Peavey'em klasycznie w wersję kombo - Peavey Classic 50/212

5 listopada 2009 Tagi: peavey, kombo, classic 50/212, combo, wzmacniacz gitarowy
Autor testu: piotr-borowik-zdjecie Piotr Borowik
Produkt: Peavey Classic 50/212
Cena: 2990 zł
Dostarczył: LAUDA AUDIO
[img:1]
Korzystając z przypadkowego właściwie pojawienia się 50 watowego Classica w siedzibie Infomusic postanowiłem napisać parę słów na temat owego wzmacniacza. Rzadko widuje się go na scenie, jednak Ci którzy odkryli jego możliwości nie rozstają się z nim na krok czy to live, studio czy próba.


GitaraIntymnie.pl: „Moja przygoda z Peavey’em Classic zaczęła się około 10 lat temu i był to mój pierwszy lampowy wzmacniacz. Od tamtej pory miłość do lampowych konstrukcji trwa nieprzerwanie i chociaż nie ma już Classika przy mnie, zdarza nam się czasem przelotny romans.”- pisze w swoim liście Piotr lat 28.


Pamiętam jak dziś moment kiedy to sprzedałem Zooma 503 i przesiadłem się na prawdziwy lampowy wzmacniacz. Jeżeli jeszcze do tej pory nie udało Wam się pograć choć chwilę na lampie to szczerze polecam. Ja w pierwszym momencie stwierdziłem, że nie umiem grać ;) Lampowa konstrukcja o wiele bardziej wyczulona na wszelkiego rodzaju krzaki i heble wychodzące z pod palców zmusza nas do precyzyjniejszego grania. Nie ma zmiłuj; ja uczyłem się grać na nowo. Lekcje te nie poszły jednak na marne, gdyż nie lada satysfakcję sprawił poprawnie zagrany pasaż czy bezbłędna partia rytmiczna.

Dzięki swoim doświadczeniom z Classikiem do dziś jestem ogromnym fanem lampowych piecy i propaguję ich wyższość nad tranzystorowymi konstrukcjami gdzie tylko i komu tylko.


Elektronika

Pisząc wyżej „prawdziwa lampa” miałem na myśli preamp i końcówkę mocy zbudowane z wykorzystaniem lamp elektronowych opisywane często jako czułe i dynamiczne. W tym konkretnym przypadku przedwzmacniacz na trzech 12AX7 i końcówka na czterech EL84. Preamp chłodzony jest wiatrakiem umieszczonym wewnątrz metalowej obudowy, której konstrukcja podtrzymuje lampy. Nie ma możliwości wysunięcia się ich z gniazda- duży plus. Praca wiatraka jest na tyle cicha, że nie przeszkadza nawet przy nagrywaniu w warunkach studyjnych; gdy trochę głośniej rozkręcimy volume.


Na pokładzie znajdują się dwa głośniki Peavey Blue Marvel oraz całkiem przyzwoity sprężynowy reverb. Pętli efektów chwilę się naszukałem, ale jest. Uważnie prześledziwszy instrukcję znalazłem jack’owe gniazda pod tylną obudową pieca.


Konstrukcja

Wzmacniacz jest typu open back- otwarty tył. Konstrukcja świetnie sprawdza się w gitarowych kombach lampowych. Na górze znajduje się mocno przytwierdzona skórzana rączka, za którą Classika da się przenieść kilka metrów. Odradzam jednak dłuższe wędrówki. Rogi piecyka osłonięto stalowymi kątownikami, w celu ochrony przed ewentualnymi uszkodzeniami w transporcie.

Od strony wizualnej Classik posiada vintage’ową stylistykę. Ciemno beżowy tweed w połączeniu z brązowym grillem osłaniającym głośniki przenosi nas prosto w lata 70’te. Przez ponad 35 lat konstrukcja ulegała jedynie delikatnym modyfikacjom. Standardowo pokręteł szukalibyśmy na przednim panelu. Tutaj umieszczone są one na górze i schowano je w obudowie chroniąc tym samym przed przypadkowym poruszeniem potencjometrów. Dostępna jest również wersja w czarnym wykończeniu z jasno szarym grillem. Mi osobiście oldshoolowy design bardzo przypadł do gustu.

 

Foto: Marcin Rutkowski
 

Jak kręcić aby ukręcić

Od jazzu przez funky i bluesa do fusionów i hard rocków dzięki dwóm kanałom i trzem klarownym sekcjom potencjometrów umieszczonych na górze wzmacniacza. Do wyboru mamy dwa wejście Normal i Bright różniące się czułością i barwą.

[lupa:1]

Sekcja Volume: Normal- reguluje głośność kanału czystego. Używając humbuckerów i rozkręcając potencjometr do oporu jesteśmy w stanie ukręcić delikatny crunch. Kontrolki Pre & Post w domyśle gain- służą ustawieniu nasycenie przesteru na kanale Lead oraz jego charakteru. Equalization- sekcja wspólna dla obu kanałów. Tradycyjnie pasywna korekcja Bass, Middle i Treble. Sekcja Master- Volume służący za głośność główną oraz Presence definiujący jasność barwy wzmaka. Obowiązkowo na panelu znajduje się również potencjometr Reverb.

Panel wyposażono dodatkowo w przełączniki Power, Standby i wybór kanału, a działanie wzmacniacza sygnalizuje stylizowana czerwona lampka.



Brzmienie

Z góry muszę poinformować, że nie będą to cleany typu Fendera Deluxe’a, ani overdive’y okolic MESY, jednak indywidualny charakter Classica na pewno mnie uwiódł. Wzmacniacz to z ery przedrectifierowej jednak wcale nie ustępuje nowoczesnym konstrukcjom. Ilość przesteru dostępna z tego cacka całkowicie wystarcza do grania rockowych solówek, przy czym nawet przy maksymalnym ustawieniu nie jest go za dużo. Przy odpowiednim ustawieniu korekcji i podpięciu wiosełka na aktywnych pickupach da się nawet zagrać metalowo:)

Lampy 12AX7 i EL84 nadają czystemu kanałowi dynamiczny i bardzo czytelny charakter. Na przesterze natomiast dzięki korekcji Pre i Post możemy regulować bilans pomiędzy mocnym atakiem a kompresją dostosowując go do naszych preferencji.

Nagraliśmy kilka próbek brzmień tego wzmacniacza w studiu Panic Room w Gdańsku i niedługo będą tu dostępne.


Podsumowanie

Do tej pory jeden z moich przyjaciół używa Classika 30 na wielu scenach, próbach i w sytuacjach studyjnych wychwalając jego uniwersalność oraz mobilność. Zdecydowanie się pod tym podpisuję. Wszystkie opinie jakie dotychczas dotarły do mnie na temat owego komba zawsze były pochlebne i do nich dołączam swoją. Jeżeli do tego dodać jeszcze cenę: za 30W 2290PLN i za 50W 2990PLN, to już nie ma się raczej nad czym zastanawiać.
 
 
 
Specyfikacja techniczna Peavey Classic 50/212
    • 50 wat (rms) na 16 lub 8 ohm
    • Chłodzony wiatrakiem
    • Cztery EL84 i trzy 12AX7
    • Dwukanałowy preamp
    • Wejścia Normal i Bright
    • Kontrola Pre- oraz post-gain controls na kanale leadowym
    • Aktywna kontrola Presence
    • 3-stopniowe pasywne EQ (bass, middle, treble)
    • Kontrola Master Volume
    • Przełącznik Standby
    • Kontrola poziomu Reverb
    • Pętla efektów
    • Możliwość podpięcia zewnętrznej kolumny
    • Footswitch w zestawie: kanał, reverb
    • Waga: 27 kg



Artyści Peavey`a:

Clint Black, Jerry Donahue, Curtis Paull (Pushing Daisies), Robert Graves (The Red Chord), Chris Anderson (The Outlaws), Rick Neilson (Cheap Trick), Glen Mitchell (Joe Nichols), Marcus Mullins, Mark Dreyer (General Jackson), Steve Cropper, Tim McGraw, Trans-Siberian Orchestra (Trans-Siberian Orchestra), Randy Houser (Randy Houser Band), Dustinn Lawrey (The Becoming), Rob Daniels (Jimmy Wayne)

 

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
LAUDA AUDIO LAUDA AUDIO Tel: +48 (58) 555 06 60 www.lauda-audio.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Vox MV50 AC1
TEST: DV Mark EVO12
TEST: Ashdown Rootmaster EVO 5003

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

System do transmisji sygnału TC Electronic Teleport

TC Electronic Teleport to rewolucyjny system do transmisji sygnału gitarowego. Pomimo nazwy, transmisja odbywa się za pomocą kabla, lecz system umożliwia...

Produkt: Teleport GLTTeleport GLR
Cena: 360 zł360 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Kostka podłogowa Ghoul Screamer

Dziś na testowy warsztat bierzemy flagowy przester marki KHDK Electronics, czyli firmy powstałej przy współpracy Kirka Hammeta z Davidem Karonem. Ghoul JR to...

Produkt: Ghoul JR Screamer
Cena: 850 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Head gitarowy DV Mark EVO1

Head gitarowy DV Mark EVO1

Czy DV Mark EVO1 zdominuje rynek lekkich tranzystorowych, profesjonalnych wzmacniaczy dużej mocy? Nie wiem. Ale to, co wiem na pewno, to fakt, że słowo...

Produkt: EVO1
Cena: 3.200 zł
Tomasz Andrzejewski Gitarzysta
Combo basowe Ashdown Rootmaster EVO 500

Combo basowe Ashdown Rootmaster EVO 500

To ciekawe combo basowe może być tym, którego poszukuje wielu aktywnie grających basistów. Wyposażono je w 15-calowy głośnik, przy wadze około 20 kg i mocy...

Produkt: Rootmaster EVO 500
Cena: 2.600 zł
Marcin Pendowski Basista, nauczyciel, producent muzyczny
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz