TEST: Nowy interfejs Rolanda - Quad-Capture - jakość i klasa w najwyższym wydaniu

Marcin Rutkowski 16 sierpnia 2011, 10:01 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland 800 Pln
  • Świetna jakość dźwięku 24bit/192kHz
  • Sterownik VS Streaming, zapewniający ultra niską latencję
  • Wysokiej klasy przedwzmacniacze VS klasy premium
  • Genialna funkcja AUTO-SENS
  • Stabilny
  • Bezszumowe działanie
  • Kompaktowa i solidna budowa
  • Intuicyjna obsługa
  • Idealny do zastosowań mobilnych

Roland przestawił interfejs audio/MIDI – Quad Capture podczas targów Messe 2011, robiąc ogromne wrażenie na fachowcach z branży. Jest to najwszechstronniejszy interfejs w swej klasie dostępny obecnie na rynku. Idealny dla mobilnych użytkowników, stawiających na wysoką jakość i wydajność sprzętu. Świetnie sprawdza się również w warunkach studia domowego. Zapewne powinno ucieszyć Was, że cacko to jest dostępne w bardzo przystępnej cenie – niecałe 800 PLN.

 

Czym kusi

Świetna jakość dźwięku 24bit/192kHz, Sterownik VS Streaming, zapewniający ultra niską latencję, para przedwzmacniaczy VS klasy premium, dwa wejścia TRS, genialna funkcja AUTO-SENS – ustawiająca w inteligentny sposób optymalne poziomy wejściowe przedwzmacniaczy, niski poziom szumów, zasilanie Phantom, przełączniki wysokiej impedancji Hi-Z, odłączenie masy, intuicyjny panel kontrolny – umożliwiający łatwe zarządzanie przedwzmacniaczami VS, kompaktowa i solidna budowa oraz świetne oprogramowanie SONAR X1 LE, podłączając go do szyny USB re-generuje zasilanie, co zapewnia idealne napięcie w obwodach analogowych, efektywność w zastosowaniu mobilnym oraz najwyższej jakości dźwięk. Bezszumowe zastosowanie podczas koncertów, oraz nagrań obverdubów zapewnia funkcja Direct-Box (DI). Ponadto Quad Capture posiada dwa wejścia combo XLR/TRS z przedwzmacniaczami mikrofonowymi (VS) klasy premium, a do tego świetnie wygląda!

Czy juz Was przekonałem? 

Przetestuje go teraz by udowodnić wszystkim, że jest to jednostka za którą będziecie ustawiać się w kolejce.

[img:8] 

Na szczególną uwagę zasługują cyfrowo kontrolowane przedwzmacniacze mikrofonowe (VS) klasy premium, które są dumą twórców Quad Capture. Nic dziwnego, zapewniają najwyższej jakości dźwięk dzięki technologii stosowanej w przedwzmacniaczach Roland M-400, czy VS-700. Znajdują się one na przednim panelu - wejścia combo XLR/TRS z niezależnym zasilaniem phantom, odwracaniem fazy, cyfrową kompresją wszystkich kanałów i filtrem dolnozaporowym. 

[img:9:R]Drugim rarytasem jest funkcja Auto-Sens, która pozwala na ustawienie idealnego poziomu wejściowego przez pojedyncze naciśnięcie przycisku Auto-Sens, znajdującego się w centralnej części interfejsu. Podczas nagrania, bądź prób wystarczy przycisnąć Auto-Sens by otrzymać optymalny poziom nagrania dla każdego z wejść! Dzięki temu każdy muzyk może nagrać swe pomysły, a jakość tych nagrań będzie świetna, o ile interfejs będzie dobrze podłączony do DAW.

Quad Capture jest bardzo stabilną jednostką. Zapewnia niski poziom latencji dzięki wydajności sterowników USB, które dostępne są zarówno dla platform PC, jaki Mac. Podczas testu interfejs radził sobie świetnie z latencją. Po prostu zapomniałem o tym. Dzięki temu każda sesja może być sprawnie przeprowadzona. Każdy kto nagrywa wie że ten problem pojawia się często w przypadku sprzętu, który nie radzi sobie z latencją. 

[img:2] 

Budowa

Został wykonany bardzo solidnie, z dbałością o szczegóły. Aluminiowa obudowa zapewnia wytrzymałość, co jest ważnym czynnikiem dla tych z Was, którzy myślą o zakupie interfejsu do zadań mobilnych. Jest to produkt niesamowicie ergonomiczny i przyjemny w użyciu. Wszystkie kontrolki są precyzyjne i dostępne na wyciągniecie ręki. Pracę ułatwia łatwy dostęp dwóch przedwzmacniaczy VS, znajdujących się na przednim panelu. Większą kontrolę gwarantują podświetlane kontrolki Sens 1L i Sens 2R oraz przyciski AUTO-SENS oraz MONO odpowiedzialny za Direct Monitoring.

Panel tylni to oczywiście wejścia i wyjścia, ale nie tylko. Znajdziecie tam: coaxial I/O, MIDI I/O, dwa wyjścia TRS, wejście USB oraz przełączniki on/off: Phantom 48V, Hi-Z(input1) i Ground Lift (Nor/Lift).

Jego wygląd i budowę oceniam bardzo wysoko!

[img:4] 

Obsługa

Interfejs jest łatwy w obsłudze – intuicyjny! Do produktu dołączono sterowniki na platformy PC i Mac. Współpracuje on z większością sekwencerów. Mała liczba kontrolek umożliwia szybkie opanowanie możliwości Quad-Capture.

Podświetlane kontrolki SENS 1L I SENS 2R umożliwiają kontrolę poziomu głośności bez konieczności ciągłego nadzorowania. Gdy sygnał jest zbyt głośny, kontrolka zmieni kolor, wówczas należy skręcić kontrolkę, by ustawić właściwy poziom. Idąc dalej nie jest koniecznym by kontrolować ten poziom, wystarczy aktywować funkcje Auto-Sens, by pozostawić nadzór nad sesją Quad-Capture. Jak wspomniałem wyżej funkcja Auto-Sens ustawi w inteligentny sposób optymalne poziomy wejściowe przedwzmacniaczy. Stosując oprogramowanie kontrolne można zastosować kompresje dla każdego z kanałów oraz filtr dolno-zaporowy, dzięki czemu nagrania będą charakteryzowały się jeszcze większą precyzją.

Wejścia combo jack/XLR, stały się juz standardem w interfejsach obecnie, jednak nie każdy oferuje wejścia na przednim panelu, co ułatwia pracę w dużym stopniu. Oczywiście można powiedzieć, że nie ma wielkiej różnicy w podłączaniu mikrofonu do tylnego panelu, jednak każdy, kto nagrywał wie, że wygoda i funkcjonalność sprzętu audio jest szalenie istotna. Niefunkcjonalność wpływa na jakość sesji - tego należy unikać. Quad-Capture staje na przeciw tym oczekiwaniom, zapewniając funkcjonalność, wysoki poziom dźwięku i świetne parametry. W swej klasie nie ma sobie równych obecnie na rynku.

Współpracując z sekwencerami DAW, aby zapobiec pojawieniu się latencji, należy używać direct mix , a ścieżki w programie DAW zdezaktywować.

[img:3] 
 

Testowanie

Interfejs Quad -Capture, powala na kolana! Ma w sobie tyle energii, co wielki zapaśnik, a do tego jest bardzo subtelny, dostarcza dźwięk czysty, wyraźny i stabilny głównie dzięki wysokiej klasy przedwzmacniaczom oraz konwersji 24-bit/192 kHz. Test pokazał, że radzi on sobie doskonale z sygnałem o rożnym natężeniu. Dostarcza bardzo stabilny i wyraźny sygnał. Nagrałem kilka ujęć wokalnych o rożnej głośności i barwie. Na początku ustawiłem mikrofon blisko źródła dźwięku, następnie oddaliłem go o około piec metrów. Mikrofon podłączyłem do przedwzmacniacza na przednim panelu. Pierwsze nagranie, przyniosło świetny efekt. Charakteryzowało się wysoką jakością dźwięku, przy tonach wysokich i niskich, bez szumów i zniekształceń. Następnie nagrałem kilka ujęć, jak krzyk, niski basowy głos, stosując funkcję Auto-Sens oraz filtr nisko-przepustowy. Byłem zdumiony. Jest to maszyna, która kontroluje poziom głośności i dba o czyste nagranie, niczym realizator dźwięku. Każde z ujęć było wyraźne, czyste, bezszumowe, a o latencję nawet nie musicalem się martwic. Auto-Sens przez cały czas kontrolował optymalne poziomy wejściowe użytych przedwzmacniaczy.

Jakość i klarowność dźwięku dostarczona przez Quad-Capture - 24bit/192kHz - stawia wyzwanie innym interfejsom przenośnym. Jego stabilność zapewnia bezkompromisowe wyniki o profesjonalnej jakości. Wysokiej klasy przedwzmacniacze VS klasy premium zapewniają świetną dynamikę oraz głębię audio. Poza rozwiązaniami mobilnymi polecam go każdemu, kto produkuje muzykę w swoim domu – spełni Wasze najśmielsze oczekiwania. Każdy dj/muzyk może podłączyć mikser/deki do interfejsu, bądź inny sprzęt czy instrument – MIDI I/O oraz coaxial I/O. Quad-Capture jest na tyle uniwersalny, że niemal każdy użytkownik znajdzie w nim to, czego potrzebuje, otrzymując przy tym najwyższej jakości rezultaty, bez latencji. Mało to, świetnie sprawdza się również w warunkach scenicznych, gdzie stosując funkcję Direct-Box możliwe jest uzyskanie wykonania bezszumowego, a wręcz krystalicznie czystego – można stosować DI także do nagrywania overdubów. Jego uniwersalność przekroczyła moje wyobrażenia. Jeśli stawiacie na precyzję, stabilność i niezawodność oraz na dźwięk o niespotykanej charakterystyce Quad-Capture jest z całą pewnością dla Was.

[img:5] 

Nagranie z mikrofonem oddalonym o pięć metrów od źródła sygnału było również dobre, oczywiście nie tak dobre jak pierwsze (niższy poziom sygnału na wejściu), jednak było wyraźne i czyste, a poziom szumów po podkręceniu kontrolki Gain, nie zwiększył się! Zarejestrowane częstotliwości nie posiadały zniekształceń i zakłóceń, a częstotliwości zostały odwzorowane bardzo dokładnie (używałem mikrofonu pojemnościowego dobrej klasy).

Kolejną częścią testu było podłączenie laptopa wraz z APC 40 do Quad-Capture. Moim celem było wypróbowanie przełącznika Ground Lift, który ma eliminować szumy między dwoma (bądź więcej) jednostkami podłączonymi liniowo. Tak jak w przypadku pozostałych parametrów, Ground Lift nie rozczarował mnie. Poziom szumów by rzeczywiście bardzo niski, wręcz niezauważalny, nawet gdy poziom gain podkręcałem do maksimum. Szum często stanowi problem w podłączeniach tego typu. Quad-Capture ponownie przechodzi próbę i zalicza test na piątkę z plusem.

Siłą Quad-Capture jest niski poziom szumów i bardzo szczegółowa reprezentacja sygnału audio!

Producent dołączył do Quad-Capture kopię programu Sonar X1 LE dla PC, dzięki któremu każdy po zakupie interfejsu może rozpocząć pracę z dźwiękiem i muzyką.

[img:8] 


Podsumowanie

Quad-Capture bije o głowę interfejsy dostępne obecnie na rynku. Jest nowatorskim i wszechstronnym narzędziem. Jakość dźwięku to czysta poezja. Zapewniają to świetne przedwzmacniacze VS klasy premium. Ponadto używając interfejsu zapomina się szumach dzięki sterownikowi VS Streaming oraz funkcji Ground Lift.

Ten interfejs jest także świetnym rozwiązaniem dla muzyków, którzy nie są biegli w obsłudze sprzętu nagraniowego/audio. Quad-Capture obsługuje się intuicyjnie, a ustawienie optymalnych poziomów nigdy nie było łatwiejsze dzięki funkcji Auto-Sens, która zastępuje realizatora w pewnym sensie.

Jest to profesjonalny sprzęt, dostarczający wysokiej jakości sygnał. Dodatkowe funkcje ułatwiają ten proces. Specyfikacja techniczna została oparta na świetnej technologii zastosowanej w przedwzmacniaczach Roland M-400, czy VS-700.

Jest to jednostka mobilna, dzięki czemu Wasze studio, jest zawsze pod ręką. Każdy z pomysłów możecie zarejestrować chociażby w pociągu. Dołączone oprogramowanie Sonar X1 LE umożliwi bezpośrednie podłączenie i nagrania, bądź próby.
 

Ten interfejs zadowoli każdego, amatora i profesjonalistę!

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem