Instalacja nagłośnienia JBL serii PRX 600 w klubie SPATIF

3 marca 2011, 21:28 ESS Audio
JBL 24 376 netto (zestaw)
  • Bardzo szybka instalacja. Z okablowaniem zajeło 2 osobom około 20 min. !!!
  • Niska Waga, subwoofer PRX 618 S-XLF waży zaledwie 37 kg
  • Bardzo solidne i wytrzymałe
  • Wydajny cyfrowy wzmacniacz mocy firmy Crown
  • Użytkownicy poprzednich serii JBL nie będą mieli najmniejszych problemów z wystrojeniem systemu na front czy też monitory
  • Bas bardzo szybki i skuteczny
  • Szumy własne praktycznie nie słyszalne
  • Duża rozpiętość dynamiki.
17 lutego w sopockim klubie Spatif odbył się koncert warszawskiego zespołu Olaf Deriglasoff. Przy tej okazji i dzięki uprzejmości klubu postanowiliśmy przetestować nowe aktywne kolumny JBL serii PRX600. 

Zestaw ten udostępniła firma ESS Audio, która jest wyłącznym przedstawicielem handlowym i serwisowym Harman Pro Group na terenie Polski.
 
 
Spatif to miejsce szczególne, elitarny klub i legenda sopockiej bohemy przy ul. Bohaterów Monte Cassino 54 w Sopocie. Powstał w latach 50. jako siedziba Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu i Związku Polskich Artystów Plastyków ZPAP. Bywalcami były takie indywidualności jak m.in.:
 
Zbigniew Cybulski, Faye Dunaway, Kalina Jędrusik, Bogumił Kobiela, Andrzej Kostenko, Janusz Morgenstern, Leon Niemczyk, Agnieszka Osiecka, Roman Polański, Jerzy Skolimowski i wielu, wielu innych... Zapraszamy na stronę klubu w celu poznania historii i aktualnego repertuaru.
 
 
[img:3]
 
ZACZYNAMY INSTALACJĘ
 
17 lutego o godzinie 11:00 przyjechała krepka ekipa z ESS AUDIO z kompletnym wyposażeniem nagłośnienia. Koncert jaki odbywał się w tym dniu Sopocie stał się doskonałą okazją do przetestowania nowej serii JBL`a o nazwie PRX. 
 
Do instalacji w klubie wykorzystano:

    • dwie kolumny PRX 625 dual 15”, 
    • dwie kolumny subniskotonowe PRX 618 S-XLF 18” .
    • rolę monitorów scenicznych spełniały między 
      innymi kolumny PRX 615 M.15”
 
Kolumny przetestowaliśmy w warunkach koncertu oraz imprezy prowadzonej przez dja. Producent zapewnia, że system nadaje się do zastosowania w instalacjach przenośnych jak i stałych. Przekonamy się zatem, jak nowe rozwiązania firmy JBL sprawdzą się w praktycznym zastosowaniu.
 
 
Kolumny wykonano z 18 mm sklejki brzozowej oraz wykończono je tworzywem DuraFlex™. Taka obudowa jak i zastosowanie magnesów neodymowych sprawiły, że kolumny charakteryzują się niewielką wagą, jak na swoje gabaryty przykładowo podam, że subwoofer PRX 618 S-XLF waży zaledwie 37 kg. 
 
[img:5]
 
Cała seria posiada gwintowane gniazda M10 oraz M20 dla sztycy w modelu 618. Zadbano oczywiście o dwie zintegrowane rączki pokryte tworzywem antypoślizgowym. Kolumny sprawiają wrażenie bardzo solidnych i wytrzymałych. Zastosowane tworzywo charakteryzuje się wytrzymałością na zewnętrzne czynniki pogodowe. DuraFlex charakteryzuje się również odpornością na bardzo wysokie temperatury i zastosowano go między innymi dla tego, że w kolumnach zainstalowane zostały wzmacniacze, które posiadają radiatory oddające ciepło. Po kilkugodzinnej pracy kolumn można było zaobserwować wzrost temperatury obudowy w okolicach radiatora, oczywiście nie wywołało to żadnych niepożądanych efektów i nie wpłynęło na dalszą pracę systemu.
 
Z racji niewielkiej wagi, kolumny zainstalowano bezproblemowo. Jest to duży plus, gdyż jak wiadomo kolumny nie zawsze są lekkie, a co za tym idzie instalacja wymaga sporego nakładu pracy. Dwie kolumny PRX 625 podwieszone zostały łańcuchami do kratownicy. Ilość otworów M10 jest całkowicie wystarczająca, aby powiesić kolumny wertykalnie lub horyzontalnie. Pomyślano również o umieszczeniu otworów tak, aby mogły służyć jako odciągi, w momencie kiedy zechcemy ustawić odpowiednie kąty ich nachylenia. 
 
W naszym przypadku dwie doświadczone osoby dały sobie radę 
z instalacją i okablowaniem w około 20 min.

 
 
 
 
 
Seria PRX 600 to istne kombo jednych z najbardziej kojarzonych marek na rynku. Kolumny wyposażone zostały w wydajny cyfrowy wzmacniacz mocy Crown klasy D wraz z procesorem DSP firmy dbx, niezbędne gniazda wejściowe i wyjściowe oraz regulatory pozwalające optymalnie dopasować moc i brzmienie w dowolnych konfiguracjach systemowych.
 
Najważniejsze innowacje w tej serii to przede wszystkim zastosowanie unowocześnionych przetworników 380 mm (15”) JBL 265F-1 Differential Drive® z magnesem neodymowym, podwójną cewką oraz aluminiowym koszem będącym także radiatorem odprowadzającym ciepło. Unowocześniony przetwornik ciśnieniowy 37,5 mm (1,5”) JBL 2408H-1 z membraną polimerową i magnesem neodymowym. W kolumnach basowych zastosowano przetwornik 460 mm (18”) JBL 2268FF Differential Drive® również z magnesem neodymowym.
 
[img:6]
 
Po pomyślnej i sprawnej instalacji zabraliśmy się pośpiesznie do odsłuchania systemu. Drobne regulacje proporcji podwieszonych kolumn do dołów i już można było rozkoszować się naprawdę czystymi bardzo dynamicznymi dźwiękami wydobywającymi się z nowych głośników JBL-a. Suby wyposażono w przełącznik odwrócenia fazy i potencjometr master, dzięki któremu w prosty sposób dopasujemy proporcje w naszym systemie. Oczywiście cała seria posiada takie potencjometry. Po nad to PRX 625 wyposażono w przełącznik BOOT, który podbije górne i dolne pasma w razie takiej potrzeby. W instalacji w klubie Spatif zastosowaliśmy ustawienie FLAT (płaski) które w mojej opinii było po prostu lepsze.
 
Kolumny PRX 615 M dodatkowo wyposażono w przełącznik monitor, który powoduje obcięcie najniższych częstotliwości ( HPF). Monitory zachowywały się bardzo podobnie do znanej już nam dobrze serii SRX. Jedyna różnica jest taka, że SRX w zastosowaniu jako monitory tniemy przy 400 Hz oraz 3,15 kHZ, PRX natomiast mają wyraźną górkę już przy 315 Hz czyli nieco niżej. Dodam, że monitory strojono pod klasyczny mikrofon Shure Sm 58. Te drobne zabiegi na korektorze graficznym sprawiły że system monitorowy był wolny od przydźwięków i tak bardzo nie pożądanego feedbacku. Jednym słowem użytkownicy poprzednich serii JBL nie będą mieli najmniejszych problemów z wystrojeniem systemu na front czy też monitory. Producent przyzwyczaił nas już do pewnego standardu i utrzymuje ten trend.
 
[img:7]
 
 
WNIOSKI

System okazał się bardo skuteczny, zaskakuje tez pozytywnie duża rozpiętość dynamiki. W pierwszym momencie pomyślałem nawet, czy przypadkiem na stole frontowym nie jest włączony kompander. Szumy własne praktycznie nie słyszalne. Bas bardzo szybki i skuteczny. Jednym słowem porządna robota inżynierów z firmy JBL w kooperacji z Crown i dbx. 

System godny uwagi i na pewno znajdzie swoich zwolenników wśród klubów jak i wśród firm świadczących usługi nagłośnieniowe. Najlepszym tego przykładem jest decyzja o zmianie systemu na wyżej opisany w klubie Spatif , gdzie mieliśmy przyjemność przeprowadzać testy serii PRX600.
 

Test przeprowadził zespół kierowany przez 
Michała Sierakowskiego 
z firmy Laboratorium Fonograficzne
 
 
Opinia właściciela klubu SPATIF:
 
Wczorajszy dzień testów zaczął się bardzo dobrze, wszystko rozwijało się jak w amerykańskim filmie sensacyjnym. Wszyscy podczas testów zgodnie stwierdziliśmy, że jest selektywnie i progres poprawy dźwięku dość mocno zauważalny nawet dla osób, które się na tym nie znają. Podczas próby zespołu również wszystko przebiegało bez większych problemów. Muzycy na scenie dość szybko uznali, że dźwięk jest ok.

Arkadiusz Hronowski

Odwiedź SPATIF i posłuchaj JBL PRX w omawianej konfiguracji. 

[img:1]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


Najważniejsze dane techniczne:
 
 
JBL PRX 618S-XLF
 
  • Maksymalny szczytowy poziom SPL 133 dB
  • Przetwornik 460 mm (18”) JBL 2268FF Differential Drive® z magnesem neodymowym, podwójną cewką oraz aluminiowym koszem będącym także radiatorem odprowadzającym ciepło
  • Wzmacniacz mocy firmy Crown® klasy D o mocy 1000W (2 x 500W)
  • Procesor DSP dla sygnału wejściowego: częstotliwość podziału,  limiter dynamiczny, optymalizacja pracy
  • Procesor DSP dla sygnału wejściowego: częstotliwość podziału,  limiter dynamiczny, optymalizacja pracy
  • Wejście z gniazdem XLR oraz TRS ¼” i regulacją poziomu, gniazdo wyjściowe XLR
  • Górne gwintowane gniazdo M20 dla sztycy
 
  • System: aktywny, obudowa typu bass-reflex 
  • Szczytowy poziom wyjściowy: 133 dB SPL 
  • Zakres częstotliwości (-10 dB): 30 Hz – 105 Hz 
  • Pasmo przenoszenia (±3 dB): 39 Hz – 93 Hz 
  • Gniazda sygnałowe: 2 wejściowe typu Combo (XLR, TRS¼”), 
  • 2 wyjściowe XLR Impedancja wejściowa: symetryczne 20 kΩ, niesymetryczne 10 kΩ 
  • Wskaźniki: Limiter (limit) - czerwona dioda LED, aktywność limitera Sygnał (signal) - zielona dioda LED, obecność sygnału 
  • Polaryzacja: 0° lub 180° 
  • Ustawienia podziału pasma: sterowane przez procesor DSP, 48 dB / oktawę 
  • Częstotliwość podziału: 90 Hz 
  • Limiter dynamiczny (dla wejścia): układ limitera dbx Type IV™ 
  • Wzmacniacz: Crown®, klasa D Moc: 1000 W (2 x 500) 
  • Przetwornik LF: 1 x JBL 2268FF, średnica 460 mm (18”) 
  • Differential Drive® z magnesem neodymowym i podwójną cewką 
  • Obudowa: prostokątna, wykonana ze sklejki brzozowej o grubości 18 mm 
  • Podwieszanie/Instalacja: gwintowane gniazdo M20 dla sztycy 
  • Transport: dwie zintegrowane rączki pokryte tworzywem antypoślizgowym 
  • Wykończenie: tworzywo DuraFlex™ 
  • Maskownica: malowana proszkowo stalowa maskownica z otworami, 
  • akustycznie neutralna gąbka od wewnątrz 
 
Wymiary kolumny: 

  • wysokość 685.8 mm, 
  • szerokość 530.9 mm, 
  • głębokość 716.3 mm 
  • Waga: 37 kg)
 
 
 
JBL PRX 625
 
 
  • Maksymalny szczytowy poziom SPL 139 dB
  • Zaprogramowane charakterystyki korektora: flat oraz boost
  • Osiem punktów instalacyjnych M10 do podwieszenia w poziomie lub pionie, jeden punkt do odciągu tylnego
  • Dwa unowocześnione przetworniki 380 mm (15”) JBL 265F-1 Differential Drive® z magnesem    neodymowym, podwójną cewką oraz aluminiowym koszem będącym także radiatorem   odprowadzającym ciepło
  • Unowocześniony przetwornik ciśnieniowy 37,5 mm (1,5”) JBL 2408H-1 z membraną polimerową i   magnesem neodymowym, tuba 90° x 50°
  • Wzmacniacz mocy firmy Crown® klasy D o mocy 1500W (3 x 500W)
  • Procesor DSP dla sygnału wejściowego: częstotliwość podziału, limiter dynamiczny, wybór   odpowiedniej charakterystyki korektora, optymalizacja pracy
  • Wejście z gniazdem XLR oraz TRS ¼” z przełącznikiem czułości i regulacją poziomu, gniazdo wyjściowe XLR
 
  • System: dwudrożny, aktywny, obudowa typu bass-reflex 
  • Szczytowy poziom wyjściowy: 139 dB SPL 
  • Zakres częstotliwości (-10 dB): Flat: 40 Hz – 19.5 kHz Boost: 39 Hz – 19.5 kHz 
  • Pasmo przenoszenia (±3 dB): Flat: 55 Hz – 17.5 kHz Boost: 50 Hz – 18 kHz 
  • Gniazda sygnałowe: wejściowe typu Combo (XLR/TRS¼”), wyjściowe XLR Impedancja wejściowa: symetryczne 20 kΩ, niesymetryczne 10 kΩ 
  • Wskaźniki: Limiter (limit) - czerwona dioda LED, aktywność limitera Sygnał (signal) - zielona dioda LED, obecność sygnału 
 
  • Korektor: wybór ustawień flat i boost Limiter dynamiczny (dla wejścia): układ limitera dbx Type IV™ Ustawienia podziału pasma: sterowane przez procesor DSP, niskie: 48 dB / oktawę, filtry dolno i górnoprzepustowe, wysokie: 36 dB / oktawę, filtr górnoprzepustowy  
  • Częstotliwość podziału: 1.8 kHz 
  • Wzmacniacz: Crown®, klasa D Moc: 1500 W (3 x 500)  
  • Przetworniki LF: 2 x JBL 265F-1, średnica 380 mm (15”) Differential Drive® z magnesem neodymowym i podwójną cewką  
  • Przetwornik HF: 1 x JBL 2408H-1, średnica 37,5 mm (1,5”) ciśnieniowy z magnesem neodymowym i polimerową membraną 
  • Kąty propagacji: 90° x 50° nominalnie Indeks kierunkowości (DI): 10.2 dB 
  • Współczynnik kierunkowości (Q): 10.1  
  • Obudowa: trapezoidalna, wykonana ze sklejki brzozowej o grubości 18 mm 
  • Podwieszanie/Instalacja: 8 punktów M10 do podwieszenia, 1 punkt M10 dla odciągu tylnego 
  • Transport: dwie zintegrowane rączki pokryte tworzywem antypoślizgowym 
  • Wykończenie: tworzywo DuraFlex™ 
  • Maskownica: malowana proszkowo stalowa maskownica z otworami, akustycznie neutralna gąbka od wewnątrz 
 
Wymiary kolumny: 

  • wysokość 1053 mm, 
  • szerokość 430 mm, 
  • głębokość 413 mm  
  • Waga: 27,2 kg)
 
 

 
 
JBL PRX 615M
 
  • Maksymalny szczytowy poziom SPL 135 dB
  • Obudowa do zastosowania jako monitor sceniczny lub jako kolumna frontowa
  • Zaprogramowane charakterystyki korektora dla zastosowania frontowego lub monitorowego
  • Osiem punktów instalacyjnych M10 do podwieszenia w poziomie lub pionie, jeden punkt do odciągu tylnego
  • Unowocześniony przetwornik 380 mm (15”) JBL 265F-1 Differential Drive® z magnesem    neodymowym, podwójną cewką oraz aluminiowym koszem będącym także radiatorem    odprowadzającym ciepło
  • Unowocześniony przetwornik ciśnieniowy 37,5 mm (1,5”) JBL 2408H-1 z membraną polimerową i magnesem neodymowym, tuba 90° x 50°
 
  • Wzmacniacz mocy firmy Crown® klasy D o mocy 1000W (2 x 500W)
  • Procesor DSP dla sygnału wejściowego: częstotliwość podziału, limiter dynamiczny, wybór odpowiedniej charakterystyki korektora, optymalizacja pracy
  • Wejście z gniazdem XLR oraz TRS ¼” z przełącznikiem czułości i regulacją poziomu,   gniazdo wyjściowe XLR
  • Dwa gniazda do statywu
 
[img:8]
 
  • System: dwudrożny, aktywny, obudowa typu bass-reflex 
  • Szczytowy poziom wyjściowy: Front: 135 dB SPL, 
  • Monitor: 134 dB SPL Zakres częstotliwości (-10 dB): 
  • Front: 45 Hz – 19 kHz 
  • Monitor w pionie: 55 Hz – 19 kHz 
  • Monitor: 48 Hz – 20 kHz 
  • Pasmo przenoszenia (±3 dB): Front: 54 Hz – 18 kHz 
  • Monitor w pionie: 75 Hz – 18.5 kHz
  •  Monitor: 60 Hz – 18 kHz 
  • Gniazda sygnałowe: wejściowe typu Combo (XLR/TRS¼”), wyjściowe XLR Impedancja wejściowa: symetryczne 20 kΩ, niesymetryczne 10 kΩ 
  • Wskaźniki: Limiter (limit) - czerwona dioda LED, aktywność limitera Sygnał (signal) - zielona dioda LED, obecność sygnału  
  • Korektor: wybór ustawień dla zastosowania frontowego lub monitorowego Limiter dynamiczny (dla wejścia): układ limitera dbx Type IV™ 
  • Ustawienia podziału pasma: sterowane przez procesor DSP, niskie: 48 dB / oktawę, filtry dolno i górnoprzepustowe, wysokie: 36 dB / oktawę, filtr górnoprzepustowy 
  • Częstotliwość podziału: 1.8 kHz 
  • Wzmacniacz: Crown®, klasa D Moc: 1000 W (2 x 500) 
  • Przetwornik LF: 1 x JBL 265F-1, średnica 380 mm (15”) Differential Drive® z magnesem neodymowym i podwójną cewką  
  • Przetwornik HF: 1 x JBL 2408H-1, średnica 37,5 mm (1,5”) ciśnieniowy z magnesem neodymowym i polimerową membraną Kąty propagacji: 90° x 50° nominalnie Indeks kierunkowości (DI): 10.0 dB  
  • Współczynnik kierunkowości (Q): 10.0 Obudowa: asymetryczna, wykonana ze sklejki brzozowej o grubości 18 mm 
  • Podwieszanie/Instalacja: Podwójne gniazdo 36 mm dla sztycy lub statywu, 8 punktów M10 do podwieszenia, 1 punkt M10 dla odciągu tylnego 
  • Transport: dwie zintegrowane rączki pokryte tworzywem antypoślizgowym
  •  Wykończenie: tworzywo DuraFlex™ 
  • Maskownica: malowana proszkowo stalowa maskownica z otworami, akustycznie neutralna gąbka od wewnątrz 
 
Wymiary kolumny: 

  • wysokość 660 mm, 
  • szerokość 429 mm, 
  • głębokość 414 mm  
  • Waga: 19,7 kg) 
 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem