TC LEVEL PILOT

Iwo Olszewski 16 października 2009, 10:02 Audiostacja
TC Electronic ok. 350 zł
  • Równe działanie na obu kanałach – przy maksymalnym ściszeniu oba kanały znikają w tym samym czasie. Nie ma, charakterystycznego dla tanich konstrukcji, „odpadnięcia” jednego kanału przed drugim.
  • Brak słyszalnej koloryzacji dźwięku na każdym poziomie głośności.
  • Solidne i przepiękne wzornictwo i wykonanie
  • Dość krótki kabel – musiałem użyć przedłużaczy XLR, aby wpiąć się w monitory.
  • Brak jakiejkolwiek podziałki – nie mamy punktu odniesienia między zerem a maksymalną wartością
  • Brak jakichkolwiek dodatkowych funkcji – korzystam z kontrolerów dających możliwość przełączania między większą ilością źródeł sygnału i monitorów.


iwo-1.jpgNastały ciężkie czasy… Kryzys rozszalał się w pełni, obejmując wszystkie dziedziny życia. Obiecano mi do testów 96 kanałową konsoletę analogową z pełnym wyposażeniem, a okazało się, że otrzymam do przetestowania…. potencjometr głośności.

Choć fakt, że potencjometr to nie byle jaki
– no bo srebrny…i duży… i z aluminium.




Pisanie felietonu o potencjometrze głośności zwanym potocznie „gałą” wydaje się być idiotyzmem. Lecz wcale tak nie jest. Wiele studiów domowych, projektowych, projektowych, a nawet większych produkcyjnych nie posiada na wyposażeniu analogowych konsolet, lecz po prostu odpowiednio skonfigurowane systemy DAW. Różne interface’y obsługują wyjścia i wejścia, zewnętrzne preampy – preampują mikrofony, cyfrowe plug-iny - kompresują i korygują brzmienie, a nawet je reverbują i delay’ują. A na końcu cały dźwięk idzie sobie kabelkiem do wzmacniacza i monitora odsłuchowego, skąd wylewa się na zewnątrz. Problem w tym, że sporo monitorów aktywnych pracuje w trybie On/Off, – czyli z maksymalnie ułatwioną kontrolą głośności sygnału – jest, lub go nie ma. Inne, na przykład, mają 2 niezależne pokrętełka głośności, których idealnie równe ustawienie jest równie prawdopodobne, co spotkanie Paris Hilton w Biedronce.


W końcówkach mocy mamy często skokowe potencjometry, – więc możemy je teoretycznie ustawić równo, ale czy chce się nam biegać do końcówki za każdym razem, gdy zapragniemy ściszyć czy zgłośnić odsłuchy? Oczywiście nasz interface może być wyposażony w osobne wyjście na monitory i potencjometr do ich regulacji, lecz nie łudźmy się, że w większości dostępnych na rynku kombajnów do wszystkiego, brzmienie tego ustrojstwa będzie powalającej na kolana jakości.

Więc pozostaje nam regulacja głośności odsłuchów 
w domenie cyfrowej….. BŁĄD !!!

Oczywiście takie rozwiązanie działa – ściągając nasz master fader w DAW’ie faktycznie ściszymy dźwięk, który słyszymy z monitorów, ale przy okazji robimy też kilka bardzo niepożytecznych rzeczy. - zmniejszamy rozdzielczość bitową sygnału (ściszanie w domenie cyfrowej odbywa się przy pomocy redukowania liczby bitów opisującej wartość sampla)

- zmniejszamy poziom całej naszej sesji – zgranie do stereo będzie cichsze o ściągniętą na masterze wartość - Inserty na Master faderze z reguły są ustawione w trybie POST – w związku z czym każda zmiana położenia fadera skutkuje zmianą poziomu sygnału płynącego do kompresorów, equalizerow zapiętych na sumie.

A więc co począć z tym fantem?

To proste - kupić dedykowany kontroler poziomu głośności. Np. TC LEVEL PILOT.

Jest to ślicznie wykonane urządzenie, którego funkcje sprowadzono do absolutnego minimum. Jest to wyłącznie - pasywny potencjometr głośności, a właściwie ściszalności (z racji swej pasywności) Z solidnej, podklejonej gumą, aluminiowej gały wychodzi kabel rozdzielający się później na 2 XLR żeńskie i 2 męskie. Wpinamy je między nasze wyjścia główne DAW, a monitory odsłuchowe i już mamy regulacje głośności odsłuchów w zasięgu ręki.

Jako że urządzenie jest pasywne, nie potrzebujemy zasilania i dzięki temu unikamy koloryzacji dźwięku oraz plątaniny kabli. Ogólnie powiem krótko:


Podsumowanie
Osobiście, TC Level Pilot mnie zauroczył i niedługo zapewne znajdzie się na wyposażeniu studia Panic Room. Co prawda nie w reżyserce, gdyż tam potrzebuje bardziej funkcjonalnego kontrolera, ale w pomieszczeniu lektorskim, jako lanserski kontroler głośności słuchawek, no i również w mobilnym zestawie nagraniowym, jako kontroler głośności odsłuchów.

A jakby jeszcze za jakiś czas pojawiła się wersja Mk2 wyposażona w potencjometr skokowy, oraz podziałkę to byłbym w siódmym niebie.

PS:
marketingowców z TC Electronics proszę o kontakt
w sprawie pomysłów na przeróbki i nowe zastosowania Level Pilota:
- solniczka
- odbojnik do drzwi
- słoiczek na dżem lub krem dla żony
… Tak piękny przedmiot nie może tkwić tylko w studiu nagrań!!!



Pozostałe testy Test kolumn głośnikowych V-TONE NBX-112, NBX-115A & NBS-118 V-TONE to marka sprzętu muzycznego (mówiąc oględnie), należąca do sklepu muzycznego Music Express. Celowo użyłem pojęcia „sprzęt muzyczny”, a nie „sprzęt nagłośnieniowy”, pomimo tego, że bohaterami tej prezentacji są trzy zestawy... Test kolumnowego zestawu JBL IRX ONE Zakup systemu nagłośnieniowego nie jest prostą sprawą. Mnogość producentów oferujących dużą liczbę różnorakich konstrukcji wbrew pozorom wcale tego nie ułatwia. Oczywiście pewne rozwiązania wykluczamy odgórnie – np. do małego klubu nie...
Przetestowane: Audient ORIA i Dolby Atmos Następstwem wzrostu popularności Dolby Atmos jest fakt, że coraz więcej profesjonalnych studiów nagrań decyduje się na rozszerzenie swoich usług o dźwięk przestrzenny. Audient Oria to jedno z urządzeń do tej pracy.
Mackie Thump GO - zestaw głośnikowy z własnym zasilaniem Trudno sobie dziś wyobrazić świat bez elektryczności. Są jednak miejsca na świecie, nawet w naszej „cywilizowanej” jego części, gdzie dostęp do źródła prądu jest utrudniony. I nie mam tutaj na myśli tylko „dzikich ostępów”, bowiem... Test: Mackie Mainstream - Dla początkujących streamerów Popularność streamingu systematycznie rośnie i wynika z łatwości produkowania podcastów, wszelkiego rodzaju transmisji np. z rozgrywek gier sieciowych, wykładów itd. Wynika także z radykalnego wzrostu szybkości łączy internetowych oraz...
Test rejestratorów audio Zoom H-essential Rejestratory audio ZOOM H-essential series to idealne narzędzia dla każdego, kto stawia na mobilność, a nie chce rezygnować z profesjonalnej jakości dźwięku. Dla podcasterów, dźwiękowców, muzyków. Zobacz więcej