TC LEVEL PILOT

Iwo Olszewski 16 października 2009, 10:02 AUDIOSTACJA
TC Electronic ok. 350 zł
  • Równe działanie na obu kanałach – przy maksymalnym ściszeniu oba kanały znikają w tym samym czasie. Nie ma, charakterystycznego dla tanich konstrukcji, „odpadnięcia” jednego kanału przed drugim.
  • Brak słyszalnej koloryzacji dźwięku na każdym poziomie głośności.
  • Solidne i przepiękne wzornictwo i wykonanie
  • Dość krótki kabel – musiałem użyć przedłużaczy XLR, aby wpiąć się w monitory.
  • Brak jakiejkolwiek podziałki – nie mamy punktu odniesienia między zerem a maksymalną wartością
  • Brak jakichkolwiek dodatkowych funkcji – korzystam z kontrolerów dających możliwość przełączania między większą ilością źródeł sygnału i monitorów.


iwo-1.jpgNastały ciężkie czasy… Kryzys rozszalał się w pełni, obejmując wszystkie dziedziny życia. Obiecano mi do testów 96 kanałową konsoletę analogową z pełnym wyposażeniem, a okazało się, że otrzymam do przetestowania…. potencjometr głośności.

Choć fakt, że potencjometr to nie byle jaki
– no bo srebrny…i duży… i z aluminium.




Pisanie felietonu o potencjometrze głośności zwanym potocznie „gałą” wydaje się być idiotyzmem. Lecz wcale tak nie jest. Wiele studiów domowych, projektowych, projektowych, a nawet większych produkcyjnych nie posiada na wyposażeniu analogowych konsolet, lecz po prostu odpowiednio skonfigurowane systemy DAW. Różne interface’y obsługują wyjścia i wejścia, zewnętrzne preampy – preampują mikrofony, cyfrowe plug-iny - kompresują i korygują brzmienie, a nawet je reverbują i delay’ują. A na końcu cały dźwięk idzie sobie kabelkiem do wzmacniacza i monitora odsłuchowego, skąd wylewa się na zewnątrz. Problem w tym, że sporo monitorów aktywnych pracuje w trybie On/Off, – czyli z maksymalnie ułatwioną kontrolą głośności sygnału – jest, lub go nie ma. Inne, na przykład, mają 2 niezależne pokrętełka głośności, których idealnie równe ustawienie jest równie prawdopodobne, co spotkanie Paris Hilton w Biedronce.


W końcówkach mocy mamy często skokowe potencjometry, – więc możemy je teoretycznie ustawić równo, ale czy chce się nam biegać do końcówki za każdym razem, gdy zapragniemy ściszyć czy zgłośnić odsłuchy? Oczywiście nasz interface może być wyposażony w osobne wyjście na monitory i potencjometr do ich regulacji, lecz nie łudźmy się, że w większości dostępnych na rynku kombajnów do wszystkiego, brzmienie tego ustrojstwa będzie powalającej na kolana jakości.

Więc pozostaje nam regulacja głośności odsłuchów 
w domenie cyfrowej….. BŁĄD !!!

Oczywiście takie rozwiązanie działa – ściągając nasz master fader w DAW’ie faktycznie ściszymy dźwięk, który słyszymy z monitorów, ale przy okazji robimy też kilka bardzo niepożytecznych rzeczy. - zmniejszamy rozdzielczość bitową sygnału (ściszanie w domenie cyfrowej odbywa się przy pomocy redukowania liczby bitów opisującej wartość sampla)

- zmniejszamy poziom całej naszej sesji – zgranie do stereo będzie cichsze o ściągniętą na masterze wartość - Inserty na Master faderze z reguły są ustawione w trybie POST – w związku z czym każda zmiana położenia fadera skutkuje zmianą poziomu sygnału płynącego do kompresorów, equalizerow zapiętych na sumie.

A więc co począć z tym fantem?

To proste - kupić dedykowany kontroler poziomu głośności. Np. TC LEVEL PILOT.

Jest to ślicznie wykonane urządzenie, którego funkcje sprowadzono do absolutnego minimum. Jest to wyłącznie - pasywny potencjometr głośności, a właściwie ściszalności (z racji swej pasywności) Z solidnej, podklejonej gumą, aluminiowej gały wychodzi kabel rozdzielający się później na 2 XLR żeńskie i 2 męskie. Wpinamy je między nasze wyjścia główne DAW, a monitory odsłuchowe i już mamy regulacje głośności odsłuchów w zasięgu ręki.

Jako że urządzenie jest pasywne, nie potrzebujemy zasilania i dzięki temu unikamy koloryzacji dźwięku oraz plątaniny kabli. Ogólnie powiem krótko:


Podsumowanie
Osobiście, TC Level Pilot mnie zauroczył i niedługo zapewne znajdzie się na wyposażeniu studia Panic Room. Co prawda nie w reżyserce, gdyż tam potrzebuje bardziej funkcjonalnego kontrolera, ale w pomieszczeniu lektorskim, jako lanserski kontroler głośności słuchawek, no i również w mobilnym zestawie nagraniowym, jako kontroler głośności odsłuchów.

A jakby jeszcze za jakiś czas pojawiła się wersja Mk2 wyposażona w potencjometr skokowy, oraz podziałkę to byłbym w siódmym niebie.

PS:
marketingowców z TC Electronics proszę o kontakt
w sprawie pomysłów na przeróbki i nowe zastosowania Level Pilota:
- solniczka
- odbojnik do drzwi
- słoiczek na dżem lub krem dla żony
… Tak piękny przedmiot nie może tkwić tylko w studiu nagrań!!!



Pozostałe testy Test wzmacniacza instalacyjnego Audac MFA 216 Szukasz systemu audio do biura, hotelu, sklepu? Masz 200 m2 powierzchni, a może kilkaset? Chcesz mieć inną muzykę w recepcji a inną w restauracji, ale z tego samego systemu? Chcesz nadawać zautomatyzowane komunikaty awaryjne, które mają...
Test gitary basowej Markbass JF1 Markbass to dobrze wszystkim znana włoska marka, która bardzo szybko zdobyła serca basistów na całym świecie żółto-czarnymi produktami służącymi do nagłaśniania tego, co tworzymy na naszych basówkach. Lista topowych artystów, którzy...
Test gitary akustycznej Washburn Bella Tono Washburn, amerykańska marka z tradycjami. Od 1883 roku obecna w świadomości muzyków. Pomimo wzlotów i upadków, wciąż obecna w muzyce folkowej, country, szeroko rozumianym rocku. Dziś bardziej znana z gitar elektrycznych, ale przecież...
Test cyfrowego systemu bezprzewodowego Shure SLX-D Trudno wyobrazić dziś sobie życie bez komputerów, smartfonów czy choćby odtwarzaczy muzycznych. Istnienie tych urządzeń oraz oczywiście wielu innych nie byłoby możliwe, gdyby nie technika cyfrowa. A wszystko to dzięki temu, że człowiek... Test monitorów odsłuchowych Palmer Studimon 5 Czekałem, czekałem i się doczekałem na zapowiadane przez Palmer Audio monitory studyjne bliskiego pola. Ich oficjalna nazwa to STUDIMON 5. Teraz w czasach streamów, broadcastów, podcastów i innych castów każdy, kto chce zaistnieć w...
Test ruchomej głowicy beam/spot Elation Fuze SFX Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że niniejszy tekst nie jest testem. Jest to dość subiektywna recenzja urządzenia marki Elation, nikt mi nie zapłacił za promowanie marki, a jedynie za jej ocenę, choć nie będę ukrywał, że w tej marce...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz