TEST: Gitara elektryczna Fujigen Neo Classic TL-20R/ASH/2TS

Piotr Borowik 21 lutego 2011, 08:50 Roland Polska Sp. z o.o.
Fujigen Neo Classic TL-20R5800 Pln
  • 4-pozycyjny przełącznik pickupów
  • struny puszczone przez korpus
  • lity kawałek jesionu w korpusie

Na zakończenie serii Japońskich propozycji gitarowych klasyków serwujemy przypalanego telecastera. Dość ciężko znaleźć mi było rzetelne informacje dotyczące gitar FGN, więc czuję pewnego rodzaju obowiązek przekazania Wam, drodzy czytelnicy, moich prywatnych odczuć dotyczących owych unikatowych instrumentów oraz podsunięcia kilku dodatkowych linków. Mam nadzieję że zaprezentowany pakiet przekona Was do odnalezienia i własnoręcznego obadania instrumentów spod marki Fujigen.

 

Konstrukcja

Instrument jak przystało na telecastera został wykonany techniką bolt-on (nie, nie... nie jest to projekt Michaela Boltona;), czyli posiada wkręcany gryf. Jesionowy korpus połączono z klonowym, jednoczęściowym gryfem o profilu w kształcie litery U. Na palisandrową podstrunnicę nabito 22 progi w systemie C.F.S.(więcej o systemie C.F.S. znajdziesz w tym linku), a pomiędzy nimi umieszczono tradycyjne markery w kształcie kropek.

Na korpusie znajdziemy profilowany biały pickguard wypełniający przestrzeń także pomiędzy obydwoma pickupami. Struny puszczone są przez korpus, a mostek to bardzo specyficzny element w tych modelach. Przełącznik konfiguracji pickupów oraz potencjometr głośności i tonów umieszczono na chromowanej płytce, co również jest rozpoznawalną częścią klasycznego designu.

[lupa:1]

W przypadku klasycznych telecasterów mamy do czynienia z połączeniem singla pod mostem i singla przy gryfie. W przypadku Fujigena przy gryfie znalazł się humbacker - taka konfiguracja pojawiła się nieco później, bo dopiero w latach ’70, w modelu Telecaster Custom i była popularyzowana przez Keitha Richardsa. 4-pozycyjny przełącznik pickupów umożliwia granie na ukośnie umieszczonym singlu pod mostem, obu pickupach razem, humbuckerze pod gryfem oraz pojedynczej (rozłączonej) cewce humbuckera.

[img:1]

 

Charakterystyka

Jeżeli nie graliście jeszcze na Tele, to najwyższa pora. Jest to jeden z kanonów brzmieniowych i warto znać możliwości brzmieniowe tego instrumentu. Pojawia się coraz częściej w rękach wybitnych instrumentalistów (Mike Stern, John 5, Jerry Donahue, ) jako główny instrument i nierozerwalny element scenicznego image’u.

FGN’owy Tele posiada klasyczny ton który w połączeniu z pickupami Seymour Duncan idealnie nadaje się do zastosowań w lżejszych gatunkach muzycznych i czystych soundach. Szerokie, jak na jesionowy korpus, pasmo i długi sustain to niewątpliwe atuty tego wiosełka, a wrażliwość na artykulację i niuanse gry palcami w połączeniu z delikatnym tube screamerem to patent na idealne brzmienie solowe.

[img:2]

 

Wrażenia

Profil gryfu nie dziwi ze względu na długą (ponad sześćdziesięcioletnią) tradycję konstrukcyjną telecasterów sięgającą czasów, w których gitarowi herosi dopiero stawiali swoje pierwsze kroki w grze na instrumencie. Gitara posiada zatem porządny kawałek drewna, bez którego brzmienie i sustain na pewno nie byłyby takie same.

Łatwy dostęp do wysokich pozycji, dzięki głębokiemu wycięciu w korpusie, w połączeniu z systemu C.F.S. (circle frettig system) poprawiającemu intonację zachęca do grania od 12 progu w górę gryfu. Wysokie solowe dźwięki wydobędziemy więc bez problemu, jeżeli już przyzwyczaimy się do profilu.

Gitara wręcz stworzona jest do czystych soundów, dlatego funk, jazz i granie otwartych akordów przychodzi bardzo naturalnie. Mocno przesterowane brzmienia nie przypadną do gustu fanom metalowego grania - do tego potrzebny jest humbucker pod mostem. Dobra informacja dla fanów gry techniką chicken picking: FGN Tele stworzony jest do grania palcami.

Jeżeli ktoś z was interesuje się blue-grassowym graniem, zapewne ucieszy go fakt, że typowa dla tego gatunku technika podciągania strun na główce za siodełkiem znajduje pełne zastosowanie w tym model FGN’a. Pojedynczą strunę można podciągnąć nawet o cały ton!

Na koniec wrażenia wizualne - jak wiadomo równie ważne, gdyż instrument nie tylko inspiruje nas brzmieniem, ale także swoim wyglądem. Wykończenie korpusu to Sunburst zwany bardziej swojsko przypalanką. Wystarczy rzucić okiem na fotki, aby docenić piękne słoje jesionowego korpusu wykonanego z jednego kawałka drewna(!).

 

Podsumowanie 

Fujigen Neo Classic to wysokiej klasy instrument wnoszący szczyptę unowocześnienia do klasycznej, dobrze rozpoznawalnej konstrukcji poprzez delikatne zmiany w elektronice i profilowaniu progów. Dzięki temu instrument przy zachowaniu walorów brzmieniowych zyskuje na grywalności. Nie wahajcie się ani chwili przed przetestowaniem, gdyż niestety ilość FGN’ów jest na razie ograniczona.

Na koniec jeszcze dodam, że wyżej przedstawioną gitarkę zamówił dla siebie, myślę wszystkich znany :), Jurek Styczyński. Za około 3 miesiące będzie już zasuwał na lekko upiększonym NCTL-20 z własną sygnaturą na główce! Tym samy Jurek zostanie ambasadorem gitar FGN w Polsce.

 


Specyfikacja FGN NCTL-20R/ASH/2TS:

  • Seria Neo Classic
  • Konstrukcja: wkręcany gryf
  • Korpus: lekki jesion
  • Gryf: klon 1 częściowy o profilu litery U (250-350mmR „Compound Radius”)
  • Podstrunnica: palisander
  • Progi: 22 progi system C.F.S.
  • Skala: 25,5” (648mm)
  • Hardware: nikiel i chrom
  • Klucze: Gotoh SD91-05M Magnum Lock
  • Mostek: Wilkinson WTB
  • Pickupy: Seymour Duncan `59 SH-1n (gryf)
  • Seymour Duncan STL-1 (mostek)
  • Kontrolki: 1 x volume, 1 x tone, 4-poz. Przełącznik (!!!)
  • Kolor: 2 Tone Sunburst
  • Wykończenie: Lakier akrylowy
  • Elektronika: CTS
  • W komplecie Gig Bag
  • Struny: D`addario EXL110 (010-046)

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem