Test Roland Octa-Capture: Interfejs nowej generacji

Marcin Warnke 20 października 2011, 09:03 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland 2500 PLN
  • Wysokiej klasy przedwzmacniacze VS PREAMP
  • Funkcja Auto-Sens
  • Patchbay
  • Transfer sygnałów
  • Imponująca ilość miksów, które można stworzyć nizależnie
  • Wyświetlacz
  • Ekstremalnie stabilne sterowniki niskiej latencji VS STREAMING
  • Mobilny
  • Kompaktowa i wytrzymała budowa
  • Ograniczona liczba I/O podczas pracy przy 192kH - jedynie cztery I/O
  • Konieczność restartu Octa Capture przy zmianie wartości częstotliwości próbkowania

Całkiem niedawno miałem okazję testować młodszego brata Octa-Capture – interfejs Quad Capture, który według mojej opinii jest najlepszym interfejsem w swej kategorii, dostępnym na rynku. Czy Octa-Capture stanie z nim ramię w ramię, a może jest od niego lepszy ? Przetestuje go by przekonać się o tym.

OCTA-CAPTURE to interfejs oferujący dziesięć wejść oraz dziesięć wyjść, osiem przedwzmacniaczy VS PREAMP, dających krystalicznie czysty dźwięk. Zasila go dołączony do zestawu zasilacz. Kompatybilny jest zarówno z platformami Mac oraz PC. Jakość dźwięku to 24-bit - 192kHz. Transfer sygnałów oraz ilość miksów, które można stworzyć za pomocą tego interfejsu jest imponująca.

Pierwszym krokiem po rozpakowaniu jednostki jest instalacja sterowników, znajdujących sie na płycie (dołączona do produktu). Ponadto istnieje możliwość instalacji oprogramowania Sonar LE, a także wtyczek soft, które producent dołączył do Octa-Capture.

[lupa:1]

 

Budowa

Octa Capture posiada bardzo solidną aluminiową budowę, która zapewnia wytrzymałość, co z całą pewnością jest bardzo ważne w przypadku mobilnego zastosowania jednostki. Wszystkie kontrolki interfejsu są precyzyjne oraz dostępne na wyciągniecie ręki. Zdecydowanie ułatwia to pracę.

Szeroką kontrolę zapewniają także podświetlane kontrolki w sekcji monitorującej przedwzmacniacze – PRE-AMP, a także w części DIRECT MIXER - MIX SEL. Elementem zwiększającym dokładność w edycji dźwięku jest wyświetlacz, znajdujący się w centralnej części Octa-Capture, który pokazuje edytowane parametry.

Interfejs oferuje osiem przedwzmacniaczy wraz z zasilaniem Phantom i kompresją – cztery na panelu tylnym oraz cztery na froncie jednostki. Są to wejścia XLR combo. Poziom wejść liniowych można ustawić między -10dBu, a + 4dBu. Wejścia 1 i 2 na panelu przednim, są również wejściami wysokiej impedancji, przyjmującymi instrumenty, jak gitara, czy bas.

[img:1]

[lupa:2]

Panel tylni oferuje osiem zbalansowanych wyjść - ¼ calowych. Wyjścia 1 i 2 są głównymi wyjściami jednostki, w związku z tym ich poziom jest kontrolowany przez pokrętło volume, znajdujące sie na przednim panelu.

Poza tym cztery indywidualne submiksy, S/PDIF oraz MIDI I/O. Wszystkie wyjścia i wejścia są zbalansowane. Pozostałe sześć wyjść kontrolowanych jest przy użyciu menu/wyświetlacza. Cyfrowe I/O to łącza S/PDIF – współosiowe jacki RCA.

Dzięki zastosowaniu tych I/O możliwe jest zwiększenie liczby I/O do dziesięciu wejść oraz dziesięciu wyjść jednocześnie. W tym wypadku jakość sample rate sięga 96kHz.

Panel tylni to także MIDI I/O oraz łącze USB 2.0.

Jednostka może być zainstalowana w racku - w komplecie zestaw do montażu w racku. Bardzo imponujące wyposażenie jak na tak kompaktową jednostkę.

[img:5]

 

Kontrola

W centralnej sekcji PRE-AMP znajdują się przyciski ze strzałkami – lewo, prawo. Pozwalają one na przełączanie między kanałami. Obrotowa kontrolka SENS, umożliwia kontrolę wrażliwości poziomu każdego z kanałów – parametry można dokładnie kontrolować dzięki wyświetlaczowi.

Świetnym rozwiązaniem jest możliwość konfigurowania zasilania Phantom. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jednostka oferuje jedynie globalne zasilanie dla całej jednostki, jednak używając wyświetlacza, możliwe jest indywidualne ustawienie zasilania dla każdego z wejść.

[img:2]

Stosując wyświetlacz możliwe jest także zastosowanie kompresora dla każdego z kanałów. Możliwość edycji dynamiki każdego wejścia indywidualnie świadczy o funkcjonalności Octa-Capture, a konkurencję zostawia w tyle, oferując najwyższej jakości kontrolę i możliwości edycyjne sygnału. Poza tym jednostka oferuje kontrolki soft umożliwiające odwrócenie fazy oraz zastosowanie filtrów dolnozaporowych dla każdego z kanałów.

Przycisk Display pozwala na zamienna kontrolę poziomu sygnału na wejściu i wyjściu z sekwencera. Przytrzymując Display, otrzymujemy dostęp do menu systemu, gdzie można zmienić globalne parametry jednostki. Przycisk Mix Sel umożliwia kontrolę nad czterema miksami – Direct Mixers. Parametry zostają wyświetlone na monitorze, dzięki temu możliwa jest dokładna edycja i osiąganie wymiernych rezultatów.

Dodatkowo Octa-Capture oferuje możliwość przekierowania sygnału – main out jedynie do słuchawek, bądź rozdzielenie sygnału i wysłanie tylko jednego kanału do słuchawek.

Octa-Capture staje się także swoistym realizatorem dźwięku. Po aktywacji parametr – AUTO SENS, jednostka analizuje poziom wejściowy sygnału. Podczas nagrania, bądź prób wystarczy przycisnąć Auto-Sens by otrzymać optymalny poziom nagrania dla każdego z wejść! Dzięki temu muzyk może nagrywać swe pomysły sam, bez konieczności rezerwowania czasu nagraniowego w studiu.

Octa-Capture jest jednostką bardzo stabilną. Zapewnia niski poziom latencji dzięki wydajności sterowników USB, które dostępne są zarówno dla platform PC, jak i Mac.


Jakość dźwięku

Interfejs oferuje następujące częstotliwości próbkowania: 44.1kHz, 48kHz, 96kHz oraz 192kHz, gdzie ostatnia opcja umożliwia zastosowanie jedynie czterech wyjść w tym samym czasie.

Każdy z kanałów skonstruowano w taki sam sposób – kontrolka głośności wejścia, następnie konwerter AD, 180-stopniowe ustawienie fazy, filtr nisko-przepustowy praz kompresor/limiter.

Kompresor jest w pełni wyposażony, posiada kontrolki: attack, threshold, release, ratio oraz make up gain. Podczas testu przekonałem się, że dzięki kompresorowi mogłem ustawić poziom gain głośno, bez przeładowań, a nagranie było czyste, bez zniekształceń dynamiki. Świetnym rozwiązaniem twórców interfejsu jest umożliwienie zastosowania kompresora na wybranych przez użytkownika kanałach.

Oprogramowanie – edytor, współpracujący z interfejsem jest intuicyjnym narzędziem, które pozwala na całkowitą kontrolę Octa-Capture przy użyciu komputera.

[img:4]

 

Miksu nigdy dość

Twórcy tego interfejsu pomyśleli o wszystkim, przede wszystkim postawili na jego wszechstronność. Jednym z ważniejszych dowodów na to jest udostępnienie czterech niezależnych mikserów, nazwanych Direct Mixers - A, B, C, D; każdy z nich podzielono na dwa submiksery (10 wejść każdy!). Są to – Input Mixer oraz Output Mixer. Input Mixer kontroluje dziesięć fizycznych wejść audio, natomiast Output Mikser zajmuje się dziesięcioma wirtualnymi wyjściami, przez które użytkownik jest w stanie przesłać sygnał z sekwencera do interfejsu. Sygnały z wejść i wyjść zostają następnie przekierowane do patchbay, skąd zostają wysłane do wyjść Octa-Capture.

Ścieżki Input oraz Output Mixer posiadają identyczne parametry, jak solo, mute, pan, a także kontrolki poziomu głośności dla każdego śladu. Dodatkowo, każda para ścieżek może zostać połączona do edycji w stereo.

Octa-Capture jest jednostką, która świetnie sprawdza sie w warunkach nagraniowych, bądź podczas występów na żywo. Pozwala na wysyłanie sygnałów z i do sekwencerów, dzięki czemu jakość dźwięku może zostać diametralnie zwiększona.

Jesteście w stanie wysłać do ośmiu wejść przez Octa-Capture do sekwencera, następnie nagrać ścieżki, dodać EQ i kompresję do ich wyjść, a potem wysłać sygnały z powrotem do Octa-Capture. Kolejnym krokiem może być przesłanie jednego z miksów do PA, co pozwoli uzyskać trzy niezależne miksy. Robi to niesamowite wrażenie i umożliwia niespotykaną kontrolę i elastyczność.

  

Więcej kontroli - Patchbay?

Octa Capture oferuje wirtualny patchbay, umożliwiający przesył sygnałów z czterech głównych mikserów oraz wyjść DAW do wyjść (10) interfejsu. Do każdego z wyjść można przesłać sygnał z jednego wejścia, natomiast sygnał z wejść można wysłać do jakiegokolwiek, bądź do wszystkich wyjść. Patchbay może być skonfigurowany z panelu przedniego, bądź poprzez oprogramowanie.

[img:6]

 

Podsumowanie

Octa Capture jest idealną jednostką dla muzyków, zespołów, realizatorów mobilnych, producentów. Ci, dla których koniecznością jest większa ilość wejść i wyjść, niż oferuje większość interfejsów w tym przedziale cenowym, otrzymają to, czego potrzebują, i to z nawiązką, dzięki zastosowaniu między innymi patchbay.

Dodam, że Octa Capture jest produktem relatywnie tanim, na który może pozwolić sobie praktycznie każdy. Z całą pewnością oferuje więcej niż jakikolwiek produkt dostępny na rynku w tym przedziale cenowym.

Interfejs sprawdzi sie doskonale zarówno na scenie, próbie czy w studiu. Jest to produkt uniwersalny, który we właściwych rękach jest w stanie zdziałać cuda. Poza tym używając tego interfejsu otrzymacie dźwięk wręcz krystaliczny. Przedwzmacniacze doskonale sprawdzają się w akcji, oferując wysokiej klasy rezultaty. Jest ich aż osiem, więc nie będzie chyba nikogo, kto mógłby narzekać.

Ekstremalnie stabilne sterowniki niskiej latencji VS STREAMING, powodują, że nie ma żadnych problemów z latencjąDodatkowo na każdej ze ścieżek można zastosować kompresor oraz reverb, dzięki czemu dynamika i realizm występów oraz nagrań jest na najwyższym poziomie. Kolejną rzeczą, która zrobiła na mnie wrażenie jest możliwość stworzenia czterech niezależnych miksów, co jest nieocenione w przypadku pracy z zespołem.

Jest to jednostka mobilna, dzięki czemu Wasze studio, jest zawsze pod ręką. Każdy z pomysłów możecie zarejestrować bezpośrednio pod wpływem inspiracji!

Drobne minusy, to ograniczona liczba I/O podczas pracy przy 192kHz – jedynie cztery I/O oraz konieczność restartu Octa-Capture przy zmianie wartości częstotliwości próbkowania. Niewielka cena za to, co oferuje ten interfejs.
 

Jest to produkt, który zadowoli każdego!

 

Specyfikacja techniczna:

  • Liczba kanałów Audio Nagrywanie/Odtwarzanie
  • Częstotliwość Próbkowania = 44.1 kHz, 48 kHz, 96 kHz>
  • Nagrywanie: 12 kanałów, Odtwarzanie: 10 kanałów
  • Częstotliwość Próbkowania = 192 kHz >
  • Nagrywanie: 4 kanałów, Odtwarzanie: 4 kanałów
  • Przetwarzanie Sygnałów
  • PC interface: 24-bit, AD/DA Conversion: 24-bit, Internal: 40-bit
  • Częstotliwość Próbkowania
  • AD/DA Conversion: 44.1 kHz / 48 kHz / 96 kHz / 192 kHz, DIGITAL (IN/OUT): 44.1
  • kHz / 48 kHz / 96 kHz
  • Nominalny Poziom Wejściowy
  • Input Jack 1 - 6 (XLR): -56 to -6 dBu, Input Jack 7 - 8 (XLR): -50 to +0 dBu,
  • Input Jack 1 - 8 (1/4-cala TRS phone type): - 46 to +4 dBu
  • Nominalny Poziom Wyjściowy
  • OUTPUT 1 - 8: +0 dBu (zbalansowane)
  • Head Room 16 dB
  • Impedancja Wejściowa
  • Input Jack 1 - 6 (XLR): 5 kÙ (zbalansowane),
  • Input Jack 7 - 8 (XLR): 10 kÙ (zbalansowane),
  • Input Jack 1 - 8 (1/4-cala TRS phone type): 17 kÙ (zbalansowane)
  • Impedancja Wyjściowa
  • OUTPUT 1 - 8: 1.8 kÙ (zbalansowane), PHONES: 47 Ù
  • Pasmo Przenoszenia
    192.0 kHz: 60 kHz do 90 kHz (+0/-8 dB),
    192.0 kHz: 20 Hz do 60 kHz (+0/-2 dB),
    96.0 kHz: 20 Hz do 40 kHz (+0/-2 dB),
    48.0 kHz: 20 Hz do 22 kHz (+0/-2 dB),
    44.1 kHz: 20 Hz do 20 kHz (+0/-2 dB)
  • Rezydualny Poziom Szumów
  • INPUT 1 - 2 g MAIN OUT: -87 dBu typ. (GAIN: min., 600 Ù terminated, IHF-A)
    * Ustawienie Wewnętrznego Miksera Direct Monitor: Stereo Link: ON, Input channel fader: Unity
  • Dynamic Range
    < AD block > INPUT 1 - 8: 104 dB typ. (GAIN: min.)
    < DA block > OUTPUT 1 - 8: 113 dB typ.
  • Wyświetlanie
  • 128 x 64 punktów LCD graficzny (z podświetleniem)
  • ? Złącza
  • Input Jacks 1 - 8 (XLR / 1/4-cala TRS phone type): XLR (zbalansowane / zasilanie phantom +48 V), 1/4-cala TRS phone type (zbalansowane), Coaxial Input
  • Connector, Coaxial Output Connector, Słuchawkowe Jack (Stereo 1/4-cala phone type),
  • Output Jack 1 - 8 (1/4-cala TRS phone type (zbalansowane)),
  • Złącza MIDI (In, Out), Złącze USB
  • Zasilanie DC 9 V (Zasilacz AC)
  • Pobór Prądu 1.45 A
  • Wymiary 283.8 x 157.9 x 50.4 mm
  • Waga 1.32 kg
  • Akcesoria Rack Mount Angle x 2, Owner's Manual, Cakewalk Production Plus Pack DVD-ROM, Driver CD-ROM, Zasilacz AC, kabel USB
  • * 0dBu=0.775Vrms

 

Pozostałe testy
Test procesora dźwięku Bettermaker Stereo Passive Equalizer Equalizer studyjny Bettermaker Stereo Passive Equalizer (SPE) wyróżnia się na tle innych urządzeń. W naszym teście w Kosa Buena Studio dowiesz się jak pracować z SPE i posłuchasz brzmienia z sesji nagraniowej
Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają...
Test interfejsu audio Yamaha RUio16-D Interfejs audio USB to nieodłączny towarzysz wielu realizatorów live’owych. Yamaha, prezentując RUio16-D, dała do ręki potężny oręż w postaci urządzenia, które – wraz z oprogramowaniem VST Rack Pro zastąpi wiele urządzeń
Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat. Soundbar profesjonalny Audac IMEO2 - czyli jaki? Na decyzję o przyjęciu do recenzji soundbara AUDAC IMEO2 wpływ miała chęć zaspokojenia ciekawości. Liczę na odnalezienie różnic pomiędzy urządzeniem pro a konsumenckim
Budżetowy baryton dla każdego. Aria Pro II JET-B’tone jest z pewnością niezwykle ciekawym instrumentem w sektorze budżetowych gitar barytonowych. Gitara ta prezentuje się niezwykle elegancko, jest przy tym mądrze zaprojektowana i wygodna w grze. TEST