TC LEVEL PILOT

Iwo Olszewski 16 października 2009, 10:02 Audiostacja
TC Electronic ok. 350 zł
  • Równe działanie na obu kanałach – przy maksymalnym ściszeniu oba kanały znikają w tym samym czasie. Nie ma, charakterystycznego dla tanich konstrukcji, „odpadnięcia” jednego kanału przed drugim.
  • Brak słyszalnej koloryzacji dźwięku na każdym poziomie głośności.
  • Solidne i przepiękne wzornictwo i wykonanie
  • Dość krótki kabel – musiałem użyć przedłużaczy XLR, aby wpiąć się w monitory.
  • Brak jakiejkolwiek podziałki – nie mamy punktu odniesienia między zerem a maksymalną wartością
  • Brak jakichkolwiek dodatkowych funkcji – korzystam z kontrolerów dających możliwość przełączania między większą ilością źródeł sygnału i monitorów.


iwo-1.jpgNastały ciężkie czasy… Kryzys rozszalał się w pełni, obejmując wszystkie dziedziny życia. Obiecano mi do testów 96 kanałową konsoletę analogową z pełnym wyposażeniem, a okazało się, że otrzymam do przetestowania…. potencjometr głośności.

Choć fakt, że potencjometr to nie byle jaki
– no bo srebrny…i duży… i z aluminium.




Pisanie felietonu o potencjometrze głośności zwanym potocznie „gałą” wydaje się być idiotyzmem. Lecz wcale tak nie jest. Wiele studiów domowych, projektowych, projektowych, a nawet większych produkcyjnych nie posiada na wyposażeniu analogowych konsolet, lecz po prostu odpowiednio skonfigurowane systemy DAW. Różne interface’y obsługują wyjścia i wejścia, zewnętrzne preampy – preampują mikrofony, cyfrowe plug-iny - kompresują i korygują brzmienie, a nawet je reverbują i delay’ują. A na końcu cały dźwięk idzie sobie kabelkiem do wzmacniacza i monitora odsłuchowego, skąd wylewa się na zewnątrz. Problem w tym, że sporo monitorów aktywnych pracuje w trybie On/Off, – czyli z maksymalnie ułatwioną kontrolą głośności sygnału – jest, lub go nie ma. Inne, na przykład, mają 2 niezależne pokrętełka głośności, których idealnie równe ustawienie jest równie prawdopodobne, co spotkanie Paris Hilton w Biedronce.


W końcówkach mocy mamy często skokowe potencjometry, – więc możemy je teoretycznie ustawić równo, ale czy chce się nam biegać do końcówki za każdym razem, gdy zapragniemy ściszyć czy zgłośnić odsłuchy? Oczywiście nasz interface może być wyposażony w osobne wyjście na monitory i potencjometr do ich regulacji, lecz nie łudźmy się, że w większości dostępnych na rynku kombajnów do wszystkiego, brzmienie tego ustrojstwa będzie powalającej na kolana jakości.

Więc pozostaje nam regulacja głośności odsłuchów 
w domenie cyfrowej….. BŁĄD !!!

Oczywiście takie rozwiązanie działa – ściągając nasz master fader w DAW’ie faktycznie ściszymy dźwięk, który słyszymy z monitorów, ale przy okazji robimy też kilka bardzo niepożytecznych rzeczy. - zmniejszamy rozdzielczość bitową sygnału (ściszanie w domenie cyfrowej odbywa się przy pomocy redukowania liczby bitów opisującej wartość sampla)

- zmniejszamy poziom całej naszej sesji – zgranie do stereo będzie cichsze o ściągniętą na masterze wartość - Inserty na Master faderze z reguły są ustawione w trybie POST – w związku z czym każda zmiana położenia fadera skutkuje zmianą poziomu sygnału płynącego do kompresorów, equalizerow zapiętych na sumie.

A więc co począć z tym fantem?

To proste - kupić dedykowany kontroler poziomu głośności. Np. TC LEVEL PILOT.

Jest to ślicznie wykonane urządzenie, którego funkcje sprowadzono do absolutnego minimum. Jest to wyłącznie - pasywny potencjometr głośności, a właściwie ściszalności (z racji swej pasywności) Z solidnej, podklejonej gumą, aluminiowej gały wychodzi kabel rozdzielający się później na 2 XLR żeńskie i 2 męskie. Wpinamy je między nasze wyjścia główne DAW, a monitory odsłuchowe i już mamy regulacje głośności odsłuchów w zasięgu ręki.

Jako że urządzenie jest pasywne, nie potrzebujemy zasilania i dzięki temu unikamy koloryzacji dźwięku oraz plątaniny kabli. Ogólnie powiem krótko:


Podsumowanie
Osobiście, TC Level Pilot mnie zauroczył i niedługo zapewne znajdzie się na wyposażeniu studia Panic Room. Co prawda nie w reżyserce, gdyż tam potrzebuje bardziej funkcjonalnego kontrolera, ale w pomieszczeniu lektorskim, jako lanserski kontroler głośności słuchawek, no i również w mobilnym zestawie nagraniowym, jako kontroler głośności odsłuchów.

A jakby jeszcze za jakiś czas pojawiła się wersja Mk2 wyposażona w potencjometr skokowy, oraz podziałkę to byłbym w siódmym niebie.

PS:
marketingowców z TC Electronics proszę o kontakt
w sprawie pomysłów na przeróbki i nowe zastosowania Level Pilota:
- solniczka
- odbojnik do drzwi
- słoiczek na dżem lub krem dla żony
… Tak piękny przedmiot nie może tkwić tylko w studiu nagrań!!!



Pozostałe testy Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.