Bombowiec w natarciu, B-52 ST-6012 made in USA

Piotr Borowik 25 października 2009, 15:07 Music Info
B-52 ST-6012ok. 4365 zł
  • Korekcja Contour
  • Solidna konstrukcja
  • Waga
  • Brak bocznych uchwytów

B-52 ST-6012 to lampowy wzmacniacz wykonany w technologii rectifier. Zastosowane rozwiązania i komponenty sprawdziły się w ciągu ostatniej dekady, więc nie ma tu mowy o pomyłkach.

Bombowy aperitif

Oto kolejna ciekawostka z serii za ile kombo lampowe kupić da się.

Analizując cechy bombowca mamy:
  • lampowa konstrukcja na Sovtekach: końcówka mocy: 2 – 6L6 / 5881,
    preamp: 5 – 12AX7, reverb: 1 – 12AT7, rectifier: 1 – 5AR4;
  • moc 60W;
  • 2 x Celestion Vintage 30 12”;
  • 2 kanały (dwa niezależne gain’y na kanale overdrive);
  • szeroki zakres korekcji contour (charakter od British do US);
  • regulowany tryb pracy rectifiera: klasa A, klasa AB, solid state;
  • na pokładzie sprężynowy reverb;
  • made in USA;
…zapowiada się ostra przejażdżka. Kombinacja lamp 6L6, sekcji rectifiera i głośników Celestion Vintage 30 to popularne połączenie, od kiedy triumfy na rynku najczęściej nagrywanych w studiu wzmacniaczy zaczęła świętować Mesa Boogie.


Wyindywidualizował się spośród rozentuzjazmowanego tłumu…

W miarę jak brzmienie gitarowe ewoluowało w połowie lat ‘80 za sprawą nagrań Metalliki w stronę „scooped sound” (korekcja barwy w kształcie litery V) wyraźnie słyszalna zaczęła być różnica pomiędzy brzmieniem brytyjskim a amerykańskim. To co wyróżnia ST-6012 to obie te charakterystyki i wszystko co pomiędzy w jednym opakowaniu! Dzięki płynnej regulacji Contour każdy miłośnik mocnego wiosłowania znajdzie swoją indywidualną barwę w zależności od stylu muzycznego w jakim się porusza. W dodatku dwie niezależne regulacje gain, w tym druga z omawianym contour’em, umożliwiają drastyczną zmianę brzmienia bez konieczności sięgania do panelu- prawie jak trzeci kanał. Tak więc dwa światy dostępne na wyciągnięcie… nogi.

Queensryche


Rectifier w trzech trybach


Wprowadzenie rectifiera, do konstrukcji nowoczesnych wzmacniaczy zbieżne jest w czasie z pojawieniem się w muzyce gitarowej trendu gitar 7 strunowych. Poszerzone w dół rejestry pracy gitary elektrycznej wymagają nowych rozwiązań. Trzy tryby to komfort przełączania wrażliwości wzmaka na styl gry. Uczucie nowocześnie skompresowanego brzmienia uzyskamy w ustawieniu solid-state i słabnie ono w trybie AB na rzecz mocniejszego uderzenia z głośnika, aby w pozycji klasy A grać jak wzmacniacz z przedprosotwniczej ery. W tym wypadku sędzią niech będzie własny słuch.


Blues, rock, metal & vegetarian progressive grindcore

Z pewnością ST-6012 odnajdzie się w każdym z tych gatunków. Wybierając gniazdo High lub Low przełączamy się pomiędzy czułością wejścia dopasowując brzmienie do typu muzyki, w jakim się poruszamy. Czysty kanał w połączeniu ze sprężynowym reverbem gra ciepło i przyjemnie. Myślę jednak, że największe pole do popisu to cała paleta brzmień przesterowanych. Kierujący się poradnikiem Fat Ed’s Furry F#$%ing Guide To Metal, jedynie słuszną metodą osiągnięcia metalowego brzmienia gitarowego jest rozkręcenie piecyka bardzo głośno. Posłuchajcie próbek i przekonajcie się sami :]

Titanium Black


Studio, próba czy scena

3 x TAK. Studio, ponieważ:
  • Celstion Vintage 30 to jakość sama w sobie;
  • możliwość podpięcia zewnętrznej kolumny;
  • wyjście Line Out z regulacją poziomu;
  • elastyczność brzmienia dzięki potencjometrowi Contour.

Próba:
  • 60W skutecznego dźwięku;
  • wersja kombo wszędzie się zmieści;
  • reverb na pokładzie;
  • pętla efektów;
  • footswitch: kanały, gain, reverb.

Scena:
  • kółka do łatwego przemieszczania;
  • wystarczająco głośny jako odsłuch;
  • mało noszenia, całość w jednym opakowaniu.

Należy jeszcze tylko pamiętać o zamontowaniu kółek, które są w komplecie. Przemieszczanie się pomiędzy lokalizacjami może bowiem sprawiać mały kłopot ze względu na wagę wzmacniacza i brak bocznych uchwytów.


Komu więc?

Na pewno B-52 nie ma łatwego zadania, gdyż w tym przedziale cenowym znajdziemy dużo propozycji konkurencyjnych firm. Dysponując kwotą 4 300zł można poszukać wśród lampowych wzmacniaczy odpowiedniego dla naszych potrzeb kombosa. Na pewno B-52 ST 6012 jest opcją, którą wypada wziąć pod uwagę. Jednym słowem- sami musimy wybrać brzmienie, którego charakter odpowiada nam najbardziej. Z pełną odpowiedzialnością można jednak stwierdzić, że kombo B-52 to propozycja dla miłośników mocniejszych brzmień.





Specyfikacja

    • W pełni lampowy wzmacniacz gitarowy typu kombo o mocy 60 W
    • 2 głośniki 12" Celestion Vintage 30
    • Kanał overdrive: Gain 1, Gain 2 z korekcją contour,
    • 3-pasmowe EQ oraz potencjometr level
    • Kanał clean: kontrola level i 3-pasmowe EQ
    • Tryby pracy rectifiera: lampowy - klasa A lub AB, solid-state - klasa AB
    • Pętla efektów z kontrolą poziomu
    • Pushswitch do wyboru kanałów i gain
    • Porcelanowe gniazda lamp
    • Potencjometr master volume
    • Sprężynowy reverb
    • Wyjście słuchawkowe
    • Wyjście liniowe z kontrolą poziomu
    • Wyjście kolumnowe jack’owe z możliwością wyboru 4/8/16 ohm
    • Footswitch z możliwością przełączania kanałów, włączania i wyłączania reverbu i wyboru gainu
    • Skrzynia skonstruowana z 13-warstwowej sklejki o grubości 19mm z brzozy bałtyckiej
    • Dołączane kółka
    • Wymiary: 686mm (w) x 533mm (h) x 279mm (d)
    • Waga: 38kg

Pozostałe testy
Test procesora dźwięku Bettermaker Stereo Passive Equalizer Equalizer studyjny Bettermaker Stereo Passive Equalizer (SPE) wyróżnia się na tle innych urządzeń. W naszym teście w Kosa Buena Studio dowiesz się jak pracować z SPE i posłuchasz brzmienia z sesji nagraniowej
Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają...
Test interfejsu audio Yamaha RUio16-D Interfejs audio USB to nieodłączny towarzysz wielu realizatorów live’owych. Yamaha, prezentując RUio16-D, dała do ręki potężny oręż w postaci urządzenia, które – wraz z oprogramowaniem VST Rack Pro zastąpi wiele urządzeń
Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat. Soundbar profesjonalny Audac IMEO2 - czyli jaki? Na decyzję o przyjęciu do recenzji soundbara AUDAC IMEO2 wpływ miała chęć zaspokojenia ciekawości. Liczę na odnalezienie różnic pomiędzy urządzeniem pro a konsumenckim
Budżetowy baryton dla każdego. Aria Pro II JET-B’tone jest z pewnością niezwykle ciekawym instrumentem w sektorze budżetowych gitar barytonowych. Gitara ta prezentuje się niezwykle elegancko, jest przy tym mądrze zaprojektowana i wygodna w grze. TEST