Stage Piano Roland RD-300NX

Bartosz Ogrodowicz 9 maja 2011, 13:30 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland 6350 Pln
  • Świetne brzmienia fortepianowe oraz pianin elektrycznych (w technologii SuperNATURAL)
  • Stylowy design
  • Klawiatura oraz dynamika
  • Sound Focus
  • Dostosowanie i edycja próbek do własnych potrzeb
  • W miarę lekka konstrukcja

Bardzo długo nie miałem styczności z pianinami scenicznymi firmy Roland, zatem z wielką przyjemnością podjąłem się testu kolejnego instrumentu, tym razem jest to model RD-300NX. Solidna obudowa wraz ze stylowym designem to na pewno zaleta nie tylko wizualna, a również praktyczna, uniemożliwiająca usterki mechaniczne. W zestawie otrzymałem instrukcję obsługi, zasilacz oraz kontroler nożny sustain.

 

Klawiatura:

Nowa klawiatura z technologią Ivory Feel-G z mechanizmem wymykowym sprawuje się znakomicie, twórcy postarali się o komfort grania, jak i o realizm, dzięki ulepszonym czujnikom, można odnieść wrażenie jakbyśmy grali na klasycznym instrumencie. Jestem bardzo mile zaskoczony tym faktem i na pewno jest to bardzo wielki plus dla tego modelu. Zaletą jest również lekka konstrukcja w porównaniu do innych pianin scenicznych.

[lupa:1]

 

Panel przedni:

Panel przedni przedstawia się dość klasycznie, bez urozmaiceń i udziwnień, wszystko co jest potrzebne, jest na wyciągnięcie ręki. Obok suwaka volume, mamy trójpunktowy equalizer, wraz z graficznym wykresem krzywej, która wyświetla nam się intuicyjnie na wyświetlaczu. Następnie możemy dobrać efekty w tym reverb, chorus i sound focus ( ta funkcja pozwala nam na wyraziste brzmienie, które nie ginie w różnego rodzaju nagraniach, a pozwala nam wycisnąć z tego instrumentu bardzo naturalne dźwięki ). Kolejno mamy suwaki Layer Level, którymi regulujemy poziom głośności warstw, a dalej w sekcji Song/Rhythm mamy gratkę dla użytkowników, którzy chętnie dogrywają się do różnych rytmów, mamy tutaj dwutaktowe sekcje z kilku gatunków muzycznych.

[lupa:2]

Prócz standardowej funkcji transpozycji, ( przy której należy przycisnąć przycisk Transpose i jednocześnie klawisz Dec/Inc ) pokazu demo, mamy wyświetlacz, ( kontrast możemy ustawić wedle naszego uznania ) a pod nim dwie funkcje, do edycji warstwy i edycji brzmienia. Kolejno mamy Cursor, to przyciski dzięki którym możemy przemieszczać się po menu, a wokół znajdują się m.in. przyciski do wyjścia z danej funkcji, anulowania edycji, shift, przycisk potwierdzający enter, oraz wyżej wspomniane Dec/Inc. Obok znajdują się już kategorie, do których są przypisane brzmienia, banki, w których zamieszczamy swoje edycje i ustawienia.

Instrument jest bardzo prosty w użytkowaniu, ma spełniać funkcję prawdziwej maszynki do studia, ale przede wszystkim ma znaleźć zastosowanie jako instrument sceniczny i to się udało.


Panel tylny:

Po szybkim zbadaniu panelu przedniego możemy przejść do panelu tylnego, który przedstawia się następująco: Złącza Wyjściowe OUTPUT jacks (L/MONO, R):1/4-cala phone type, DAMPER Pedal jack, CONTROL Pedal jacks (FC1, FC2), złącza MIDI (IN, OUT), złącza USB (MIDI, MEMORY), słuchawkowe PHONES jack:Stereo 1/4-cala phone type, DC IN jack i na sam koniec regulator kontrastu.

[lupa:3]

 

Brzmienie:

To świetny instrument dla pianistów, szeroka gama fortepianów i elektrycznych pianin, a wszystko to w technologii SuperNATURAL. Realizm brzmienia poprzez wcześniej wspomniany silnik dźwiękowy sprawia, że gra na tym instrumencie to więcej niż przyjemność, aż chciałoby się go zatrzymać na dłużej niż na test. Górne jak i dolne partie brzmienia fortepianów są głębokie, wyraziste, nie są płaskie jak w niektórych pianinach scenicznych. Ponadto instrument pozwala na zrobienie własnej próbki fortepianu, która na pewno zadowoli najbardziej wybrednych muzyków ( należy użyć funkcji tone edit, która znajduje się pod wyświetlaczem ).

W instrumencie prócz powalających próbek fortepianów są również inne brzmienia lecz tutaj lista pochwał się urwie, bo w większości są to próbki nieco sztuczne, ale poleciłbym jeszcze dźwięki organów i basu. Wydaje mi się, że inne brzmienia zostały na siłę wplecione w ten instrument, a są przecież modele, ( nie koniecznie Rolanda ) w których są tylko i wyłącznie próbki fortepianów, rozumiem jednak, że miała być próba „wszystko mającego instrumentu” jak to było również w przypadku syntezatora organowego Roland V-Combo VR-700, oba instrumenty są świetne, ale w tej części, do której są przeznaczone przede wszystkim. Gra na scenie nie robi żadnego problemu, możemy brzmienie zapisać do banku, a później w błyskawicznym tempie go odtworzyć poprzez One Touch.

[lupa:4]
 

Podsumowanie:

Estetyczny design, klasyczny układ panelu przedniego oraz świetne brzmienie fortepianowe, to wielkie plusy tego instrumentu. Na pewno znajdzie zastosowanie na scenie poprzez szybki dostęp do brzmień, ktoś szukał dobrego pianina na scenę? - to właśnie go znalazł, technologia SuperNatural, Sound Focus oraz edycja brzmienia czyni go instrumentem wyjątkowym. Prócz tego możemy podłączyć trójpedałowy kontroler nożny. Jeśli spojrzymy na inne brzmienia tego instrumentu, są one sztuczne, nie da się ukryć, nie jest to ta sama klasa brzmienia jak próbki fortepianów i EP – ale ten instrument zwie się mianem pianina scenicznego, zatem oceniam go pod względem pianina, a tutaj wypada on znakomicie. Muzyk kupując stage piano, na pewno powinien się zatrzymać przy tej serii, zasługuje on na uwagę.

[img:1]


Dane techniczne:

  • Klawiatura: 88 klawiszy (Ivory Feel-G)
  • Maksymalna polifonia: 128 głosów
  • Ilość części multitimbral: Live Set (3 warstwy) + 16 części
  • Generator brzmień: (zgodny z General MIDI 2 System) SuperNATURAL Piano, SuperNATURAL (E.Piano), PCM Sound Generator, GM2 (dla odtwarzania SMF)
  • Live Sets Preset: 200, User: 60
  • Efekty Multi-Effectów: 78 typów, Reverb: 6 typów, Chorus: 3 typów, 3-band Compressor, 3-band Digital Equalizer, Sound Focus [SMF/Audio File Player]
  • File Format Standard MIDI File: format-0/1, Audio File: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear)
  • Ilość przebiegów rytmicznych: 200 patternów
  • Kontrolery: LAYER LEVEL suwak x 3, EQUALIZER gałki, Pitch Bend/Modulation dźwignia, S1/S2 przyciski (funkcja przypisywana)
  • Wyświetlacz: 128 x 64 punktów graficzny LCD (z podświetleniem)
  • Złącza" Wyjściowe OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-cala phone type, DAMPER Pedal jack, CONTROL Pedal jacks (FC1, FC2), złącza MIDI (IN, OUT), złącza USB (MIDI, MEMORY), słuchawkowe PHONES jack:Stereo 1/4-cala phone type, DC IN jack
  • Zużycie mocy: 11 W
  • Wymiary: 1,438 × 337 × 141 mm
  • Waga: 17.5 kg
  • Zawarte akcesoria: Owner's Manual, Damper Pedal (zdolny rozpoznawać pośrednie położenie), zasilacz AC, kabel sieciowy (dla zasilacza AC)
  • Opcje: Statyw klawiszowy KS-G8, Pedał fortepianowy RPU-3, Damper Pedal DP-10, Przełącznik nożny DP-2, Pedał ekspresji EV-5/ EV-7, napęd USB CD CD-01A, Pamięć USB Flash

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem