Roland MC-808

8 lipca 2008, 22:08 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland
  • Ogromny zasób dźwięków, możliwość połączenia i edycji w komputerach Mac / PC.
  • Zautomatyzowane fadery. Interfejs przyjazny dla użytkownika.
  • Możliwość zwiększenia pamięci RAM do 512 MB.
  • Fabrycznie wyposażony tylko w 4 MB RAM-u.


Roland TR-808 to klasyczny automat perkusyjny wprowadzony na rynek w roku 1980. Urządzenie przyciągało artystów ze scen hiphopowych i elektronicznych ze względu na swoją niską cenę i uniwersalność. Z kolei TR-606 wraz z dodatkowym syntezatorem basowym TB-303 były prawdziwą lokomotywą wielu imprez klubowych z muzyką elektroniczną.

W 1983 TR-808 zastąpił TR-909, który z kolei stał się podstawą wielu produkcji z gatunku dance. Modele 808, 909 i 303 zainspirowały ReBirth - pierwszego emulatora klasycznego sprzętu muzycznego. Przez lata Roland udoskonalał swoje produkty tego typu, aż w 1996 ukuto określenie „groovebox” dla opisania modelu MC-303. Wkrótce termin ten stał się synonimem urządzenia łączącego automat perkusyjny, syntezator i sekwencer.

Najnowszy produkt Rolanda z tej linii to MC-808.



NA SZYBKO
Muzycy znający model MC-909 znajdą wiele podobieństw pomiędzy dwoma urządzeniami. MC-808, podobnie jak jego poprzednik, może być wykorzystywany jako samodzielne urządzenie - sampler, sekwencer, automat perkusyjny, mikser i aranżer. Z powodzeniem mógłby zostać podstawą wyposażenia producenta czy DJa, a to dzięki olbrzymiej bibliotece sampli, dźwięków, łatwości manipulowania brzmieniem, jak również prostemu interfejsowi i możliwości tworzenia beatów i pętli na żywo.

NOWE BEATY
Udoskonalenia w stosunku do poprzednika to, oprócz powiększonego zbioru dźwięków i pętli, 128-głosowa polifonia interfejs USB, oprogramowanie do edycji kompatybilne ze środowiskami Mac i Windows, umożliwiające dokładną edycję nagrań na standardowym komputerze. Najbardziej jednak widowiskową nowinką są elektrycznie poruszane fadery i pokrętła. O ile wygląda to ciekawie, jest też bardzo praktyczne. Przesłuchując miks od razu widzimy jak został on skonstruowany pod względem parametrów dźwięku. Cecha ta czyni z MC-808 ciekawą propozycję dla DJ-ów grających tak na żywo jak i w studiu. W każdej chwili możemy użyć faderów do manipulacji brzmienia, a dzięki zapisanym w pamięci charakterystykom dźwięku (i pozycjom faderów) – monitorować odtwarzanie. Rozwiązanie to pozwala uniknąć nieprzewidzianych skoków w głośności podczas zmiany utworów czy dodawania kolejnych pętli. Dla klasyków, którzy wolą w pełni manualną kontrolę, przewidziano także możliwość wyłączenia automatyzacji faderów.



BRAKI W PAMIĘCI
Dobra rada dla użytkowników MC-808: wyposażcie się w kartę pamięci. MC-808 posiada gniazdo na karty Compact Flash (do 512 MB), jednak sam wyposażony jest tylko w 4 MB pamięci RAM. Ta ilość pamięci ogranicza długość nagrań do 49 sekund w trybie mono i około 24 stereo. O ile ograniczenie to nie będzie aż tak uciążliwe przy nagraniach studyjnych czy domowych, to podczas występu na żywo może już spowodować problemy. Zainstalowanie 512 MB pamięci zwiększa czas samplowania do około 50 minut w stereo i ponad 100 w mono. Na szczęście, dołożenie pamięci RAM nie jest problemem. Nie trzeba nawet oddawać urządzenia do serwisu, wystarczy podążać za wskazówkami podanymi w instrukcji.

W AKCJI
Pomijając kwestię niewielkiej ilości pamięci, MC-808 można używać praktycznie od razu po rozpakowaniu kartonu. Podobnie jak z innymi urządzeniami tego typu – najlepszym sposobem na zaznajomienie jest po prostu zacząć na nim pracować. Ilość dostępnych dźwięków wystarczy, aby utknąć w nich na całe tygodnie.
Od pojedynczych instrumentów do orkiestr, od tradycyjnych brzmień do dzikich syntezatorów, nie mówiąc nic o nagraniach perkusji. Wszystko czego użytkownik mógłby chcieć, już tam jest. Każdy dźwięk można dopasować do swoich gustów i potrzeb – zmiana wysokości, czy manipulacja podstawowymi parametrami dźwięku to żaden problem. Funkcja D-Beam pozwala na manipulację dźwiękiem poprzez przemieszczanie ręki w strumieniu światła. Nieźle wygląda, przyjemnie się używa, a do tego pozwala osiągnąć ciekawe efekty wizualne. Po utworzeniu kilku własnych presetów i pętli użytkowanie MC-808 staje się dziecinnie proste i intuicyjne. Można wyświetlić wszystkie elementy w trybie Song lub przypisać poszczególne fragmenty do padów i odtwarzać je osobno lub razem jako akordy, co ułatwia tak zwykłe granie, jak i improwizację. Urządzenie rejestruje wszystkie dane cyfrowo, tak więc edycja jest łatwa, elastyczna.

 
WNIOSKI

Groovebox MC-808 poradzi sobie ze wszystkim co producentowi przyjdzie do głowy. Od edycji surowych ścieżek do tworzenia kompletnych utworów i kompozycji na żywo. MC-808 to najsilniejszy punkt osławionej linii Rolanda. Łączy w sobie niesamowitą funkcjonalność i szlachetne pochodzenie przy rozsądnej cenie.

Typ produktu: syntezator / sekwencer / automat perkusyjny / sampler

Rynek docelowy: początkujący i średnio zaawansowani producenci, kompozytorzy, oraz ci, którzy chcą wzbogacić istniejące studio o sprzęt zorientowany na tworzenie beatów i sampli.
Zalety: ogromny zasób dźwięków, możliwość połączenia i edycji w komputerach Mac / PC. Zautomatyzowane fadery. Interfejs przyjazny dla użytkownika.
Możliwość zwiększenia pamięci RAM do 512 MB.
Ograniczenia: Fabrycznie wyposażony tylko w 4 MB RAM-u.



 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem