Nagłośnienie Madras (Dynacord)

11 lutego 2009, 14:28 TOMMEX
Dynacord Pro Audio



Seria Madras – pierwsze spojrzenie

Seria Madras składa się z trzech kolumn głośnikowych – dwóch kolumn szerokopasmowych M15 i M212 i jednego subwoofer’a M18. M15 wyposażono w 15” głośnik niskotonowy i 3” driver, co pozwala wykorzystywać ja jako kolumnę pełnopasmową. Madras M15 sprawdza się doskonale zarówno przy nagłaśnianiu muzyki jak i mowy. M212 pełni role większego brata M15. Kolumna została wyposażona w dwa 12” głośniki oraz ten sam driver co w M15. Obie kolumny charakteryzują się szerokim pasmem przenoszenia, jednak ze względu na swoja charakterystyczna budowę kolumna 2x 12”najlepiej sprawdzi się przy przetwarzaniu sygnałów w pasmie częstotliwości od niskiego środka do wysokiej góry (Mid-Hi). Pojedynczy M212, w parze z subwooferem M18 tworzy aktywny system o pełnopasmowej charakterystyce oraz bardzo dużej skuteczności akustycznej. Obudowa kolumn M15 i M212 została asymetrycznie wyprofilowana co pozwala wykorzystywać kolumny jako monitory sceniczne o kacie nachylenia 45°. M18 wyposażono w 18”głośnik, którego skuteczność zwiększono dzięki obudowie typu bass reflex.  

Do wszystkich kolumn tej serii głośniki zostały stworzone przez siostrzana firmę Electro Voice. Kolumny szerokopasmowe zostały wyposażone w lekkie neodymowe magnesy. Dzięki temu waga kolumn wynosi odpowiednio: M15 - 38kg, M212 - 42kg. Biorąc pod uwagę, e w kolumnach są zintegrowane wzmacniacze mocy oraz cała elektronika zabezpieczająco – sterująca, serie Madras należy uznać za stosunkowo lekka.


Kolumny aktywne

W przeszłości kolumny aktywne były uznawane za ciekie i zawodne urządzenia. Lżejsze wersje tych kolumn dysponowały zbyt mała mocą, co znacznie ograniczało możliwości zastosowania. Jednak olbrzymie zalety aktywnych systemów były widoczne i wielu inżynierów dążyło do znalezienia kompromisu.

System oparty na aktywnych kolumnach jest zdecydowanie prostszy w rozstawieniu i instalacji. Mniejsza ilość kabli oraz intuicyjna metoda podawania sygnału do kolumn gwarantują poprawna konfiguracje systemu. Ustawienia EQ, x-over’ów oraz limiterów są optymalne i mogą być bardzo precyzyjnie dobrane. Dotyczy to take doboru wzmacniaczy mocy, oraz zasilaczy które mogą być doskonale dopasowane. Uniemożliwia to popełnienie błędu i minimalizuje wystąpienie awarii w przypadku pracy z podstawowym systemem jak i przy obsłudze bardziej rozbudowanego systemu.

Aktywne kolumny pozwalają budować systemy na miarę potrzeb. Z drugiej strony aktywne kolumny są uznawane za niewygodne i ciekie. Dziś te niedogodności rekompensowane są lekkimi neodymowymi magnesami oraz bardzo wydajnymi wzmacniaczami. Seria Madras wyposażona została we wzmacniacze klasy H dla niskich częstotliwości. Wzmacniacze mocy działają stopniowo przełączając napięcie zasilające, co w prostych słowach oznacza, że aktywują wyższe napięcie tylko w razie potrzeby. To rozwiązanie w istotny sposób redukuje straty na tranzystorach, dzięki czemu system chłodzenia nie musi być tak rozbudowany. Niewielki system chłodzenia istotnie wpływa na wielkość zasilaczy, a ograniczenie rozmiarów całego systemu elektronicznego zmniejsza wagę kolumn. W przypadku serii Madras do procesu chłodzenia wykorzystany został radiator wykonany z aluminium. Oprócz istotnej redukcji wagi całej kolumny konstruktorzy zminimalizowali jednocześnie szumy – to jedna z najistotniejszych cech systemu przy realizacji nagłośnienia w teatrze lub telewizji.

Elektronika od środka

W serii Madras wszystkie elektroniczne podzespoły montowane są na metalowej płycie tylnej, która od strony zewnętrznej kolumny wyposażona została w aluminiowa płytę, która pełni jednocześnie role radiatora. Górne i dolne krańce panelu tylnego posiadają specjalne otwory wentylacyjne zapewniające odprowadzenie ciepła generowanego przez zasilacz. Złącza ograniczono do prądowego (złącze typu PowerCon) oraz wejścia i wyjścia sygnału. Wejście XLR jest transformatorowi symetryzowane. Dodatkowe złącze XLR pozwala na transfer sygnału do następnej kolumny w systemie.


Panel tylny kolumny M15. Gniazda we./wy., przełącznik trybu pracy, 
regulator wzmocnienia, diody LED 

Czułość wejścia w kolumnach Madras reguluje się za pomocą potencjometru, który osiąga swój maksymalny poziom przy +6dBu. Kolumny szerokopasmowe wyposażono dodatkowo w diody sygnalizujące czy kolumna pracuje w trybie pełno-zakresowym (fullrange) czy w trybie środek-góra (Mid-Hi). W ustawieniu Mid-Hi kolumna M18 idealnie uzupełnia dolne pasmo sygnału.

Dodatkowe cztery diody informują o obecności sygnału, pracy limitera, temperaturze wzmacniacza oraz ochronie wzmacniaczy i głośników w kolumnie. Madras to zamknięty system wzmacniaczy połączonych z głośnikami, (obudowa w obudowie) które są w pełni zabezpieczone przed zagrożeniami codziennego użytkowania.

Wzmacniacze obsługujące drivery zaprojektowano w tradycyjnej klasie AB. Niskie tony zarówno w górkach jaki w subwooferze obsługiwane są przez wzmacniacze klasy H.

M15 

Madras M15 to najpopularniejsza kolumna z serii. Wyposażona jest w 15” głośnik niskotonowy EVX 155 oraz 3” driver EV ND6-8. Jej uniwersalne możliwości docenia z pewnością właściciele dużych firm nagłośnieniowych, firm wykonujących instalacje stałe, jak i niewielkie jedno-dwu osobowe firmy nagłośnieniowe a take domy i ośrodki kultury. Kolumnę można wykorzystać np. jako nieduży, przewoźny lub zainstalowany na stałe, system PA lub jako bardzo wysokiej jakości system monitorowy, dla dużych scen koncertowych.

Przód kolumny chroniony jest solidnym metalowym grillem podbitym specjalna pianka akustyczna. Raczki do przenoszenia znajdują się po obu stronach kolumny. Na szczycie i spodzie kolumny znajdują się specjalne prowadnice umożliwiające zawieszenie kolumny. Dodatkowo na spodzie kolumny znajduje się otwór do umieszczenia jej na statywie głośnikowym. Dedykowany zestaw zawiesi pozwala na powieszenie kolumn w orientacji poziomej lub pionowej oraz dobranie odpowiedniego kata nachylenia kolumny. Podsumowując producent przewidział kada opcje montażu dla M15. Wymiary M15 to odpowiednio 630mm wysokości x 430mm szerokości x 432mm głębokości. Waga wynosi 38kg.




M212

Kolumna wyposażona jest w 2x 12” głośniki szerokopasmowe EV ND12 oraz 3” driver EV ND6-8.

Jest przeznaczona przede wszystkim do współpracy z subwooferami M18 tam gdzie wymagany jest bardzo wysoki poziom SPL. Przód kolumny chroniony jest przez ten sam solidny metalowy grill podbitym równie specjalna pianka akustyczna. 

Zawiesia montażowe i raczki do M212 są identyczne z tymi z M15. Pozwala to na dowolny montaż kolumny. Wymiary kolumny M212 to odpowiednio 800mm wysokości x 430mm szerokości x 432mm głębokości – oznacza to, e podstawy kolumn M15 i M212 są identyczne. Zwiększona wysokość kolumny wynika z zastosowania dwóch 12” głośników. 

Waga kolumny wynosi 42kg. 

Uwagę jak zwykle zwraca świetne wykonanie – solidna architektura konstrukcji gwarantuje długowieczność użytkowania.




M18 

Sercem M18 jest głośnik niskotonowy EVX180B. Głośnik pracuje w specjalnej komorze co dodatkowo uwydatnia jej skuteczność. Zintegrowany wzmacniacz dostarcza 800W mocy w szczycie, 540W mocy ciągłej. 

Wzmacniacz jest chłodzony pasywnie dzięki dużemu aluminiowemu radiatorowi. M18 way 54kg, a jego wymiary odpowiednio wynoszą: 805mm wysokości x 505mm szerokości x 698mm głębokości. Kolumnę wyposażono w cztery kółka transportowe znajdujące się na plecach konstrukcji. 

Dodatkowe uchwyty znajdujące się na bokach i szczycie kolumny ułatwiają transport. Górna płaszczyzna obudowy posiada specjalne zagłębienia pozwalające na bezpieczne ustawianie dodatkowej kolumny M18 lub jednego z topów M15 lub M212. 

Na górnym panelu M18 znajduje się równie otwór do statywu pozwalający na ustawienie kolumn w pozycji M18 – statyw - M15/M212. 


Test

Patrząc na odpowiedz częstotliwościową M15 i M212 (ilustracje 1-5) od razu zauważa się, e pierwsza z kolumn jest pełnopasmową, a druga to kolumna typu Mid-Hi posiadając wysza skuteczność w środkowym pasmie częstotliwości. Definiując próg jako punkt gdzie poziom sygnału jest o 6dB niższy w stosunku do średniego poziomu w przedziale 100Hz – 10kHz można przyjąć, e M15 gra skutecznie od 43Hz, a M212 od 82Hz. W połączeniu z subwooferem M18 częstotliwość ta obniża się do 40Hz w obu wypadkach. Niskie częstotliwości są zestrojone w typowy dla Dynacorda sposób. Częstotliwości mogące uszkodzić głośnik są tłumione – spadek przy pierwszej oktawie to 12dB, a przy drugiej ju 24dB. Dodatkowo górki Dynacorda wyposażono w elektroniczne filtry górno przepustowe na poziomie 60Hz, które automatycznie zostają włączone w przypadku podania zbyt mocnego sygnału o niskiej częstotliwości. Wczesny spadek 12dB/oktawa w systemie bassrefleks rekompensuje specjalny filtr LPN, który przywraca brzmienie kolumny do punktu wyjścia.

Elektronika znajdująca się w M15 umożliwia kolumnie grac bezpiecznie naprawdę niskie częstotliwości. Dua dynamika tego pasma sprawia, e kolumna świetnie sprawdza się w pełnym zakresie częstotliwości co czyni z niej bardzo uniwersalny produkt. Przy M212 spadek niszych częstotliwości jest już wyraźnie słyszalny. 3” drivery w obu kolumnach dają bardzo charakterystyczna i wyraźną górę. Rozwiązanie zastosowane w Madrasie pozwala kolumnie grac skutecznie do częstotliwości nieco przekraczającej 19kHz. Dyspersja spektrum pokazana na rysunkach 4 i 8 pokazuje, e zachowanie urządzeń jest wzorcowe z wyjątkiem drobnych odchyleń od normy w przedziale „dolnego środka” częstotliwości. Maksymalny spadek (M15 i M212) zaprezentowany na ilustracjach 3 i 7 pokazuje 10% spadek, który rozpoczyna się od 3% załamania na poziomie 100Hz. To właśnie tam włączają się ograniczniki chroniące wzmacniacze przed podawaniem zbyt mocnego sygnału. Najważniejszym jest jednak fakt, e cały proces zachodzi na moment przed chwila, w której głośnik osiąga swój limit. 

W obu przypadkach krzywa wykresu częstotliwości rośnie najbardziej przy 800Hz (do 130dB) by potem ustabilizować się na 123dB przy częstotliwości 2kHz. Miedzy obydwoma górkami Madrasa są niewielkie różnice w górnym pasmie częstotliwości co może zaskakiwać, ponieważdriver użyty w obu kolumnach jest taki sam. Wykres M212 spada mniej schodkowo do wysokich częstotliwości ni ma to miejsce w przypadku M15. W przedziale 100 – 800Hz M212 charakteryzuje się większą czułością oraz większą o 4-5dB skutecznością akustyczną od M15 – powodem różnicy są dwa 12” głośniki zastosowane w M212. Przyglądając się bliżej wykresom można zauważyć, e M212 pokrywa się wykresami z M15 poniżej 100Hz. Jednak najciekawsze obserwacje możemy przeprowadzić przy testach obu kolumn w kombinacji z kolumna niskotonowa M18. Ilustracje 10 i 14 pokazują, że subwoofer wprowadza krzywa wykresu na poziom 128dB – 130dB już od 70Hz i utrzymuje ten poziom do 200Hz w kombinacji z M15. Z M212 zmiana jest płynniejsza, a skuteczność utrzymuje się na stałym poziomie 130dB.

Druga kombinacja jest świetnie spasowana i pozwala na dodanie drugiego M18 co zwiększy siłę moc całego systemu o kolejne 6dB. M212 z jednym bądź dwoma M18 to idealne Rozwiązanie dla klubów, dyskotek i systemów PA. Delikatnie mniej płynne przejście krzywej maksymalnych poziomów M15 łączonego z M18 czyni z zestawu znakomity drumfill lub monitor.


Łączenie subwooferów M18 z górkami Madras wymaga odpowiedniego ustawienia. Jak widać na wykresach 11 i 15 działanie kolumn w ustawieniu pełnopasmowym i Mid-Hi jest w zupełnie inne. Gdy chcemy korzystać z łączonych zestawów należy pamiętać by przełączyć górki w tryb pracy Mid-Hi, co spowoduje uzupełnianie się częstotliwości z subwooferem. 



Kierunkowość

Kierunkowość obu górek Madrasa liczona jest na 80 stopni w poziomie i 55 stopni w pionie. Aparatura znakomicie nadaje się do długich pomieszczeń gdzie scena nie zajmuje całej szerokości pomieszczenia. W przypadku gdy scena znajduje się na dłuższej ścianie topy pozwalają pokryć łącznie obszar o kacie 160°. Aby zwiększyć zasięg systemu wystarczy postawić jedna kolumnę na drugiej. Należy jednak pamiętać by górna kolumna została odwrócona, tak by 3” drivery z obu topów znajdowały się nad sobą. Charakterystyka płaszczyzny poziomej jest zgodna z opisem producenta. 80° kat działania jest skuteczny do częstotliwości 1,2kHz. Pomiędzy 500Hz i 1,2kHz (-6dB) następuje rozszerzenie kata do 100°. Poniżej 500Hz kolumny grają powyżej 180° – co trzeba uznać za właściwe zachowanie dla kolumn grających kierunkowo. W przypadku płaszczyzny pionowej różnice są nieco większe.

Ze względu na wykorzystanie dwóch 12” driverów w M212 kolumna gra w płaszczyźnie pionowej nieco węziej od M15” wyposażonej w jeden głośnik 15”. Obie górki charakteryzuje typowa „turbulencja” przy częstotliwości podziału zwrotnicy (800Hz). Aby możliwie zredukować efekt zniekształceń, częstotliwości od 500Hz do 1kHz są ograniczone do jednej oktawy.



Test odsłuchowy

Madras został przetestowany w warunkach bardzo niskiego echa, w specjalnie wygłuszonym pomieszczeniu co nie jest jego naturalnym środowiskiem ale gwarantuje neutralna ocenę testu. Na Początku odsłuchaliśmy kolejne górki grające w ustawieniu pełnopasmowym. Różnice wykazane w pomiarach były wyraźnie słyszalne. Podczas gdy M212 miał twardsze i bardziej „angielskie” brzmienie M15 prezentował mocny przyjemny dźwięk z wyraźnym dołem i góra. Nie można mówić tu o lepszej lub gorszej jakości ponieważobydwie kolumny grają bardzo prawidłowo, a brzmienie jest ju kwestia gustu.


Transmisja głosu w obu przypadkach wypadła znakomicie. Głos jest absolutnie czysty i zrozumiały bez zbędnego podkoloryzowania. Jego barwa nie zmienia naturalnego brzmienia nawet w przypadku zbyt głośnej emisji głosu.


Transmisja stereo w przypadku serii Madras jest bardzo przyjemna dla ucha. Możemy usłyszeć pełna panoramę i precyzyjnie zorientować źródła dźwięków. Dodanie subwooferów M18 przynosi natychmiastowe podniesienie skuteczności akustycznej, soczysty i dynamiczny bas bez konieczności zadziałania limitów. Aby uzyskać w pełni spójne i wzorcowe brzmienie warto obniżyć wzmocnienie subwoofera o3dB w połączeniu z M15. M18 zdaje się być świetna para w przypadku M212. W przypadku M15 pracującego w trybie pełnopasmowym można odnieść wrażenie e dolne i górne częstotliwości są zbyt uwypuklone. Jednak krytykując ten aspekt trzeba być ostrożnym ponieważ odsłuchiwanie brzmienia jest kwestia indywidualna, a trzeba przyznać, że duże oczekiwania w stosunku co do tej serii zostały i tak spełnione z nawiązka. 




Test praktyczny

Test praktyczny przeprowadziliśmy w trakcie prywatnej imprezy na świeżym powietrzu. Do tych celów wybraliśmy kombinacje składającą się z M18 i M15. Ponieważ scenę ustawiono na polanie w środku lasu była to lokalizacja spełniająca normy eventu live. Wymagania jakie stanęły przed systemem Madras to: przemówienia, krótkie występy amatorskich kapel (niejednokrotnie niezaznajomionych z obsługa mikrofonu) oraz impreza prowadzona przez DJ’i do godzin porannych następnego dnia.

Pierwsza pozytywna rzecz to fakt, i dwie osoby od momentu przyjazdu na rozstawienie się i sprawdzenie dźwięku potrzebowały niecałe 20 minut (wliczając okablowanie kolumn, podłączenie do prądu, wypakowanie z samochodu i przeniesienie urządzeń na scenę). 

M18 mimo swojej wagi są bardzo łatwe w transporcie, kółka zamontowane na plecach kolumny spełniają swoja role w 110%. Po krótkim zastanowieniu doszliśmy do wniosku, że system jest tak zaprojektowany by mógł go podłączyć kady, nawet osoba nie zaznajomiona z podstawami akustyki. Wymagania imprezy zostały spełnione bez najmniejszego kłopotu. Spójność mowy zapewniona przez M15 w trybie pełnopasmowym była znakomita. Kombinacja M15 i M18 świetnie sprawdziła się w trakcie występów live. M18 pokazała swoja pełna moc i cieszyła się dużym uznaniem DJ’i. Test w terenie udowodnił, e zestaw jest doskonały do imprez i eventów gdzie wszystko może się zdarzyć. Madras pokazał tu swoja duża klasę. 

Konkluzja 

Seria Madras składająca się z kolumn M212, M15 i M18 pozwala zbudować aktywny system PA o najwyższej jakości. Dzięki nowoczesnej konstrukcji głośników w połączeniu ze wzmacniaczami klasy H, kolumny rozpoczynają nowy rozdział stosunkowo lekkich i niezawodnych systemów aktywnych.

M15 to klasyczny dwudrożny top oparty na 15” głośniku pracujący w pełnym pasmie częstotliwości. Celująco zdaje egzamin stosowany zarówno jako niewielki ale doskonale brzmiący system PA, monitor podłogowy jak równie drumfill. M212 jako kontrast do M15 oferuje znakomita zrozumiałość mowy, czyniąc z niego najwyższej klasy kolumnę aktywną do przekazu mowy. W połączeniu z subwooferem M18, M212 rozwija swoje skrzydła i sprawia, e kady akustyk lub dj chętnie zobaczy to połączenie na swojej scenie. 

Podsumowując mimo tak niewielkiej ilości kolumn w serii, Madras oferuje bardzo szerokie pole do zastosowań. Bogaty wybór akcesoriów zwiększa możliwość zastosowania kolumn. Niemieccy konstruktorzy zadbali równie o świetne wykonanie poszczególnych komponentów co wyróżnia kolumny spośród rozwiązań konkurencyjnych. W trakcie wszystkich testów przekonaliśmy się, e nieco wysza cena z pewnością się zwróci dzięki trwałości oraz nieocenionej niezawodności urządzeń. 


źródło: Tommex



Materiały producenta:

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem