AES 138th Convention Warszawa - relacja

 

Te osoby, które w ubiegłym tygodniu odwiedziły warszawski hotel Victoia bez problemu nabrały przekonania, że zorganizowanie udanej wystawy sprzętowej, czy targów muzycznych w Polsce jest możliwe. Wystarczy spojrzeć na przygotowaną przez organizatorów propozycję warsztatów, spotkań, seminariów i koncertów, listę zaproszonych gości i prelegentów oraz marki, które pokazały to, co mają najlepsze w swojej ofercie - każdy znalazł zapewne coś dla siebie - niezależnie czy jest realizatorem dźwięku, producentem, audiofilem czy po prostu interesuje się technicznymi aspektami powstawania nagrań.

 

Międzynarodowe stowarzyszenie Audio Engineering Society (AES)

Międzynarodowe stowarzyszenie Audio Engineering Society (AES) jest instytucją zrzeszającą osoby zawodowo związane z różnymi aspektami techniki audio. Należą do niej także studenci uczelni technicznych i muzycznych ze specjalności takich jak elektroakustyka, multimedia, reżyseria dźwięku. Członkiem AES mogą być także sympatycy i hobbyści zajmujący się szeroko rozumianymi aspektami technik audio. Generalnym założeniem stowarzyszenia jest prezentacja osiągnięć oraz uzyskanie wsparcia dla inicjatyw o znaczeniu innowacyjnym i rozwojowym.

 

Fotogaleria ze stoisk wystawców

 

 

 

 

Odwiedzilismy dla Was z kamerą następujących wystawców:

  • Audiostacja
  • Audiotech
  • Aplauz
  • Ess Ausio
  • Konsbud Audio
  • MBS PRO
  • Polsound
  • SVEDE - AUDIO
  • SOSAUDIOUPGRADES

 

 

Seminaria, seminaria, seminaria

W głównym holu i po części sali wystawowej odbywały się seminaria. Tematyka spotkań to zarówno niezwykle skomplikowane problemy przetwarzania dźwięku jak i zagadnienia, które zainteresować mogły początkujących miłośników audio. Praktycznie nie było sytuacji, aby prowadzący mówił do pustej sali - nawet poranne sesje gromadziły słuchaczy, a zdarzały się sytuacje gdy brakowało krzeseł. Dla grupy studentów: zarówno polskich jak i zagranicznych była to bez wątpienia doskonała sytuacja, aby spotkać się i posłuchać prawdziwych autorytetów.  

Na wystawie nie zabrakło właściwie niczego. Każdy kto spędza większość swojego zawodowego czasu w otoczeniu dźwięków, czuł się prawdopodobnie szczęśliwy. Na niewielkiej przestrzeni zgromadzono zarówno wszystkie nowości jak i klasyczne urządzenia studyjne i transmisyjne. Wystawa tego typu oraz samo wydarzenie miało miejsce w Polsce pierwszy raz. Organizatorzy po niezbyt udanych doświadczeniach w Berlinie sami byli zadziwieni frekwencją, a jedyne czego można żałować to fakt, że wydarzenie to nie było odpowiednio nagłośnione w prasie branżowej - przypuszczamy, że wiele osób nie wiedziało co ich właśnie omija.

Z drugiej jednak strony wchodząc do sali ekspozycyjnej hotelu można było odnieść wrażenie uczestniczenia w czymś wyjątkowym - ogromna ilość zagranicznych gości, obowiązujący angielski: począwszy od recepcji na kontaktach z wystawcami kończąc. A na plakietkach najmłodszych uczestników nazwy wyższych uczelni z całego świata - jednym słowem brawa dla stowarzyszenie AES.

 

Zdecydowanie polskie akcenty

Andrzej Lipiński w sali balowej tuż przed pokazem pt. „Paris Live Recording versus Warsaw Live Performance“ - była to jedna z niezwykle rzadkich okazji porównania możliwości brzmienia referencyjnego systemu odsłuchowego z doskonałym nagraniem HD w zestawieniu z muzyką graną na żywo.

Jak wiadomo nieosiągalnym świętym grallem jest sytuacja, w której nagranie jest tak bliskie wiernością oryginałowi, że odróżnienie ich jest co najmniej trudne. Andrzej Lipiński - znany z doskonałych realizacji studyjnych postanowił zmierzyć się z tym wyzwaniem prezentując zarówno swój własny system odsłuchowy jak i autorskie nagranie.

[img:14]

Monitory i 6-kanałowy system odsłuchowy Andrzeja Lipińskiego. Firma Lipinski Sound została założona w 2003 r. przez Andrzeja Lipińskiego, który mieszkając w Stanach Zjednoczonych postanowił na bazie rozczarowania tym co oferował rynek, skonstruować swoje własne monitory. Odsłuchy Lipinski Sound to owoc kilkudziesięciu lat badań i eksperymentów oraz bezustannego dążenia do perfekcji w sztuce realizacji dźwięku.

Na zdjęciu fragment zestawu systemu 8-kanałowego użytego w trakcie prezentacji pod koniec I dnia warszawskiej konwencji: monitor L-707 (w środku), subwoofer L-150 oraz monobloki L-401. 

W czasie pokazu „Paris Live Recording versus Warsaw Live Performance“ pieśni Chopina wykonała sopranistka Ewa Izykowska przy akompaniamencie Wojciecha Świtały.

Nagranie autorstwa Andrzeja Lipińskiego zarejestrowano w Conservatory of Music w Paryżu na oryginalnym instrumencie, na którym grał Chopin, a identyczny fortepian Pleyel 1843 został przygotowany na potrzeby warszawskiej prezentacji w trakcie AES.

 

[img:30]

 

Michał Jurewicz z firmy Mytek Digital opowiedział nam dokładnie o swojej firmie i jej najnowszym produkcie - Mytek Manhattan, obecnie jednym z najlepszych na rynku przetworniku DA dedykowanym miłośnikom audiofilstwa. Wkrótce na łamach Infomusic wywiad. Przetworniki Mytek to produkt będący w koncepcji w 100% polskim urządzeniem, na dodatek powstającym w dużej mierze w naszym kraju.

 [img:15]

[img:5]

Monitory Dapo Sveda audio - w tym nowy model Dapo Slim. Arek Szweda za namową swoich klientów skonstruował nieco mniejszy monitor. Dzięki płytszej o 20 cm obudowie będzie on mógł być używany w studiach nagraniowych, gdzie nie ma tak wielkiej swobody w ich ustawieniu jak to było w przypadku starszego brata Dapo. Kosztem zaledwie 4 Hz udało się zlikwidować jeden z największych problemów tych doskonałych odsłuchów. 

Pełnopasmowe Dapo nadal pozostają podstawowym produktem tej niewielkiej manufaktury. Monitory bliskiego i średniego pola pracują w konfiguracji D'Appolito a konstrukcja zapewnia wyjątkową sztywność oraz separację głośników od sekcji elektroniki 

[img:4]  

Piotr Sosinowicz i urządzenia jego autorstwa SOSAudioupgrades. Każdy kto był na przykład w piaseczeńskim Studio 7 doskonale zna te kości. Powstałe w 1991 roku Studio7 projektowali między innymi Roger D’arcy z firmy Recording Architecture - RA, Pegley-D'Arcy Architects and Black Box. To osoby odpowiedzialne za akustykę kilkudziesięciu najbardziej znanych i cenionych studiów nagraniowych na świecie takich jak chociażby Abbey Road, czy studio Davida Gilmour’a, Lenny’ego Kravitz’a, Tonego Iommi’ego czy Ronnie’go Wood’a.

 

[img:8]

 

Goście zagraniczni

Wśród gości między innymi Ilpo Martikainen z Genelec - osoba, którą nie jest łatwo spotkać na tego typu wydarzeniach. Tu można było swobodnie porozmawiać ze wszystkimi gośćmi. Sprzyjała temu głównie nieformalna atmosfera wystawy oraz niewielka powierzchnia, na której została ona zorganizowana.

 

[img:9]

 

Prezentacja systemów odsłuchowych SAM1234 - firma Konsbud Audio przygotowała na III piętrze specjalny pokój odsłuchowy, w którym prezentowano wybrane monitory oraz program je kalibrujący. Na zdjęciu Lars-Olof Janfold.

 

[img:10]

 

Na stoisku ESS Audio także tłok. Firma pokazała między innymi cyfrową konsoletę STUDER Vista1 i słuchawki AKG, wśród których miłośnicy dobrego brzmienia bez trudu dostrzegli najnowsze K812-ki.

 

[img:33]

[img:34]

[img:35]

 

 

Jedno z wielu seminariów w trakcie AES - na zdjęciu Christophe Anet z firmy Genelec w trakcie wykładu pt. „Optimizing Monitors for Rooms“.

 

[img:12]

[img:13]

 

Audiostacja - firma, której przedstawiać nie trzeba, dystrybutor czołowych marek dla rynku studyjnego oraz gitarowego, produktów m.in.: TC Electornic, DPA, RME, Nord, Rode, Adam, Universal Audio. Na stoisku spotkać można było przedstawicieli firmy DPA Microphones z Danii oraz RME z Holandii. Przyjechał między innymi Joost Bullens, który prezentował najnowsze urządzenia, w tym także nowość - interfejs BABY FACE PRO. Natomiast z ramienia DPA, producenta jednych z najlepszych mikrofonów na świecie, przyjechali: Anne Berggrein oraz Steen Tychsen.

 [img:16]

Na zdjęciu szefowie: Piotr Dolewka, Piotr Dygasiewicz oraz Katarzyna Miłek - dział marketingu.   

[img:17]

[img:36] 

[img:37]

 

W studio nagraniowym na terenie Uniwersytetu Muzycznego przy ul. Okólnik miała miejsce prezentacja systemu nagłośnieniowego T d&b audiotechnik oraz konsolet Avid S3L i Profile.

 

[img:19]

 

Firma Aplauz zaprezentowała między innymi produkty Neumann oraz słuchawki Sennheiser. Warto pamiętać, że Neumann to nie tylko znane i lubiane mikrofony, ale także monitory odsłuchowe serii KH. Na konwencji mogliśmy zobaczyć dwa z nich: KH120 oraz trójdrożne KH310.

[img:20]

[img:39]

[img:40]

[img:41]

 

Firma MBS pokazała między innymi system wyrównany liniowo OUTLINE, który jest od niedawna w dystrybucji MBS PRO, monitory studyjne FOCAL, premierową konsoletę TRIDENT 88, a także cały osprzęt mikrofonowo-studyjny m.in:mikrofon 5:1 rejestrujący dźwięk za pomocą 3 przetworników. MBS PRO ma także w ofercie słynne przetworniki APOGEE. W tym roku na stoisku zaprezentowano przetwornik SYMPHONY, za pomocą którego dokonano digitalizacji nagrań Czesława Niemena oraz Zdzisławy Sośnickiej

 

[img:21]

[img:44]

[img:45]

[img:46]

 

Mikrofon firmy Earthworks - kolejny przykład na to, że wielkie rzeczy mają swój początek często w braku zgody na to co nas otacza. David Blackmer - zakładając firmę początkowo chciał stworzyć najlepsze audiofilskie głośniki na ziemi. 

 

[img:22]

  

Manley - kolejna legenda.

 

[img:24]

 

Firma Konsbud-Audio przygotowała na 138 konwencji AES niewątpliwie największe stoisko. Oprócz ogromnej wręcz konsolety Stagetec zobaczyć można było prawie wszystko co firma posiada w swojej dystrybucji:

Konsoletę Stagetec, przy której zawsze można było dostrzec zainteresowane osoby.

 

[img:25]

 

Moduły NEXUS

 

[img:31]

 

Złącza i wtyki marki Neutrik oraz przewody Cordial. Słuchawki Audio-Technika, systemy Delec.

 

[img:26]

A także moniotry studyjne Genelec.

[img:42]

[img:43]

 

Audiotech zaprezentowała m.in.: monitory EVE Audio SC203. Te niewielkie rozmiary to także wielki dźwięk, a same monitory to przykład rozwiązania, gdzie „małe“ oznaczać może również „wydajne“. SC203 to doskonałe rozwiązanie dla osób, które szukają  wysokiej jakości dźwięku na ograniczonej przestrzeni.  Drugie na zdjęciu urządzenie to Novation/Ableton Launchpad. Wiecej nowości zostało oczywiście opisanych w Video relacji  

 

[img:27]

 

... oraz to czym Audiotech chwali się ostatnio najbardziej: konsoleta SSL Live L500 oraz monitory odsłuchowe EVE Audio.

 

[img:28]

[img:29]

 

 

Zdjęcia i przygotowany przez nas film nie do końca oddają całą prawdę o tym wydarzeniu. 4 dni spotkań, warsztatów i wykładów do ogromna dawka wiedzy i informacji o tym co dzieje się na rynku audio. Pozostaje nam tylko wierzyć, że AES jako instytucja zecyduje się przygotować kolejne spotkanie także w Polsce - jeśli tak się stanie będzie to niewątpliwie sygnał, że to co działo się w Warszawie w ramach 138 konwencji postrzegane jest głównie w kategorii sukcesu.

 

 

autor: Lech spaszewski

 

 

Program Techniczny 138 AES 2015:

 

 

[img:2]

 

mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz