Test Mackie Onyx BlackJack - interfejs audio

Marcin Warnke 3 czerwca 2011, 12:36 Music Info
Mackie
  • Świetna jakość przedwzmacniaczy i konwerterów
  • Bezpośrednie wejście monitorowe
  • Ergonomiczna i solidna budowa
  • Bardzo dobra jakość dźwięku
  • Niski poziom szumów
  • Łatwy w obsłudze
  • Dobrej jakości sekwencer dołączony do produktu - Tracktion 3
  • Brak współpracy z MIDI
  • Brak parametru low-cut
  • Okrojona liczba I/O
  • Niemożliwe używanie mikrofonu pojemnościowego i dynamicznego w tym samym czasie - brak indywidualnych kontrolek phantom power
  • Brak oprogramowania kontrolnego interfejsu
  • Nie pozwala na możliwość wyboru sampling rate – 88.1, czy 96 kHz.

Tworząc Onyx Blackjack, Mackie użył wielu komponentów wysokiej jakości mikserów Onyx i spakował je w relatywnie tanim, kompaktowym interfejsie USB - bus-powered 2x2 (dwa wejścia i dwa wyjścia).

Czy produkt będzie w stanie zagrozić sporej konkurencji na rynku interfejsów?  Poddam go testowi i postaram się udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Budowa

Interfejs został wykonany bardzo solidnie. Przy pierwszej styczności odniosłem wrażenie, że mam do czynienia z urządzeniem, które będzie w stanie przetrwać cale dziesięciolecia. Osadzono go na metalowej podporze pod katem 25 stopni, dzięki czemu możliwy jest bezpośredni dostęp do interfejsu, niezależnie od pozycji w której pracujemy podczas nagrań, czy miksu. Rozwiązanie wręcz banalne, a jednak genialne w swojej prostocie. Jestem pewien, ze konkurencja podchwyci ten pomysł niebawem i rynek zaleją podobnie zbudowane jednostki.

[img:7]

Każdy element interfejsu został zaprojektowany niesamowicie ergonomicznie. Wszystkie pokrętła i przyciski rozmieszczono tak, by ułatwić jego obsługę. Używając ich odczuwa się precyzję i jakość Blackjacka.

Moim głównym zarzutem jest niefunkcjonalność zasilania phantom. Interfejs nie posiada oddzielnego włącznika dla swych dwóch wejść mikrofonowych. Oznacza to, że nie jesteśmy w stanie używać jednocześnie mikrofonu pojemnościowego i dynamicznego. To dość spora niedogodność, szczególnie dla tych, używających kombinacji mikrofonów korzystających z innych napięć.

[img:8]
 

Czarna skrzynka

[img:5:R]Na przednim panelu umieszczono dwa pokrętła gain, z wysoką impedancją (Hi-Z), wejście liniowe do nagłaśniania i nagrywania gitar, basów. Lampka miernika wskazuje – 20 dBu lub więcej sygnału in (zielona), albo clipping – zakłócenia (czerwona). Większość interfejsów używa wieloetapowych mierników świetlnych, co oczywiście spełnia swoją funkcję, jednak dioda, pozwoliło mi na skoncentrowanie swej uwagi w 99 procentach na sekwencerze, odciążając od kontrolowania poziomów interfejsu. Jednostajne światło pozwala na bezproblemową kontrolę poziomu głośności i sygnału przychodzącego, bez częstego używania pokrętła, co pozwala na efektywniejszą pracę.

Dopiero pojawienie się światła czerwonego, oznacza konieczność interwencji i obniżenie poziomu sygnału.

[img:3:R] Pokrętło “To Mon”, z dedykowanym przyciskiem – stereo/mono, wysyła sygnał przychodzący bezpośrednio do wyjścia monitorów, bez latencji. Zdumiało mnie z jaką precyzją producent dopracował ten element. Jest to bardzo przydatny parametr, który w dobie komputeryzacji systemów studyjnych, pozwala na bezpośrednie radzenie sobie z problemem latencji.

Na panelu przednim znajdują się także kontrolki odsłuchu, oraz wyjścia monitorów, 48V - zasilanie phantom, do obsługi mikrofonów pojemnościowych wraz z lampką kontrolną tegoż zasilania, lampką statusu USB oraz mocy.

Ostatnią rzeczą, którą umieszczono na przedniej części skrzynki jest wejście słuchawkowe – jack.

Tylna część Blackjacka zawiera wszelkie I/O –in/out interfejsu. Dwa zbalansowane, analogowe wejścia “Neutrik” – ¼ cala - XLR combo jack oraz wyjście Monitorowe L (bal/unbal) i R (bal/unbal) – 2x jack.

Do tylnego panelu Blackjacka jednocześnie można podłączyć maksymalnie pięć przewodów. Pozwala to na zminimalizowanie “bałaganu” jeśli pracujemy w studiu z większą ilością sprzętu, a co za tym idzie okablowania. Jest to częsta bolączka w wielu studiach, gdzie do właściwego funkcjonowania sprzętu, jesteśmy zmuszeni by używać sporej ilości kabli, które mogą spowodować zamieszanie.

 

Interfejs pozwala na konwersje sample rate do 24/48.

Ponadto producent dołączył do Blackjacka sekwencer Traktion 3 o wysokich możliwościach dźwiękowych – 64 bit oraz napędzie 192 kHz. Oprogramowanie to posiada przyzwoitej jakości wtyczki, które zdecydowanie przewyższają jakością te, z reguły dołączane do interfejsów. Oczywiście nie można ich porównać do DAW-ów takich jak Logic Pro, czy Pro Tools, jednak z całą pewnością zaspokoją one potrzeby tych, którzy zaczynają swą przygodę z produkcją czy też inżynierią. Program dostępny jest na stronie www.tracktion.com/authorize, na której wystarczy podać kod licencyjny, który producent dołączył do interfejsu.

[lupa:1]

Nagrania

Dość często nagrywam instrumenty akustyczne, łącząc je później w miksie z innymi, głośniejszymi instrumentami. Moim celem jest osiągnięcie jak najczystszego balansu pomiędzy elektrycznymi instrumentami, a akustycznymi, tak by były one obecne w miksie, nie tracąc swych brzmieniowych wartości.

W teście wykorzystałem mikrofon pojemnościowy. Podczas pierwszego nagrania ustawiłem mikrofon w dość sporej odległości od źródła dźwięku. W drugim zaś skupiłem się na nagraniu niskich częstotliwości instrumentu. Chciałem przekonać się jakie będą rezultaty w przypadku oddalenia mikrofonu od bongo i czy będą one współgrać z dźwiękiem opartym na niższych częstotliwościach. Dodatkowo podkręciłem kontrolkę gain dość mocno, by sprawdzić poziom szumów. W obydwu przypadkach rezultat był bardziej niż zadowalający. Cała paleta częstotliwości bongo została uchwycona realistycznie, bez zniekształceń. Pomimo odległości zarejestrowany dźwięk brzmiał czysto, przejrzyście i wyraźnie. Nagranie nie posiadało prawie żadnych szumów, co było zdumiewające, jako, ze poziom gain ustawiony został na +30dB, a następnie +40dB.

Jakość dźwięku jest powalająca! Onyx nie ma sobie równych w tym przedziale cenowym. Konwersja DA jest bardzo szczegółowa i charakteryzuje się wysoką dynamiką. W realistyczny sposób reprezentuje obraz stereo, a częstotliwości są bardzo czyste i klarowne, zarówno te niskie, średnie, jak i wysokie. Siłą konwersji AD jest niski poziom szumów i bardzo szczegółowa reprezentacja sygnału audio.

[img:12]

O klasie interfejsu Onyx Blackjack stanowią jego preampy. Większość przedwzmacniaczy w jednostkach interfejs, w tym przedziale cenowym, są bardzo słabe, a te, które są przyzwoite jak np. interfejsy Focusrite, brzmią płasko i nie posiadają charakterystyki dźwiękowej, czego mogą pozazdrościć preampom Blackjacka. Chyle czoła przed producentem – Mackie. Ze względu na jakość preampow warto zainwestować w ten interfejs, szczególnie jeśli liczy się dla was charakterystyczna jakość dźwięku i jego pełnia. Podczas testu podkręciłem monitory bardzo głośno! To co usłyszałem było czystą przyjemnością i ucztą dźwiękową. Z sąsiadami mam od tego czasu ciche dni.. Nie żałuję! Warto było!

Brzmią naturalnie, no i przede wszystkim analogowo, a to jest niepodważalna jakość w interfejsie szeroko dostępnym i bądź co bądź tanim. Bez wątpienia prampy Blackjacka są najlepszymi w interfejsach USB, jakie miałem okazje używać dotychczas.

 

Łatwa obsługa Blackjacka

Interfejs jest nieskomplikowany i łatwy w obsłudze. Wystarczy go podłączyć do komputera i używać. To takie proste. Przy komputerach ze starszym oprogramowaniem, może zaistnieć konieczność instalacji sterowników, dostępnych na stronie www.onyxupdate.com. Jest to jednostka “plug and play”, co pozwala na bardzo łatwą instalację. Współgra ona praktycznie z każdym z głównych sekwencerów. Dla nowicjuszy dodatkowym atutem będzie mała liczba kontrolek, znajdujących się na przednim panelu, dzięki czemu obsługa interfejsu jest bardzo prosta.

[img:9]

W trakcie testu wykonałem następujące czynności: podłączyłem interfejs do komputera, następnie aktywowałem monitory, podłączyłem mikrofon, ustawiłem parametry interfejsu - głośność, etc, otworzyłem sekwencer, uzbroiłem ścieżkę i wreszcie rozpocząłem nagranie. Dokładnie tak niewiele potrzeba by rozpocząć użytkowanie zintegrowanego systemu AD/DA, w którym centralną jednostką kontrolną jest interfejs Mackie Onyx Blackjack. Ważną rzeczą, o której należy pamiętać przed nagraniem, jest wyłączenie aktywnych ścieżek w sekwencerze, co pozwoli zapobiec pogłosowi latencji.

Ponadto oprogramowanie Traktion 3, które producent dodał w zestawie do interfejsu, jest nieskomplikowane i obsługuje je się intuicyjnie. Początkujący użytkownicy, po zapoznaniu się z instrukcja obsługi, nie powinni mieć problemów w opanowaniu Traktion 3 i z łatwością zintegrują go z Blackjackiem. Onyx i Traktion 3 to zestaw dla każdego muzyka, nie posiadającego wiedzy technicznej, a pragnącego otrzymywać nagrania o wysokim standardzie, przy jednoczesnych niskich kosztach.


 

 

Ocena jakości

Zakładając, ze nie potrzebujecie tych funkcji, których Onyx Blackjack nie oferuje (brak wejścia midi, okrojona liczba wejść, oddzielna kontrola zasilania phantom), stosunek jakości do ceny jest nieporównywalny z innymi interfejsami na rynku. Tak jak wspomniałem wcześniej, w tym przedziale cenowym nie ma interfejsu, który mógłby dorównać jakości dźwięku Blackjacka. Fakt, nie powala on ilością parametrów, jednak to co robi, robi naprawdę dobrze! Jest to profesjonalny sprzęt, świetnie sprawdzający się podczas nagrań na żywo. Dzięki swej kompaktowej budowie, jest jednostką mobilną, którą można po prostu spakować do plecaka i przenieść w dowolne miejsce. Współgrając z solidnym DAW-em –Traktion 3, będziecie w stanie nagrywać i nagłaśniać dźwięk o wysokich wartościach dźwiękowych, charakteryzujący się brzmieniem analogowym.

Polecam ten interfejs każdemu, kto nie dysponuje dużym budżetem, jednocześnie pragnie otrzymywać nagrania wysokiej jakości.


Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem