Akai MPC 5000 vs Roland MV-8800 vs NI Maschine cz. 3

Arkadiusz Kowalski 23 czerwca 2011, 11:00
Czas na sampling
 
 
Każde z urządzeń określane jest mianem samplera, czyli posiada możliwość manipulacji samplem. Fakt. Każde z urządzeń może zmieniaćobwiednie sampla, ma różne filtry typu LFO, sterujących częstotliwością, głośnością, panoramą czy wysokością dźwięku, attackiem i tym podobnymi. Każde z urządzeń jest w stanie pociąć na plasterki większą próbkę i przypisać ją do padów. 
 
AKAI ma na to 4 banki (16x4), MV 6 (16x6), Maschine ma natomiast 128 miejsc na takie plasterki. Wszystko to w zupełności wystarczy. W kwestii edycji sampla nie ma problemu, by powiększać czy zmniejszać widok obrabianej próbki. Jednym słowem nic nie stoi na przeszkodzie w celu dokładnego przycięcia sampla. Próbki możemy pociąc na mniejsze cześci ręcznie lub automatycznie na podstawie transientów. W Rolandzie po podłączeniu monitora i myszki edycja taka bardzo przypomina tą z komputerowego edytora audio, duży wyświetlacz AKAI MPC 5000 czyni takową edycję w miarę przyjemną. W NI jak w Rolandzie mamy możliwość zrobienia tego na wyświetlaczu LCD kontrolera lub na ekranie monitora.
 
[img:1] [img:2] [img:3]
 
Technicznie sprawa odtwarzania sampli w każdym urządzeniu ma się trochę inaczej. AKAI jak i Roland mogą tworzyć 4 warstwowe próbki na pad. W Maschine nie ma tego ograniczenia. Dla przykładu do jednego pada może być przypisana grupa sampli rozłożona na całą klawiaturę muzyczną, czyli 128 klawiszach C2-G8. Wynika z tego, że Maschine pozwala na tworzenie multisampli. Cztery warstwy sampli pozwalają stworzyć na przykład złożone brzmienie np. werbla. Akai wyróżnia to, że te warstwy potrafi w dodatku odtwarzać cyklicznie lub losowo. Dzięki funkcji pad linking, Maschine, również jest w stanie podołać stworzenia tego typu warstw z tą różnicą, że może być ich więcej niż cztery i potrafi tworzyć różne wariacje z tymi połączeniami. De facto AKAI również ma taką możliwość.
 
Sample można odtwarzać na różne sposoby, loop, one shoot w każdym urządzeniu. Wybrzmiewanie jednej próbki, która zakańcza inną też nie stanowi problemu.
 
Akai ma natomiast tryb, który nazywa Continuous sample track. Tryb przydatny dla długich pętli. Dla przykładu kiedy dogrywamy coś w środku sekwencji, a czterotaktowy sampel zaczyna się dwa takty przed miejscem nagrania (dokładnie komunikat midi, który wyzwala próbkę) w Maschine i MV nie usłyszymy go. MPC odtworzy go natomiast od połowy. Wszystkie trzy urządzenia posiadają funkcję 16 level. Jedynie w MPC wyskakuje poza 16 poziomów głośności i do dyspozycji mamy oprócz velocity. Tune, filter, layer, decay, attack co może ubarwić improwizacje.
 
 
Przykłady 16 TUNE:




 
 
Najważniejszym elementem jednak jest time-stretch. Poniżej można posłuchać jak z tymi samymi próbkami poradziło sobie MPC i MV. W tym aspekcie Maschine odpada. Ponieważ aktualnie takowej funkcji nie ma. Jednak dzięki temu, że obsługuje wtyczki VST nie opuszczając środowiska można tego dokonać za pomocą np. wtyczki IL Slicex, która radzi sobie z tym zadaniem równie dobrze jak MPC i MV. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, iż robi to lepiej, ponieważ dzięki możliwości kontroli wielu parametrów jest w stanie dokonać tego tak jak MV lub tak jak MPC (warunek: dobry interfejs audio). Jednak używając takiego rozwiązania nie dostosujemy pętli do tempa w czasie rzeczywistym.
[img:4]

[img:5]
Przykłady auto stretch, czyli jak poradzili sobie uczestnicy testu z automatycznym dopasowaniem próbek zapisanych w formacie Acid WAV. MV tak samo jak MPC wspiera ten format.


BASS.

ORYGINAŁ:




ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:

 
MV:

 

PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:



MV:



LINIA PERKUSJI.

ORYGINAŁ



ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:




MV:

 

PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:


 
 
MV:




STRING.

ORYGINAŁ:




ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:



MV:



PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:



MV:

 
 
Powyżej zostały zamieszczone przykłady automatycznego dostosowania próbek do tempa.

Poniżej natomiast można posłuchać przykłady time-stretchu wykonanego offline, za pomocą dostępnych algorytmów. Chciałem zauważyć, że rozciągnięcie próbki w czasie bez zmiany jej wysokości zajęło MV średnio 30 sekund. MPC potrzebowało na to samo zadanie ok. 5.
 
[img:6]  

[img:7]

BASS.

ORYGINAŁ:



ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:



MV:




PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:



MV:



LINIA PERKUSYJNA.

ORYGINAŁ:




ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:



MV:




PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:



MV:




KEYS.

ORYGINAŁ:



ZWOLNIENIE TEMPA:

MPC:



MV:




PRZYSPIESZENIE TEMPA:

MPC:



MV:

 




CZYTAJ DALEJ : Część IV

 
 
Spis treści:
 
część I Wprowadzenie
uczestnicy testu
część II Sekwencer i kwantyzacja
część III Czas na sampling
część IV Sterowanie zewnętrznymi instrumentami i synchronizacja
Na żywo
Efekty
Pady i rejestracja
Jakość zgrania, nagrywania, przetworniki
Cechy nie wspólne
Podsumowanie

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem