PORADNIK: Jak podejść do nagrywania perkusji?

PORADNIK: Jak podejść do nagrywania perkusji?

25 marca 2025, 12:00
autor: Mateusz Wiewióra

Nagrywanie perkusji jest w porównaniu do innych instrumentów, bardzo szerokim tematem. Perkusja ma ogromny zakres dynamiczny i częstotliwości, co sprawia, że odpowiedni dobór mikrofonów jest kluczowy dla uzyskania interesującego brzmienia. 

 

[img:1]

 

Podstawowy podział mikrofonów

Mikrofony do nagrywania perkusji można podzielić na kilka głównych kategorii: dynamiczne, pojemnościowe oraz wstęgowe. Dynamiczne są wytrzymałe i odporne na wysokie ciśnienie akustyczne. Idealne do stopy, werbla i tomów. Pojemnościowe służą do rejestracji większej ilości detali oraz szerokiego pasma częstotliwości. Najczęściej używane jako overheady i mikrofony do hi-hatu. Czasami używa się też mikrofonów wstęgowe, które dają cieplejsze brzmienie.

 

[img:2]

 

Mikrofony do poszczególnych elementów zestawu perkusyjnego

Perkusja jest jednym z tych instrumentów, do którego rejestracji potrzeba zazwyczaj kilku mikrofonów. Inaczej jest, chociażby w przypadku saksofonu czy instrumentów smyczkowych, gdzie w większości przypadków wystarczy nam jeden mikrofon.

  • Stopa: Dynamiczne mikrofony kierunkowe, np. AKG D112, Shure Beta 52A lub Audix D6 na pewno będą w porządku biorąc pod uwagę niezbyt wygórowany budżet. Można także dodać mikrofon pojemnościowy w środku bębna dla większej klarowności nagrania. 

 

  • Werbel: Shure SM57 to klasyka, ale warto eksperymentować z Audix i5 czy Beyerdynamic M201. Niektórzy inżynierowie stosują także mikrofon pod werblem, aby uchwycić rezonans sprężyn. Dzięki temu uzyskamy bardziej bogate brzmienie.

 

  • Tomy: Dynamiczne mikrofony kierunkowe, np. Sennheiser e604, e904, a w studiu także pojemnościowe, jak AKG C414. AKG C 518 ML także będzie naprawdę fajnym mikrofonem kiedy potrzebujemy czegoś niedużego.

 

  • Hi-hat: Pojemnościowy mikrofon o małej membranie, np. Neumann KM184 lub AKG C451, aby uchwycić detale i subtelności. Oczywiście klasa mikrofonu zależy także od naszego budżetu.

 

  • Overheady: Para pojemnościowych mikrofonów, np. Neumann KM184, AKG C214 lub Audio-Technica AT4041, które uchwycą ogólny obraz zestawu i blach. Podobnie jak w innych przypadkach klasa mikrofonu zależy od naszych możliwości finansowych.

 

  • Room mikrofony: Umieszczone w pewnej odległości od zestawu, często używa się pojemnościowych lub wstęgowych, np. Shure KSM32 czy AKG C414. Takie mikrofony mają na celu dać bardziej naturalne brzmienie przestrzeni. 

 

Oprócz ww. opcji można posiłkować się gotowymi zestawami mikrofonów. Nie należy jednak spodziewać się oszałamiającego efektu w sytuacji, kiedy cały zestaw kosztuje mniej niż solidny mikrofon.

 

 

3. Techniki nagrywania

Dobór mikrofonów to jedno, ale kluczowa jest ich odpowiednia konfiguracja. Technika np. Glyna Johnsa wykorzystuje dwa mikrofony pojemnościowe – jeden umieszczony nad werblem, a drugi z boku zestawu perkusyjnego – oraz dodatkowy mikrofon przy centrali. Takie ustawienie pozwala uzyskać naturalne, przestrzenne brzmienie perkusji. Metoda XY polega na ustawieniu dwóch mikrofonów pojemnościowych pod kątem 90° - dzięki czemu dźwięk jest precyzyjny. Jest to idealne rozwiązanie w sytuacjach, gdy zależy nam na wiernym odwzorowaniu źródła dźwięku.

 

[img:3]

 

Technika Spaced Pair z kolei wykorzystuje dwa mikrofony overhead umieszczone w większej odległości od siebie i zapewni nam to przestrzenne brzmienie. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w nagraniach, w których zależy nam na otwartym i szerokim dźwięku. 

 

4. Wpływ pomieszczenia

Brzmienie perkusji zależy nie tylko od mikrofonów, ale także od akustyki pomieszczenia. W małych i suchych przestrzeniach nagranie będzie miało mniej naturalnego pogłosu. W przypadku dużych sal można wykorzystać room mikrofony do uzyskania potężnego brzmienia. W studiu często stosuje się panele akustyczne i dyfuzory, aby kontrolować odbicia. Najważniejsze jest poznanie akustyki naszego pomieszczenia, aby uzyskać najbardziej pożądany przez nas efekt. 

 

Pozostałe poradniki Poradnik: Jaki mały werbel wybrać? Chociaż zestaw perkusyjny nieodłącznie kojarzy się z werblami o rozmiarze 14 lub 13 - istnieją sytuacje muzyczne, gdzie potrzebujemy mniejszych instrumentów. Postanowiliśmy pomóc w wyborze tworząc listę kilku naprawdę interesujących... Poradnik: Jak skompletować pierwszy zestaw perkusyjny? Dobór odpowiedniego sprzętu perkusyjnego to nie lada wyzwanie - zwłaszcza dla początkujących perkusistów. Na rynku dostępna jest ogromna liczba modeli i marek, co przyprawia o zawrót głowy. Warto jednak dobrze przemyśleć swoje potrzeby –... Jaki sprzęt wybrać, aby nie zrujnować budżetu - porady dla początkujących Początki w każdej dziedzinie bywają trudne. W kontekście perkusji również to zdanie jest jak najbardziej na miejscu. Dziś postaramy się dać kilka wskazówek dla nowicjuszy, żeby nowe hobby nie zrujnowało naszego budżetu.     1.... Poradnik: Zestawy perkusyjne dla dzieci Nauka gry na perkusji może być dla dzieci nie tylko doskonałą zabawą, ale również świetnym sposobem na naukę. W tym poradniku postaramy się przybliżyć najlepsze modele dla małych adeptów sztuki perkusyjnej.   1. Pearl Roadshow Junior... Poradnik: Zestawy perkusyjne z bębnem basowym 16 cali Małe zestawy akustyczne stają się coraz bardziej popularne wśród większej liczby muzyków. Dostępny jest naprawdę szeroki wachlarz instrumentów w przeróżnych cenach. Poniżej zamieściliśmy ciekawe dostępne na rynku opcje.   1. Pearl...
Kanały perkusyjne na YouTube warte uwagi Internet otworzył wszystkim masę możliwości w zakresie pozyskiwania wiedzy oraz inspiracji za instrumentem. Oprócz treści, za które trzeba zapłacić, jest dostępna naprawdę duża ilości materiałów bezpłatnych. W związku z tym...