Zestaw pogłosowy Lexicona - LXP Native Reverb Plug-in Bundle

Marcin Warnke 19 czerwca 2011, 23:23
Lexicon
  • Jedna z najlepszych jednostek pogłosowych jakie kiedykolwiek wyprodukowano w tym przedziale cenowym!
  • Algorytmy brzmią niespotykanie czysto
  • Szeroki wachlarz parametrów, pozwala na pełną kontrolę nad edytowanym dźwiękiem
  • Powalająca jakość dźwięku
  • Ponad 200 presetów do wyboru
  • Możliwość spersonifikowania wtyczki według upodobań i potrzeb użytkownika!
  • Wielopłaszczyznowa ekspozycja graficzna czasu rzeczywistego
  • Nieobecność algorytmu bramki reverbu
  • Niemożliwe odwrócenie efektu pogłosu

Lexicon jest liderem w produkcji cyfrowych jednostek pogłosowych – reverb, a także innych efektów, od początku istnienia rynku cyfrowej produkcji muzycznej. Testowany pakiet, zawiera klasyczne algorytmy kultowych już jednostek reverb`owych Lexicona.


Instalacja

Nowy zestaw reverb`ów Lexicona wymaga do instalacji iLoka, oraz klucza, który otrzymacie po zakupie oprogramowania. Dla tych, którzy będą używać iLoka po raz pierwszy polecam przestudiować stronę www.ilok.com, by uniknąć problemów instalacyjnych. Na start bardzo ważne jest właściwe skopiowanie klucza licencyjnego na iLoka. Dokonuje się tego na w/w stronie. Po zalogowaniu należy dodać do swego profilu iLoka, a następnie klucz, który powinien zostać automatycznie zapisany na iLoku.

Kolejny krok jest już prosty. Wystarczy zrestartować komputer, otworzyć DAW i zacząć używać reverbów Lexicona. Oprogramowanie jest dostępne dla obydwu platform – od Mac OS X od wersji 10.4 i Windows XP, Vista a także 7.


Wydajność

By sprawnie funkcjonować z DAW-em, komputer powinien posiadać procesor o minimalnej sile 2 Ghz, z pamięcią operacyjną powyżej 3GB RAM-u. Osobiście używam Maca z procesorem o sile 2.66 Ghz i 4 GB RAM-u, co pozwoliło na płynną pracę, bez zakłóceń i zbytniego obciążenia CPU.

 

Kilka slow o Lexicon LXP

Po instancji, od razu przystąpiłem do rozgryzania funkcji czterech wtyczek LXP. Każda z nich należy do flagowych algorytmów Lexicona, które reprezentują jego klasę i artyzm w tworzeniu narzędzi inżynieryjnych. W pakiecie zawarto następujące reverby - Chamber, Hall, Plate oraz Room. 

[img:1]

Zawartość produktu dostarcza szerokiej gamy możliwości, dzięki czemu możliwe jest osiągniecie miksu o wysokiej jakości i szczególnej głębi. Pozwala na to ponad dwieście doskonale skonstruowanych i przygotowanych presetów, które zmienią brzmienie Waszych miksów na zawsze. Niezależnie od tego czy będziecie używać presetów, czy sami zagłębicie się w programowanie LXP, przekonacie się, że rezultaty przyniosą powalające efekty. Presety wtyczek pogrupowano na small, medium i large (czyli małe, średnie i duże), poza LXP Hall , gdzie możemy wybrać spośród następujących kategorii: Small Spaces, Small Halls, Medium Halls, Large Halls oraz Huge Halls, które pozwalają na uzyskanie niesamowitych efektów głębi.

Musze przyznać, że trudno uzyskać lepsze rezultaty, nawet przy użyciu jednostek pogłosowych innych, także uznanych producentów. LXP posiada zdolność zachowania swej głębi złożoności i przejrzystości w nawet najbardziej wielowarstwowych i skomplikowanych miksach. Bez wątpienia ten produkt ma szanse zawojować rynek i na stałe zagościć w pół-profesionalnych, a także profesjonalnych studiach nagraniowych.

Mimo, że LXP nie jest aż tak wszechstronny jak droższa oferta pogłosowa Lexicona -PCM, oferuje masę fantastycznie brzmiących efektów, pełną kontrolę i elastyczność, którą czuje się od pierwszej styczności z produktem. Każdemu, kto planuje zakup LXP, polecam wnikliwe przestudiowanie instrukcji, która w jasny i czytelny sposób przybliży rozległe możliwości tej wtyczki.


Jeśli jesteście na etapie składania swych miksów w spójną całość, wasze produkcje brzmią dobrze, ale wciąż brakuje im wyrazu, przestrzeni i oddechu, zastosowanie LXP z całą pewnością pozwoli Wam to zmienić.

 

Test

Każda z wtyczek działa jako multiplatforma, współpracując praktycznie ze wszystkimi VST, jednostkami audio oraz sekwencerami. Można je zastosować jako jednostki mono, stereo oraz mono in/stereo out. Dodano także mierniki wejścia i wyjścia, które maja umożliwić użytkownikom szybką identyfikację i kontrolę poziomu sygnału.

Musze przyznać, że interfejs użytkownika został świetnie zaprojektowany i przykuwa swą uwagę równie mocno, jak sama zawartość wtyczki. Głównym sprawcą tego jest wielopłaszczyznowa ekspozycja graficzna czasu rzeczywistego, która oferuje trzy możliwość graficznej wizualizacji dźwięku: multiband, frequency, impulse, dzięki czemu kontrola nad dźwiękiem staje się wyjątkowo precyzyjna. Możliwe jest także graficzne przedstawienie częstotliwości obecnych w dźwięku, niesłyszalnych przez ludzkie ucho! Producent nazwał je “ekstremalnie intuicyjnymi”, oraz zdolnymi do zapewnienia “precyzyjnej analizy samych algorytmów I ich edycji”.

Presety mogą być zapisywane w formacie niezależnym od tego, używanego przez DAW, dzięki czemu można użyć ich w innych sekwencerach.

[img:9]

 

Wszystkie cztery wtyczki posiadają ten sam layout kontrolek, mierników i ekspozycji graficznej dźwięku. Różnią się jedynie zastosowanym algorytmem i parametrami przypisanymi do kontrolek. W sumie produkt oferuje ponad dwadzieścia parametrów, dzięki którym możemy modelować dźwięk i użyty pogłos. By uniknąć bałaganu kontrolki parametrów pogrupowano na sześć kategorii, które są dostępne dosłownie na “klikniecie myszki”. Wybór przycisków : Input, Reverb, Modulation, Reflections, Echoes czy Master, pozwala na dostęp do parametrów, dzięki którym możliwa jest szczegółowa edycja i modulacja dźwięku. Przyznaje, że testowanie tych parametrów było prawdziwą ucztą. Są one bardzo precyzyjne, przynoszą zaskakujące rezultaty, a przede wszystkim są łatwe w obsłudze.

 

By przyśpieszyć pracę, kopia tych parametrów, które używane są najczęściej, pojawia się w oknie Soft Row. Rozpoznacie je bez problemu. Pojawia się ono przy każdym uruchomieniu wtyczki, bądź po przyciśnięciu kontrolki Soft Row, w dolnej części okna LXP. Zgodnie z ustawieniami fabrycznymi, zawiera ono pokrętła odpowiedzialne za: pre-delay, reverb time, rolloff, diffusion, rt hicut oraz wet/dry mix. W każdym momencie możliwy jest wybór innych parametrów. Używając menu parametru (drugi rząd przycisków od dołu), który ma zostać zastąpiony, wybieramy ten, którego obecność jest bardziej pożądana w oknie Soft Row. Ta funkcja usprawnia pracę i pozwala na spersonifikowanie wtyczki według upodobań i potrzeb użytkownika!

 

[img:10]

Mierniki poziomów I/O oraz graficzna wizualizacja dźwięku dostarczają niezbędnych informacji, by swobodnie kontrolować edytowaną ścieżkę. Wyświetlacz pokazuje podstawową reprezentację fali dźwiękowej, bądź interpretacje pogłosu multi-band. Oprogramowanie pozwala na wyłączenie wyświetlacza, co pozwala na optymalizacje CPU, a przez to sprawniejsze funkcjonowanie systemu. Ta opcja jest szczególnie przydatna dla tych użytkowników, posiadających słabsze komputery.

W trakcie pracy nad “projektem” Waszej przestrzeni, warto używać czasem przycisku – Compare, by porównać efekty pracy z presetem, od którego zaczęliście pracę.

 

Kontrolka wet/dry mix, nie zmienia swej wartości, w momencie ustawienia Lexicona na kolejny preset. Sprawia to, że podgląd i porównanie innych presetów jest bardzo łatwe i szybkie. Jednak pomimo tego, zauważalny jest brak wskazania, iż preset został poddany edycji, co przypominałoby o zapisaniu własnych ustawień w banku presetów.

[img:3]

 

Największym niedopatrzeniem, czy też po prostu brakiem w zestawie Lexicona, jest nieobecność algorytmu bramki reverbu oraz możliwość odwrócenia pogłosu. Żadna z czterech wtyczek nie posiada tej opcji, ani kontrolki parametru –threshold. Wprawdzie można spróbować osiągnąć efekt bramki i odwróconego pogłosu, używając parametrów shape, tap slope, czy spread, jednak proces ten jest zbyt intuicyjny, a efekty nieporównywalne do jakości pozostałych parametrów LXP. Chamber jest jedyną wtyczką, która w najlepszy sposób pozwala na osiągnięcie wspomnianych efektów. Jest to dość trudne do osiągnięcia, aczkolwiek możliwe.

LXP jest prawdziwą gratką jeśli chodzi o ścieżki perkusyjne. Najlepsze efekty  otrzymałem testując wtyczki: Chamber, Plate i Room. Realistyczną przestrzeń akustycznej perkusji uzyskałem używając presetów Room oraz Chamber, natomiast czyste i wyraźne brzmienie wszechobecne w muzyce pop, uzyskałem dzięki LXP Plate. Niesamowicie wielką frajdę przyniosło mi eksperymentowanie z parametrami każdej z czterech twarzy LXP. Zastosowałem wiedzę techniczną na temat efektu delay. Używając parametru predelay, przekalkulowałem czas oraz ilość efektu, co pozwoliło mi na uzyskanie alternatywnych rytmów, od tych pierwotnie zaprogramowanych w Logic Pro.

[img:4]

Pakiet LXP brzmi powalająco w zastosowaniu z wokalami! Podczas testu byłem w stanie kontrolować niezależnie poziom wczesnych (early) i późniejszych (late) “Reflections”. Pozwoliło mi to na uzyskanie pełnego efektu ambiencji. Zmniejszając poziom używanych - late reflections (the reverb tail), uzyskałem świetnie brzmiący efekt ADT (automatic double tracking), składający się jedynie z early reflections. Dobrym rozwiązaniem producentów jest także przypisanie kanałom (L&R) early reflections, oddzielnych kontrolek - delay time i gain.

Room posiada podobna charakterystykę do jednostki Hall, jednak wykorzystuje się ją przede wszystkim, przy osiąganiu przekonywującego efektu małej przestrzeni. Główne zastosowanie to nagrania aktorskie, lektorskie, foley, ambiencja potrzebna do miksu, bebny.

[img:6]

Kolejnym smakiem, które odkrywałem w trakcie testu LXP, jest tdual-mono echoes.

Ten parametr posiada niezależne pokrętła, pozwalające na kontrolowanie czasu opóźnień, do 660 mili sekund, oraz Feedback, dla kanału prawego i lewego. Kontrolek Echo i Reflections można uzżwać za pomocą dodatkowego pokrętła – master.

W trakcie testu ustawiłem Echo lewego kanału, by uzyskać czas opóźnienia pomnożonego przez czas opóźnienia echa prawego kanału, a następnie dostosowałem kontrolkę master – Echo - time, by obydwa odpowiadały tempu testowanych ścieżek. Niestety nie byłem już w stanie zsynchronizować echa i early reflections z tempem sekwencera. Ta opcja jest jedynie dostępna w droższej wersji reverbów Lexicona – PCM.

Podczas testu czasów pogłosu najlepiej wypadły wtyczki Plate i Hall, które pozwoliły mi na uzyskanie ponad 90 sekund opadającego jednostajnie pogłosu! Kolejną była LXP Chamber, dzięki której uzyskałem czas ponad 60 sekund.

Ustawiając Plate na maksymalny czas reverb, uzyskałem efekt metalicznego pogłosu, bardzo gęsty, jednak pomimo tego jasny i wyraźny. LXP Hall charakteryzuje się dźwiękiem bardziej przestrzennym, nawet nieco mistycznym, co świetnie sprawdza się w kompozycjach do wizualnych platform, jak film. Chamber natomiast posiada dźwięk bardzo bogaty, wręcz soczysty, jak dojrzały owoc. Każda ze wspomnianych wtyczek brzmiała świetnie, gdy użyłem ich na ścieżkach wokalnych, na instrumentach smyczkowych, a także dętych, szczególnie trąbka i flet, przyniosły najbardziej zadowalające efekty.

[img:5]

LXP Lexicona jest produktem niesamowicie wszechstronnym, którego liczba parametrów oraz praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania, pozwalają na pełną kontrolę głębi, przestrzeni, pogłosu, echa, czy opóźnień w miksie.

Testując ten produkt ze sporą łatwością uzyskiwałem imponujące efekty, jak odcinanie wysokich częstotliwości wcześniej niż niskich z pogłosu, lub odwrotnie, pozwalając sobie także na komfort odcięcia jednej z częstotliwości w dowolnym czasie, a także wydłużenie trwania pogłosu na tyle na ile LXP pozwala, a pozwala na dużo!


Podsumowanie

Bez wątpienia Lexicon LXP Native Reverb Plug-in Bundle jest jedną z najlepiej brzmiących wtyczek pogłosowych, jakie miałem okazję używać, a było ich sporo. Myślę, że mogę stwierdzić, iż jest to jedna z najlepszych jakie kiedykolwiek wyprodukowano w tym przedziale cenowym!

Wszystkie algorytmy brzmią niespotykanie czysto, a szeroki wachlarz parametrów, pozwalają na pełną kontrolę nad edytowanym dźwiękiem.

Trudno jest mi wskazać najlepszą z czterech testowanych wtyczek, jako że każda jest świetna na swój własny sposób. W zależności od wymagań, pakiet pogłosowy Lexicon, dostarczy to, czego potrzebujecie w waszym studiu do nagrań, miksu, produkcji medialnych, soundtracków, post-produkcji, etc.

Na pewno wielkim plusem produktu są jego techniczne możliwości, nie mające sobie równych! Jednak powodem, dla którego jest to oprogramowanie, które sam włączę do swego systemu, są jego soniczne możliwości i wybitny wręcz dźwięk Lexicona.

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem