Brzęczy, szumi, trzeszczy? Remedium: Rocktron Hush Super C

Piotr Borowik 29 stycznia 2010, 00:00 Music Info
Rocktron Hush Super C990 PLN
  • Do dobrego szybko się przyzwyczaja...
  • Połączenie Hush i Gate z łatwą obsługą wyróżnia omawianą bramkę z pośród urządzeń podobnego zastosowania
  • Do studia i na scenę
  • Klarowniejszy sygnał łatwiej przebija się przez ścianę dźwięku
  • Ustawienia bramki działają tylko na jednym kanale, po przęłączeniu na kanał o mniejszym nasyceniu gain bramka zaczyna obcinać dźwięk- trzeba na nowo kręcić gałkami, albo ją wyłączyć
O firmie Rocktron pisaliśmy już przy okazji gitarowych efektów podłogowych. Tym razem chcemy zaprezentować ważny produkt jakim jest rackowa bramka szumów Hush Super C. Lista światowej klasy użytkowników Rocktrona jest imponująca. Wielu muzyków powierzyło redukcję niechcianego hałasu swojego gitarowego sprzętu omawianemu Hash'owi. Nie wypada więc przejść obok tematu obojętnie.


I tak na Rocktronie grają między innymi: Dragonforce, Disturbed, Lamb Of God, Flea, Max Cavalera, Brian May, Judas Priest, Zakk Wylde, Kirk Hammet, Slayer, Dave Murray, Slash, Tony Iommi, Children of Bodom, Nickelback, Motorhead, Cannibal Corpse, Six Feet Under, Yngwie Malmsteen, James LoMenzo, Def Leppard, Strapping Young Lad, Scott Ian… Jeżeli poświęcicie kilka minut na obczajkę sprzętu, którego używają z pewnością wielokrotnie natraficie na reduktor hałasu Rocktron Hush Super C.

[img:2]

Komu i po co bramka?

High-gainowcy pewnie się tu ze mną zgodzą, że problem znany jest nie od dziś. Hałasy związane z głośną pracą wzmacniacza z wysokim ustawieniem gain + np. booster pod solo + wah + modulacje + efekty przestrzenne. Dodatkowo przecież to nie jedyny wzmacniacz w gniazdku bo zaraz obok jeszcze basiak a czasem również parapeciarz. Zechcemy może czasem nagłośnić wokal(!) i stopę… Wspomnijmy jeszcze „komfortową” sytuację grania w starych dziuplach, gdzie na jednej fazie wpięte są oprócz jedynie słusznego sprzętu grającego wszystkie pralki, lodówki, telewizory, komputery, żelazka i inny badziew AGD. Urządzeń cała masa a napięcie skacze.

Hipotetyczna sytuacja: próba, gramy, komponujemy, chcemy się dogadać co do partii instrumentalnych- robimy pauzę a wzmacniacz buczy. Jeszcze fajnie jak mamy czysty kanał, na który szybko można się przełączyć, a jeśli nie?

A co w przypadku ekspresyjnego wysokooktanowego solo, kiedy delay powtarza wszystkie brudy jeszcze np. z pięć razy? Brum nasila się jeżeli używamy singli a nasz ukochany wzmacniacz dumnie zwiemy vintage'owym. Tak więc zdecydowanie Hush Super C do mocnych przesterów i oldschool'owych konfiguracji.


Bestseller Rocktrona

Żadna to nowość na rynku, ale naprawdę świetna jednostka już od prawie dwóch dekad wychodząca naprzeciw wymaganiom zirytowanych niechcianym brumem gitarzystów. Znakomite rozwiązanie używane przez zawodowców na całym świecie, które pozwala przedostać się najdrobniejszym niuansom artykulacji bez ingerencji w brzmienie jednocześnie eliminując wszystkie zdawałoby się konieczne dodatki. Faktycznie jest to flagowy produkt Rocktrona, posiadający zastosowanie zarówno w studiu, na koncertach jak i na próbach.


Wrażenia z gry

 
Warto poświęcić kilka minut na dokładne ustawienie potencjometrów. Szczególnie, że są tylko dwa: Hush i Gate :) Gate to tradycyjna regulacja poziomu głośności sygnału, poniżej którego Hush uaktywnia się. W efekcie nie przedostanie się żaden dźwięk, a czerwona lampka na przednim panelu zasygnalizuje nam uruchomienie filtra. Hush to wyjątkowa, opatentowana przez Rocktrona opcja wykorzystująca równocześnie dynamiczny filtr dolno-przepustowy oraz algorytm rozszerzalności zniżkowej. Ta unikalna cecha pozwala wyregulować poziom wyciszania ogólnych szumów pochodzących z sieci, problemów z ekranowaniem i brumieniem samej gitary. Połączenie Hush i Gate z łatwą obsługą wyróżnia omawianą bramkę z pośród urządzeń podobnego zastosowania czyniąc ją dość popularną.

Po zmianie kanału ustawienia są już niestety nieaktualne. Urządzenie dedykowane jest na jeden kanał- tu przydałby się looper i midi.


Konstrukcja i zastosowania

W celu uzyskania najlepszych efektów producent poleca wpięcie Hush Super C w pętle wzmacniacza. Urządzenie może działać w trybie mono i stereo, a dzięki rackowej konstrukcji i zajmowanej przestrzeni zaledwie 1U nie ma problemu z instalacją w studiu i zastosowaniem w trasie.

Przedni panel wyposażono w diody sygnalizujące: zasilanie, uruchomienie bramki oraz aktywność całej jednostki. Do regulacji parametrów służą dwa klarownie opisane pokrętła. Dodatkowo istnieje możliwość dezaktywacji Hush'a bez konieczności wypinania go z pętli wyłączając dedykowany

przycisk.

Na tylnym panelu znajdziemy blisko siebie umieszczone dwa wejścia i dwa wyjścia jack'owe oraz gniazdo zasilania.

Urządzenie może pracować w dwóch trybach czułości: dla sprzętu instrumentalnego (np. gitarowy, basowy) ustawienie -10dB oraz +4dB dla pro audio.
 
 


 
Podsumowanie

Niby żyć się bez niego da, jednak na własnej skórze odczułem jak mocno brakuje mi Hash'u, kiedy okres testowy dobiegł końca. Zdecydowanie instalacja takiej bramki w naszym zestawie gitarowym sprawi, że poczujemy się o wiele bardziej komfortowo i zawodowo- jak to zwykło się mawiać. Dodam jeszcze tylko, że nasi współgrajkowie na pewno docenią owe starania. Klarowniejszy sygnał łatwiej przebija się przez ścianę dźwięku i może nawet wpadnie nam do głowy pomysł, żeby ściszyć wzmacniacz...

 

Hardrockowo polecam
 
 
Foto: Marcin Rutkowski
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem