HK Audio L.U.C.A.S seria Impact

Andrzej Modrzejewski 20 kwietnia 2007, 15:29 Amtec
HK Audio L.U.C.A.Sok. 9700 zł
  • znakomicie brzmiący zetaw
  • czytelność i dynamika
  • uniwersalne zastosowanie
  • cena - zawsze temat do dykusji
  • brak kabli na wyposażeniu
  • żarówki w zwrotnicach +/-
 

W roku 2006 firma HK audio wypuściła na rynek nowy zestaw nagłaśniający ze znanej już serii L.U.C.A.S pod nazwą Impact. Składa się on z trzech podstawowych elementów: dwóch kolumn głośnikowych typu satelita i jednego z subbasu zawierającego komplet końcówek mocy z procesorem DDO.

 
Koncepcja producenta typu triflex(dwie satelity plus jeden subbas) znana jest od lat i dedykowana głównie do nagłośnienia widowni do dwustu osób. Ze względu na format i efektywność Impact-u przeznaczony jest do odtwarzania muzyki, mowy, śpiewu z zachowaniem bardzo dobrej jakości. Na pewno nie nadaje się dla zespołów rockowych i podobnego charakteru. Oczywiście aby zestaw mógł pracować należy go uzupełnić mikserem najlepiej z wyjściami XLR.



Opis
Subbas zestawu impact skonstruowany został w oparciu o głośnik włoskiej firmy B and C 15” calowy (podobny do 15 NW 76) z magnesem neodymowym o wadze 5,6 kg. W kolumnie o rozmiarach 47,5 cm x47 cm x 58,5 cm i wadze całkowitej 32kg umieszczony został, oprócz głośnika zestaw końcówek mocy z procesorem cyfrowym DDO. Dla głośnikach 15 calowego użyta została końcówka o mocy 700 W RMSpozwalająca na uzyskanie natężenia dźwięku o poziomie 128Db(SPL) z odległości jednego metra.

Na tym samym panelu umieszczone są dwie końcówki po 250 W RMS dla każdej satelity. Wszystkie końcówki sterowanesą z procesora DDO z ustawionymi fabrycznie limiterami zapobiegającymi przesterowaniu końcówek iewentualnemu spaleniu głośników. DDO pozwala także wybrać rodzaj pracy zestawu. W prosty sposób przy pomocy dwóch przycisków wybieramy tryb ustawień firmowych: 0 to wyciszenie całkowite, 2 i 3 to warianty dla muzyki granej na żywo. Program 4 i 5 tworzą barwę dźwięku typową dla muzyki dyskotekowej, natomiast 1 posiada korekcje ustawioną pod kątem przemówień. 

Przedwzmacniacz procesora DDO zawiera trzy gałki. Jedna pozwala ustawić czułość końcówek mocy dla obu satelit w połączeniu Balance ułatwiający wyrównanie stron LR. Trzecia gałka ustala poziom pracy subwoofera.

Programy firmowe:

1– przemówienia

2 i 3 – warianty dla muzyki
granej na żywo
4 i 5 – barwa dźwięku typowa
dla muzyki dyskotekowej
 
[lupa:1]

Uzupełnieniem są dwie diody trójkolorowe informujące o stanie pracy końcówek. Kolor zielony zapala się podczas wysyłki dźwięku z miksera do momentu wprowadzenia zniekształceń w końcówce po czym następuje zapalenie żółtego koloru w momencie zadziałania limitera. Czerwony kolor świadczy o włączaniu się zabezpieczeń przed spaleniem głośników. Dla pozbycia się ewentualnych kłopotów tzw. pętlą masową uruchamiamy przycisk GROUND. Tylny panel z otworami na chłodzenie końcówek mocy zawiera dwa zestawy złącz XLR (wejście i wyjście) oraz po jednym gnieździe wyjściowym typu speakon dla satelit. Frontowa ściana kolumny subbasowej składa się z siatki metalowej z warstwą »

pompki zabezpieczającą przed dostaniem się do środka śmieci, piasku itp.; a także przed uszkodzeniem membrany głośnika 15 calowego.

Obudowa subbasu jest zmontowana w skrzyni drewno pochodnej, malowana lakierem czarnym o charakterystycznej porowatej strukturze. Boczne ściany posiadają wycięcia służące jako uchwyty transportowe. Na tylnej ścianie ulokowane zostały cztery koła, z czego dwa skrętne ułatwiające pokonywanie łatwych przestrzeni. Górna ściana subbasu posiada wpust dla statywu-rury na której można mieścić satelitę. (zobacz zdjęcia poniżej)

 
Kolumny satelitarne składają się z jednego głośnika ośmiocalowego firmy SICA z magnesem neodymowym oraz jedno calowego drivera produkcji włoskiej B and C model DE12. Pomiędzy głośnikami osiem cali i jeden cal użyta została zwrotnica pasywna z częstotliwością podziału 2,2 kHz. Format kolumny jest nie wielki i wynosi: 26 x 38,5 cm o podstawie trapezu. Satelita waży zaledwie 7,5kg. Tył tej kolumny zawiera ściankę z gniazdem głośnikowym typu speakon oraz okrągły uchwyt transportowy. Front satelity posiada zabezpieczenie z siatki metalowej i gąbki podobnie jak subbas.»

 
 
Dolna ścianawyposażona jest w uchwyt do statywu kolumnowego z ustalonym kątem pochylenia.

[lupa:2]

[img:1]

 

Wrażenia

 

Testy zestawu odbyły się w różnych warunkach i z różnymi mikserami oraz źródłami dźwięku. Na przykład trio w składzie akordeon, kontrabas, śpiew było zachwycone jakością dźwięku tym bardziej, że Impact stał za plecami wykonawców. Czytelność i dynamika zestawu jest bez zarzutu. Dochodzi do tego uniwersalne zastosowanie przy zachowaniu kryteriów jak ilość słuchaczy czy też warunki akustyczne.
 
Mam też swoje spostrzeżenia co do minusów. Pierwszą sprawą jest cena. Kwota 9700 zł prawdopodobnie nie będzie miała szerokiej akceptacji wśród kupców. Na pewno miłośnicy bardzo dobrych produktów HK audio będą zastanawiali się dłużej.
 
Inną sprawą jest brak na wyposażeniu kabli głośnikowych speakon-speakon. Uważam, że za tę kwotę należało by dołączyć to do zestawu. Kolejnym dodatkowym wydatkiem są statywy do kolumn satelitarnych. Trzeba zaopatrzyć się w statywy o dużej wysokości bowiem uchwyt na statyw satelity ma gotowy kąt promieniowania w dół widowni. Zbyt niski statyw nie pokryje w pełni widowni, w związku z tym sugeruje montaż uchwytów o regulowanym kącie ustawienia na statywie.
 
Podobny statyw występujące np. w katalogu Adama Halla pod oznaczeniem SM 707.
Jeszcze jeden drobiazg który mnie irytuje to żarówki użyte w zwrotnicach pasywnych zabezpieczające driver DE12. Rozwiązanie jak dla mnie archaiczne i trochę niebezpieczne dla użytkownika. Miałem już bowiem sytuację, w której lampy zakończyły swoją żywotność w temperaturze poniżej zera! Mam nadzieję, że lampy użyte w IMPACT są trwalsze i lepiej zniosą ekstremalne warunki pracy.
 
Osobiście uważam, że znakomicie brzmiący zestaw z serii impact jest przeznaczony dla odbiorców nagłaśniających widownię w ilości 50 -100 osób. Niezły pożytek z tego produktu będą miały mniejsze kluby koncertowe i muzyczne, a także DJ`e serwujących muzykę dla słuchaczy powyżej 30 tego roku życia.
 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem