TEST - Pioneer CDJ 400

Adam Cyzman 25 lipca 2008, 16:02 DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Pioneer DJ
  • Jeden z najlepszych odtwarzaczy dostępnych na rynku
  • Efektor z Rollem
  • Rozbudowana sekcja loopów
  • Złącze USB
  • Kontroler MIDI
  • Brak manualnego beatcountera
  • Brak możliwości dokręcania kawałków jogiem z włączonym efektorem
  • Góra tarczy działa jako sterownik natężenie efektów, a bok joga nie reaguje na kręcenie
  • Tylko i wyłącznie 4bitowe auto-loopy - przydałoby się chociaż 8 bitów w autoloopie

1. Wygląd ogólny

 

CDJ400 jest wielkości starszych braci CDJ100 czy CDJ200. Wydaje się, że zbudowany jest solidnie, ale to okaże się dopiero w praktyce. Na pierwszy rzut oka 400setka robi wrażenie prawdziwej hi-endowej maszyny. Kolorystycznie również nie ma co narzekać - połączenie czerni i srebra daje dobry efekt. Okrągłe klawisze play i cue są mniejsze niż analogicznie w CDJ800 czy CDJ100, ale zupełnie to nie przeszkadza. Ergonomia całego sprzętu jak zawsze w przypadku playerów Pionka nie zawodzi. Wszystko jest tam gdzie się tego spodziewamy. Niektórym może przeszkadzać zbyt duża liczba elementów święcących, ale dzięki temu łatwiej się połapać we wszystkich funkcjach. Pod spodem odtwarzacza znajdziemy kluczyk, potrzebny w przypadku awaryjnego wyciągania CD oraz? śrubokręt. Odkręcimy nim śrubki na jogu w celu zmiany slipmaty, do zestawu Pioneer dorzuca 3 gotowe slipmaty. Cała operacja jest banalnie prosta.
 
2. JOG

 

 

Jog jest dużo mniejszy niż ten znany z CDJ800, ale jest też większy od tych z CDJ100 czy CDJ200 i dużo bardziej wypukły, operuje się nim bardzo intuicyjnie. Jog nie ma własnego silnika, a więc samoczynnie się nie obraca. Zarówno góra talerza jak i boki służą do dokręcania. Gra się tak jak na dużych cdkach Pionka 800 czy 1000, bo mechanika joga jest taka sama. Wokół tarczy mamy poruszający się świecący pasek, który z powodzeniem zastępuje środkowy okrągły wyświetlacz znany z CDJ800 i 1000. Do wyboru mamy 6 możliwości podświetlenia, w tym możliwość wyłączenia. Górna część joga jest czuła na dotyk, tarcze trzeba tylko lekko wcisnąć. Gdy jest wciśnięta zapalają się diody ukryte w obudowie, które podświetlają joga od góry i dołu. Górą możemy przyśpieszać/zwalniać kawałki oraz sterujemy natężeniem efektów a w trybie Vinyl emuluje ona granie z czarnych placków.
 
[lupa:3]
 
 
3. Wyświetlacz
 
Składa się z dwóch części, na górze mamy informacje o kolejności tracka, czas, pitch i bmp counter. Dolna część wyświetla cdtext/iddag/nazwy folderów lub w trybie efektora pokazuje natężenie efektów. W stosunku do wyświetlaczów z np.cdj800 mamy tu postęp, bowiem jednocześnie widzimy czas oraz nazwę tracka.
 
[lupa:2]
 

4. Pitch 

Dla audio zakres pitch wynosi 6/10/16 oraz WIDE (100), dla MP3 to samo za wyjątkiem WIDE. Przy pitch 6 regulacja odbywa się o 0.02 procenta, a więc możemy tu mówić o bardzo dużym stopniu dokładności, Przy 10/16 pitch przesuwa się o 0.05. Pitch chodzi gładko, przyjemnie i ma wyczuwalne zero.
 
 
5. MP3
 
Odtwarzacz posiada pełny suport MP3, bez problemów czyta kawałki w bitrate do 320, radzi sobie także z VBR, przerzucanie między kolejnymi kawałkami trwa 3-5 sekund, cue i pozostałe funkcje działają przy MP3 bez problemów. Szybkość przewijania kawałka zależy już od bitrate, w 192 przewijamy praktycznie jak w CD-Audio, w VBR przewijanie jest dużo wolniejsze.
 
6. USB 
Do złącza USB możemy podłączyć dowolny nośnik sformatowany w FAT32. Z pendrivami i dwoma różnymi odtwarzaczami mp3 na USB cdj400 radziło sobie bez problemów. Pendriva zapełnionego do 3 Giga CDJ400 opanowuje w około 25-30 sekund, z mniejszymi radzi sobie w granicach 10 sekund. Wszystko zależy od ilości materiału wrzuconego na dysk. CDJ400 współpracuje również z przenośnymi dyskami a także z Ipodami. Do nawigacji po nośnikach USB służy specjalne pokrętło (takie jak w Denonach) oraz przycisk back. Odnajdywanie kawałków jest dzięki temu proste i bardzo szybkie. Do każdego kawałka możemy zapisać po jednym CUE oraz Loopie (przycisk MEMORY) zapisywane są one na nośniku z mp3. Do przywołania CUE służy przycisk CALL
 
[lupa:1]
 
7. LOOP 

Do dyspozycji mamy manualny i automatyczny loop. Automatyczny loop dzięki wbudowanemu beatcounterowi tworzy niemal idealne loopy 4-bitowe. Nowością jest sekcja Loop Divide, dzięki której na żywo edytujemy loopa daje to nowe możliwości podczas grania i nie jest to nieprzydatny bajer, tylko funkcja, z której kreatywni DJe na pewno będą korzystać. Jak to działa zobaczycie na filmiku.

 

8. ROLL 

Roll to efekt znany już z mikserów DJM700 czy DJM800, jest to efekt trochę podobny do Echo-Loopa znanego z Denona.
 
 
9. EFEKTOR 

W sumie mamy 6 efektów - 3 standardowe i 3 dostępne w trybie VINYL. Wśród tych zwykłych oprócz Roll mamy jeszcze Jet, czyli popularnego flangler oraz Wah czyli filtr wysokich/niskich tonów. Efekty generalnie są raczej średnie, oprócz natężenia nie możemy ich w inny sposób konfigurować. W trybie VINYL efekty mają emulować otwieranie/zamykanie fadera, ale raczej średnio im to wychodzi. Najprzydatniejszy z nich jest efekt TRANSFORM, symulujący technikę skratchu o tej samej nazwie.

 

10. VINYL MODE

No cóż, CDJ400 nie jest typową scratch-maszyną, jest to sprzęt z możliwością scratchu i z tego elementu wywiązuje się całkiem dobrze. Jog reaguje natychmiast na nasze ruchy, nie odczuwa się tu żadnych najmniejszych opóźniej, co się często zdarza w konkurencyjnych odtwarzaczach w podobnej cenie. Wadą jest brak możliwość ustawienia czułości joga (takie pokrętła są w CDJ800 i CDJ1000), przez co track po scretchu odpala się zaraz po zdjęciu ręki z joga - nie ma charakterystycznego opóźnienia jak w gramofonach. Dodatkowo, kiedy będziemy kręcić dłużej w jedną stronę jogiem w vinyl mode po pewnym czasie CD się gubi i nastanie cisza. A więc jeżeli chcemy sobie zakręcić winylem najlepiej zrobić to na LOOPie.

 

11. MIDI 

Po podłączeniu do komputera CDJ400 może służyć jako kontroler MIDI. Niestety jeszcze tej funkcji nie testowałem, jednak na pewno trzeba zaopatrzyć się lub poczekać na najnowsze wersje oprogramowania, gdyż w tej chwili CDJ400 to świeży sprzęt i nie jest w pełni supportowany przez oprogramowanie DJ.
 
 
12. Parę minusów

  

  • brak manualnego beatcountera, czasem przydałoby się możliwość wbicia samemu tempa, szczególnie wtedy, kiedy licznik się gubi lub działa zbyt wolno, a dobrze wyliczone BMP to podstawa przy auto-loopach i niektórych efektach.

  • brak możliwości dokręcania kawałków jogiem z włączonym efektorem

  • góra tarczy działa jako sterownik natężenie efektów, a bok joga nie reaguje na kręcenie

  • tylko i wyłącznie 4bitowe auto-loopy - przydałoby się chociaż 8 bitów w autoloopie
 
 
 

 

Podsumowanie

Jeżeli chodzi o możliwości jest to w tej chwili jeden z najlepszych odtwarzaczy dostępnych na rynku. Jego bezpośrednim konkurentem jest tylko Numark iCDX. W gronie Pionierów nie ma w tej chwili odtwarzacza oferującego więcej, niż CDJ400. Wydaje się, że CDJ400 jest zapowiedzią zupełnie nowej serii odtwarzaczy CDJ, która zastąpi konstrukcyjnie przestarzałe modele CDJ800 oraz CDJ1000. Efektor z Rollem, rozbudowana sekcja loopów, złącze USB, kontroler MIDI i wiele innych opcji to wszystko powoduje, że CDJ400 to sprzęt godny zakupu, tym bardziej, że tym razem Pioneer bardzo dobrze skalkulował cenę. Osobiście polecam do grania w warunkach domowych, gdyż ciężko ocenić jak to się sprawdzi w klubie, ale sprzęt może okazać się zbyt delikatny do katowania parę razy w tygodniu przez różnych Dji.

 


 
Pozostałe testy Test monitorów odsłuchowych Palmer Studimon 5 Czekałem, czekałem i się doczekałem na zapowiadane przez Palmer Audio monitory studyjne bliskiego pola. Ich oficjalna nazwa to STUDIMON 5. Teraz w czasach streamów, broadcastów, podcastów i innych castów każdy, kto chce zaistnieć w...
Test interfejsu Cymatic Audio Live Player LP 16 Cymatic Audio to firma lubiana i ceniona. Z pewnością znacie kilka jej produktów, szczególnie rejestrator wielośladowy UTRACK24 lub kartę do popularnego X32. Cymatic jakiś czas temu wypuścił na rynek urządzenie o nazwie LP 16. Do czego...
Test przedwzmacniacza mikrofonowego Midas 502 Firma Midas to tzw. "klasyk gatunku" i zarazem synonim jakości. Zapewne większość realizatorów dźwięku, zarówno zawodowych jak i początkujących, spotkała na swojej drodze sprzęt tego producenta. Legendarne stoły mikserskie, preampy czy... Test splitera Palmer Grand Audition MKII Palmer. Nie pierwszy to sprzęt tej firmy, na którym pracuję, nie pierwszy też, który mam okazję testować. Nie ukrywam, że mając styczność z wieloma produktami tej marki, wyrobiłem sobie zdanie na jej temat. Mając do dyspozycji coś... Test monitorów odsłuchowych Midiplus MI 5 MIDIPLUS to dość znany producent wszelkiego rodzaju klawiatur, sterowników i kontrolerów MIDI. Mogło tak się zdarzyć, że nawet nie wiedząc o tej marce, korzystałeś z jej sprzętu, ponieważ to właśnie ze współpracy MIDIPLUS z legendarnym...
Test kontrolera monitorów studyjnych Audient NERO Co zrobić, kiedy studio się rozrasta? Czego użyć, kiedy budujesz nowe? Kiedy został ci już do wybrania tylko kontroler monitorów, sama nazwa Audient budzi dobre skojarzenia. Zobaczę czy warto. Audient - klasa sama w sobie. Konsole,...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz