Taurus SLT300H / TN-410+TN-210

29 września 2007, 10:06 BOX ELECTRONICS
Taurus SLT300H

 




Z ludźmi z firmy Box znamy się i lubimy nie od dziś, a do tego by napisać dobre słowo nie potrzebny jest kontrakt reklamowy. Od roku gramy na systemie nagłośnieniowym Box i jesteśmy baaaardzo zadowoleni spełnia wszystkie nasze oczekiwania, a przede wszystkim nigdy nas nie zawiódł.


 

 

Z Taurusami zetknąłem się już wiele razy przy okazji targów muzycznych oraz warsztatów basowych, jednakże tam nie zawsze jest czas na spokojne przyjrzenie się sprzętowi. Przy okazji wizyty w firmie Box patrzę, a tu wszystkie graty basowe stoją na wystawce, no to biorę basówke i mówię - dawaj zagrać...

 

Testowany wzmacniacz to head SLT-300H z serii Silver Line oraz kolumny neodymowe z serii TN. Do dyspozycji miałem przekrój głośników 10”, 12” oraz 15”. Moja ulubiona konfiguracja to paczki 10”, dlatego skupiłem się nad testem 10-siatek czyli TN210 i TN410. Nie zajmuje się robieniem testów zawodowo, dlatego te_ do testu podszedłem na swój własny sposób, nie będę oceniał i omawiał parametrów ale tylko to co jest istotne dla mnie w praktyce.

 

Head SLT-300H:

Wzmacniacz o mocy 300W w obudowie typu Rack z preampem lampowym i tranzystorowym, oba kanały miksujemy według własnego uznania potencjometrem. Osobiście nie używam lampy, wiec głównie testowałem wzmacniacz bez jej udziału. Dla muzyków, którzy tak jak ja nie potrzebują _żywej lampy, firma poleca wzmacniacz SL-300H jest to bardzo podobny wzmacniacz do SLT-300H, z jedna równica, zamiast lampy jest symulacja co czyni wzmacniacz nieco tańszym. Dalej przejdę do opisu korekcji dźwięku.


Mamy naprawdę ciekawie działająca barwę tonu, zrobiłem sound posługując się tylko dwiema gałkami BASS i TREBLE obeszło się bez kombinowania equalizerem. Jak określa producent jest to zasługa systemu MLO, który powoduje _e przy regulacji barwy dźwięku nie odczuwamy mylącej zmiany głośności zestawu popieram, rzeczywiście fajnie działa. Tym którzy będą chcieli wycisnąć z instrumentu więcej barwy pomocny będzie parametryczny equalizer oraz magiczne przyciski wspomagające podstawowa korekcje dźwięku: PUNCH, DBS i PRECENCE.

 

 

 
Następny element to regulatory

 
GAIN i COMPRESSOR/LIMITER,
oba decydują o dynamice dźwięku. GAIN działa nieco inaczej ni_ w większości wzmacniaczy ale szybko się do niego przekonałem. GAIN nie wycisza sygnału do zera co na początku mnie zdziwiło, jego skrajne położenie w lewo jest równoznaczne z prawdziwym poziomem dźwięku jaki daje instrument bez _żadnego wzmocnienia. Wyższość tego rozwiązania polega na tym _e nie mamy tutaj problemu z właściwym ustawieniem wzmocnienia „preampu”. Na wstępie ustawiamy GAIN na minimum, ustalamy barwę i volume, GAIN podkręcamy dopiero wtedy, jeśli wyraźnie potrzebujemy więcej sygnału w „preampie”.
Zdałem sobie sprawę, _e we wzmacniaczach z GAIN-em wyciszającym sygnał do zera, tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest punkt wyjściowy i jak ustawić GAIN, aby na wstępie nie przesterować wejścia wzmacniacza, trzeba najpierw trochę pograć i pokombinować GAIN'em, aby znaleźć właściwe ustawienie, w Taurusie tego problemu nie ma.
 
Jeśli chodzi o Compressor/Limiter to na pewno zadowoli wielu kolegów basistów ponieważ_ pracuje naprawdę skutecznie i bez zarzutów. Na uwagę zasługuje fakt, _e owy Taurus, który oferuje sporo możliwości extra takich jak lampa, DBS, compresor/limiter czy equalizer został tak zaprojektowany, _e każdy z tych elementów można według własnego uznania używać lub te_ zupełnie wyłączyć co czyni go bardzo uniwersalnym.

Kolumny TN-210 i TN-410:
 
Obie testowane kolumny zrobiono na neodymowych dziesiecio-calówkach z dodatkowym hornem. Regulacja głośności horna możliwa za pomocą 3-pozycyjnego przełącznika. Pierwsze co zwraca uwagę to fakt _e przy kolumnach nie ma _żadnych tanich plastików wszystkie detale typu uchwyty, narożniki i terminale wykonane są solidnie z elementów metalowych.
 
 
 
TN-210

Zastosowane gniazda połączeniowe firmy Neutrik typu COMBO Speakon + Jack w jednej obudowie to idealne rozwiązanie na ró_ne kable połączeniowe. Kolumny wprawdzie nie maja kółek ale przy ich niewielkim ciężarze to żaden problem, tym bardziej _e przy montażu w skrzyniach transportowych kółka w kolumnach są zbędne. Praktyczna rzeczą jest także zastosowanie w górnej części obudowy metalowych gniazd do stawiania kolumn jednej na drugiej.
 
TN-410

 

 

Podsumowanie:


Jestem przekonany, _e ograłem już większość gratów basowych produkowanych na świecie. Oceniam sprzęt bardzo prosto, albo cos sie nadaje albo jest zupełnie z kosmosu i mnie nie bierze. Po teście Taurusa, spokojnie zaliczam go do tych, które naprawdę dają rade, zarówno wzmacniacz jak i kolumny. Wzmacniacze na pewnym poziomie, różnią się właściwie niuansami i to właśnie one często decydują, co wybieramy. Moim zdaniem Taurus świetnie trafia w gusta basistów rockowych. Jego siła może okazać się zaraźliwa. Do testu użyłem gitary Mayones PI-Custom
 
Wojciech Pilichowski
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem