Test Cerwin-Vega CVi-252: pasywna kolumna głośnikowa

Andrzej Modrzejewski 8 sierpnia 2011, 13:03 Show System
CERWIN-VEGA 2250 PLN
  • Solidna budowa, elegancki wygląd
  • Bardzo wszechstronne zastosowanie
  • Bardzo dobre brzmienie
  • Wykonany w Chinach w sposób zawodowy
Trochę historii...
 
Eugeniusz Czerwiński z pochodzenia Polak żył w latach 1927-2010 na terenie USA, zakładając fabrykę w Los Angeles, produkującą sprzęt nagłaśniający od 1954 r. W tym też roku powstał pierwszy na świecie głośnik 18 calowy o efektywności 130 dB przy 30Hz. W 1957 pojawił się pierwszy wzmacniacz tranzystorowy o mocy 12W. Firma Czerwińskiego pod szyldem Cerwin-Vega dostarczała głośniki dla Fendera i innym odbiorcom jak: teatry czy kina.
 
 W 1974 r. pojawił się system Sensurround głównie dla kin wyświetlających m.in: “Bitwę o Midway”. a koncepcja subbasów miała na celu wywołać lekkie trzęsienie ziemi. Sam miałem okazję odczuć (!) starty samolotów z lotniskowców czy też efekty bombardowań. Obecnie Cerwin - Vega wchodzi w skład konsorcjum Stanton. Produkcja poszła w kierunku budowy estradowych kolumn głośnikowych, w tym też 21- calowych, końcówek mocy, [img:1:R]  kolumn głośnikowych do odsłuchu studyjnego, domowego, głośników samochodowych.
 
Kolumna CVi-252
 
Kolumna głośnikowa z serii CVi-252 należy do grona 5 modeli: CVi-122M (monitor sceniczny z możliwością zamocowania na statyw głośnikowy), CVI-181S (suboofer z jednym 18-calowym głośnikiem) , CVi-152 (mniejszy brat CVi-252, pomniejszony o jeden głośnik 15 cali orz CVi-218S subbas zbudowany na bazie dwóch 18 calowych głośników ustawionych nietypowo jeden z membraną pracującą do przodu a drugi na tylną ścianę.
 
Po wypakowaniu CVi-252 z kartonu okazało się że jest to produkt wykonany w Chinach w sposób zawodowy i jak się później okazało przyzwoicie brzmiący. Kolumna wykonana została z 18 mm kompozytu, drewna oraz kleju o strukturze przypominającej sklejkę. Z zewnątrz została pokryta czarnym polipropylenem przypominającą materiał obiciowy. Elementy zewnętrzne takie jak uchwyty, siatka frontowa, terminal z dwoma gniazdami speakon, jack, uchwyty do noszenia są stalowe i bardzo solidne.
 
Wyposażenie kolumny CVi-252 to dwa 15-calowe głośniki oraz 1-calowy driver. Serce układu stanowi pasywna zwrotnica. W niej zastosowane zostało nietypowe rozwiązanie podziału częstotliwości. W zasadzie jest to wariant 2-podziałowy ale górny głośnik 15 calowy jest traktowany jako przetwornik średnio-niskotonowy czyli wyżej oddzielony w górnym paśmie niż dolny przetwornik. Praktycznie przypomina to wariant 2,5 lub 3 podziałowej kolumny głośnikowej odcięcie drivera (Celestion TS-781A) 1 calowego z tubą eliptyczną o kącie promieniowania 80 stopni poziomo i 50 stopni pionowo. przypada przy 2kHz. Dolny przetwornik 15 calowy jest odcinany od góry przy 500 Hz. 
 
Dla mniej wtajemniczonych przekazuję parę słów wyjaśnienia. Dolny głośnik 15-calowy spełnia funkcję reproduktora basowego pasma, natomiast górny 15-calowy prócz pasma basowego przenosi częstotliwości środkowe stanowiąc pomost w kierunku drivera. Ma to na celu zwiększenie czytelności kolumny.
 
Rozmiary kolumny o podstawie trapezoidalnej wynoszą 1156 mm x 470 mm x 436 mm i waży ona 43,3 kg. Sprawność tego urządzenia w pełnym paśmie wynosi 99 dB 1W, 1m a maksymalnie 132 dB. Moc CVI-252 wynosi 500W RMS , program 1000 W , w szczycie 2000 W.
 
Dodajmy do tego istotną cechę głośników 15-calowych w postaci 2,5 calowej cewki. Kosz tego głośnika jest wykonany z odlewu aluminiowego. Wszystkie produkty Cervin-Vegi mają czerwone resory zewnętrzne głośników membranowych co jest szybko zauważalne. Impedancja kolumny CVI-252 wynosi 4 ohmy.
 
[img:5]
[img:6]
[img:7]
 
[img:2]


Przeznaczenie
 
Kolumna głośnikowa CVI-252 ma szerokie zastosowanie. Na pewno jest przydatna w klubach, plenerach, salach konferencyjnych, na dużych scenach jako odsłuch (drumfill, sitefill). Jest odporna na działanie deszczu, elegancko wyglądająca. Z odpowiedniej ilości CVI-252 możemy skonfigurować większe nagłośnienie plenerowe, podpierając się subbasem CVI-118S lub CVI-218S. Dzięki trapezoidalnej podstawie i ustawieniu kolumn w formie wachlarza, zmniejszamy efekt “grzebieniowy”.
 
Może być wykorzystana także jako odsłuch, front dla prowadzących dyskoteki. Osobiście preferowałbym skonfigurować CVI-252 z końcówkami mocy Cervin-Vegi z serii CVI-1800. Jeżeli użytkownik CVI-252 preferuje lekkie wagowo końcówki z zasilaczem impulsowym zalecałbym moc większą np. 1200 przy 4 ohmach a nawet 2000 W w klasie D oczywiście z odpowiednio zastosowanym limiterem. 

Jeżeli chodzi o barwę to brzmi ona całkiem poprawnie dzięki zwrotnicy pasywnej, powodującej lekki kontur przy częstotliwości 1,5 kHz. Dzięki 2,5 calowym cewkom użytym w 15- calowych głośnikach uzyskano punktowy, niemulący dźwięk w basach. Waga kolumny nie jest duża biorąc pod uwagę ferrytowe magnesy. Jeśli chodzi o wartości napięć na kondensatorach użytych w zwrotnicy są moim zdaniem za niskie. Wprowadziłbym kondensatory o napięciach powyżej 250 V.
 



Manual

 
 


 
 
 
 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem