TEST elysia Alpha (plug-in): Nowatorski Kompresor

Marcin Warnke 22 sierpnia 2011, 08:02 AUDIOTECH
Elysia
  • Najlepszy plug-in do masteringu na rynku!
  • Wyjątkowe, surowe, a zarazem ciepłe i w stu procentach charakterystyczne brzmienie
  • Opcja MS w wersji Master
  • Release oraz Auto Fast Attack - klasa!
  • Parametr Warm
  • Dwie oddzielne wtyczki do miksu i masteringu: Master i Mix
  • Niesamowita kontrola
  • Niska wartość ratio
  • Brak kontrolki auto-gain
  • Mało elastyczny parametr Soft Clip

Jakiś czas temu miałem okazję używać wersji hardware`owej kompresora Alpha. Jest to jeden z najlepszych procesorów dynamicznych, jakie kiedykolwiek obsługiwałem. Jego jedyną wadą jest cena, która oscyluje w granicach 30 tysięcy zł! Zatem do tej pory kompresor był dostępny jedynie dla wybranych użytkowników, których stać było na zakup tej jednostki. 

Na szczęście w dzisiejszej dobie z reguły można spodziewać się reedycji sprzętu popularnego i uznawanego w wersji soft. Tak stało się i w tym wypadku. Elysia połączyła swe siły z fachowcami z Brainworx, czego efektem stal się nowatorski kompresor Elysia Alpha plug-in. Przetestuje go by przekonać się czy jest w stanie dorównać wersji sprzętowej?

Do pełnej aktywacji kompresora wymagany jest iLok.

 

[img:3]

Dwie wersje?

Alpha składa się z dwóch wersji wtyczki: Alpha Master oraz Alpha Mix. Druga oferuje format mono i stereo, Master operuje jedynie jako jednostka stereo. Mix jest okrojoną wersją Alpha Master, która nadaje się świetnie do miksu w trakcie pracy nad projektem muzycznym. Interfejs użytkownika jest czytelny i łatwy w obsłudze. Alpha Master natomiast przeznaczony jest głownie do masteringu, ale oczywiście można jej używać także do miksu.

Zamysł producentów

Poprzednim produktem Elysia był Mpressor, który stał się wydarzeniem na rynku procesorów dźwiękowych. Zastosowanie opcji hard knee umożliwiło użytkownikom uzyskiwanie takich rezultatów, jakich większość kompresorów nie jest w stanie osiągnąć. Tworząc wersje plug-in kompresora Alpha, inżynierowie z Elysia mieli na uwadze, ze stoi przed nimi nie lada wyzwanie. Alpha nie mógł przecież być produktem gorszym od Mpressora.

Głównym zamysłem twórców jest by produkt stał się powszechnie dostępny, dzięki relatywnie niskiej cenie i najwyższej jakości. Myślę, ze twórcy kompresora nie próbowali stworzyć jednostki lepszej od wersji sprzętowej, pragnęli natomiast wyprodukować kompresor, a dokładnie narzędzie masteringowe, które w sferze wirtualnej będzie miał przewyższyć niemal każdy inny produkt masteringowy.

Co znajduje się na pokładzie Alpha

[img:9:R]Ta jednostka została wyposażona w niecodzienne narzędzia, umożliwiające uzyskanie rezultatów wysokiej jakości. Odpowiedzialne za to są między innymi: M/S, soft clip oraz warm oraz pokrętło mix. 

Ponadto na “przednim panelu” znaleźć można typowe narzędzia procesujące dźwięk, jak threshold, attack, release czy ratio, ale także bardziej wnikliwe parametry, jak SC gain, sc fequency, eq gain oraz eq freq. Przy użyciu przycisku Channel link jesteśmy w stanie połączyć kanały, co pozwala na ujednolicenie efektów, kontrolowanych za pomocą jednego z kanałów. Kontrolki attack i release wyposażono w przydatną opcję “auto fast”, który pomaga “namierzyć” wartości dynamiczne materiału dźwiękowego. Bardzo użyteczny jest także przycisk Feed Forward, który przesuwa sygnał sidechain sprzed kompresji do momentu kiedy sygnał jest skompresowany.

Dzięki tej funkcji kompresor staje się procesorem, dostarczającym ostro brzmiący dźwięk, poza tym zapewnia sporą redukcją poziomu gain, a także negatywny poziom ratio, wpływając także na wartości związane z parametrem attack.

[img:11:R]Na pierwszy rzut oka kompresor może zdawać się kolejną wtyczką, posiadającą zbyt wiele pokręteł, wprowadzającą chaos, jednak po bliższym przyjrzeniu się, wcześniejsze wrażenie zostaje szybko obalone. Wystarczy przeczytać instrukcje, która jest do ściągnięcia w formacie pdf ze strony producenta oraz przeprowadzić kilka miksów, by przekonać się, że Alpha jest narzędziem intuicyjnym, skonstruowanym tak by ułatwiać życie użytkownikom. Oczywiście nie jest to produkt przeznaczony dla nowicjuszy. By posługiwać się tym kompresorem właściwie i wyciągać z niego to co ma do zaoferowania, wymagana jest choć podstawowa wiedza na temat technologii dźwięku.

Parametry Alpha pozwalają na osiągnięcie wręcz niewiarygodnych rezultatów. Jakość dźwięku jest bardziej niż zadowalająca, a efekty foniczne praktycznie nie maja sobie równych. Dużym ograniczeniem jednostki jest jego niska wartość ratio - 2:4, co w pewnych warunkach jest zdecydowanie nie wystarczające. Mam nadzieje, że w kolejnej wersji plug-inu Alpha, producent pokusi się o podkręcenie tej wartości do co najmniej 4:1.

[img:10]

Wyciągnąć z dźwięku to co najlepsze

W środkowym rzędzie znajdują się kontrolki equalizacji zakresu częstotliwości oraz filtr przeznaczonego do kompresji sidechain, który może być stosowany zamiennie jako dolnoprzepustowy, bądź górnoprzepustowy.

Każdy z kanałów posiada kontrolkę make-up gain, która pozwala na zastosowanie sygnału bez efektu, bądź skompresowanego. Gdy obydwa przyciski zostaną aktywowane, możliwe jest łączenie sygnału skompresowanego i czystego (bez kompresji).

[img:2]

Kontrolka Soft Clip działa podobnie do Limitera, z tym wyjątkiem, że w tym wypadku produkuje dźwięk bardziej nasycony, zaokrąglony, mówiąc w kategoriach graficznych. Pozwala to na zwiększenie poziomu – make up gain, bez obawy pojawienia się zakłóceń. Dzięki temu sygnał staje się bardziej obecny w miksie.

Przycisk trybu MS przełącza Alpha Master we wtyczkę masteringową - Middle+Side. W tym ustawieniu przycisk – Link, nie działa na kontrolkach Warm, Gain oraz Mix. Pozwala to na pewną elastyczność we wprowadzanych zmianach pomiędzy kanałami. ?

Przycisk Warm zamienia audio transformatory obecne na jednostce sprzętowej. Wpływa to na “ocieplanie” dźwięku i nadanie mu charakterystycznego brzmienia.

Kilka slów o Mix i Master

Jest ona uboższa o funkcje: Soft Clip, MS Mode. Filtr Niveau można pobrać za darmo ze strony producenta. Jednak jeśli chodzi o miks jest to jeden z najlepszych kompresorów, jakie miałem okazję używać. Na szczególną uwagę zasługują opcje Release oraz Auto Fast Attack. Pokuszę się o stwierdzenie, że nie mają sobie równych wśród wirtualnych kompresorów!

[img:7]

Z łatwością osiągałem rezultaty subtelnej, ostrej oraz agresywnej kompresji. Oczywiście wszystkie inne rezultaty pomiędzy dwoma skrajnymi uzyskuje się łatwo, jeśli podstawy obsługi kompresora są Wam znane.

Opcja MS w wersji Master również zasługuje na uznanie. Doskonale radzi sobie nawet z najbardziej skomplikowanymi i złożonymi dźwiękami. Zabrakło mi kontrolki auto-gain odpowiedzialnej za opcję Clipper, która umożliwia kontrolę balansu pomiędzy kanałami pracując w trybie MS.

Soft Clip jest z całą pewnością dobrym dodatkiem oraz integralnym elementem Alpha, jednak na wyższych ustawieniach daje nieprzyjemne, chrapliwe efekty, co niekoniecznie jest porządnym efektem jeśli chcemy osiągnąć rezultat kontrolowanego zniekształcenia (distortion).


Podsumowanie

Alpha jest wysokiej klasy narzędziem przeznaczonym do kompresowania dźwięku, a także do masteringu. Efekty uzyskane dzięki Alpha Mix oraz Alpha Master nie zawiodły mnie. Wprawdzie ten kompresor nie przebija jakościowo wersji hardware, jednak ma do zaoferowania tyle, co mało jaka wtyczka obecna na rynku. Z całą pewnością umiejscowię ten produkt na górnej półce jeśli chodzi o procesory dźwiękowe. Jego brzmienie jest na prawdę wyjątkowe, surowe, a zarazem ciepłe i w stu procentach charakterystyczne.

[img:1]

Tak, jak wspomniałem wcześniej, jest to jednostka przeznaczona dla tych, którzy wiedzą co robią i wiedzą co chcą osiągnąć. Jeśli jesteś nowicjuszem, chwyć za książkę, a dopiero potem pomyśl o zakupie tego kompresora. Jeśli szukacie rozwiązania do masteringu, to jest właśnie to. Jest to dla mnie aktualnie najlepszy plugin-kompresor przeznaczony do masteringu na rynku. Zalecam używanie go za pomocą busów, co pozwoli zaoszczędzić CPU dla innych jednostek.

Jeśli chodzi o braki i minusy, znalazłem ich kilka i szczerze wierzę, że inżynierowie z Elysia wypracują lepsze rozwiązanie dla tych kilku niedociągnięć. Są to: zbyt niska wartość ratio, brak kontrolki auto-gain, co utrudnia kontrolowanie balansu między kanałami podczas pracy w trybie MS oraz parametr Soft Clip, który w moim mniemaniu mógł by być bardziej elastyczny oraz umożliwiać produkcję ostrzejszych efektów “distortion”.


Pomijając te niewielkie braki, jest to wręcz genialny produkt,
zasługujący na najwyższe oceny.
 

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem