RCF NX 10 SMA - monitor sceniczny z charakterem

Michał Sierakowski 18 października 2011, 12:02 ARCADE AUDIO Sp. z o.o.
RCF 5242 zł
  • Bardzo solidne wykonanie mimo małych rozmiarów
  • Niewiarygdne wysokie ciśnienie akustyczne
  • Hi-Endowe pokrycie dźwiękiem
  • Wysoki poziom na wyjściu nie mający wpływu na czytelność i zrozumiałość mowy
  • Kompaktowa obudowa

W dniu dzisiejszym dotarł do mnie monitor sceniczny firmy RCF o sygnaturze NX 10 SMA. Jest to najmniejsza kolumna głośnikowa z tej serii i ma znaleźć zastosowanie jako monitor sceniczny lub kolumna PA.


Seria NX to linia aktywnych głośników włoskiego producenta RCF, w skład serii wchodzą:

 
 
 
RCF NX


Moduł array

NX L23-A: 750 W, 12", 3x1"
Monitory dwudrożne

NX M10-A: 750 W, 10", 1",
NX M12-A: 750 W, 12", 1",
NX M15-A: 750 W, 15", 1",
Subwoofery

NX S25-A: 1000 W, 2x15",
NX S21-A: 1000 W, 21",


Monitory sceniczne


NX 10-SMA: 400 W, 10", 1",
NX 12-SMA: 700 W, 12", 1",
NX 15-SMA: 700 W, 15", 1",

Jak informuje nas producent seria NX to linia aktywnych głośników, projektowana jako codzienne narzędzia dla firm wynajmujących nagłośnienie oraz profesjonalnych muzyków. Szerokie zastosowanie gwarantuje ultra kompaktowa konstrukcja, wybór formatów i wysoki poziom na wyjściu. Przekonajmy się jak jest naprawdę.
 

Pierwsze wrażenia

Po rozpakowaniu kartonu ujrzałem niewielką kolumnę oraz kabel zasilający z powercon. Kolumna wygląda na bardzo solidną mimo małych rozmiarów ale czy to aby nie zabawka ? Ciekawe co też inżynierowie z firmy RCF mieli za pomysł tworząc monitor sceniczny na głośniku 10”? Czyżby miałby to być produkt przeznaczony dla małych domów kultury lub klubów karaoke ?

Jak wiadomo wszem i wobec od monitora scenicznego oczekujemy odpowiedniej mocy. Tak aby zaspokoić niekiedy zatkanego już gitarzystę z rozkręconym piecem, który cały czas pokazuje że wokalu jest za mało. Czy taki monitor sprawdzi się w tak ekstremalnych warunkach ?
 
[img:2]

Postanowiłem to sprawdzić w pierwszej kolejności. Tak więc odpalam w studiu podkład muzyczny dość głośno, stwarzając podobne warunki do tych panujących na scenie. Na monitor wysyłam sygnał z mikrofonu Sm 58 i zaczynam odsłuch. Ku mojemu zaskoczeniu monitor bez żadnej korekcji brzmi jak powinien, więc kolejnym krokiem jest wysłanie po szynie aux również podkładu muzycznego.

Ciężko mi było uwierzyć jak ta niewielka paczka "urywa dosłownie głowę". Otwieram zatem instrukcję i sprawdzam czy na pewno to tylko 400 Wat. Jakim cudem ta kolumna osiągnęła tak wysokie ciśnienie akustyczne? Tajemnica tkwi w współosiowej konstrukcji, neodymowych przetwornikach i zastosowaniu bardzo wydajnych wzmacniaczy cyfrowych nowej generacji. Firma RCF nie zawiodła, moje pierwsze obawy były zupełnie bezpodstawne.
 

Budowa

NX 10 SMA mimo małych rozmiarów wygląda dość agresywnie, przy projektowaniu zadbano o ergonomię znaną z innych produktów RCF. Kolumny wykonano ze sklejki brzozy bałtyckiej, w konstrukcji minimalizującej wibracje, nawet przy maksymalnym poziomie głośności. Otwarty bass reflex został tak wymiarowany aby zapewnić maksymalną skuteczność w zakresie dolnych częstotliwości wokalu.

Wbudowany wzmacniacz posiada aluminiową strukturę, która nie tylko usztywnia ale służy również jako radiator odprowadzający ciepło. Jako ciekawostkę podam, że w monitorze zastosowano kontrolę temperatury pracy urządzenia, a odpowiedzialny jest za to mikroprocesor, który dwoma czujnikami kontroluję temperaturę wzmacniacza i dodatkowo zasilacza. W momencie przegrzewania się automatycznie zauważymy zmniejszenie głośności aż do momentu wystudzenia.

Kolumna posiada również aluminiową rączkę z gumową rękojeścią dla lepszej mobilności i mocne stalowe pole montażowe na boku kolumny umożliwiające montaż kolumny na statywie.
 
[img:5]
 

Tryby pracy FREE / FIELD

NX 10 SMA posiada dwa tryby pracy sterowane procesorem DSP. Przewidziane przez producenta ustawienia dla monitora scenicznego i kolumny PA wyróżnia poziom niskich częstotliwości. Jak widać na analizatorze poniżej wyraźnie widzimy różnicę pomiędzy tymi trybami.
[img:3]
 
 

Panel boczny

Na bocznym panelu znajdziemy:

- wejście symetryczne  XLR lub JACK
- wyjście link XLR 
- regulator głośności, 
- przełącznik trybu pracy 
- gniazdo Powercon (In / out).

[img:4]
[img:1]

Kilka pomocnych informacji:

- NX 10 SMA waży 14,5 kg. Jego wymiary to 450mm/324mm/417mm
- Pasmo przenoszenia 60Hz- 20 KHz
- Rozproszenie 60 x 60
- Punkt crossovera 1700 Hz
- Moc 400 Wat w tym 300 Wat sekcja niskotonowa
- Driver 1” cewka 1,7:
- MAX spl 127 db


 
Podsumowanie

RCF NX 10 SMA daje Hi-Endowe pokrycie dźwiękiem nawet przy ekstremalnym ciśnieniu akustycznym. Niewątpliwie zaletą jest wysoki poziom na wyjściu nie mający wpływu na czytelność i zrozumiałość mowy. Kompaktowa obudowa, a w jej środku współosiowe neodymowe przetworniki, wzmacniacz cyfrowy oraz procesor DSP. Mogę śmiało stwierdzić że inżynierowie z firmy RCF nie spoczęli na laurach, a najlepszym tego przykładem jest ten niewielki monitor stojący tu przede mną.

Michał Sierakowski

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem