KRK - KNS 8400 profesjonalne słuchawki do monitoringu <br>- PRZETESTOWANE

Arkadiusz Kowalski 8 sierpnia 2011, 16:06 AUDIOTECH
KRK Systems 600 PLN
  • solidna konstrukcja
  • dobre ukazywanie szczegółów w całym paśmie
  • pasywna regulacja głośności
  • dodatki i wymienne elementy
  • w swoim przedziale cenowym jedne z tych mówiących prawdę, bez fajerwerków
  • z racji swojej konstrukcji idealne do kontroli poszczególnych śladów w miksie
  • lekko podbite częstotliwości w paśmie 1,5 - 4 kHz (dla jednych to zaleta)
  • lekko podbite częstotliwości w paśmie 1,5 - 4 kHz (dla innych wada)

 [img:1]

 
Któż nie słyszał o kalifornijskiej firmie KRK, o monitorach odsłuchowych z charakterystyczną żółtą membraną? Od roku 1986, kiedy to Keith Klawitter założył KRK Systems, produkty z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych goszczą w wielu studiach nagraniowych czy domowych. Przez lata firma produkowała tylko monitory i akcesoria z nimi związane. W 2011 roku konstruktorzy postanowili wyprodukować coś innego. 
 
W tym roku oferta została poszerzona o dwa modele słuchawek z opracowanym przez własnych inżynierów systemem akustycznym. Najwyższym w hierarchii jest model KNS 8400 i ten model został przeze mnie przetestowany. 
 
Motto słuchawek brzmi 
 
„słuchawki dla doświadczonych uszu” 
 
i nie jest to tylko chwyt reklamowy...

[lupa:1]
 

Pierwsze wrażenia i jakość wykonania

Od pierwszego spojrzenia na słuchawki można zauważyć, że mamy do czynienia z profesjonalnym produktem. Odłączany kabel sygnałowy z pozłacanymi końcówkami i wkręcaną przejściówką. Pasywny regulator głośności na kablu, który można odłączyć. Solidna konstrukcja dopasowująca się do kształtu głowy użytkownika. Zakres takowego dopasowania jest naprawdę duży.
 
Razem z KNS 8400 otrzymujemy, również ochronny pokrowiec, chroniący przed nadmiernym zakurzeniem. Otrzymujemy, także szmatkę, aby móc przetrzeć je w razie potrzeby. Szmatka jest jak te przeznaczone do czyszczenia szkieł okularów, więc bardzo delikatna. Dzięki niej logo i lekko połyskujące boki będą pięknie lśnić, kiedy padnie na nie światło, jeśli komuś na tym zależy. Moim zdaniem jest to plus dla KRK, że razem ze słuchawkami dostarczono ściereczkę do czyszczenia. Nie ma jednak co się obawiać, przecierając je zwykła ścierką nie, aż tak delikatną jak ta dostarczona w pudełku, nie porysujemy loga czy elementów konstrukcji.
 
Całość jest bardzo solidnie wykonana i przemyślana. Wygodna muszla i miękka gąbka na pałąku zwiększają komfort i słuchawki nie są odczuwalne za bardzo na głowie nawet przy dłuższych sesjach. Pałąk wykonany jest z dobrej jakości plastiku, dzięki czemu są lekkie. Moim zdaniem patrząc na cenę konstrukcji powinno być się zadowolonym z jakości wykonania. Słuchawki są typu zamkniętego i dobrze dolegają do uszu, co pozwala zatopić się w dźwięk, przy czym uszy się nie pocą dzięki zastosowaniu delikatnej skóry premium. Bądź co bądź, nie są to jednak słuchawki do wielogodzinnego odsłuchiwania muzyki. To są słuchawki do pracy...

[lupa:2]

Wrażenia słuchowe
 
Konstruktorzy chcieli oddać jak najbliższe brzmienie monitorów odsłuchowych. Szczerze to bardzo wysoko postawiona poprzeczka z racji odbierania przez nasz organizmów dźwięków wydostających się z głośników. Dzięki darmowym wtyczkom takim jak: crossfedd EQ i Room Sound na sumie miksera jesteśmy w stanie zbliżyć się nieco do tego. Pierwszy efekt to symulacja ciśnienia akustycznego, a drugi symuluje pierwsze odbicie dźwięku z głośników w pomieszczeniu odsłuchowym. KNS 8400 nie są słuchawkami, które powalą słuchacza olbrzymią ilością basu, czy ubarwioną górą. Nie takie jest ich przeznaczenie, one nie mają grać pięknie, tylko prawdziwie.
 
Dźwięk jest stonowany. Niskie pasmo i góra są czytelne. Szczegóły, które unikają w tańszych konstrukcjach, w słuchawkach KRK są zauważalne. Zakładając słuchawki odnosi się wrażenie, że dźwięk jest lekko stłumiony u góry. To fakt, ale po dłuższej pracy jest to zaleta, dzięki temu nie męczą się uszy za szybko i jesteśmy w stanie w dobrze kontrolować całe pasmo. Tak jak każdych monitorów trzeba się nauczyć, tak samo jest i z tymi słuchawkami.
 
W trakcie testów odniosłem wrażenie, że pasmo w rejonie 1,5 kHz – 4 kHz jest lekko podbite, co daje wrażenie jakby dźwięki w tym zakresie lekko się do nas zbliżyły. Ma to pewną zaletę, dla ludzi używających monitorów z lekko zapadniętymi tymi częstotliwościami. To co może nadal dobrze brzmieć w naszym pomieszczeniu (monitory, akustyka), dzięki lekko wyeksponowanemu temu fragmentowi pasma ( m.in. nadmierna ilość tego pasma w rejonie np. 3 kHz powoduje szybsze zmęczenie uszu, a za bardzo podbite częstotliwości 1-2 kHz mogą sprawić wrażenie jakby nasz miks zbliżał się do brzmienia klaksonu to tylko kilka przykładów, w tych częstotliwościach nasz słuch jest najbardziej wrażliwy) jesteśmy w stanie osiągnąć pewien kompromis.
 
Nie jest to regułą, ale najczęściej słuchawki typu zamkniętego stosuje się do alternatywnego monitorowania poszczególnych ścieżek miksu. W tym zadaniu słuchawki sprawdzają się wyśmienicie. Ukazują potrzebne do kreatywnej pracy szczegóły.
 
Delikatne podbicie w górnym środku, o którym wspominałem pomaga dobrze wyregulować kłopotliwe, a zarazem tak bardzo odczuwalne częstotliwości, pamiętając tylko, że są lekko wzmocnione, oczywiście. Słuchawki nadają się do szczegółowej kontroli niskiego pasma. Producent informuje, że KNS 8400 są w stanie zejść do 5 Hz. Postanowiłem to sprawdzić przy pomocy programu VB generator. Oprogramowanie pozwala na sprawdzenie częstotliwości w zakresie 20 Hz – 20 kHz. Częstotliwości poniżej 20 Hz nie byłem w stanie sprawdzić, z drugiej strony są to częstotliwości bardziej odczuwalne niż słyszalne. Jednak w częstotliwościach basowych (czyli tych, których małe monitory nie przenoszą z racji swojej konstrukcji) KNS 8400 wykazały liniowość.
 
Rekomenduje je z czystym sumieniem użytkownikom, którzy nie mogą dostatecznie kontrolować niskich częstotliwości. Pomijając wspomniany górny środek, całość, również była odtwarzana w miarę liniowo, co najważniejsze wszystko cały czas pozostawało pod kontrolą. Słuchawki przy skuteczności 97 dB grają wystarczająco głośno, jednak najlepiej sprawdzają się przy cichym i średnim odsłuchu.
 
Nie są to słuchawki idealne, żadne w tym przedziale cenowym nie są. Każde mają swoje wady i zalety, które trzeba poznać, by używać ich świadomie. Jeśli ktoś liczy w tych słuchawkach na tak zwany uśmiech dyskoteki, czyli mocno wyeksponowane niskie i wysokie tony. W tych słuchawkach tego nie dozna. Choć moim zdaniem nie jest to ich wada. Bardziej na te słuchawki spojrzałbym jako jedne z kilku w studio. Dla przykładu w moim odczuciu idealnie sprawdziły, by się w parze ze słuchawkami Beyerdynamic DT990 PRO. DT990 brzmią bardziej konsumencko, a KNS liniowo.
 
Wygląda to tak. Wiele dzisiaj produkowanych utworów jest odsłuchiwana na słuchawkach, więc sądzę, że mając możliwość odsłuchania utworu na różnych słuchawkach wprawiony realizator jest w stanie osiągnąć kompromis brzmieniowy, aby utwór brzmiał dobrze na tanich słuchawkach dołączanych do tanich mp3 i typowych słuchawkach z supermarketu za powiedzmy 300 zł. Dzięki KNS jesteśmy w stanie zapanować nad bałaganem w dolnym paśmie i górze oraz czy nie przesadziliśmy z kłopotliwymi częstotliwościami górnego środka. Natomiast, dzięki DT990 jesteśmy w stanie usłyszeć, dzięki pobitemu dołowi i górze czy nie przesadziliśmy z korekcją tych pasm.
 
W miarę porównywania naszego utworu z utworem co, do którego fachowej realizacji jesteśmy pewni mamy szansę osiągnąć tak zwany złoty środek, o który przecież chodzi, wspomagając się KNS 8400. Co najważniejsze testowane słuchawki nie kolorują dźwięku, a dzięki swojej cenie mają dużą szanse zaistnieć w domowych studiach na większą skalę. Co nie oznacza, że nie znajdzie się dla nich miejsce w profesjonalnych reżyserkach, ponieważ oferują dobrą jakość za akceptowalną cenę.
 

[lupa:3]
 

Podsumowanie

Z racji przedstawienia powyżej charakterystyki brzmienia jakie zostało osiągnięte przez słuchawki KNS 8400 muszę przyznać, że KRK (jako debiutant w tej kwestii) stworzyło bardzo interesujący produkt w swojej kategorii cenowej. W domowych studiach mogą stać się jedymi słuchawkami na dłużej, w profesjonalnych jednymi z wielu ze swoim konkretnym przeznaczeniem.

Porównując je z na przykład z budżetowymi słuchawkami Sennheiser HD550 (czyli typowe marketowe słuchawki często stosowane w naszych domach) jest o klasę i jeszcze trochę lepiej. W dodatku, jeżeli nie ma np. bałaganu w dolnym czy górnym paśmie, co jest bardzo czytelnie ukazane (i czy całość nas za szybko nie męczy dzięki delikatnemu podbiciu górnego środka) na KRK KNS, wspomniane Beyerdynamic DT990 PRO nie robią zbyt wielkiego bum, nasze monitory (z 5 calowymi membranami) w miarę prezentują plany stereo, głębię, oznacza, że osiągnęliśmy pewien kompromis brzmieniowy wspierając się słuchawkami.

Kompromis, który zaowocuje tym, że człowiek słuchający naszego utworu (a jedynym jego odnośnikiem są jego supermarketowe głośniki) stwierdzi, że nasza produkcja została dobrze zrealizowana. Jak będzie na lepszych zestawach? Lepiej żeby nie było za dużo bałaganu szczególnie w dolnym paśmie, czy za dużo tak zwanego bum i przy odrobinie szczęścia też może wszystko dobrze zabrzmieć. Z reguły jest lepiej czegoś dać mniej, niż przesadzić. To właśnie różni domowe produkcje od profesjonalnych, jakość w dół można przewidzieć wspierając się gorszymi odsłuchami. Jak zabrzmi to wszystko na lepszych zestawach? Profesjonalne studio to wie, ponieważ takie zestawy odsłuchowe posiada. Z drugiej strony to co brzmi dobrze na super zestawie niekoniecznie musi zabrzmieć dobrze na gorszym, szczególnie na supermarketowym HI-FI. Dlatego dla słuchawek KRK KNS zauważam szerokie zastosowanie.

Dzięki profesjonalnemu podejściu do tematu producenta otrzymaliśmy kolejny produkt ułatwiający uzyskanie tak szczególnie trudnego do osiągnięcia kompromisu w ostatecznym szlifie utworu czy monitoringu poszczególnych śladów podczas miksowania. Jeśli ktoś zastanawia się nad zakupem słuchawek w cenie nieprzekraczającej 600 zł testowane słuchawki są nie lada kąskiem. W domowym studio mogą grać pierwsze skrzypce, a kiedy domowe studio zmieni się w profesjonalne sądzę, że też znajdzie się dla nich miejsce, może już nie jako główne słuchawki, ale jako jedne z wielu ułatwiające osiągnąć założony cel jakim jest dobrej jakości miks, bez bałaganu i przebarwień.


[lupa:4]

Specyfikacja techniczna KRK - KNS 8400:


  • słuchawki dynamiczne typu zamkniętego,
  • izolacja dźwięków z zewnątrz: do 30dBA,
  • driver: neodymowy o średnicy 40mm,
  • cewka: z miedziowanego drutu aluminiowego,
  • kabel: z miedzi beztlenowej, wymienny, o długości 2,5 m,
  • skuteczność: 97 dB @1mW,
  • pasmo przenoszenia: 5 Hz - 23 kHz,
  • zniekształcenia harmoniczne: < 0.1%,
  • impedancja: 36 ohm
  • moc: 500mW na kanał zgodnie z IEC 60268-7,
  • kąt wychylenia nauszników: do 90 stopni,
  • nacisk pałąka: 4N,
  • typ pałąka: regulowany z metalowym szkieletem,
  • typ poduszki: pianka akustyczna dostosowująca się do kształtu ucha,
  • wykończenie poduszki: skóra premium,
  • wykończenie pałąka: czarne tworzywo sztuczne, odporne na uderzenia,
  • złącze: TRS 1/8 " (3,5 mm)
  • dodatki: miękki przeciw kurzowy pokrowiec, pasywna kontrola głośności, szmatka do czyszczenia, przejściówka TRS 1/8 " na TRS 1/4 " (pozłacana,wkręcana),
  • waga: 232 g (bez kabla), 850 g (z kablem),
  • wymiary: 245 x 268 x 94 mm.

[lupa:5]
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem