MONITORY STUDYJNE ADAM 5

Paweł Żwan 20 sierpnia 2009, 16:30 AUDIOTECH
ADAM Audio
  • Klarowna detaliczna barwa górnych części pasma
  • Wyrównana charakterystyka w zakresie dolnego i górnego środka przy lekkiej górce w zakresie wysokich częstotliwości (która jest dobra dla monitorów bliskiego pola)
  • Mały poziom dźwięku, który umożliwia odsłuch bez zniekształceń
  • Nierówna i rezonansowa charakterystyka subwoofera
 
Obiektem testu są odsłuchy ADAM 5 wyposażone w dodatkowy subwoofer.

Już od momentu rozpakowania i wyjęcia z pudełka odsłuchy te zwracają uwagę nietypową zabudową głośnika wysokotonowego w formie kratki, które jest charakterystyczne dla ADAM AUDIO. Otrzymaliśmy do testów dwa aktywne głośniki A5 wielkości 5,5 cala + subwoofer Sub7. Monitory napędzane są wbudowanymi wzmacniaczami 2×25W, wyposażone we wstęgowe tweetery ART (Accelerated Ribbon Technology) i 5-cio calowy woofer z włókna węglowego, wykonany w technologii przekładkowej (Rohacell sandwich). Z kolei Sub7 ma 7-calowy przetwornik i jest kompaktową kolumną współpracującą z monitorami ADAM A5 oraz A7.
 
Komplet A5, który otrzymaliśmy do testów zawierał zestaw niesymetrycznych kabli typu „chinch” przeznaczonych przez producenta do podłączenia odsłuchów, co wstępnie kwalifikuje głośniki raczej do użytku w zestawie kina domowego niż w studio nagraniowym. Ale do rzeczy...
 
Subiektywnie

Pierwsza subiektywna ocena polegała na odsłuchaniu kilku dynamicznych, funkowych płyt i porównaniu wrażenia słuchowego z odsłuchami Genelec 1030A, które znajdują się na wyposażeniu Studio TERCJA, w którym test był wykonywany. Jeszcze przed włączeniem referencyjnych głośników Genelec monitory ADAM A5 zaskoczyły klarowną barwą górnej części pasma, a odtwarzana muzyka była czytelna z przejrzystymi detalami miksu i brzmienia. Trochę zaniepokoił brak niskich częstotliwości, ale mały rozmiar membrany i brak podłączonego subwoofera szybko wytłumaczyły to zjawisko. Lektura instrukcji do sprzętu przedstawiła detale techniczne omawianego modelu – oddzielne wzmacniacze dla dolnego i wysokiego pasma o mocy 25W RMS przy częstotliwości odcięcia zwrotnicy równej 2.2 kHz.
 
 
W tym momencie w celach porównawczych załączyliśmy monitory Genelec 1030A. Od początku uderzyła nas duża różnica w brzmieniu dolnej części pasma, wiadomo, że fakt ten należy tłumaczyć nieco większą średnicą membran wooferowych w głośnikach Genelec. Drugą rzeczą, która jednak od razu zwróciła też uwagę była maksymalna głośność możliwa do uzyskania w przypadku głośników ADAM A5, która okazała się o ok. 10 dB mniejsza od głośności uzyskanej przez monitory Genelec. Maksymalną głośność zdefiniowano jako poziom dźwięku powodujący emisje dźwięku jeszcze bez zniekształceń. Ten „wstępny” wynik został zmierzony przy pomocy suwaka konsolety. Wartość tą zweryfikowaliśmy również przy pomocy miernika poziomu dźwięku. Różnicę w wyniku dla obydwu monitorów tłumaczy mniejsza moc wzmacniaczy w monitorach eden, jednakże aż 10 dB różnicy wydaje się być wartością bardzo znaczącą z punktu widzenia dyskusji możliwości zastosowania monitorów w studiach nagraniowych małej i średniej wielkości.
 
Obiektywnie

Ocena wrażeń przy pomocy odsłuchiwania muzyki zakończyła subiektywną część pomiarów. W części obiektywnej posłużono się profesjonalnym miernikiem poziomu dźwięku z funkcją analizy częstotliwościowej – Bruel & Kjaer Investigator 2260. Generatorem sygnału do testów był szum różowy o poziomie równoważnym równym 84.5 dB. Wykorzystywany miernik ustawiono na pasma tercjowe (bez krzywych korekcyjnych), w tym wypadku pomiar „idealnego głośnika” (przy założeniu idealnego środowiska pomiarowego) powinien skutkować w równej energii sygnału w każdym z analizowanych pasm. Na rysunku 1 przedstawiono porównanie charakterystyki głośnika ADAM 5 z referencyjnym głośnikiem Genelec 1030A. Charakterystyczną cechą ADAMA wynikającą z tego porównania wydaje się być nieco bardziej „pofalowana” charakterystyka, wyraźne wzmocnienie wysokich częstotliwości powyżej 5 kHz (co skutkuje plastyczną i detaliczną górą) i rezonans o dużo większej dobroci w zakresie ok. 80 Hz, w miejscu, gdzie kończy się zakres głośnika dolnoczęstotliwościowego. W zakresie poniżej 80 Hz głośniki Genelec generują też większą energię, co jest zrozumiałe biorąc pod uwagę ich większą membranę.
 
Rys.1 Porównanie charakterystyki przenoszenia głośnika ADAM 5 z referencyjnym głośnikiem
GENELEC 1030A przy zastosowaniu szumu różowego
 
 
TEST Subwoofera

W skład zestawu głośnikowego ADAM wchodzi również subwoofer. W końcowej części testów podłączyliśmy i sprawdziliśmy przy pomocy generatora szumu różowego i miernika w jaki sposób wpływa on na pasmo przenoszone przez zestaw. Subwoofer towarzyszący głośnikom posiada możliwość regulowania częstotliwości rezonansowej co wykorzystano przy dwóch pomiarach przy częstotliwości ustawionej na najniższą i najwyższą możliwą wartość. Wyniki eksperymentu przedstawiono na rysunku 2. Subwoofer ustawiono na maksymalny poziom aby najdokładniej wyodrębnić częstotliwości, które są przez niego dodawane do sygnału akustycznego.
 
Rys.2 Porównanie charakterystyki częstotliwościowa zestawu ADAM bez subwoofera
i z subwooferem ustawionym na dwie krańcowe pozycje częstotliwości rezonansowej.
 
Analiza pomiarów przestawionych na rysunku 2 prowadzi do wniosku, że subwoofer stosowany z głośnikami ADAM nie ma możliwości wyrównania dziury w paśmie poniżej 80 Hz, w zamian dodając dość znaczący i niekorzystny rezonans na częstotliwości „krańcowej” stosowanych wooferów, czyli 80 Hz. Więcej, nastrojenie tego subwoofera na zbyt wysoką częstotliwość powoduje dodatkowe dodanie częstotliwości ok. 200-300 Hz, które to częstotliwości niekorzystnie wpływają na dość wyrównaną charakterystykę w zakresie średniego pasma, gdy subwoofer ten jest nieużywany. Subiektywnie, stosowanie subwoofera oczywiście wpływa na odczuwanie poszerzenia się pasma akustycznego, w przypadku monitorów ADAM 5 pamiętać jednak należy, że nie należy go włączać głośno oraz należy go nastroić na niską częstotliwość, tak, żeby nie powstawały dodatkowe i silne rezonanse w zakresie 80 i 200-300 Hz.
 

 
 
PODSUMOWANIE
 
PLUSY:

  • klarowna detaliczna barwa górnych części pasma

  • wyrównana charakterystyka w zakresie dolnego i górnego środka przy lekkiej górce w zakresie wysokich częstotliwości (która jest dobra dla monitorów bliskiego pola)
UWAGI:

  • mały poziom dźwięku, który umożliwia odsłuch bez zniekształceń, co powoduje, że głośniki ADAM 5 powinny być przeznaczone bardziej do zestawów kina domowego (i to dla użytkowników preferujących kino psychologiczne niż dynamiczne i głośne kino Hollywood) niż do pracy w studio nagraniowym. W tym ostatnim przypadku mogły by się sprawdzić jedynie przy głosowych nagraniach lektorskich do celów kontrolnych ze względu na klarowną i detaliczną górną część pasma.

  • nierówna i rezonansowa charakterystyka subwoofera, która wymaga wielkiej ostrożności przy ustawieniu parametrów częstotliwości rezonansowej i wzmocnienia.
 
 
 

Zdjęcia: Marcin Rutkowski
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem