- Dobra dynamika
- Korekcja w kanale sprawuje się poprawnie.
- Waga, przyzwoita cena, wyposażenie
- Brak 4 toru odsłuchowego
- Korektor sumy I"R mógłby być poszerzony do 28-31 p
- Filtry typu Notch w torach odsłuchowych są mało sk
Wśród producentów mikserów toczy się walka o odbiorców, których dzieli się na zwolenników konstrukcji analogowych albo cyfrowych. Aby pogodzić obie strony firma Lem z Włoch wprowadziła w 2006 roku mikser Ulitimix, który wewnątrz posiada obróbkę cyfrową dźwięku, a na zewnątrz kręcimy gałkami tak jak w analogowych rozwiązaniach.
Opis Ogólnie Ultimix jest mikserem, w którym zainstalowane zostały między innymi kompresory, bramki szumowe, dwa procesory przestrzenni, korektor sumy LR(2x 15 pasm) subgrupy. Podstawowym składnikiem tej konstrukcji jest 12 kanałów mikrofonowo-liniowych zaopatrzonych w złącza XLR(+48V załączane ogólnie) plus cztery kanały stereo, złącza insertowe (dla zewnętrznych procesorów dynamiki, korekcji, wyjścia dla wielośladowych urządzeń zapisujących). Na wyposażeniu każdego kanału (1-12) znajdują się złącza XLR mikrofonowe, jack- liniowe, jackowy insert, PAD czyli tłumik 30dB, gałka potencjometru GArN niskoszumowego przedwzmacniacza. W/w Preamp pracuje w zakresie od -10 do -50 dB, lub po przełączeniu +20dB do-20dB.
Uzupełnieniem tego korektora jest załączany przyciskiem filtr górno przepustowy 75Hzl12dB o załączeniu tego filtru informuje żółta dioda LED. |
Wysyłki AUX 1-3 są ustawione przed suwakiem i służą głównie do torów odsłuchowych natomiast AUX 4 i sterują dwa niezależne procesory efektów znajdujące się w sekcji sumy miksera. AUX4 lub 5 można używać przed lub po suwaku zmieniając tę funkcje przyciskiem w sekcji sumy i powrotu efektów. Pod gałkami AUX 1 do 5 ulokowany został potencjometr panorama LR kanału. Poniżej panoramy znajduje się 10 cm suwak a obok niego przyciski: mute - wyciszanie kanału, mix- załączenie do sumy LR, 1-2 ,3-4 załączenie do subgrup, a przycisk solo informuje o wysterowaniu kanału w połączeniu z wyświetlaczem sumy r~R i wyjściem słuchawkowym. Kanały oznaczone 13- 20 tworzą grupę 4 wejść stereofonicznych z możliwością wykorzystania ich w wersji mono dla np. mikrofonów. Pozbawione są one jednak możliwości zasilania phfantom +48V i nie maja tłumika PAD 30 d B oraz złącz jack insert. Niestety nie posiadają też bramek i kompresorów.
|
Pozostałe dwa przestrajane fitry typu notch są załączane obok suwaków sumy AUX 1,2,3. Wyposażenie to służy do eliminacji ewentualnych sprzężeń w odsłuchach i poprawieniu barwy. W sekcji sumy występuje korektor 2 x 15 częstotliwości i rozwiązany został przy pomocy diod LED w charakterze graficznego wykresu i posiada bank z 32 pamięciami, który użytkownik może dowolnie ustawić.
Poniżej korektora znajduje się wyświetlacz LCD monochromatyczny informujący o parametrach jednego z dwóch procesorów przestrzeni korygowany przy pomocy czterech pokręteł. Gałką PRESET wybieramy I z 32 fabrycznie gotowych programów, a wartości modyfikujemy przy pomocy 3 gałek. PARM 1,2,3. Każdy procesor posiada po 32 banki zachowujące ustawienia użytkownika i jest niezależnie ustawialny.
Ultimix wyposażony został w jedną gałkę wyjścia mono o różnorakim zastosowaniu np. przesłanie sumy LR do innych pomieszczeniem, utworzenie centralnego systemu nagłośnienia oprócz stron lewej i prawej, w opcji przed lub po suwakach LR z możliwością wyciszania. W sekcji sumy znajdują się cztery przyciski MUTE służące do korzystania z czterech wariantów ustawień w obrębie dowolnych ilości kanałów, dokonanych przez użytkownika miksera.
Grupowanie takie daje możliwość szybkiego wyciszenia. Sumę miksera można przekazać nie tylko sygnałem analogowym, ale także cyfrowo w dwóch wariantach wyjściem coaxialanym (chinch) lub optycznym. Poprzez te analogiczne złącza można przekazać sygnał cyfrowy.
|
Mikser Ultimix firmy Lem może być zastosowany w małych klubach (test odbył się w Blue Note w Poznaniu), mógłby także znaleźć się na wyposażeniu mniejszych zespołów muzycznych itp.
-
Moim zdaniem ma dobrą dynamikę i niezłe możliwości
w postaci prostej obsługi bramek kompresorów.
-
Dla wybrednych pozostaje możliwość dołączenia poprzez
gniazda insertowe bardziej rozbudowane peryferia.
-
Korekcja w kanale sprawuje się poprawnie.
-
Zmieniłbym dobroć filtru półparametrycznego środka z I,
15 na około 3.
-
Brakuje mnie też czwartego toru odsłuchowego, który
może postać kosztem jednego procesora przestrzeni.
- Korektor sumy I"R mógłby być poszerzony do 28-31 pas.
Filtry typu Notch w torach odsłuchowych są mało skuteczne.
- Niewątpliwie przewagę Utimixa stanowi jego waga, przyzwoita cena,
wyposażenie w skrzynie transportową (trochę delikatną).
-
Wyposażenie tego produktu praktycznie nie eliminuje rack z peryferiami. Korzystając z tego miksera trzeba pamiętać, że nie posiada on pamięci scen i przyzwyczaić się do przycisków, które mogłyby mieć kolor czarny.
mikserem cyfrowym, a analogowym.
Autor: Andrzej Modrzejewski