera na dane cyfrowe, które komputer jest w stanie rejestrować.

Standardowa karta dźwiękowa komputera jest w stanie wykonać to zadanie, aczkolwiek może posiadać ograniczenia w zakresie jakości konwersji sygnału analogowego na dane cyfrowe. Zwykle, ma również mniej podłączeń niż interfejsy audio, które są projektowane z myślą o zastosowaniach stricte muzycznych. Interfejsy powinny być wyposażone w dobrej jakości konwertery analogowo cyfrowe oraz cyfrowo analogowe, oraz w podłączenia umożliwiające podpięcie rozmaitych urządzeń dźwiękowych.

Rynek jest pełen przeróżnych interfejsów audio, posiadających rozliczne możliwości, poniżej zostały opisane ich podstawowe rodzaje i funkcje.

[img:2]

Połączenia komputerowe

Karta dźwiękowa to integralna część komputera, jej wadą jest konieczność obchodzenia komputera dookoła w celu uzyskania dostępu do gniazd połączeniowych. Oferujący o wiele wygodniejsze rozwiązania, interfejs audio to samodzielna jednostka, montowana w obudowie komputera lub sytuowana na wierzchu obudowy czy stołu, w której dostęp do wszelkich połączeń jest o wiele łatwiejszy. Urządzenia te można wstępnie skategoryzować na podstawie rodzaju podłączenia do komputera – przez slot PCI, FireWire, USB lub inny slot karty.

Interfejsy w standardzie PCI zwykle składają się™ z zewnętrznej obudowy, w której umieszczone są wszystkie gniazda, a która jest podłączona do właściwego urządzenia – karty zainstalowanej w slocie PCI lub nowszym PCI-e (PCI Express) komputera. Tego typu urządzenie jest oczywiście bezużyteczne dla użytkowników laptopów, którzy muszą korzystać z innych opcji połączenia interfejsu z komputerem.

[img:7]

FireWire zapewnia szybkie połączanie dla nagrywania wielu kanałów, zupełnie jak USB 2.0. USB w wersji 1.1 naprawdę może rejestrować tylko dwa kanały jednocześnie. Interfejsy USB i FireWire mogły by używane w komputerach typu laptop jak i desktop, ale laptopy posiadają dodatkowo opcję wykorzystania protokołu transferu danych PCMCIA. Interfejsy audio korzystające ze slotów PC laptopa zazwyczaj posiadają zewnętrzną skrzynkę z gniazdami dla połączeń audio.

[img:3]

Wejścia i wyjścia

Osobiste doświadczenia studyjne do pewnego stopnia podyktują ilość oraz typ potrzebnych wejść i wyjść, które interfejs powinien posiadać. Zauważyć można wyraźny podział pomiędzy urządzeniami stereo – oferującymi dwa kanały, a tymi z większyć ilością wejść i wyjść. Jeśli użytkownik nagrywa tylko dwa instrumenty jednocześnie, dajmy na to gitarę i gł‚os, a cały proces miksowania przeprowadza w komputerze, wtedy urządzenie typu stereo powinno w zupełności wystarczyć do zaspokojenia jego potrzeb. Jeśli natomiast istnieje potrzeba zapisania wielu ścieżek jednocześnie – jak w wypadku rejestrowania wykonań zespołowych – potrzebne będzie urządzenie które zapewnia możliwość równoczesnego nagrywania wielu źródeł dźwięku.

Rodzaje i ilość wejść posiadanych przez interfejs audio różną się w zależności od modelu. Większość urządzeń oferuje połączenie wejść liniowych i mikrofonowych, w różnych proporcjach. Jeśli użytkownik posiada już preamp mikrofonowy, zewnętrzny tor nagraniowy lub konsoletę mikserską, wtedy preampy mikrofonowe w interfejsie będą funkcją zbędną gdyż wejścia liniowe będą w stanie obsłużyć sygnały wyjść z preampów zewnętrznych, torów nagraniowych lub mikserów.

[img:4]

Kolejny rodzaj wejścia analogowego, w jaki może być  wyposażony interfejs audio to wejście instrumentalne typu Hi-Z (o wysokiej impedancji), które umożliwia bezpośrednie podpięcie gitar, a bez którego potrzebne byłoby jeszcze urządzenie typu DI box.

Interfejsy audio mogą również posiadać połączenia cyfrowe w formatach S/PDIF lub ADAT. S/PDIF to protokół dwukanałowy, podczas gdy połączenie ADAT w standardzie lightpipe zapewnia osiem kanałów na wejścia i wyjścia, a więc znacznie powiększa ilość kanałów, a dodatkowo może być użyty w połączeniu z ośmiokanałowym konwerterem analogowo-cyfrowym, co zapewni interfejsowi dodatkowe osiem analogowych kanałów na wejścia.

[img:6]

Niektóre interfejsy posiadają wyjścia słuchawkowe, oraz wyjścia dedykowane do podłączenia monitorów, chociaż możliwe jest, że w niektórych, użytkownik będzie musiał wykorzystać do tych celów zwykłe kanały wyjścia. Podczas gdy niektóre interfejsy są zbudowane tak aby przenosiły jedynie sygnały audio, inne są zaprojektowane również z myślą o standardzie MIDI, umożliwiając dwukierunkowy transport sygnałów audio oraz MIDI pomiędzy komputerem a zewnętrznymi urządzeniami.

Kompatybilność

Ogromna większość interfejsów audio jest kompatybilna zarówno z komputerami PC jak i Mac, jednak można napotkać wyjątki od tej zasady, jak chociażby Apogee Ensemble, który został zaprojektowany specjalnie do współpracy z komputerem Mac. Interfejsy audio zwykle współpracują również z wszystkimi rodzajami oprogramowania do rejestrowania dźwięku, jedyny wyjątek to program Pro Tools firmy Digidesign, które wymaga własnego interfejsu do działania.

Pozostałe aspekty

Wszystkie interfejsy audio oferują standardowo jakość CD, czyli 16 bit / 44.1 kHz, aczkolwiek są takie, które umożliwiają nagrywanie dźwięku w wyższej rozdzielczości, z jakością 24 bitów przy częstotliwości 96 lub 192 kHz, gdzie dodatkowa ilość bitów w praktyce poszerza zakres dynamiki oraz "szerokość" ścieżki (w całości rejestrowane są mocne sygnały , które przy jakości 16 bitów zostałyby obcięte). Dodatkowo, większe wielkości strumienia danych pomagają uzyskać dokładniejsze nagrania, przez częstsze samplowanie sygnału. Większość interfejsów audio to, póki co, jeszcze tylko interfejsy audio, aczkolwiek zauważyć już można tendencję do łączenia interfejsów z innymi urządzeniami w pojedynczych jednostkach. Interfejsy audio mogą być łączone z mikserami, kontrolerami, instrumentami klawiszowymi oraz symulatorami wzmacniaczy.

Pozostałe poradniki
PORADNIK: Szersze i pełniej brzmiące miksy Przestrzeń w muzyce, którą słyszymy z głośników stereo lub słuchawek jest pozorna. Odnosimy wrażenie, że obraz dźwiękowy znajduje się przed nami, podczas gdy w rzeczywistości nie ma tam żadnego fizycznego źródła dźwięku! Nasz słuch jest...
Fear of FIR, czyli filtry cyfrowe - Cz.1 Filtry FIR, czyli filtry cyfrowe o skończonej odpowiedzi impulsowej, często są przez producentów/dystrybutorów przedstawiane jako panaceum na wszelkie bolączki związane z filtracją dźwięku. Czy faktycznie jest tak, że za ich pomocą można... PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.III Żeby zakończyć nasz krótki cykl o fazie i charakterystyce fazowej musimy wrócić do początku naszych rozważań i odpowiedzieć sobie wreszcie na zadane w pierwszej części pytanie, co właściwie pokazuje charakterystyka fazowa i czy jest to w... PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.II W pierwszej części naszych rozważań o fazie i charakterystyce fazowej wspomniałem o tym, że zsumowanie dwóch identycznych sygnałów – najlepiej szerokopasmowych – ale przesuniętych w czasie względem siebie o stałą wartość skutkuje różnym... PORADNIK: Faza i charakterystyka fazowa - Cz.I Przeglądając specyfikacje urządzeń elektroakustycznych, takich jak zestawy głośnikowe, mikrofony, wzmacniacze czy też i konsolety, napotykamy szereg parametrów mających w obiektywny sposób określić czy dane urządzenie jest wysokiej,...
PORADNIK: Miksowanie popowych wokali podczas koncertów live Jeśli chodzi o miksowanie muzyki live - niezależnie od tego, czy pracujesz sam w lokalnym klubie, czy z zespołem profesjonalistów przy dużej produkcji koncertowej - istotne jest, aby mieć plan gry, który pomoże Ci przygotować, zbudować i...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz