Test Roland Lucina AX-09

Bartosz Ogrodowicz 27 sierpnia 2010, 12:38 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland 2200 PLN
  • Prostota obsługi
  • Sterowanie dźwiękiem poprzez podczerwień oraz przez panel dotykowy
  • Audio player
  • Klawiatura
  • Mała możliwość edytowania brzmień
  • Skromne zestawy perkusyjne

Firma Roland słynie z innowacyjnych rozwiązań w sferze instrumentów klawiszowych, zatem gdy otrzymałem syntezator Roland Lucina AX-09, byłem ciekaw jak nowoczesność została połączona z tak kompaktowym instrumentem jakim jest keytar. W zestawie otrzymałem instrukcję obsługi, zasłonkę złącza pamięci USB, kabel zasilający oraz pasek na ramię, by móc odpowiednio wyeksponować instrument.

 

Pierwsze wrażenie:

Na pierwszy rzut oka nasuwa się panel przedni, który z początku wygląda dość surowo. Mając na uwadze, że dostałem wersję białą ( istnieje również wersja czarna ), design nie prezentuje się, jak dla mnie, zbyt atrakcyjnie. Nosi się go dobrze, jest dość wygodny, ale Ci którzy nie mieli styczności z tego typu instrumentami, na początku będą musieli dostosować się do 3-oktawowej klawiatury i ułożenia rąk na klawiaturze. Firma Roland zatroszczyła się również o najmłodszych muzyków, którzy mogą spokojnie usadowić instrument w pozycji poziomej na różnego rodzaju statywach.

Klawiatura:

Syntezatorowa klawiatura dynamiczna ( 37 klawiszy bez aftertouch ). Klawiatura zawsze była kwestią indywidualnego gustu muzyka, w modelu Lucina AX-09 klawiatura pnie ten instrument w kierunku opinii pozytywnej. Młodsi muzycy będą mieli tutaj pole do popisu nie tylko poprzez dobrej jakości klawiaturę, ale i też możliwości, które wprowadzają w świat syntezatorowej bajki – a zaczynający swoją drogę z instrumentami klawiszowymi mogą wierzyć mi, że to kończy się pasją.

[img:2]

Panel przedni:

Instrument jest bardzo prosty w obsłudze, zatem po włączeniu go po raz pierwszy możemy niemalże od razu korzystać z każdej funkcji, które mamy do dyspozycji. Przyciski są usadowione ściśle w panelu, w milimetrowym dołku, co sprawia, że przyciski nie są narażone na uszkodzenia mechaniczne podczas transportu. Każdy aktywny przycisk jest podświetlany na kolor niebieski.

Zaczynając od lewej strony, mamy do dyspozycji:

USB MEMORY – Pozwala nam na podłączenie różnego rodzaju pamięci przenośnych, odtwarzaczy audio. VOLUME – Potencjometr regulujący poziom głośności instrumentu. Obok mamy sekcję efektów oraz standardowy kontroler podczerwieni D-BEAM. Tuż pod D-BEAM, mamy wspomnianą wcześniej sekcję efektów, za pomocą których możemy swobodnie edytować i modelować brzmienie ( Do tych efektów należą: PITCH, FILTER, ASSIGNABLE, które odpowiadają za płynne przejście m.in. do vibratto, płynną zmianę dźwięku o półtonu ). Kolejno mamy AUDIO PLAYER, za pomocą którego możemy włączyć ulubione nagrania z odtwarzacza audio, który uprzednio podlączyliśmy do złącza USB instrumentu. MODULATION BAR – po włączeniu, zainicjujemy vibratto. TOUCH CONTROLLER – najprościej mówiąc jest to miejsce czułe na dotyk, dzięki temu możemy płynnie podwyższać lub obniżać dźwięk o półtonu. OCTAVE -/+ : odpowiada za podwyższenie lub obniżenie dźwięku o oktawę.

Gdy zastosujemy kombinację przycisków: Transpose oraz przycisk "–" lub "+" przetransponujemy dźwięk o półtonu w górę lub dół. Obok mamy malutki wyświetlacz Led. SHIFT – po zastosowaniu kombinacji Shift + transpose uzyskamy informacje m.in. o metronomie. Gdy zastosujemy kombinację Shift oraz przycisk odpowiadający danemu brzmieniu z grupy TONE przechodzimy w tym momencie do edycji brzmienia. Możemy zmienić nasycenie efektem, głośność, filtry itd. SPECIAL TONE – po włączeniu tego przycisku uaktywniają się specjalne brzmienia przygotowane dla tego modelu w każdej kategorii brzmieniowej. Obok mamy kategorie brzmień, są one skatalogowane w grupy, by móc ułatwić pracę użytkującemu. DEC/- DEC/+ przyciski te służą do przemieszczania się w grupie brzmień, zmieniania parametrów transpozycji itd. Sekcja FAVORITE tutaj możemy zapisywać brzmienia wcześniej edytowane za pomocą kombinacji z użyciem przycisku SHIFT.

[img:3]

Panel tylny:

Mamy do dyspozycji:
OUTPUT Jacks (L (MONO), R) (1/4 inch phone type), PHONES Jack (Stereo mini type), EXT IN Jack (Stereo mini type), FOOT PEDAL Jack (Assignable) USB COMPUTER Connector (for USB MIDI), USB MEMORY Slot, MIDI OUT Connector (V-LINK), DC IN jack.

[img:4]

 

Brzmienie:

Mamy do dyspozycji 24 brzmienia w każdej kategorii oraz dodatkowo 6 specjalnych. Bardzo entuzjastycznie podchodziłem do tego instrumentu, zatem do dzieła. Minusem tego instrumentu jest brak funkcji podziału klawiatury oraz brak funkcji nałożenia warstwowo brzmień na siebie, dałoby to większe możliwości. Dźwięk jest dość przyzwoity ale nie jest on z najwyższej półki. Najbiedniejszy według mnie jest katalog brzmień Synth/Pads. Znacznie lepiej wypadają różnego rodzaju dzwonki, skrzypce, elektryczne pianina oraz chóry. Brzmienie, które na prawdę mnie zaciekawiło to organy kościelne, które przeszywają od środka. Pozytywnie również przedstawiają się brzmienia z sekcji Brass/W Winds oraz Guitar/Bass, za pomocą których można zacząć bawić się muzyką, dogrywać się do swoich ulubionych utworów czy też tworzyć je samemu. Nie zaskakują także zestawy perkusyjne, które są dość ubogie. Ale czy są one aż tak potrzebne...?

Instrument świetnie nadaje się dla muzyków dopiero wchodzących na ścieżkę syntezatorów, mający ochotę pobawić się na scenie, nie będąc w ukryciu. Na pewno instrument sprawi frajdę najmłodszym, którzy mogą spokojnie ćwiczyć mając ten model Rolanda.

 

Podsumowanie:

Instrument jest lekki, przyjemny i daje wiele radości muzykom na scenie. Umożliwia wiele sposobów zabawy dźwiękiem oraz jest swoistego rodzaju alternatywą dla młodych muzyków. Niewątpliwie jednak może przynieść niedosyt doświadczonym muzykom. Niemniej warto zaznajomić się z tym instrumentem i wzbogacić się o cenne doświadczenie.

 


 

Pozostałe testy Test wzmacniacza instalacyjnego Audac MFA 216 Szukasz systemu audio do biura, hotelu, sklepu? Masz 200 m2 powierzchni, a może kilkaset? Chcesz mieć inną muzykę w recepcji a inną w restauracji, ale z tego samego systemu? Chcesz nadawać zautomatyzowane komunikaty awaryjne, które mają...
Test gitary basowej Markbass JF1 Markbass to dobrze wszystkim znana włoska marka, która bardzo szybko zdobyła serca basistów na całym świecie żółto-czarnymi produktami służącymi do nagłaśniania tego, co tworzymy na naszych basówkach. Lista topowych artystów, którzy...
Test gitary akustycznej Washburn Bella Tono Washburn, amerykańska marka z tradycjami. Od 1883 roku obecna w świadomości muzyków. Pomimo wzlotów i upadków, wciąż obecna w muzyce folkowej, country, szeroko rozumianym rocku. Dziś bardziej znana z gitar elektrycznych, ale przecież...
Test cyfrowego systemu bezprzewodowego Shure SLX-D Trudno wyobrazić dziś sobie życie bez komputerów, smartfonów czy choćby odtwarzaczy muzycznych. Istnienie tych urządzeń oraz oczywiście wielu innych nie byłoby możliwe, gdyby nie technika cyfrowa. A wszystko to dzięki temu, że człowiek... Test monitorów odsłuchowych Palmer Studimon 5 Czekałem, czekałem i się doczekałem na zapowiadane przez Palmer Audio monitory studyjne bliskiego pola. Ich oficjalna nazwa to STUDIMON 5. Teraz w czasach streamów, broadcastów, podcastów i innych castów każdy, kto chce zaistnieć w...
Test ruchomej głowicy beam/spot Elation Fuze SFX Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że niniejszy tekst nie jest testem. Jest to dość subiektywna recenzja urządzenia marki Elation, nikt mi nie zapłacił za promowanie marki, a jedynie za jej ocenę, choć nie będę ukrywał, że w tej marce...
Copyright © INFOMUSIC 2021

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz