Test TC PolyTune, czyli tuner XXI wieku

Piotr Borowik 24 czerwca 2010, 16:35 Audiostacja
TC Electronic PolyTune375 PLN
  • Możliwość strojenia wszystkich strun na raz
  • Dokładny i precyzyjny
  • Cena porównywalna do innych tunerów podłogowych
  • Wyjście zasilające do innych efektów
  • Biały szybko się brudzi

Zdobywca nagrody Musikmesse International Press Award 2010 w kategorii najbardziej innowacyjnego produktu muzycznego roku 2010, okrzyknięty rewolucją w dziedzinie strojenia gitar i basów, duma i chluba producenta TC Electronic, wykorzystujący najnowsze zdobycze współczesnej technologii - Polytune!


O co cały hałas?

Polytune jest elektronicznym stroikiem stworzonym aby przyspieszyć strojenie gitary w sytuacjach występowania na scenie czy pracy w studio. Działa zarówno z gitarami elektrycznymi, akustykami, jak i gitarami basowymi. Przedrostek poly oznacza wiele i w przypadku tego konkretnego stroika oznacza możliwość strojenia wszystkich strun jednocześnie! Polytune posiada także tradycyjny tryb strojenia chromatycznego, ale żeby było ciekawiej przełącza się między tymi dwoma trybami sam.

[img:2]
 

Nowatorstwo i sprawdzone rozwiązania

Jak na nowoczesny stroik przystało jedną z wielu cech urządzenia jest możliwość zmiany stroju. Dzięki przyciskowi Tuning możemy obniżyć strój z tradycyjnego E przez Es aż do H.

Dokładność strojenia w trybie poly- wynosi +/-1cent, a przejście do trybu chromatycznego gwarantuje dwukrotne jej zwiększenie czyli +/- 0.5 cent. Stroik wyposażony został w kolorowy wyświetlacz LED pracujący jako standardowy wskaźnik igłowy oraz nowe rozwiązanie: wskaźnik obrotowy. Dzięki zastosowaniu prawie 100 diód powstała możliwość wyświetlania na ekranie informacji, które musielibyśmy wyczytać z instrukcji.

[img:3:R]Jedyny na rynku Polytune posiada czujnik natężenia światła, dzięki któremu optymalnie dopasowuje jasność świecenia ekranu do warunków oświetleniowych panujących na scenie w klubie lub w plenerze oszczędzając tym samym baterię. True bypass jest kolejną zaletą Polytune'a. Dzięki niemu nie mamy spadku jakości sygnału w momencie, kiedy jest wyłączony, ale wpięty w linię.

Strojenie odbywa się całkowicie bezdźwiękowo- funkcja silent tuning. Dzięki umieszczeniu wyjścia zasilającego na tylnej ściance stroika możemy zasilić kilka efektów na raz ponieważ ma ono moc 15mA. Wewnętrzna pamięć pozwala na odtworzenie ostatnio wprowadzonych ustawień, np. częstotliwości strojenia lub trybu pracy wyświetlacza nawet po wyjęciu baterii.

Po podłączeniu zasilania stroik sam wyświetla nam informacje: tryb pracy wyświetlacza, tryb strojenia (standardowe czy obniżone) oraz częstotliwość strojenia.


Wrażenia

„Ciągle stroisz każdą strunę osobno?”- brzmi hasło reklamowe. Automatycznie wyrobiony odruch strojenia pojedynczych strun włącza się czasem bezwarunkowo. Polytune faktycznie przełamuje pewne bariery i strojenie niezastąpionego Les Paula trwa zaledwie parę sekund. Strojenie gitar z ruchomym mostkiem zawsze wymagało więcej cierpliwości. Stałe konstrukcje mają tą przewagę, że proces ów trwa o wiele krócej. Tryb poly wyświetla nam wtedy dokładne informacje, która ze strun wymaga dostrojenia, a np. z floydem już trzeba brać poprawkę na całość.

[img:4:R] W warunkach live, kiedy musimy być pewni, że pierwsze akordy będą stroić Polytune jest niezastąpiony. Raz przejeżdżamy kostką po strunach i wiemy dokładnie czy wszystko gra, nie robiąc przy tym zbędnego hałasu. Obojętnie czy jest jasno czy ciemno wyświetlacz pozostaje klarowny i czytelny.

Miłym akcentem okazał się łatwy dostęp do baterii. Dolną pokrywę stroika przytrzymuje śruba, którą możemy odkręcić bez użycia śrubokręta. Wystarczy standardowa gitarowa kostka, która dokładnie pasuje do nacięcia na główce, aby w parę sekund wymienić 9V baterię.

Tuner łapie basowe częstotliwości, więc bez problemu nastroimy także gitarę siedmiostrunową. Droped D również nie stanowi problemu. Stroik wychwyci wszystkie dźwięki w trybie poly, przy czym te które nie są typowe dla wybranego trybu strojenia szybciej znikną z wyświetlacza. Oczywiście dostroimy je idealnie w trybie chromatycznym.

Dobrym dodatkiem okazało się być wyjście zasilające. Moc 15mA pozwala na zasilenie dwóch dodatkowych kostek typu overdrive/distortion. Należy wcześniej sprawdzić jaki pobór prądu będą mieć zasilane w ten sposób efekty, ale standard dla wymienionych wyżej to ok. 7mA. Dla przykładu taki DD-3 pobiera 45 do 65mA :]

Jedynym minusem jest biała obudowa, a pierwszą rzeczą jest przecież nadepnięcie go butem. Wygląda na to, że inspiracją dla inżynierów TC było nadgryzione jabłuszko.


Podsumowanie

Powoli zaczynam bać się testów TC, bo co przetestuję to zaraz muszę mieć;) Stroik wprawił w zdumienie samego Steve'a Morse'a, gdyż kompaktowy, cyfrowy, szybki, dokładny a TC wzbudza przecież zaufanie już od ponad trzydziestu lat. Nawet gdyby miał tylko tryb chromatyczny warto go mieć, a z gratisem w postaci trybu poly nie sposób mu nie ulec.

Polecam
Piotr GRZYBU Borowik
 
 
 


Specyfikacja TC Electronic PolyTune:

  • Dokładność strojenia: +/- 0.5 cent
  • Częstotliwość strojenia: A4 = 435 to 445Hz (co 1 Hz)
  • Impedancja wejściowa: 500 kOhm (przy włączonej kostce)
  • Zasilanie: bateria 9V (w komplecie) lub zasilacz 9V- sprzedawany oddzielnie
  • Pobór prądu: 45-50 mA (typowe użycie)
  • Wymiary (WxDxH): 72 mm x 122 mm x 45 mm
  • Waga: 300 g (z baterią)
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem