Drapieżnik na wolności - TecAmp Puma 500

Tomek Przyborowicz 5 października 2009, 09:57 Firma MUZYCZNA
TecAmp Puma 5004 200zł / 6 550zł
  • Świetne brzmienie i dobra korekcja
  • Wygoda dzięki niewielkiej wadze
  • Prosty w obsłudze
  • Brak wyraźnych wad

 

Firma TecAmp to niemiecki producent sprzętu dla basistów. Powstała w 1986 roku marka na polskim rynku znajduje się od niedawna za sprawą Firmy Muzycznej.

W dzisiejszym teście przyjrzymy się z bliska dwóm z bardzo bogatej serii produktów TecAmp - wzmacniaczowi PUMA 500 oraz paczce S 212.

Design sprzętu utrzymany jest w czarnej kolorystyce i wizualnie prezentuje się bardzo dobrze. Prostota połączona z precyzją w wykonaniu to czynniki, z których ogólnie znane są niemieckie wyroby. Jak się za chwilę przekonacie opinia ta jest w pełni uzasadniona, czego potwierdzeniem z pewnością jest test prezentowany na łamach Infomusic.pl

WZMACNIACZ PUMA 500

[lupa:1]

Nie wiem czy kiedykolwiek wcześniej miałem do czynienia z tak czytelnie i prosto zaprojektowanym wzmacniaczem. Zdaję sobie sprawę, że nas – basistów traktuje się inaczej ale to już przesada. ;)

[img:1:L] Przedni panel głowy TecAmp to patrząc od lewej trzy sekcje podzielone według swojej roli. Pierwsza z nich to INPUT. Znajduje się tu gniazdo wejściowe jack, potencjometr GAIN oraz TASTE. GAIN jest oczywisty i nie trzeba wyjaśniać jego roli, natomiast TASTE (ang. smak, gust) jest odpowiedzialny za regulację środka pasma w zależności od naszych upodobań.

Pozostawiając TASTE w pozycji środkowej nie wpływamy na barwę, zaś kręcąc potencjometrem w dwie strony rozjaśniamy lub ściemniamy barwę na wejściu. To dość ciekawe rozwiązanie, pozwalające na wstępne, ogólne wykręcenie brzmienia, jeszcze przed jego szczegółową equalizacją.


[img:2:R] Jeśli już o niej mowa, kolejną sekcją panelu PUMY 500 jest właśnie czteropasmowy korektor, dzięki któremu mamy możliwość precyzyjnej regulacji tonów niskich, niskiego środka, wysokiego środka, oraz tonów wysokich. Kolejna sekcja przedniego panelu do instrumenty związane z sygnałem, jaki wypuszczamy ze wzmacniacza.

Poza MASTER VOLUME znajduje się tu wyjściowe gniazdo XLR, włącznik MUTE, oraz przełącznik Di POST. Za jego pomocą decydujemy o tym, czy wysyłamy przez XLR sygnał przed, czy po equalizacji. Przełącznik ten przydaje się nie tyle nam, co nagłośnieniowcom podczas koncertów i w studio.

Jeśli chodzi o plecy to sytuacja jest równie klarowna co w przypadku przedniego panelu.

[lupa:2]

Do dyspozycji mamy tu gniazdo przewodu zasilającego, dwa uniwersalne gniazda SPEAKON/JACK do podłączenia kolumn, oraz cztery gniazda jack odpowiedzialne za pętlę efektów (send, return), line out, oraz gniazdo do wpięcia tunera.

KOLUMNA S 212

[img:3:L] Kolumna sprawia wrażenie dość wąskiej, jak na paczke basową. Dzieje się tak z uwagi na umieszczenie w obudowie głośników w linii pionowej. Są to dwa, dwunastocalowe głośniki neodymowe oraz tweeter.

Warto dodać, ze to właśnie TecAmp jako pierwszy producent zastosował w głośnikach magnesy neodymowe, co zrewolucjonizowało w pewien sposób rynek kolumn basowych. W tradycyjnych kolumnach ceną za moc była ich ogromna waga.

Dużo mniejsze i bardziej wydajne magnesy neodymowe umożliwiają budowę kolumn o wielkiej mocy i niskiej wadze. Na tylnej ściance obudowy znajdują się dwa otwory umożliwiające wydmuch tłoczonego przez głośniki powietrza. Na bocznej ściance obudowy znajdziemy groźnie wyglądający, kilkupozycyjny przełącznik regulujący poziom wykorzystania tweetera.

Na uwagę zasługują bardzo zmyślne uchwyty transportowe, pozwalające na przenoszenie paczki w różnych pozycjach. Kolumna opatrzona jest dwoma równoległymi wejściami typu Neutrik Speakon służącymi do podłączenia głośników pod wzmacniacz.

OD SŁÓW DO CZYNÓW

Do testu użyłem dwóch swoich basówek. Są to Fender Jazz Bass, oraz Mayones Africa 5 Fretless.

[img:4:R] Po podłączeniu się do wzmacniacza i ustawieniu wszystkich potencjometrów na godzinie dwunastej sprzęt zagadał bardzo ładnie. Dźwięk był czysty i co najważniejszy wydobywał z obu instrumentów to, co w nich ważne. Po tej wstępnej próbie zacząłem sprawdzać narzędzia, jakie oferuje przedni panel PUMY 500. Na słowo uznania zasługuje potencjometr TASTE, który w łatwy i prosty sposób charakteryzuje tonację naszego brzmienia.

[img:5:L] Zabawa korektorem pozwoliła mi na ustawienie bardzo szerokiego wachlarza brzmieniowego. Soczysty, mięsisty dół generowany przez wzmacniacz był świetnie przenoszony i eksponowany przez kolumnę, która mimo swojego niegroźnego wyglądu potrafi bardzo wiele. Nawet na dużym poziomie głośności charakterystyka brzmienia nie uległa zmianie. Rzadziej spotykane w basowych paczkach dwunastocalowe głośniki sprawdziły się znakomicie. Zamontowany na obudowie kolumny regulator poziomu tweetera działał bez zarzutu.

PODSUMOWANIE

Generalnie całośc zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Sprzęt TecAmp gwarantuje nam przyjemnośc z gry na basie. Prosty w obsłudze i transporcie sprzęt znakomicie nadaje się do studia i na klubowy koncert. Wszystkim zainteresowanym polecam odwiedzenie najbliższego sklepu z tym sprzetem i własnoręczne przetestowanie TecAmp PUMA 500 i S 212.

Na stronie dystrybutora www.firmamuzyczna.pl znajdziecie specyfikacje techniczną tego sprzetu oraz szeroką game innych produktów TecAmp.
 
 

 
Foto: Marcin Rutkowski
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem