Test: Gitara elektryczna Fujigen Neo Classic LC-20E/BK
Piotr Borowik 22 grudnia 2010, 12:25 Music Partners Polska- wklejany gryf
- pickupy Seymour Duncan
- poprawiona względem tradycyjnej konstrukcji intonacja
Dzisiaj przyjrzymy się Les Paul’owi made in Japan zdobywającemu coraz większe uznanie pośród muzyków z całego świata- zakładka Artists na stronie producenta (ZOBACZ TUTAJ). Pytanie brzmi: czy będzie lepiej czy może inaczej?
Testowane wiosełko Fujigen Neo Classic LC (FGN NCLC-20E/BK) jest odpowiedzią Fujigena na Gibsonowego Les Paula Custom znanego jako Black Beauty. Na pierwszy rzut oka nie da się ich odróżnić, ale, jak to mamy w zwyczaju, zbadamy instrument dokładniej.
Konstrukcja
Ponadczasowy design gitary elektrycznej zwanej Les Paul udowodnił i nadal udowadnia jego ogromny sukces (przy okazji: projektantem nie jest wcale Les Paul tylko Ted McCarty- brzmi znajomo?!) Pojawienie się jego wersji proponowanych przez innych producentów niż amerykański Gibson nie powinno więc dziwić. Części składowe tego fenomenu, wiernie odwzorowane przez FGN, to m.in. mahoniowy korpus z wklejonym mahoniowym gryfem.
FGN Neo Classic LC posiada gryf o obłym profilu litery „U”. Na hebanową podstrunnicę nabito 22 progi i ozdobiono ją prostokątnymi markerami z macicy perłowej. Korpus, gryf i główka wykończonej w czarnym kolorze gitary posiadają biały wielowarstwowy binding. Dwa humbuckery Seymour Duncan wraz z całym osprzętem frimy Gotoh wykończono na złoto.
Wiosło wyposażono w trójpozycyjny przełącznik konfiguracji pickupów umiejscowiony w górnej części korpusu, tuż nad podstrunnicą. Do obu humbckerów zainstalowano dedykowane potencjometry barwy i głośności, co daje w sumie cztery pokrętła z nakładkami w kolorze czarnym. W modelu tym zastosowano także częściowy pickguard, tak jak w oryginale, co we współcześnie produkowanych LP jest raczej rzadkością.
Charakterystyka
FGN’owa wersja Black Beauty brzmi nowocześniej i pomimo 90% (a może i więcej) mahoniu nie jest wcale tak ciemna, jak można byłoby się spodziewać. Dzięki temu z uzyskaną dynamiką doskonale odnajdziemy się w obniżonych strojach i mocno przesterowanych brzmieniach. Charakter możnaby określić jako krzyżówkę pomiędzy tradycyjnym LP a Ibanezem z pickupami Seymoura:).
Bonusy
Po pierwsze, po drugie i po trzecie: usztywniony gigbag- rewelka! Dodatkowo, również wspomniany w poprzednich FGN’owych testach, materiał ochraniający gitarę przed zadrapaniami i zimnem.
Wrażenia
Dobór pickupów jak zwykle oceniam bardzo na plus. Ci, którzy znają Seymour Duncan SH-4 Jeff Beck wiedzą co mam na myśli, a pozostałym radzę przetestować ten humbucker. Pełen ekspresji i mocy, doskonale wyważony sygnał do cleanów i brudasów;)
Na ogromną uwagę w tym modelu zasługuje wykorzystanie systemu C.F.S. Każdy miłośnik Gibsonów doskonale wie, jaki mankament wynika z niezmienionej od ponad 50 lat formy. Gitara ta pięknie stroi.
Brakuje charakterystycznego dla Gibsonów „nosa” w soundzie, ale w końcu nie o to chodziło. Brzmienie jest bardziej otwarte i jaśniejsze co w zestawieniu z innymi Japońskimi gitarami zaczyna ujawniać wspólny klimat instrumentów produkowanych w kraju kwitnącej wiśni.
Profil gryfu w kształcie litery „U” to najgrubszy z powszechnie dostępnych profili. Akcja strun jest jednak ustawiona relatywnie nisko, więc nie ma potrzeby walki z solowymi dźwiękami i podciąganiem strun. Tylko nie zrozumcie mnie źle - to nie jest wyścigówka.
Podsumowanie
Pomimo klasycznej konstrukcji sound sprzyja graniu nowoczesnych gatunków muzycznych podpartych mocno przesterowanym brzmieniem i dźwięczącymi cleanami. Porównując cenę z oryginałem mamy około dwukrotną różnicę więc kierując się choćby tylko aspektem finansowym na pewno warto przetestować ten instrument na własnych uszach i we własnych dłoniach, gdyż ma do zaoferowania o wiele więcej.
Zapraszam do obejrzenia video z wycieczką po fabryce:
Specyfikacja:
- Seria Neo Classic
- Wklejany gryf
- Korpus: Mahoń
- Gryf: mahoń 1 część U-shape
- Podstrunnica: heban, radius 305mm
- Progi: 22 progi system C.F.S.
- Skala: 24,75” (628mm)
- Hardware: złoty
- Klucze: Gotoh SG301-04
- Mostek: Gotoh GE014B
- Strunociąg: Gotoh GE101Z
- Pickupy: Seymour Duncan `59 SH-1n (gryf), Seymour Duncan JB SH-4 (mostek)
- Kontrolki: 2 x volume, 2 x tone, 3-poz. przełącznik
- Kolor: czarny
- Wykończenie: Lakier akrylowy
- Elektronika: CTS
- W komplecie: Gig Bag
- Struny: D`addario EXL110 (010-046)