Test Marian trace alpha - karta PCI

Michał Iżewski 3 lutego 2010, 00:00 DynaBit
Marian 770 PLN
  • możliwość ustawienia poziomu wejściowego i wyjściowego (-6db, +8db, +15db, +18db)
  • możliwość połączenia do 4 kart z serii trace w jeden interfejs
  • niska latencja
  • 3 wyjścia midi
  • brak 64-bitowych sterowników

Tym razem do testów przyszedł do nas... Marian. Ale Marian to nie byle jaki, gdyż... Marian TRACEα jest wewnętrznym, dwukanałowym interfejsem audio podłączanym do gniazda PCI.


Wejścia

Po otworzeniu pudełka ukazała mi się niepozorna karta. Na "śledziu" znajdują się po 2 zbalansowane wejścia i wyjścia jack 1/4" oraz 15-to pinowe złącze które kryje w sobie wszystkie cyfrowe kanały. Zaś na samej płytce drukowanej znajdziemy zworki DIP dzięki którym można ustawić poziom sygnału na analogowych wejściach i wyjściach – do wyboru -6db, +8db, +15db i +18db. Znajdziemy tu też, przypominający z wyglądu ośmiornicę, 15-to pinowy kabel z wejściem i wyjściem SPDIF, 1 wejściem MIDI i aż 3 wyjściami MIDI. Płytę ze sterownikami oraz płytę z instalacją Samplitude SE.


Instalacja

Po wstępnych oględzinach postanowiłem przystąpić do dzieła. Kartę – dzięki małym wymiarom – bez problemu umieściłem w jedynym wolnym slocie PCI w moim komputerze. Niestety przy instalacji sterowników napotkałem na problem – na załączonej płytce nie znalazłem sterowników do mojego systemu operacyjnego. Nie zrażając się jednak, odwiedziłem stronę producenta, gdzie chciałem pobrać najnowsze sterowniki. Niestety znowu spotkało mnie rozczarowanie - z wielkim żalem stwierdziłem, że Windows 7 nie jest jeszcze wspierany a - co dziwniejsze - nigdzie nie znalazłem nawet informacji o planach wprowadzenia 64-bitowych sterowników – także dla Visty. Nie próbując dalej szczęścia z – raczkującym jeszcze – Windows-em 7, odkurzyłem starego dobrego XP-eka. Tutaj instalacja przebiegła bez większych zgrzytów i wreszcie mogłem się cieszyć nową „zabawką”.


[lupa:1:R]Soft

Jako że karta nie posiada żadnych „gał” zostajemy uzbrojeni w softwarowy mikser do zarządzania kartą. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest - przy podłączeniu do 3 dowolnych innych kart z serii trace – możliwość zarządzania nimi jak jedną kartą. Niestety mogłem o tym przeczytać jedynie w instrukcji dołączonej do urządzenia i na forum producenta bo do testów miałem tylko jedną kartę.

Odczucia

Nadszedł w końcu czas na zbadanie karty w biegu. Podczas przeprowadzonych testów karta pozwoliła na uzyskanie dość niskiej latencji nawet na nieskonfigurowanym pod kierunkiem nagrywania systemie. Zaskoczył mnie poziom sygnału na wejściu, który - przy ustawieniu czułości na +18db - pozwala nawet bezpośrednio nagrać gitarę elektryczną. Chociaż przy pickupach o słabszym sygnale wyjściowym może jednak być potrzebny dodatkowy przedwzmacniacz. Zaskoczeniem okazały się też przetworniki A/D które pozwalają na próbkowanie z częstotliwością aż do 192kHz przy 32-bitowej długości słowa. Natomiast rzeczą która mnie zaciekawiła od samego początku były trzy wyjścia MIDI dzięki którym - bez żadnych dodatkowych interfejsów - możemy sterować nawet 48 (3 wyjścia * 16 kanałów) niezależnymi procesorami efektów, samplerami czy innymi urządzeniami korzystających z tego standardu.
 
 

Podsumowanie

Karta Marian Trace Alpha jest bardzo ciekawą opcją dla osób które chcą zamienić swojego PC-ta w mini studio nagrań. Dzięki opcji rozszerzenia o kolejne karty uzyskujemy niemal nieograniczone możliwości konfiguracji wejść i wyjść i to w dogodnym dla nas momencie. Jedynym – moim zdaniem – mankamentem jest brak sterowników 64-bitowych ale z drugiej strony użytkowników z systemami operacyjnymi wymagającymi takich sterowników można niemal policzyć na palcach.



foto: Marcin Rutkowski

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem