Mikser firmy Lem Ultimix

22 lutego 2008, 15:15
  • Dobra dynamika
  • Korekcja w kanale sprawuje się poprawnie.
  • Waga, przyzwoita cena, wyposażenie
  • Brak 4 toru odsłuchowego
  • Korektor sumy I"R mógłby być poszerzony do 28-31 p
  • Filtry typu Notch w torach odsłuchowych są mało sk


Wśród producentów mikserów toczy się walka o odbiorców, których dzieli się na zwolenników konstrukcji analogowych albo cyfrowych. Aby pogodzić obie strony firma Lem z Włoch wprowadziła w 2006 roku mikser Ulitimix, który wewnątrz posiada obróbkę  cyfrową dźwięku, a na zewnątrz kręcimy gałkami tak jak w analogowych rozwiązaniach.

 
Dzięki temu powstał sprytny kompromis satysfakcjonujący jednych i drugich użytkowników.  Trzeba wspomnieć o tradycjach firmy Lem sięgających 1968 roku w produkcji sprzętów nagłaśniających. Obecnie Lem wchodzi w skład konsorcjum Generalmusic obok Gem i Elka,  a opisywany produkt jest rozwinięciem małego Falcoma.
 

Opis

Ogólnie Ultimix jest mikserem, w którym zainstalowane zostały między innymi kompresory, bramki szumowe, dwa procesory przestrzenni, korektor sumy LR(2x 15 pasm) subgrupy.  Podstawowym składnikiem tej konstrukcji jest 12 kanałów mikrofonowo-liniowych zaopatrzonych w złącza XLR(+48V załączane ogólnie) plus cztery kanały stereo, złącza  insertowe (dla zewnętrznych procesorów dynamiki, korekcji, wyjścia dla wielośladowych urządzeń zapisujących). Na wyposażeniu każdego kanału (1-12) znajdują się złącza XLR mikrofonowe, jack- liniowe, jackowy insert, PAD czyli tłumik 30dB, gałka potencjometru  GArN niskoszumowego przedwzmacniacza. W/w Preamp pracuje w zakresie od -10 do -50  dB, lub po przełączeniu +20dB do-20dB. 

Analogowy sygnał pochodzący z tego przedwzmacniacza przekazywany jest do przetwornika A/D. Na wyposażeniu dwunastu kanałów, znajduje się bramka szumowa ustawiana jedną gałką i jednym przyciskiem (slow lub fast) . Kolejnym elementem na wyposażeniu kanału jest kompresor ustawiany dwoma pokrętłami: threshold, ratio oraz przełączany jednym przyciskiem także fast /slow . Kanały od 1 do 20 posiadają trójpunktową korekcję w tym dwa półkowe filtry pracujące w odniesieniu do 12kHz lub 80 Hz, natomiast półparametryczny środek, jest przestrajany w zakresie od 250 H z do 10 kHz (dobroć filtru to 1,15. Każdy z tych trzech filtrów pracuje w obrębie +/- 15dB. 

Uzupełnieniem tego korektora jest załączany przyciskiem filtr górno przepustowy 75Hzl12dB o załączeniu tego filtru informuje żółta dioda LED. 

Wysyłki AUX 1-3 są ustawione przed suwakiem i służą głównie do torów odsłuchowych natomiast AUX 4 i sterują dwa niezależne procesory efektów znajdujące się w sekcji sumy miksera. AUX4 lub 5 można używać przed lub po suwaku zmieniając tę funkcje przyciskiem w sekcji sumy i powrotu efektów.

Pod gałkami AUX 1 do 5 ulokowany został potencjometr panorama LR kanału. Poniżej panoramy znajduje się 10 cm suwak a obok niego przyciski: mute - wyciszanie kanału, mix- załączenie do sumy LR, 1-2 ,3-4 załączenie do subgrup, a przycisk solo informuje o wysterowaniu kanału w połączeniu z wyświetlaczem sumy r~R i wyjściem słuchawkowym. Kanały oznaczone 13- 20 tworzą grupę 4 wejść stereofonicznych z możliwością wykorzystania ich w wersji mono dla np. mikrofonów. Pozbawione są one jednak możliwości zasilania phfantom +48V i nie maja tłumika PAD 30 d B oraz złącz jack insert. Niestety nie posiadają też bramek i kompresorów. 


Kanał 19/20 w wersji stereo może przejąć funkcje powrotu z gniazd chinch LR służących do odtwarzania muzyki z CD, MD, DA T kanału pozbawionego korekcji znajdującego się w sekcji sumy. Dwie sekcje powrotu efektów rozwiązano na suwakach 6 cm z możliwością niezależnej przesyłki efektu do torów podsłuchowych 1 i 2. Suwaki te można podpiąć do subgrup lub sumy L. Każda z czterech subgrup(10 cm suwaki) może być skonfigurowana przy pomocy przełączników do sumy LR w wersji stereo lub mono. Obok wspominanych subgrup, znajdują się 1 Ocm trzy suwaki jako suma dla AUX 1,2,3 z dodatkowym wyposażeniem w postaci nietypowego korektora. Dwa potencjometry filtrów HPF i LPF pracują w odwrotną stronę niż zwykle się przyjęło.

 
Pozostałe dwa przestrajane fitry typu notch są załączane obok suwaków sumy AUX 1,2,3. Wyposażenie to służy do eliminacji ewentualnych sprzężeń w odsłuchach i poprawieniu barwy. W sekcji sumy występuje korektor 2 x 15 częstotliwości i rozwiązany został przy pomocy diod LED w charakterze graficznego wykresu i posiada bank z 32 pamięciami, który użytkownik może dowolnie ustawić. 
 
Poniżej korektora znajduje się wyświetlacz LCD monochromatyczny informujący o parametrach jednego z dwóch procesorów przestrzeni korygowany przy pomocy czterech pokręteł. Gałką PRESET wybieramy I z 32 fabrycznie gotowych programów, a wartości modyfikujemy przy pomocy 3 gałek. PARM 1,2,3. Każdy procesor posiada po 32 banki zachowujące ustawienia użytkownika i jest niezależnie ustawialny.  
 
Ultimix wyposażony został w jedną gałkę wyjścia mono o różnorakim zastosowaniu np. przesłanie sumy LR do innych pomieszczeniem, utworzenie centralnego systemu nagłośnienia oprócz stron lewej i prawej, w opcji przed lub po suwakach LR z możliwością wyciszania. W sekcji sumy znajdują się cztery przyciski MUTE służące do korzystania z czterech wariantów ustawień w obrębie dowolnych ilości kanałów, dokonanych przez użytkownika miksera.
 
Grupowanie takie daje możliwość szybkiego wyciszenia. Sumę miksera można przekazać nie tylko sygnałem analogowym, ale także cyfrowo w dwóch wariantach wyjściem coaxialanym (chinch) lub optycznym. Poprzez te analogiczne złącza można przekazać sygnał cyfrowy. 
 

 

Wrażenia

Mikser Ultimix firmy Lem może być zastosowany w małych klubach (test odbył się w Blue Note w Poznaniu), mógłby także znaleźć się na wyposażeniu mniejszych zespołów muzycznych itp.   
 
  • Moim zdaniem ma dobrą dynamikę i niezłe możliwości
    w postaci prostej obsługi bramek kompresorów.
     
  • Dla wybrednych pozostaje możliwość dołączenia poprzez
    gniazda insertowe bardziej rozbudowane peryferia.   
  • Korekcja w kanale sprawuje się poprawnie.
     
  • Zmieniłbym dobroć filtru półparametrycznego środka z I,
    15 na około 3.
     
  • Brakuje mnie też czwartego toru odsłuchowego, który
    może postać kosztem jednego procesora przestrzeni. 
     
  • Korektor sumy I"R mógłby być poszerzony do 28-31 pas.
    Filtry typu Notch w torach odsłuchowych są mało skuteczne.   
     
  • Niewątpliwie przewagę Utimixa stanowi jego waga, przyzwoita cena,
    wyposażenie w skrzynie transportową (trochę delikatną).   
     
  • Wyposażenie tego produktu praktycznie nie eliminuje rack z peryferiami. Korzystając z tego miksera trzeba pamiętać, że nie posiada on pamięci scen i przyzwyczaić się do przycisków, które mogłyby mieć kolor czarny.
W sumie udany kompromis między
mikserem cyfrowym, a analogowym.

Autor: Andrzej Modrzejewski

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem