2200A - mikrofon pojemnościowy sE Electronics

13 marca 2008, 22:50 Audiostacja
sE Electronics
  • Idealny mikrofon dla zastosowań niskobudżetowych

Przez ostatnie kilka lat, kalifornijska firma sE Electronics wyrobiła sobie znakomitą renomę na rynku muzycznym, wytwarzając w swej szanghajskiej fabryce serie wysokiej jakości mikrofonów w przystępnych cenach, wraz z wszelkimi produktami dodatkowymi. Na osiągnięcie to złożyły się kreatywne projekty, kontrola jakości produkcji oraz wychodzenie naprzeciw potrzebom użytkowników.

Doskonałym przykładem wszystkich tych cech jest sE 2200A (cena ok: $399) – wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy, będący rozwinięciem wcześniejszego projektu sE Electronics - modelu 2200.

 


 
Charakterystyka
 
2200 wyróżniał się przede wszystkim nadzwyczaj niską ceną, co umożliwiło zastosowanie zawodowych mikrofonów wielkomembranowych w niskobudżetowych projektach. Jego ulepszona wersja – 2200A – przyciąga przede wszystkim wysokiej jakości dźwiękiem – nawet biorąc pod uwagę inne dostępne na rynku produkty. Ponadto, cena oscylująca w okolicach 300 $ stanowi dość przyjemny ‘bonus’ dla kupującego.
 
2200A jest mikrofonem o charakterystyce kardioidalnej, a jego serce stanowi jednocalowa, pozłacanaa membrana Mylar, wykorzystywana też w innych produktach sE Electronics (również w 2200).
 
Dwa miniprzełączniki na szarym pasku tuż pod grillem uruchamiają i wyłączają pad – przyciszenie o10dB oraz filtr górnoprzepustowy 100 Hz. Udoskonalenia w stosunku do poprzednika są efektem całościowej przebudowy, która objęła zarówno obudowę jak i układ elektroniczny. Do budowy mikrofonu wykorzystano wyższej jakości komponenty, poprawione zostały również wewnętrzna stabilizacja i niwelowanie rezonansów. W specyfikacji producencji podali zakrez działania mikrofonu 20 Hz – 20 KHz (nie podali jednak tolerancji dB), czułość 14.1mV/Pa: (-37 ± 1.5dB), impedancję 200 ohm. Poziom szumów utrzymywać się ma na poniżej 17dB, a maksymalne ciśnienie akustyczne jakie mikrofon może obsłużyć to 135 dB (1 kHz / 0,5% THD)
 
W boju
 
Nawet po kilkuletniej przerwie w kontaktach z produktami sE Electronics, można zauważyć znaczną poprawę 2200A w stosunku do jego poprzednika. Konkretnie – jest to mikrofon, który sprawia, że biorąc go do ręki, podłączając i testując na potrzeby artykułu, ma się ochotę używać go na co dzień podczas sesji nagraniowych. Kolejny dobry omen: pod względem brzmienia, nowiutki 2200A dostarczony na potrzeby testu miał zadziwiająco podobną charakterystykę brzmienia jak 2200A który był w użyciu w studio od kilku lat.

[lupa:1]
 
Szybkie fakty
 
Dwa egzemplarze 2200A, które nie miały ze sobą nigdy do czynienia, okazały się świetnym zestawem stereofonicznym – w konfiguracji XY, używane z bliskiej odległości – wykorzystanym do zarejestrowania trzech ścieżek chórków Rythm n’ Bluesowych. Był to też dobry sposób na przetestowanie ogólnych charakterystyk brzmieniowych mikrofonów – nagrywanie wielu ścieżek szybko ujawnia słabości mikrofonu lub pomieszczenia. W tym wypadku jednak, nagrania okazały się idealne – wymagały nieznacznej korekty EQ, aby osiągnąć zamierzony efekt nagrania zgranego chóru.
 
W odległości około 18 cm od źródła dźwięku, 2200A świetnie rejestrował niskie częstotliwości, utrzymując je na odpowiednim poziomie, nie rejestrując dudnienia. Mikrofon pokazał również delikatne podbicie (2dB), zaczynające się w okolicy 2kHz, utrzymujące się na stałym poziomie aż po kraniec zasięgu częstotliwości. Tak jak każdy mikrofon wokalny, 2200A nie był idealny do każdego głosu. Ogólnie rzecz biorąc, przy rejestrowaniu silnych głosów ze środkowego zakresu pasma, 2200A pomagał nieco załagodzić brzmienie i dodać mu przestrzeni i przejrzystości.
 
Mikrofon zapewne można było wykorzystać przy nagrwaniu nie tylko bliskich źródeł dźwięku, jednak, podobnie jak większość kardioidalnych mikrofonów z tej półki, 2200A zniekształcał nieco dźwięk przy znacznym oddaleniu od jego źródła. Prawdopodobnie jego najlepsze zastosowania to nagrywanie dynamicznego występu z bliskiej odległości, lub rejestracja otoczenia przy występie grupowym, gdzie mikrofon znajduje się w znacznym oddaleniu od źródła dźwięku.

[lupa:2] 
 
Podsumowanie
 
sE 2200A okazał się dość imponujący. Nie tylko dla użytkownika szukającego pierwszego dobrze brzmiącego mikrofonu, ale również dla posiadacza kolekcji zapewniającej wiele kuszących propozycji.
2200A to idealny mikrofon wokalny dla zastosowań niskobudżetowych. Szukającym mikrofonu w przystępnej cenie, oferującego więcej niż tylko jedną charakterystykę kierunkową, śmiało polecić można sE Z330A – który został już poddany wstępnym testom.
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem