Poradniki

50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 2

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych „co wiedzą” stanowi całkiem kuszącą perspektywę, czyż nie? 

Zebraliśmy wskazówki artystów, producentów, didżejów z całego świata, byś mógł stać się jeszcze lepszym producentem muzycznym. Zatem przeczytaj, przemyśl, wprowadź w życie. 

 

26. Bądź ukierunkowany - Nicky Romero

Najważniejszą rzeczą jest kierunek i dyscyplina, by osiągnąć zamierzony cel. Musisz trzymać się wytyczonego kursu, bo na swej drodze doświadczysz wielu rozczarowań - nieuczciwi ludzie, typy niedotrzymujący słowa. Ale najważniejsze jest to, by obstawać przy muzyce. Chcę być najlepszym producentem na świecie - jeśli to się nie wydarzy, to ok. - ale wciąż mam cel, do którego dążę.

 

27. Włącz nagrywanie - Winter Son

Myślę, że najważniejszą częścią procesu tworzenia muzyki (wiem, straszne określenie) jest te pierwsze pół godziny, kiedy masz potrzebę pójścia do studia i czujesz, że to "ten dzień”. Zawsze od razu włączam nagrywanie i sprawdzam czy uda mi się uchwycić coś przypadkowego, dać ponieść się chwili i pograć np. ze sekwencerem. Stanowczo zbyt często zdarzało się, że wpadłem na zabójczy riff basowy, który przepadał, kiedy na chwilę traciłem skupienie. Zatem włącz nagrywanie, zacznij grać i zobacz co się wydarzy.

 

28. Miksuj na różnych odsłuchach - Riva Starr

Używałem również głośników Yamaha NS10 bo tak naprawdę potrzebujesz trzech do czterech referencyjnych źródeł. Miksów słuchałem nawet na głośnikach z Maca, ponieważ większość dzieciaków słucha teraz muzyki z małych, gównianych słuchawek lub głośników z laptopa.

 

29. Pomyśl o rzeczach, których nie słyszysz - Kasket

Kiedy tworzę brzmienie, zawsze dodaję wiele warstw dźwięku z syntezatorowych dronów, następnie daję je bardzo cicho w miksie, tym niemniej stanowią one bardzo istotny element w tworzeniu atmosfery brzmieniowej. To, że nie słyszysz ich z przodu wcale nie znaczy, że ich umieszczenie jest bezcelowe. To działanie w tle jest istotne w ożywianiu całego brzmienia. Teraz na przykład mamy trend trzeszczenie winyla i nawet jeśli ten efekt jest nadużywany, wciąż ma to sens.

 

30. Mniej znaczy więcej - Rone

Jest wiele prawdy w tej starej zasadzie. Im dłużej w tym wszystkim siedzę, tym bardziej zdaję sobie sprawę z tego, że ten sam błąd, który popełniam to przepracowany miks, zbyt dużo śladów i zbyt dużo efektów na tych śladach. Lepiej skupić się na paru elementach i wycisnąć z nich wszystko co się da. Trudno mi jednak przejść ponad fazą, kiedy po drodze sprawdzam zbyt wiele różnych instrumentów, wtyczek itd. Postanowiłem więc proces produkcji podzielić na dwa etapy: 1. próbuję wielu rzeczy, 2. przycinam, usuwam, odciążam. To ważny etap kiedy uwalniam przestrzeń - zarówno na twardym dysku jak i w samej kompozycji.

 

31. Znaj swoją publiczność - Max Cooper

Byłem didżejem około osiem lat przedtem zanim zacząłem tworzyć jakąkolwiek muzykę, to dało mi dużą wiedzę o tym co działa w klubach, a co nie, nawet o tym jak aranżować numery. W przeszłości wiele razy słyszałem od innych producentów, że ciężko radzą sobie z aranżami, jednak kiedy bywałeś didżejem, w ogóle nie musisz się nad tym zastanawiać. Zamiast tego zastanawiasz się po prostu jak to zabrzmi w klubie. Masz wyczucie, która część jest za długa i może być nużąca dla publiki. Kiedy bywałeś didżejem, umiejętność aranżowania jest czymś naturalnym.

[img:1]

 

32. Nie chodzi i sprzęt, tylko o to co z nim zrobisz - Howling

Pamiętasz kiedy zaczęło się techno? Prekursorzy używali najtańszych maszyn perkusyjnych i syntezatorów na jakie mogli sobie pozwolić, tworząc jednocześnie coś nowego. Używali 909 i 303 ponieważ wtedy były najtańsze i stworzyli zupełnie nowy gatunek muzyki! To co chcę powiedzieć: nieważne czy masz konsolę Neve, czy Arp 2600, czy Fairchilda, chodzi o to jak to wykorzystasz. Nieważne czy to tania wtyczka, czy klawisz, który kupiłeś na złomie - tak naprawdę chodzi o Twoją kreatywność.

 

33. Nie naśladuj bezmyślnie innych - Seth Troxler

Czytałem Future Music i to bardzo pomogło mi zrozumieć jak zostać producentem. To bezcenne, ale jednocześnie jakiś nacisk kładziony jest na kwestię - „to jest nowy przebój, tak można to zrobić”, i to jest wspaniałe, bo możesz zrobić to na swój sposób. Jednak wiele osób nie wykorzystuje tej wiedzy by zrobić to po swojemu, a tylko naśladują tworząc trendy. Potrzeba nieco czasu, by wdrożyć się w scenę, kulturę, na kanwie której chcesz tworzysz własną muzykę. Albo po prostu uwierz w siebie i rób tak jak uważasz, zdecyduj co najlepiej działa w Twoim przypadku.

[img:4]

 

34. Jeśli kiedyś zabraknie Ci inspiracji..., przeczytaj wywiady Briana Eno - Brassica

Cytat na początek: „Jeśli chcesz osiągnąć wyjątkowe rezultaty, pracuj szybko i tanio, wtedy masz duże szanse na to, że osiągniesz coś, co nie udało się nikomu przed Tobą”.

 

35. Pracuj z żywymi wokalistami - Wallwork

Postaraj się o prawdziwych raperów czy wokalistów zamiast używać wciąż tych samych „a capella”, które mają już wszyscy. Jeśli nikogo takiego nie znajdziesz, to zaśpiewaj sam, nawet do mikrofonu z laptopa, czy do smartfona. Jest z tym więcej zabawy i zaoszczędzi Ci bólu głowy z czyszczeniem sampli, kiedy numer stanie się hitem.

 

36. Sprawdź się - Pretty Lights

Jeśli w czymś jestem naprawdę dobry, staram się wycisnąć z tego wszystko i niczego nie biorę jako pewnik. Czuję, że dla własnego dobra, w tym co robię, muszę być cały czas pełen energii, aby uchwycić ten aspekt nieprzemijalności jako artysta, by tworzyć rzeczy niejednorazowe, które robią wrażenie na ludziach i przy odrobinie szczęścia są wciąż grane. I nie chodzi tutaj tylko o „A Color Map of the Sun” ponieważ przed tą płytą wypuściłem trzy EPki, które właściwie trwają tyle co cały album. Postanowiłem to zrobić, gdyż uznałem, że będzie to swego rodzaju próba sprawdzenia samego siebie. Wiedziałem, że publikacja trzech albumów w ciągu roku będzie zadaniem trudnym do wykonania, tym bardziej, że daty wydań podawałem nie mając jeszcze żadnego materiału.

 

37. Upewnij się, że Twój miks nawet cicho brzmi dobrze - Hackman

Dla mnie jako osoby, która szarpie się z miksami, ta rada była naprawdę zbawienna. Jeśli w Twoim miksie, nawet mocno wyciszonym, nadal słyszysz wszystkie jego elementy, jest bardzo prawdopodobne, że zagrany głośno też zabrzmi dobrze. Miksując z niskim poziomem głośności nie męczysz tak szybko uszu i efekt końcowy jest lepszy. Oczywiście sprawdzaj także efekty swojej pracy przy głośnym odsłuchu.

 

38. Słuchaj muzyki w różnych gatunkach - Winter Son

Nie wyobrażam sobie tworzenia muzyki House i słuchania tylko tego typu twórczości; skąd miałbyś czerpać inspiracje!? Najlepsze pomysły powstają z eksperymentowania i łączenia różnych sposobów pisania muzyki, wtedy możesz spodziewać się zdumiewających rezultatów. Nie musisz wybierać konkretnych brzmień danego stylu i aplikować ich do innego. Możesz na przykład wziąć rytm flamenco i użyć go jako podstawę do stworzenia ścieżki stopy w numerze techno. Artyści tacy jak Shackleton i Perc słuchają wielu różnych gatunków muzycznych i to objawia się w ich własnej twórczości.

 

39. Nie śpiesz się - Gacha

Nigdy nie śpiesz się w chwaleniu efektami swojej pracy. Przystopuj na chwilę i po jakimś czasie posłuchaj tego co stworzyłeś, a czas pokaże czy dzieło już jest dobre, czy też jeszcze musisz nad nim trochę popracować.

 

40. Bądź sobą - Joker

Jedna z najważniejszych lekcji jaką otrzymałem była taka, że bardzo łatwo ugrzęznąć w gównie. To była bardziej lekcja życiowa niż związana z muzyką, ale w tej materii jest bardzo przydatna - po prostu bądź sobą. Zdarzało mi się zagubić próbując zrobić coś, by komuś zaimponować. Musiałem jednak szybko przypomnieć sobie, co tak naprawdę jest dla mnie ważne w muzyce.

 

41. Zachowaj świeżość - Mint Royale

Siedzenie w tym samym pokoju dzień po dniu i wpatrywanie się w ekran monitora może być mocno przygnębiające. Wychodzenie do ludzi może być wielce inspirujące. Słuchanie o czym mówią, wsłuchiwanie się w rytm w jakim się wypowiadają. Podróżowanie jest świetną pożywką dla pisania, uwielbiam odkrywać nowe miejsca.

 

42. Odkrywaj różne źródła dochodów - Parov Stelar

W przeszłości artyści zarabiali pieniądze na płytach i nagraniach, ale to już dobiegło końca. Chcąc opłacać rachunki i wyżywić rodzinę muszę poszukać pieniędzy gdzie indziej. Mamy zasady i staramy się postępować honorowo. Nie bierzemy pieniędzy pochodzących z organizacji religijnych czy politycznych. Jeśli nie podoba nam się produkt czy ludzie, z którymi mamy współpracować, to wtedy nic z tego nie będzie. Z drugiej strony ludzie dziś nie chcą płacić za muzykę. Twierdzą, że muzyka należy do każdego i można ją pobrać za darmo. To jednak nie przeszkadza im w krytykowaniu Ciebie, kiedy chcesz zarabiać w inny sposób. Mówią: „to nie w porządku!” Każdy muzyk sprzedający swą muzykę do programów telewizyjnych czy reklam jest za to krytykowany, ale w ciągu ostatnich pięciu lat przemysł muzyczny przeszedł głęboką metamorfozę i my jako artyści też musimy się zmienić.

[img:2]

 

43. Słuchaj swoich rówieśników -  Nicky Romero

Słuchaj uważnie innych nagrań, jak oni robią pewne rzeczy. Skąd wzięło się to zawieszenie, to zwolnienie? Zastanów się nad tym. Jak oni ukręcili to brzmienie stopy? Słuchaj i porównuj się do innych, to naprawdę ważne. Nie musisz używać Logic X by zabrzmieć profesjonalnie, Avicii i Afrojack używają FL Studio i są jednymi z najlepszych didżejów młodego pokolenia. Jeśli dobrze znasz narzędzia na jakich pracujesz możesz osiągnąć wszystko.

 

44. Nie poddawaj się - Maxim Reality

Dziś wszędzie znajdziesz mnóstwo muzyki, a większość z niej jest nic nie warta i tak jak szybko się pojawia, tak też szybko znika, nie dając szans na zbudowanie własnej kariery. Daj spokój, jest tyle kapel, które istniejąc tylko rok, nagrywają przebojową płytę. Żyjemy w muzycznej epoce fast-food. 

Wciąż jednak działają te same zasady. Ostatecznie chodzi o jakość i wytrwałość. Rób swoje, wypuszczaj przyzwoitą muzykę i nie ograniczaj się. Trzymaj się tych zasad, a zostaniesz zauważony.

 

45. Przestań tworzyć muzykę - Timoka

Kiedy nie możesz czegoś skończyć i dwie godziny siedzisz nad dwu-sekundowym loopem, albo twój beat nie jest tak potężny jak u Deadmau5, albo masz przeładowany RAM, albo w Twoim telefonie znajdujesz ścieżki lepsze niż sam jesteś w stanie stworzyć, wtedy wyjdź i idź na spacer, idź na spacer, idź na spacer.

 

46. Sprawdzone i wypróbowane - Sigur Rós

Mikrofon, którego używamy najczęściej to stary Neumann U47 wraz z kompresorem Urei 1178. To zestaw, którego używamy nagrywając wszystkie wokale  Jónsi.

[img:3]

 

47. Nie spoczywaj na laurach - Trevor Horn

Jeśli chcesz do czegoś dojść w przemyśle muzycznym musisz naprawdę ciężko pracować. To w zasadzie jest oczywiste. Najważniejsze w tym jednak jest to, że kiedy już coś osiągniesz, nie idź świętować. Wróć do studia i zajmij się czymś nowym. Inaczej będziesz jak pchły na psie. Musisz pamiętać, że pies przewraca się co jakiś czas, a pchły spadają.

 

48. Rytm życia - Jamie Lidell

Nagrywanie partii rytmicznych jednocześnie, jest sednem w uchwyceniu czynnika ludzkiego. Ujmując zaś rzecz dźwiękowo, to przegłosy między mikrofonami w pomieszczeniu, często są Twoim najlepszym kumplem.

 

49. Stwórz nastrój - Paul Hartnoll

Vaughn Williams: dlaczego on zawsze komponuje w E-moll? Taadam! E-moll zawsze brzmi tajemniczo i nastrojowo. Możesz to wręcz poczuć. Zmień nieco akordy i nagle wszystko znika.

 

50. Zaufaj swoim uszom - Utah Saints

Eureką dla nas było coś najbardziej prostego, oczywistego, a to coś może zmienić Twoją percepcję, tym bardziej jeśli pracujesz od dłuższego czasu. Chodzi o to, jak coś brzmi, a nie jak wygląda. Zbyt często wygląd miksu - podbicie o 16dB okolic 800kHz, brak kompresji itd., może wpływać na to, jak ludzie słyszą swój miks. Od teraz wyłącz monitor komputera, nie patrz na mikser i zaufaj swoim uszom.

 

Zobacz także: 50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

Ocena poradnika:
liczba głosów: 0
Spis treści
Komentarze

Czytaj także inne poradniki autora

50 sekretów stosowanych w produkcji - Cz. 1 8 marca 2017

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych ?co wiedzą? stanowi całkiem kuszącą...

reklama

Ostatnio dodane

50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1 50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych „co wiedzą”...

czytaj dalej
PORADNIK: Lampy cz. I - dlaczego ta lampa nie świeci? PORADNIK: Lampy cz. I - dlaczego ta lampa nie świeci?

Dlaczego lampy w tym wzmacniaczu nie świecą? Dlaczego świecą tak słabo i czy to jakiś sprytny zabieg techniczny? Takie i wiele innych pytań zadawali nam niektórzy zwiedzający stoisko...

czytaj dalej
FELIETON: Zaawansowane technologie audio... prawdy i mity FELIETON: Zaawansowane technologie audio... prawdy i mity

Poniższy artykuł jest publikacją, która dotyka tematykę nowoczesnych technologii i trendów technologicznych w najwyższej jakości sprzęcie audio. Głównym powodem powstania tego artykułu...

czytaj dalej
PORADNIK: Jak stosować mikrofon na gęsiej szyi w ramach systemu bezprzewodowego? PORADNIK: Jak stosować mikrofon na gęsiej szyi w ramach systemu bezprzewodowego?

Mikrofony bezprzewodowe są bardzo popularne, stosowane wszędzie tam, gdzie mikrofon musi być mobilny, nie ma możliwości prowadzenia kabli lub konieczne połączenia nie są dostępne....

czytaj dalej
PORADNIK: Podstawy programu DAW PORADNIK: Podstawy programu DAW

Podstawowym narzędziem podczas produkcji muzycznej i realizacji dźwięku jest program DAW (Digital Audio Workstation), czyli cyfrowa stacja robocza. W najprostszym ujęciu taki program...

czytaj dalej
PORADNIK: Czym jest napięcie bias i do czego jest potrzebne? PORADNIK: Czym jest napięcie bias i do czego jest potrzebne?

Napięcie bias to niskie napięcie prądu stałego, z reguły mieszczące się pomiędzy 1.5 a 9.5 V, używane do zasilania obwodów elektronicznych w kapsułach mikrofonów pojemnościowych....

czytaj dalej
mikrofon