Sztuka masteringu - po co jest mastering? SEKRETY STUDIA odc. 6

Sztuka masteringu - po co jest mastering? SEKRETY STUDIA odc. 6

4 kwietnia 2025, 21:00
autor: Daniel Zimerman

W dzisiejszym odcinku 6 serii "Sekrety Studia" Grzegorz Piwkowski, jeden z najbardziej cenionych masteringowców w Polsce, opowiada o roli masteringu, przygotowaniu stemów, znaczeniu przetworników oraz podejściu hybrydowym w pracy studyjnej. Film to prawdziwa skarbnica wiedzy dla producentów, realizatorów i muzyków. Serdecznei zapraszamy.

Z materiału dowiesz się:

  •  czym różni się mastering od miksu,
  •  jak przygotować dobre stemsy,
  •  jak dobrać poziomy głośności do gatunku muzycznego,
  •  jak działa adaptacja słuchu i kiedy robić przerwy,
  •  które pasma najczęściej sprawiają problemy,
  •  jak wygląda współpraca z masteringowcem.

 

 

Najważniejsze tematy i wnioski z filmu:

  1. Rola masteringu – ostatni etap z największym wpływem
    Mastering może poprawić jakość miksu o 15-20%, ale jego skuteczność zależy od materiału źródłowego, gatunku muzycznego i doświadczenia realizatorów.

  2. Stemy – niedoceniane, ale bardzo przydatne
    Tworzenie stemów (grup instrumentów) pozwala na elastyczne podejście do masteringu i przyszłe remiksy. Warunkiem jest ich poprawne przygotowanie z zachowaniem procesów dynamicznych.

  3. Sidechain w masteringu stemów
    Aby stemy zachowywały się jak pełny miks, należy je eksportować przy zachowaniu działania efektów globalnych poprzez sidechain – to jedyny sposób na zachowanie dynamiki i proporcji.

  4. Znaczenie konwerterów – Apogee, Lavry i Lynx
    Grzegorz używa trzech różnych konwerterów, aby uzyskać zróżnicowany obraz brzmienia. Apogee brzmi „niebiańsko”, Lavry jest dynamiczny, a Lynx daje pogląd na brzmienie konsumenckie.

  5. Hybrydowa praca – cyfrowe i analogowe podejście
    Użycie analogowych urządzeń z pluginami cyfrowymi nadaje brzmieniu charakter i naturalność. Ręczne łączenie torów często daje lepszy efekt niż cyfrowe krosownice.

  6. Jak ustawić poziom głośności miksu?
    Nie ma uniwersalnego poziomu – heavy metal może być masterowany głośno (-8 dBFS), ale folk powinien być cichszy (-15 dBFS). Ważne, aby nie przekraczać headroomu.

  7. Psychologia słuchu – adaptacja do błędów
    Długi kontakt z miksem powoduje przyzwyczajenie się do błędów. Kluczowe jest odsłuchiwanie materiału w różnych miejscach i zasięganie opinii z zewnątrz.

  8. Częstotliwości krytyczne
    Najwięcej problemów mieści się między 150-400 Hz oraz 3-6 kHz – to tam często tkwi agresywność, buczenie, albo niewyraźne wokale.

  9. Mastering to współpraca, nie korekta błędów
    Masteringowiec nie powinien być „ratownikiem” dla źle zrealizowanego miksu. Najlepsze efekty daje partnerska współpraca i gotowość do zmian po stronie artysty.

  10. Jakość muzyki kiedyś i dziś
    Technologia idzie w górę, ale większość słuchaczy używa stratnych plików, co może zniweczyć efekty pracy. Format mp3 nie sprzyja bogatym aranżacjom – muzyka musi być uproszczona i klarowna.

 

Zobacz także pozostałe odcinki z cyklu SEKRETY STUDIA

 

 



 

 

 

 

Pozostałe poradniki
Jak podejść do nagrywania perkusji? Nagrywanie perkusji jest w porównaniu do innych instrumentów, bardzo szerokim tematem. Perkusja ma ogromny zakres dynamiczny i częstotliwości, co sprawia, że odpowiedni dobór mikrofonów jest kluczowy dla uzyskania interesującego...
Sekrety Wrony: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...